Bates Caprilli

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare puman_22
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 10 309
P

puman_22

Någon som har erfarenhet utav denna dressyrsadel? För och nackdelar med den? Andra handsvärdet på den? Tacksam för alla svar jag kan få, står i valet och kvalet mellan den och Stübben Tristan eller en Albion.

Sv: Bates Caprilli

Den bruna är skön, den svarta mer hal men tyvärr tycker jag iaf att sadeln är för flat, den känns stor att sitta i. Har köpt en Prestige precis och I like it!=)) Stubbens nya är ju mycket bra!!

Hade sadelmakaren ute idag och visade en Bates, fast en hopp. Hon rekomenderade inte en chair, alltså en luftstoppad sadel. Pågrund av att den lätt ändras av olika temperaturer m.m. Sen tycket hon även att själva hantverket på sadeln var dåligt i och med att så pass mycket är i syntet (även om det mesta är i läder). Sen blev det ett litet glapp och man kände tydligt var de olika kuddarna började och slutade (i själva stoppningen). Det blir ingen Bates sadel för min del.

Kanske är något man ska överväga innan du väljer en caprilli.

:)

Har försökt hjälpa en kmpis att sälja en Bates dressyr i flera månader utan att lyckas,trots nyskick på sadeln och bra pris!
Så de är inte lättsålda begagnade!

Hade en rätt gammal Caprilli förut. Otroligt skön. Hade absolut inte sålt den om den hade passat nya hästen. Väldigt nöjd med den sadeln. (utan de jättestors stöden som finns på många sadlar nuförtiden också vilket jag tycker var ett jätteplus) Nu vet jag inte hur nyare modeller ser ut i och för sig, men en skön sadel av bra kvalitet helt klart.
Sålde min på ett par dagar så den var väldigt lättsåld.

Vi har en och är supernöjda med den . Hann tyvärr inte rida så mkt i den innan hästen blev halt och fick tas bort . Passar bra på nya hästen så det kommer att bli mer. Sätter en i en korrekt sits ,bra för oss som är 2 olika ryttare med helt olika långa ben att kunna flytta på knästöden .Hästen var också mkt nöjd med den .

Hade sadelmakaren ute idag och visade en Bates, fast en hopp. Hon rekomenderade inte en chair, alltså en luftstoppad sadel. Pågrund av att den lätt ändras av olika temperaturer m.m. Sen tycket hon även att själva hantverket på sadeln var dåligt i och med att så pass mycket är i syntet (även om det mesta är i läder). Sen blev det ett litet glapp och man kände tydligt var de olika kuddarna började och slutade (i själva stoppningen). Det blir ingen Bates sadel för min del.

Kanske är något man ska överväga innan du väljer en caprilli.

Jag har två sadlar med cair, en wintec isabell dressyr samt en bates elevation hopp. Upplever luftstoppningen som mycket positiv och mer flexibel mot hästens rygg... Förstår inte heller uttalandet om hantverket, vad i bates är syntet?? Det enda som är syntet i min sadel är fästena på stropparna. Vet att olgaklara här på buke har två stycken bates som är mer än väl använda och båda är väldigt fina, så jag skulle vilja säga att det är otroligt bra hantverk till det priset.

Något glapp i luftstoppningen finns INTE på mina sadlar och inga andra som jag klämt/kännt på heller...

Funderar även över uttalandet angående luften kontra temperatur. Har använt min i både kyla och värme och har inte upplevt någon som helst skillnad!

Till TS: Bates är bra sadlar, kan dock inte uttala mig om exakt caprillin då jag inte ridit i den. Kan dock varmt rekommendera isabellen (sytetverisionen är kanon!!! till ett bra pris) förutsatt att den passar hästen förstås!

Sedan ser jag det som en otrolig fördelen att kunna byta koppjärn. Min häst musklade ur sig det blåa järnet och jag kunde enkelt byta till det röda. Perfekt att slippa byta sadel! (Kan tillägga att sadeln kontrollerats av duktig sadelutprovare och den ligger fortfarande bra trots järnbyte).

Är det det vita som är vidast eller finns det vidare? Vet du hur många grader det vidaste järnet är?

det är det vita som är vidast. men sen finns ju wide, kanske går att ta ett sånt järn också??

TS: jag tycker inte alls om caprillin, hård, hal och inga knästöd....

det är det vita som är vidast. men sen finns ju wide, kanske går att ta ett sånt järn också??

TS: jag tycker inte alls om caprillin, hård, hal och inga knästöd....

Men det finns ju stoora stöd att sätta på om man vill.
Finns en sadel som är till vida hästar dom järnen kan man inte ha till dom andra sadlarna

Nu var det Caprillin, en ny som jag visade sadelmakaren. Hon är mycket duktig och kan sin sak. Så nej tack ingen luftstoppad sadel på min häst.

Det var massa syntet på Caprillin om man lyfter på kopan så ser man lite. Jag kände tydligt var lyftpåsarna slutade och började. Jag tror aldrig att en luftstoppad sadel kommer ligga lika bra mot hästen som en ullstoppad, alltså fördelningen av själva trycket.

Men om du ändrar bomvidden så ändras ju även själva sadel, allså böjningen på den. Så även detta upplever jag inte som positivt.

Sadelmakaren hade massa fler argument att man inte skulle välja denna sadel, minns inte alla tyvärr. Ska även tillägga att hon inte säljer sadlarna själv och är oberonde av varumärken.

kl

Jag har en Caprilli hopp, och är jättenöjd med den.
Superskön, bra stöd, lagom flat och inget hal i sitsen. Man kan rida lika bra hopp som dressyr i den, haha...:angel::D ( fast jag börjar nästan längta efter min gamla dressyrsadel:p ). Dessutom är den bruna färgen jättesnygg!:d

Dressyrmodellen har jag ingen aning om hur den är.

Om det där med luftstoppad sadel är bra eller inte har jag ingen aning om, men hästen älskar den, har haft den i över ett år, och hästen har inte haft den minsta antydan till ont i ryggen. Kollas regelbundet av jätteduktig ET.:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en Bates Caprilli och det var den enda sadel som min häst kunde ha utan att få ont i ryggen av (nu blev han värre på slutet så då fick han ont i ryggen av den med men det är en annan sak).

Jag gick igenom väldigt många olika sadlar både med ullstoppning samt med flairstoppning och alla fick han ont av samt att han inte hade någon framåtbjudning, så fort jag lade på den här sadeln så blev det en helt annan häst!

Helt plötsligt så var det inga svårigheter att gå från samlad till arbetsgalopp, ett moment som han alltid hade haft svårt för, det var en så otrolig skillnad så det går knappt att beskriva!! Nu är det ju så att bara för att det är en bra sadel till en häst behöver det ju inte betyda att det är det för en annan, men denna sadel har verkligen fungerat optimalt för mig!

Jag har inte märkt någon dålig kvalité eller syntet, den enda syntet som finns är ju som skrivits ovan i fästena till sadelgjordsstropparna samt där dom flyttbara knästöden är annars är den helt i läder. Om jag jämför den här sadeln och min M & N som jag hade förut så tycker jag den här är bättre i lädret och hantverk!

Har en bates caprilli hopp och en dressyr och jag total älskar den :bow:
Men har en kompis som hatar den så det är nog väldigt personligt:angel:

den är asskön!
ska köpa en hopp om den passar min pålle...

tyvärr fick jag "punka" (en luftkudde dog) på ena sidan, inte så kul för pålle...

allt detta neggo från div solk ang. luft tror jag beror på modefluga + oerfarenhet...
det hästen gillar = bäst för just den hästen...

**raderad**

Senast ändrad av en moderator:

**Sedan ser jag det som en otrolig fördelen att kunna byta koppjärn. Min häst musklade ur sig det blåa järnet och jag kunde enkelt byta till det röda. Perfekt att slippa byta sadel! (Kan tillägga att sadeln kontrollerats av duktig sadelutprovare och den ligger fortfarande bra trots järnbyte).[/QUOTE skrev:
Håller helt med när ja köpte min hopp hadde jag blått järn och nu har jag vitt järn i den¨.(var såklart hos utprovare som bytte järn )
Min häst har musklat sig så otroligt fint sen ja köpte sadeln.:banana:
Får ofta höra hur jämt och fint musklad han är och det beror nog mkt på sadeln:bow:

Liknande trådar

Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
507
Senast: Sassy
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31