Bates Momentum

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 551
Sv: Bates Momentum

DSC09169.jpg

Om man bara tittar på denna bild så ser det ju ut som om han ska ha en svängd bom - men det funkar inte. Spikrakt funkar väl iofs inte så jättebra heller så jag satsar på rak - inte spikrak.

Ska kolla om jag har ngn rättvisande bild på sadeln också, men det orkar jag inte nu.
Nu är det läggdags! *snark* :D

Senast ändrad av en moderator:

Kilbossorna bak trycker rätt ner i ryggen på flera av dessa hästarna (de har kilbossor i andra sadlar).Den ena hästen (vars ägare har den ena sadeln) får stora svullnader bakom manken efter ridning.
Jag tycker den är svårpassad ,därför att av 15 hästar med olika ryggar har jag inte sett den ligga bra på någon!
Men givetvis måste det ju finnas hästar som sadeln passar på!
Det tråkiga är att inte alla hästägare förstår (eller vill förstå) att deras nya fina sadel inte passar hästen!
Sadeln är ju så skön (för ryttaren) och snygg!

Jag har 6st egna hästar och både momentum och CC passar samtliga hästar. Jag har aldrig hört detta från någn som har Bates sadlar tidigare faktiskt.

Och jo jag vet hur en sadel skall ligga och har aldrig haft några ryggproblem öht!

Internationellt så används sadeln flitigt och tror inte att några av världens bästa fältävlansryttare skulle använda denna sadel om den gav dessa problem :smirk: Tror snarare att sadlarna inte varit tillpassade rätt. Man kan ju faktiskt lägga inläggen så de passar helt

Senast ändrad:

Tryck på sidorna om manken, så allt prat om att luftstoppning eliminerar tryckpunkter är blaha-blaha. Han är överbyggd och den har sin tyngpunkt väldigt långt fram så det blev för mkt tryck längst fram helt enkelt.

Sadel skall ju ha vin vikt efter manken. Om den tryckte på manken så hade du kanske för smal bomvidd och för lite inlägg i den??

hade en Bates Momentum som jag sålde ihop med pållen, tycker den va super skön att rida i, låg bra på pållen oxå :)

Bates sadlarna är de värsta jag någonsin suttit i,AVSKYR:p:p

Passar inte alls min kropp och mina ben, känns som att det är två pinnar som sticker upp i varsitt sittben och för att inte tala om stigläderfästena som bara sticker in i sidan på låren, bläää Hade stora blåmärken efter att ha ridit i den sadeln!!

Måste ha varit en väldigt väldigt gammal Bates sadel du suttit i. Momentum kom för snart 2år sedan och den nya CC kom för inte så länge sedan.

Jag själv är allergiskt mot sadlar som är hårda och där man känner stigläderfästerna och på Bates gör jag det inte :p

Sadel skall ju ha vin vikt efter manken. Om den tryckte på manken så hade du kanske för smal bomvidd och för lite inlägg i den??

I och med att hästen är i nerförsbacke så blir det FÖR MKT vikt vid manken. Hade inget med för smal bomvidd att göra då jag testade lite olika järn upp till det vita (bredaste) järnet, som var lite för VID för honom.

Den passade honom helt enkelt inte - inget konstigt med det. Det finns nästan ingen sadel som passar denna häst.

Tråkigt. Vissa är rätt omöjliga. Min lilla tysk är hopplöst att få en sadel som passar, dock så passar momentum bra med näst vidaste järnet.

Men har du provat att lägga in inläggen i sadeln?? De extra man fyller ut med sas?

I och med att hästen är i nerförsbacke så blir det FÖR MKT vikt vid manken. Hade inget med för smal bomvidd att göra då jag testade lite olika järn upp till det vita (bredaste) järnet, som var lite för VID för honom.

Den passade honom helt enkelt inte - inget konstigt med det. Det finns nästan ingen sadel som passar denna häst.

Jo din häst hade väldigt sluttande rygg!:D Min har väldigt liknande ,men inte alls lika sluttande som din:P
Förstår att du har svårt med att hitta sadel till din pålla när jag har svårt att hitta till min:angel:

Men har du provat att lägga in inläggen i sadeln?? De extra man fyller ut med sas?

Nej, det blev aldrig av eftersom stället jag köpte sadeln från las ner. Kunde väl kanske gjort det i en annan butik, men jag vet inte. Tror den sadeln har sin tyngdpunkt alldeles för långt fram så även om man ändrat den undertill så hade det liksom inte blivit så jättebra.

Jo din häst hade väldigt sluttande rygg!:D Min har väldigt liknande ,men inte alls lika sluttande som din:P
Förstår att du har svårt med att hitta sadel till din pålla när jag har svårt att hitta till min:angel:

Mmm... har testat rätt många sadlar... :crazy:

Min väninna har en häst med liknande rygg som din och hennes tryckte först på sidorna av manken, men de la till i bossorna fram på den och nu ligger den väldigt bra.

Tycker inte att den har så mkt tyngdpunkt fram, inte mer än andra hoppsadlar, om den ligger rätt. Och med det nya systemet så kan man ju bygga på den fram så den inte ligger och trycker

Ja , hon som jag var och kollade på sadeln hos hade en bates momentum som jag fick provsitta (så jag fick känna på hur dom är när man suttit in dom samt med stigbyglar) och den sadeln hade hon stoppat upp extra fram!:)
Men dock så låg den inte lika bra som utan iläggen på min kille;)
Längtar så!!!!! Den kommer v. 50:love:

Har en Wintec -hoppmodellen som jag lånar av kompisen för tillfället.
Den ligger bra, kunde vara liiite mer rak men annars toppen, alldeles för liten för mina ben dock:(
Innan hade jag en Prestige versaille, som jag tycker ligger och klämmer fram på de flesta hästar?
Han musklade iaf om sig så den kunde inte användas längre..

Nopp var en helt ny sadel,aldrig att jag rider i en Bates sadel igen, hamnade helt fel i sadeln, och som sagt var så var den väldigt obekväm, men är väldigt lång och har väldigt smala ben så passade väl helt enkelt inte, gillar min Butet:love:

Butet har jag alltid velar ha! Samma med Amerigo:love:
ligger liiite utanför min budget bara:angel:

very good!:banana::D
haha nu måste ni ju peppa mig lite! en vecka kvar tills sadeln kommer:bump:

Jo det är ju mycket pengar, men provade typ alla märken som fanns på marknaden och den sista jag provade var en Butet, och föll pladask, passade både mig och hästen super, gillar att man får en sån nära känsla med hästen:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 365
Senast: Johanna1988
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 891
Senast: Voeux
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 296
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V