Bästa fysiska ridsportbutiken?

Bukefalos 30 år!

Jag är ju bortskämd såklart med att ha bott ett stenkast från Svensk Ridsport men finns en butik i Luhmulen i Tyskland som är amazing.
Ja sen Haglunds försvann från Göteborg.

Stenberg läder i Stockholm var alltid ett måste förr. Har inte varit där på många år dock. Jag tycker både Sharpman och Skara hästsport kan vara värt ett besök.
Original Börjes i Tingsryd är också värt ett besök. Själva butiken är inte gigantisk, men har ett bättre utbud än online. Sen kan man ju besöka varuhuset och fiket samtidigt,

Svensk ridsport är bra, särskilt nu när dom bytt till större lokaler. När det gäller bett så har dom det mesta. I skara en trappa upp från Citygross är en fin butik. Hööks lika kul som ica maxi. Börjes i Kungsbacka helt ok. Har inte besökt Western butiken i centrala Kungsbacka.

En mysig liten butik att svänga inom när man har vägarna förbi i södra sverige är Johnssons sadelmakeri i Killeberg, liten gammeldags butik med produkter från t.ex Stübben, Mountain Horse mfl, grymt duktig sadelmakare också som ordnar det mesta!

Vilken är i ert tyckte den bästa - och största - fysiska ridsport/hästbutiken i Sverige? Vill gärna besöka en plats där det doftar läder, jag kan klämma och känna på grimmor och schabrak och kanske testa flera par ridbyxor. Vilka är de bästa fysiska butikerna bland de som finns kvar?

Eller har ni kanske tips på butiker i utlandet?
Stockholm Ridsport är bra i Upplands Väsby, Luktar gott, men den är liten. Alla bra ridsportsaffärer har stängt här och bara Hööks är kvar. De flyttade till ny lokal nyss, men utnyttjar inte ytan till ridsport utan hund och typ modekläder. Faktum är att de verkar helt klart ha minskat ridgrejorna och döljer dem väl. Luktar kemi och klädaffär. Kan inte annat än gissa att det är vårt eget fel, vi köper väl helt enkelt ridsportsgrejer på nätet och hundgrejs och icke-rid-kläder i butikerna bara.

Jag saknar verkligen Second Horse i mitten av Stockholm (de hade inte second hand främst där) och Hardenborgs mitt i centrala Uppsala. Även Sporren var bra men finns inte längre. Det var riktiga ridbutiker, och så hjälpsamma. Men vi vill nog inte ha sådana längre eftersom de lägger ned.

Mina favoriter att handla i är Hästson i Partille och Tre Hästar i Kungälv. Jag gillar även Naturnära i Tuve men det är mest foder, bra för det och de har ibland saker inne från Forage Plus tex. Sen gillar jag att På Bettet finns i Lindome men har aldrig lyckats ta mig dit.

Stenberg läder i Stockholm var alltid ett måste förr. Har inte varit där på många år dock. Jag tycker både Sharpman och Skara hästsport kan vara värt ett besök.
Original Börjes i Tingsryd är också värt ett besök. Själva butiken är inte gigantisk, men har ett bättre utbud än online. Sen kan man ju besöka varuhuset och fiket samtidigt,
Stenbergs läder är väldigt liten men också personlig då innehavaren gärna pratar under tiden man är där och tittar! Men luktar läder gör den😊

Jag saknar verkligen Second Horse i mitten av Stockholm (de hade inte second hand främst där) och Hardenborgs mitt i centrala Uppsala. Även Sporren var bra men finns inte längre. Det var riktiga ridbutiker, och så hjälpsamma. Men vi vill nog inte ha sådana längre eftersom de lägger ned.
Åh, Hardenborgs köpte jag mina första borstar hos ❤️

Har man vägarna förbi och vill köpa tömkörningsgrejer så har Tärnsjö läder lite utrustning för det, samt grimmor (och träns tror jag).

Stenbergs läder är väldigt liten men också personlig då innehavaren gärna pratar under tiden man är där och tittar! Men luktar läder gör den😊

Det var en butik som jag tyckte bra om, men eftersom det är 20 år sedan jag flyttade från Stockholm har jag ingen aktuell uppfattning. Jag skulle dock göra ett besök, om jag flyttade tillbaka.

Tänker du på First and Second Horse vid Karlavägen? Det var gamla Equipage, som var mycket fin. Jag vet inte, om det var den ursprungliga ägaren, som ville öka omsättningen, eller om det var en ny, som ändrade inriktning. Det var hur som helst klokt att på det viset försöka rädda kvar butiken.

Jag gillar Bengts Ridsport i Veberöd och Börjes i Malmö. Saknar dock gamla Hööks, så som deras butiker var för 25 år sedan. Jag har fina barndomsminnen av stora väggar fulla med sadlar, hyllmeter med allt möjligt man knappt visste namnet på.

Det gör jag också. Jag besökte Hööks i Tranemo en gång. Om jag inte missminner mig hade de också ett litet museum eller utställning med vagnar.

Tänker du på First and Second Horse vid Karlavägen? Det var gamla Equipage, som var mycket fin. Jag vet inte, om det var den ursprungliga ägaren, som ville öka omsättningen, eller om det var en ny, som ändrade inriktning. Det var hur som helst klokt att på det viset försöka rädda kvar butiken.
Ja den låg där, det är nog den. Menar du att den heter Equipage nu, eller att den hette Equipage tidigare? (eller att det är ett märke nu?)
Mina superunderbara ridstövlar är därifrån och uhm mina ridbyxor. De är väl 20 år vid det här laget och en del lappade :)
(För bra grejor helt enkelt :sneaky: )

Ja den låg där, det är nog den. Menar du att den heter Equipage nu, eller att den hette Equipage tidigare? (eller att det är ett märke nu?)
Mina superunderbara ridstövlar är därifrån och uhm mina ridbyxor. De är väl 20 år vid det här laget och en del lappade :)
(För bra grejor helt enkelt :sneaky: )

Butiken hette Equipage i vart fall på 1970-talet. Jag minns inte när namnet ändrades till First and Second häst.

Liknande trådar

• Schabraktips
  • Hingstval 2011
  • Three Crown Horseline.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 33
  • Barmarksdrag/canicross

Katt, Andra Djur