Bates Caprilli - HJÄLP!!

Tillis

Trådstartare
Har nu letat sadel i tre månader (ända sedan jag fick hem nya hästen). Ingenting har passat, och jag håller nu på att bli smått desperat!
MEN – så i förra veckan provade jag en Bates Caprilli Cair och fick världens WOW-klänsla på hästen! Hon rörde sig helt annorlunda, med luft och svung, så jag tänkte ju genast att NU har jag nog hittat rätt! Men sen när jag tar av sadeln är hästen lite lite ruggad i pälsen längst bak. Sadeln har inte rört sig framåt eller bakåt, men troligtvis lite åt sidorna.

Ligger den trots allt fel då? Jag tycker inte att den ser ut att ligga konstigt på något sätt (faktiskt bäst av allt jag har provat), och Cair-stoppningen ska väl ”motverka” tryckpunkter så då borde den väl inte tryckt henne? Eller har jag fel där? Just själva känslan på hästen gör ju att jag tycker jag borde vara på rätt väg – hon har aldrig rört sig så förr!

Snälla, hjälp mig nu! Vågar jag köpa en sådan här sadel eller måste jag leta vidare?

Sv: Bates Caprilli - HJÄLP!!

Blir hästen ruggad av sadeln är det nog för att den "släpper" där, inte att den trycker...

Jo, kanske schabraket som ruggade... Men om det nu är så att den släpper bak - är det helt på tok då när den är luftstoppad? Släpper inte bak när jag står på marken och spänner den i alla fall... Kände inget när jag red heller, men kanske släpper den ändå... Usch, förvirrad..!

Jag tänkte också på att den kanske ruggar pga pälssättning. Min förra häst fick alltid ruggad päls på vintern av sadeln - aldrig annars.
Kan tillägga att det var ytterst lite - syntes inte men kändes när man strök med handen.
Ska jag lita på känslan hästen gav mig, eller bör jag leta vidare tror ni?

Mvh
Tillis

Jag har haft schabrak som gett detta rugg och andra schabrak som inte gett rugg med samma sadel. Så det kan vara en orsak.

Vilket järn hade du i? Har märkt att man får gärna detta rugg om man har för smalt järn i, byter man till vidare så kommer sdeln ner lite till och sadeln ligger då annt vis över ryggen. Så prova även med vidare järn innan du bestämmer sig.

Annars så finns det ju fler modeller av Bates och Wintec som du kanske kan gå vidare på.

Har den blivit ruggad av schabraken tidigare? Min häst blir ruggad vid pälssättning/fällning men det är för att min sadel släpper ngt baktill och därmed rör den sig lite.

Prova med annat järn som Sissu säger och se vad som händer. Det är ju omöjligt att via nätet säga vad som är fel. Men den kan vara för vid (släpper baktill), för svängd (släpper baktill).

Men sedan måste man ju även lyssna på hästen. Har provridit sadlar på min häst som ligger an jättebra hela vägen och ser ut att ligga helt perfekt, men dessa sadlar kan han inte galoppera med... han stannar, tjorvar, galopperar i 4takt. Men sadeln jag har nu som inte ligger an så hårt baktill älskar han... av någon anledning...

Jag har bara haft hästen i tre månader så den har inte fått ruggad päls tidigare. För närvarande rider jag i en allround som inte alls ligger särskilt bra, men den ligger still och hästen verkar inte ha några obehag.
Däremot får jag inte alls den känslan som med Caprillin...

Ska höra om jag kan prova med vidare järn. Det var en normal i, och jag tror att hon behöver normal - normal mot vid.
För svängd tror jag inte att den är, för allt som är rakt är det som legat bäst, och Caprillin verkar relativt rak som jag kan se...

Pälsen ruggas på ett ca 3 cm långt område (från sidan sett) och lika på båda sidor, längst bak mot länden...

Låter som om sadeln är ngt. för lång och rak. När din häst höjer länden så kan sadeln ligga och trycka varpå du får dessa ruggningar.

Ok... Men om den är luftstoppad - trycker den då så att det kan bli smärtsamt? (Ursäkta om jag verkar korkad:crazy:)

Hästen har lång och rak rygg som sluttar ngt upp mot korset. Inte direkt överbyggd alltså.

Om man sätter i ett vidare järn, blir den mer svängd då som vissa säger? I så fall är det ju definitivt värt ett försök!

Även om sadeln är luftstoppad så kan det bli felaktigt tryck om sadeln inte är rätt tillpassad.

Den blir ngt mer svängd om man byter järn, men det är ingen enorm skillnad.

Hur Sissu kan avgöra att sadeln eventuellt är för lång och för rak har jag ingen aning om... men det KAN vara en anledning. Eller att den är för svängd och glappar baktill och orsakar ruggningar. Då kommer inte ett vidare järn att hjälpa dig. OM det är så att den är för svängd, så är Wintec/bates Isabell Werth rakare i bommen.

Senast ändrad:

luften är ju inte så mjuk, så visst kan den trycka... men, om hästen är mkt rörlig i ryggen så behöver det inte vara så att sadeln ligger fel. det går liksom inte att säga varken eller utan att ha sett den. men prova att rida med ett mjukare/halare schabrak och se om det blir samma då.

Det får du fråga hästen om det blir..

Nu tror jag inte det är tal om tryck utan mer om ytlig rörelse som ger symtomet, en sadel som ligger tight still brukar inte ge rugg. Men inget av vad det än är vill man ju ha.

Om sadeln vore för svängd så borde du inte se det enbart bak utan då borde det blivit ruggat under mitten om den rört sig.
Så utifrån det du har berättat så kan man i första hand tänka att sadeln är för smal, (inte många hästar har normal bomvidd) och ev. för lång i kombination med din hästs rygg enl. beskrivning då dessa två komponenter ge det du har beskrivit.

Skillnaden blir minimal när man byter järn. Bates Caprilli och Isabell Werth är enl. tillverkaren lika i bommen, det som skiljer är uppbyggnaden och mjukdelarnas form vilket gör att dessa två sadlar kan ligga helt olika på samma hästrygg.

Om hästen är lite överbyggd enl. din beskrivning, så lyfts ju överlinjen ännu mer på vissa hästar och då är det inte alls ovanligt att sadeln kant tar mot alt. att hästen skjuter fram sadeln. i ett sånt läge så behövs en rak sadel med rundbossa.

Men eftersom du ändå fick en känsla av att det kan vara rätt så ta det enkla först, byt till ett vidare järn och utgå från det.

Senast ändrad:

Ok, nu har jag bytt till ett vidare järn och ridit i sadeln igen.
Problemet var bara att nu lättade den bak istället och gled dessutom fram lite när jag red.
När jag satt upp kändes det också som om jag hamnade i framlut, vilket blev bättre efter en stund (förmodligen för att sadeln gled fram).
Med andra ord var det inte alls rätt med vidare järn, då den låg mycket bättre med det normala.
Usch, nu blir jag ännu mer förvirrad. Måste troligtvis leta vidare efter annat märke...

Någon som vet hur Innovan skiljer sig från Caprillin i uppbyggnad?

Hmm, fast på min häst glider sadlarna fram om de är för smala...

Funderat på att ta ut sadelutprovare?

Självklart, var otydligt. Menade mest att sadeln inte behöver vara för vid. Den kan ju också vara för smal..?

Det låter ju som den nu blev för vid, provat med en fårskinnspad om hästen kommer bygga mer så att den fyller ut sadeln?

Men om det blir rugg med det smala och nu ligger i framvikt, (jag oroar mig yttepytte om en luftsadeln släpper bak innan man fördelat om luften) så känns det ändå som du skall leta vidare.

Jag har Bates till min häst, sadelutprovare har passat in den på henne så den ska ligga bra. min häst blir också raggig i pälsen längst bak under sadeln trots att den passar så de kanske kan ha med luftstoppningen att göra? Jag använder fårskinn, dels för att motverka raggigheten och för att hon är omusklad och det funkar bra. Om det enda problemet är att pälsen blir nött men allt känns bra annars låter det ju som en bra sadel. Kan ju vara en bra ide att låta sadelutprovare ta en titt på det. Om den passar finns det ju väldigt mycke fördelar med Bates sadlar.

Jag har svart järn i min, nu är ju det visserligen en elevation (hopp) men de ska ju vara ungefär lika endå. Har inga riktigt bra bilder men dom här kanske ger en hint om hur hon ser ut iallafall

img_1355_18579363.jpg

dalona1_1209893047_4238620.jpg

Innan hade min ponny samma sadel men med rött järn, också proffesionellt utprovad. Hon såg ut såhär:
blogg5_1178553040_4238303.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 716
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31