Baskning av hingstar

F

Frågetecken

En sak som jag länge undrat över är varför folk gapar, skriker och slår på sina hingstar när de börjar "brumma" efter ston?! Och varför har man de flesta hingstar isolerade? Enligt min uppfattning blir isolerade hingstar ännu värre, än de som får gå ut i hage där de ser " sin flock". Var å kollade på en kurs i sommar och där gick hingstarna i stora gräshagar bredvid valackhagen. I en hage gick 2 hingstar tillsammans. De var inte ett dugg stökiga, och de som mot förmodan blev stökiga kastrerades helt enkelt!
 
Håller helt med dig! Vi har en Fyra årig hingst som ska gå kval till Championatet i dressyr nu i höst. Han är uppvuxen på större hästgård med hästar av alla storlekar och åldrar. Visst han kan gapa och kråma sig men med den ledarskapsträningen som vi lagt ner på honom så har han alltid respekterat oss och våra kommandon i första hand. Vi har aldrig "prylat" honom i förebyggnade syfte som tyvärr många hingst hanterare gör.
Det är underbart att inte behöva skämmas när man kommer bort med honom. Fastän han är ung så uppför han sig som en kung!

Fram för mer ledarskaps träning på unghästar itid!!!!

// Sita
 
mina hingstar vill gärna se "alla" när dom är i hagarna, annars blir dom oroliga och frustrerade...förnärvarande har jag 5 hingstar och 3 ston hemma, en av hingstarna står inne istallet bredvid ett sto..och han är trots allt ganska så hingstig....stona går i "mitten" av hagarna , visserligen är det lite brummande här o där :Dmen det är ju konstigare om det INTE vore det....
Jag är mer van med hingstar och man ser ju diretkt vad det är för typer....de flesta kråmar och låter men håller sig på backen...de yngre får man hjälpa till lite med rösten och ögonen för att ha kontrollen på....skriker gör jag inte , men tillrättavisar dom med "rätt" röst om man kan säga så :D
 
Vi har ju bara ett sto kvar, men hon går i sin hage på ena sidan av gårdsplan.. och hingstarna/vallacken går på andra sidan.

Dom brukar stå och mummla lite mellan hagarna :love: ( spec. Kaos :D)

Äldsta hingsten går ensam i sin hage.. lika så den yngsta.
Dom andra två delar hage.

Varför vi har delat upp dom så, är för att det är minst bråk och stök på det viset.
Deras hagar ligger tätt intill varandra, så de är inte avskärmade från varandra på något vis.

Men jag håller med, det är jättetrist att hingstarna ska gömmas undan och helst av allt inte se andra hästar.

Vår äldsta är rätt stökig inne på banan, när han inte varit där på länge. jag vågar inte knallla runt med honom där utifall det skulle hända någonting! :crazy:
Det är för många risker att ta, tycker jag. Därför får någon som har lite att sätta emot ta hand om den biten. :D

Jag kan ju ha jordens mest underbara hingst som lyder mina vinkar i dom allra flesta situationer, men vad händer om en läckerbit till märr i högbrunst svassar förbi hans mule ute på stallplan? :cool:
Det behöver inte bli mer än ett litet hummrande.. men samtidigt KAN det ju bli ett smärre världskrig mellan hingst & den som leder honom. :smirk:
Eftersom jag inte är säker på att jag kan kontrollera den biten.. så får någon som anser sig vara det ta över istället.
 
Det kanske beror på att endel har nån gammal småflicksdröm om att ha en "eldig hingst". Så skaffar dom sig en och har ingen aning om vad det innebär eller hur dom fungerar. :confused:
Istället blir dom livrädd när hingsten börjar visa sina drifter och i ren okunnighet/rädsla när man tappar kontrollen så slår man... :mad:
Alla kanske inte gör så men jag har sett hyfsat många exempel på detta. :(
Synd men sant.
 
:DDå är det skönt med en gammal rutinerad...som när jag var på eskilstuna och en man ställde sitt sto 1,5 meter framför min :D.....han kollade väl lite men sa inte ett ljud :D....hade det varit innan värmning så hade han varit mer intresserad, men efter värmning skall jobbet utföras....whatever...då finns inte tid för flickor...då laddar man bara i lugn o ro :love: :love:
 
ja du det undrar jag med. det är ju frivilligt att ha hingst finns ju ett enkelt åtgärd att slippa alla problem=)))))
 
nja det går nog inte så bra å kastrera en hingst på det viset *s*
 
Det är uppenbaligen mycket mer effetivt med elchocker än något annat.. :crazy: :mad:
 
Folk är i nog mer rädda för hingstar eller åtminstone har betydligt mer respekt för dem och då kan det där beteendet hos människan dyka upp. Slå hästen för att den beter sig naturligt så kanske den inte blir så farlig...? När jag kom med min hingst till nya stallet så stod folk två meter från boxen o glodde och var skraja. När jag red iväg i grimma höll de på att slå i backen. Hingstaskrället var ju inte så farligt som de trodde! Men jag tror att det är allmän rädsla för hormoner?!
 
Ja folk har ju sätt på svarta hingsten och så vidare vi människor har liksom skrämt upp oss att hingstar är farliga och att man ska va rädd för dom. Men hanterar man bara hingstar på rätt sätt är det ingen skillnad på dom som det är på ston och valacker i hanteringen.
Hingstar kan försöka ta över lite oftare kanske men då får man bara åter igen visa vem som bestämmer=)

Vet en hingst som inte betäkte ston förens han fick ett komando fick han inte det kunde man gå förbi med en skvättande sto utan att han rörde sig.DET kallar jag uppfostran=)
 
Det som gäller med hingstar är ju att de ska vara väluppfostrade.
Annars blir de ju liksom som killar i övrigt.. riktiga svin. :angel:
Haha. äh, skämt å sido. "vår" hingst Iowa var väldigt snäll, jämfört med andra hingstar emma har haft.
Han gjorde inget större väsen av sig, även om han är avelshingst, och i och med det lite... humm... kåtare än de andra.
Visst var han väl lite smått isolerad, han hade sin bestämda box (som inte gränsade till någon annan) och sin bestämda hage, men det var mer som en säkerhetsåtgärd.
 
Det där om att folk "skriker lr bråkar" med hingsten om han börjar brumma kan jag till viss del förstå, jag har en 4 år gammal hingst som jag haft sedan han var liten. VI är fullt på det klara vem som bestämmer, dvs JAG, men ibland kan det hända när han börjar "brumma" att han "hetsar upp sig själv" så till den milda grad att han tillslut nästan blir okontaktbar, det är mkt enkelt att åtgärda, genom att "störa" honom innan han kommit igång ordentligt om vi säger så; det kan vara genom att göra något oväntat, tex oväntat göra ett jämfotahopp bredvid hästen, nypa honom lite lätt i örat, blåsa på honom.....tja nästan vad som helst som förvånar honom..så glömmer han genast bort vad det nu var som var så otroligt upphetsande för några sekunder sedan.....skumt.... någon mer som känner igen detta ?
 
De duktiga hingstägare jag känner beter sig inte på det sätt du beskriver och deras hingstar bor med femton ston året om.
Lugna, konsekventa människor och lika lugna hingstar.
 
Definitivt, min ena är likadan, men harklar jag lite eller stampar i stallgången så "glömmer" han. Om jag däremot inte gör något så slutar det med att han är totalt borta i huvudet och man måste ta till drastiska åtgärder för att få kontakt igen. Det är så olika hur de är min andra är lugn och fin och säger aldrig ett pip, inte allvarligt i allafall.
 
Jovisst kan man tillrättavisa dem, men oftast så går tillrättavisningar av hingstar så rått till. Folk blir rädda och när rädslan tar överhanden så tilltar våldet! :(
 
Fast lite skillnad är det väl på skrika och slå jämfört med blåsa i örat och nypas lite, eller hur?
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 962
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 576
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 635
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 950
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp