Bästa smörj- å putstipset?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 4 422
T

Trampe

OK, fram med era hemliga smörj- och putstips! Vilka produkter ger det mjukaste lädret enligt just dig?!

:bump: :bump: :bump: :bump:

Sv: Bästa smörj- å putstipset?

Jag är helt sjukt såld på Lincoln/Willab läderbalsam. Har aldrig haft ett bättre smörjmedel. Tyvärr så verkar det som att de har slutat att tillverka det, för hittar det ingenstans :cry:.

Passiers lädervårdsprodukter är jättebra. Är helt såld på läderbalsamet! Tycker även att deras tvål är superbra, men tyvärr tar den fort Väldigt slut.. Annars gillar jag Carry & Day & Martins lädervårdsprodukter, Effaxläderbalsam samts Stübbens sadeltvål och läderfett.

Jag kör på Ekols lädertvål och sen Passiers läderfett. Tycker det funkar jättebra, Passiers grejer är mkt mkt bra!
Har även deras tvål men har inte använt den så mkt än

Jag använder Stübbens sadeltvål, Effax läderbalsam och Fiebings neatsfoot oil.

jaa det är jätte brra men jag har inte heller hittat det...så ag har nu stubben det är oxå jätte bra fast lite jobbigt att smörja med bara

Jag gillar Passiers lädertvål jättemkt! Deras balsam är också bra, men effax är minst lika bra. Men passiers luktar bättre...

Har jag nya läderprodukter smörjer jag bara in med Effax balsam ett antal ggr, brukar vara mjukt som en bebisrumpa efter det :D
Är det smutsigt så rengör jag med ljummet vatten bara och smörjer sedan in med nämnda balsam, tycker inte riktigt om sadeltvål.

Kan inflika mitt bästa smörjtips; Smörj använd lädergrej (t.ex. grimma, grimskaft, träns eller sadel, stövlar osv.) efter VARJE användning. Ta ljummet vatten och dra av med sadeltvål efteråt,
någon gång med jämna mellanrum (t.ex. varannan vecka) kan du ha på lite läderbalsam, och emellanåt kan du fetta in dom.

Men det bästa är helt klart att ta väl hand om grejerna efter varje användning.. det ger det klart bästa resultatet!

Stubbens sadeltvål med en fuktig svamp, och sedan Akene/Butets sadelbalsam. Superfinish! :P

TIB-horse's burk. kostar ca 100kr och räcker hur länge som helst och lädret blir jättefint, perfekt på butetsadeln som fortf blir ful efter regn, ser ut som ny efter varje smörjning!
dessutom kan man använda den till massor, mamma har köpt hem en burk och använder för att göra rent ugnen m.m. :D

cactuspower skrev:
Kan inflika mitt bästa smörjtips; Smörj använd lädergrej (t.ex. grimma, grimskaft, träns eller sadel, stövlar osv.) efter VARJE användning. Ta ljummet vatten och dra av med sadeltvål efteråt,
någon gång med jämna mellanrum (t.ex. varannan vecka) kan du ha på lite läderbalsam, och emellanåt kan du fetta in dom.

Men det bästa är helt klart att ta väl hand om grejerna efter varje användning.. det ger det klart bästa resultatet!

jag skulle inte rekommendera att putsa/smörja lädergrejerna efter varje användning.....istället för att hålla sig snygga blir de jättefula.....vet inte varför, men jag antar att det är någon slags impregnering eller lädret naturliga fett som försvinner.
Putsa när det verkligen behövs istället och torka av grejerna med en torr putsduk emellan

Breccia_ skrev:
TIB-horse's burk. kostar ca 100kr och räcker hur länge som helst och lädret blir jättefint, perfekt på butetsadeln som fortf blir ful efter regn, ser ut som ny efter varje smörjning!
dessutom kan man använda den till massor, mamma har köpt hem en burk och använder för att göra rent ugnen m.m. :D

Haha :D
(Lät lite komiskt med det sistnämda användningsområdet ;) )

Jag då har vi väll olika erfarenheter då helt enkelt.
Som sagt så smörjer jag med ovannämda produkter, och jag använder någon av de sadeltvålarna efter varje användning. Men som sagt jag gnor inte och putsar liksom hela sadeln till 110% efter varje användning, jag tar lite ljummet vatten, vrider ur svampen och har på lite sadeltvål, kollar så att den är ren och fräsch. Blir några enstaka drag med svampen bara, mest i sitsen, stropparna och stiglädrena, det är inte så att jag sitter och gnor hela sadeln jämt och ständigt efter varje pass men jag "drar" som sagt av den efter varje användning. Likaså med tränset osv. Enligt mig ger det helt klart bäst effekt.

Och sedan se till att använda fett och läderbalsam då och då, men det är däremot inget jag skullle gno in grejerna med efter varje användning. Och på sadeln så har jag bara dessa grejer på stropparna, stigläder o dyl. ej i själva sätet...

Jag brukar oxå försöka smörja av tränset efter varje användning med lädertvål. Detta är det bästa enligt min sadelmakare, tvålet gör ingen skada på lädret, det är fettet man ska använda med måtta.
Han tipsade om att bara fetta in träns o sånt kanske en gång i månaden och sadeln inte så ofta.
Jag kör på detta och tkr det funkar superfint, kan inte hålla med om att lädret blir förstört av tvål varje dag! Grejerna hålls rena o snygga, men blir ju inte onödigt "fettiga" eftersom jag inte fettar in grejerna speciellt ofta!

cactuspower skrev:

Jag tror att de hängde upp sig att "smörja efter varje användning", alltså inte bara tvätta av. För att bara tvätta av håller jag också med om är bra, sedan smörjer jag mkt sällan.

Åh, vad jag saknar mitt balsam :cry: :love:. Kan inflika tt jag INTE tycker om EFFAX läderfett/balsam, blir så kladdigt och luckras upp- på mina saker iaf.

Älskar en stübben sadeltvål som min sköthäst har :love: Gör lädret rent, fint och mjukt utan att bli kladdigt! :) Luktar dessutom jättegott!!! :)

Om smutsigt:
Tar en rejäl svamp, lite vatten och mycket tvål. "skrubbar" ordentligt, sköljer under kranen med fuktigt vatten. Torkar av ordentligt med handug efteråt. Tar en ganska torr svamp med mycket tvål och lägger ett tunnt, tunnt lager tvål på lädret. Perfekt!:D

Annars kan det hända att man torkar av med en fuktig svamp och lite tvål och sedan torkar av med handuk.

Effax gör bara tränsen kladdiga tycker jag, de känns översmorda även om man bara smörjer med det extremt sällan. Äckligt :eek:

Det jag gillar bäst är Stûbbens glycerintvål som är långvarig, luktar gott och gör lädret fint.
Använder Effax läderbalsam ganska sällan men det är klart (enligt mej ;) ) det bästa balsamet.

Annars luktar Passiers tvål godast, men den tar slut på direkten. :(

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 227
Senast: Tassa
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Ung kille
  • Forsättning på bildtråden 3

Hund, Katt, Andra Djur