Barnvagnar

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Jag gör en ny tråd, eftersom jag tänker att det inte bara är de som är i vinter/vårföräldratråden som har åsikter om det här.

Jag har börjat fundera nu på barnvagn till det än så länge ofödda barnet. Hur har ni tänkt, vilka tycker ni har fungerat bra?

I mitt fall bor jag på landet med grusväg, och även kanske en del annan mer kuperad terräng. Så jag kommer ju att behöva någon som fungerar bra för sådant snarare än en barnvagn för stadsmiljö.

Min syster, som födde sitt första barn i våras, gjorde en ordentlig undersökning online innan (vilket är klassiskt henne ;) ) och var även i affär och testade olika varianter för att se vad som passade dem, och för henne landade det i slutändan på en Emmaljunga Sento chassi och NXT90 sitt/liggdelar, ny från butik men rea.

Hur stor skillnad är det mellan de nyaste modellerna, och äldre som man hittar begagnade för några tusenlappar? Är det så stor skillnad att det verkligen är värt att lägga nästan 10K till för en ny och bättre modell, eller är det mer att de som är några år är helt okej, men inte världsbäst? Hur mycket har hunnit ändras för barnvagnarna de senaste åren.

Jag är totalt obrydd om utseende och kosmetiskt slitage, så det handlar om att hitta en barnvagn som är bra och funktionell för mina behov - men inte heller dyrare än vad som är nödvändigt.

Jag bor också på landet, på grusväg, och ville lägga så lite pengar som möjligt på barnvagn. Jag var dessutom helt ointresserad av hela grejen, så ringde min syster som sa åt mig att Bugaboo duo var bra, för skulle det komma fler barn i framtiden så kunde man bara förstora den och ha två barn i den och annars funkade den bra för ett barn också.

Så efter den enda researchen så köpte jag en begagnad Bugaboo duo för runt 3000 kr med lite tillbehör. Nu drygt fyra år och två barn senare är jag nöjd med valet. Den har gått bra att köra på grusvägen och tagit sig fram i alla väder. Den är dock definitivt märkt av livet på landet/mina barn så är väldigt glad att jag inte la mer pengar på den. Jag ser folk som säljer barnvagnar och kommenterar hur solblekta de är och tänker att de hade fått en chock om de hade sett min vagn idag :p Den är rätt otymplig att fälla ihop och resa med, men det gjorde/gör vi så sällan ändå.

Så sammanfattningsvis tror jag inte det spelar så superstor roll vilken vagn man köper om man mest bara vill att den ska kunna rulla, och jag hade alla dagar i veckan rekommenderar begagnat.

Vi köpte en beg Britax smile tre. Jag tycker den funkar bra på vår grusväg. Vi forcerar även en liten slänt på väg ner till vägen, går fint. Lite offroad-körning i trädgården också.
Inte provat typ i skogen dock o har ingen erfarenhet av nån annan vagn. Vi köpte vår för 2'.

Kollade vad som fanns på blocket här i krokarna, googlade några reviews
Köpte den som fått bäst, blev en britax smile 3
Vi gav nog också typ 3000, med sitt- och liggdel, regnskydd och adaptrar till babyskydd
Funkar bra och vi är nöjda!
Är dock något med låsmekanismen på framhjulen som gör att dom kan lossna, så vi kommer få ett nytt chassi :) (tips att kolla upp, om någon missat infon!)

Kollade vad som fanns på blocket här i krokarna, googlade några reviews
Köpte den som fått bäst, blev en britax smile 3
Vi gav nog också typ 3000, med sitt- och liggdel, regnskydd och adaptrar till babyskydd
Funkar bra och vi är nöjda!
Är dock något med låsmekanismen på framhjulen som gör att dom kan lossna, så vi kommer få ett nytt chassi :) (tips att kolla upp, om någon missat infon!)

Ah just det! Får man nytt fast man köpt beg asså? Såg det där...

Ah just det! Får man nytt fast man köpt beg asså? Såg det där...
Ja det får man. Du ska registrera den på deras hemsida så får du ett Smile 5-chassi istället. Alla delar från Smile 3 funkar på den också.

On topic: rekommenderar också begagnat 100%. Vi köpte en begagnad barnvagn för ca 3000 kr, sålde den två år senare för samma summa. När lillasyster kom köpte vi en annan barnvagn för 2500 kr, den räknar vi också med att kunna sälja för ungefär samma.

Jag har varit svinnöjd med vår Bugaboo Fox2 och hade haft kvar den om vi inte väntat tvillingar.
Den har gått i skog och mark, backar och snö. Funkat så bra!!
Nu fick vi byta till Donkey istället och den verkar bra med. Men Foxen 😍

Rekommenderar också att köpa begagnat. Vi orkade inte leta begagnad vagn då vi inte gillade bugaboo och de är typ de enda som finns häromkring så vi köpte en ny britax smile 5z. Jättefin vagn, funkar bra i så väl stad som i skogen. En fördel är att den är smal, men också en nackdel - såna ramper är ofta för smala för vår, men vi gillar att den får plats i hallen. Nu har vår bebis hatat vagn under stor del av livet så vi kunde gott ha sparat oss många tusenlappar på att köpa typ vad som helst begagnat när den mest fungerat som varukorg 😅

Jag tycker buggaboo fox är smidig, men rätt värdelös i terräng. Tar stor plats hopfälld.

Emmaljunga dubbelvagn, tung men går stabilt. Prisvärd!

Våran första, brio, med stora fasta hjul och skönt gung var lätt den bästa vagnen vi haft. 500kr.
tyvärr lämnade vi den som sovvagn på förskolan, annars hade lillasyster fått ärva den.

Vi har ännu 4 olika vagnar för olika ändamål, använder alla men längtar så tills vi kan börja avskaffa vagnar…

Men jag röstar helt klart på begagnad!

Jag köpte en ny Cybex Talos S Lux med lite lulllull till när vi väntade dottern, den skulle vara bra att ha på landet fick jag göra.

Helt oduglig.

Köpte en begagnad Emmaljunga med stålunderrrede istället. Perfekt att köra på grusvägar, tror nyckeln ligger i de stora och lika stora hjulen. Har bra dämpning också. Och eftersom chassit är i metall är det bara att spola av. Hittade min vagn för 600 kronor och det är den som gått varm.

Cybexen har bara legat i bilen och används i stan/affärer.

Jag hade köpt en begagnad Emmaljunga om du bor på landet och en liten enkel vagn att ha i bilen om det skulle vara så.

Jag gör en ny tråd, eftersom jag tänker att det inte bara är de som är i vinter/vårföräldratråden som har åsikter om det här.

Jag har börjat fundera nu på barnvagn till det än så länge ofödda barnet. Hur har ni tänkt, vilka tycker ni har fungerat bra?

I mitt fall bor jag på landet med grusväg, och även kanske en del annan mer kuperad terräng. Så jag kommer ju att behöva någon som fungerar bra för sådant snarare än en barnvagn för stadsmiljö.

Min syster, som födde sitt första barn i våras, gjorde en ordentlig undersökning online innan (vilket är klassiskt henne ;) ) och var även i affär och testade olika varianter för att se vad som passade dem, och för henne landade det i slutändan på en Emmaljunga Sento chassi och NXT90 sitt/liggdelar, ny från butik men rea.

Hur stor skillnad är det mellan de nyaste modellerna, och äldre som man hittar begagnade för några tusenlappar? Är det så stor skillnad att det verkligen är värt att lägga nästan 10K till för en ny och bättre modell, eller är det mer att de som är några år är helt okej, men inte världsbäst? Hur mycket har hunnit ändras för barnvagnarna de senaste åren.

Jag är totalt obrydd om utseende och kosmetiskt slitage, så det handlar om att hitta en barnvagn som är bra och funktionell för mina behov - men inte heller dyrare än vad som är nödvändigt.
Köpte Emmaljunga NXT90 för fyra år sen, med samma krav som du. Jag var ute och promenerade på snöiga skogsstigar ”utan problem” (helt problemfritt var det såklart inte, en dm snö mitt ute i skogen är inte enkelt att gå i, men vagnen var stabil! 😁) och den utan tvekan enklaste vagn jag kört på grusvägar (med löst singel, inga fina, hårdpackade grusvägar).

Stabil och styrbar och med terränghjul dessutom. Dock större än många andra och lite tyngre, men vi löste det genom att köpa lite större bil så vi fick plats med lite mer än bara vagnen i bagaget, men skaffade senare en billig resesulky också som komplement.

Liknande trådar

• Bästa gravidförsäkringen och barnförsäkringen?
  • Vinter- och vårföräldrar 26/27
  • Ryggsäck till första klass
  • Babysim

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur