Projekt 2021

d5aH6Uo.jpg

Projekt rastgĂ„rd avklarad i helgen đŸ’Ș

Det var det tyngsta pÄ Ärets To do-lista, nu kvarstÄr att grusa gÄngen lite mer, göra en nockbrÀda till vedboden och lite annat smÄtt
 
Firar King's Day med att fixa insidan pĂ„ vĂ„ra "sash windows" (vad kallas de pĂ„ svenska?) i vardagsrummet. SĂ„ mycket gammal fĂ€rg att fĂ„ loss. Men snyggt blir det, nĂ€r det Ă€r fĂ€rdigt 😆

Vi försöker bevara originaldetaljer sĂ„ nu har vi bestĂ€llt nya handtag i gammal stil och i stil med övriga huset đŸ€©

20210427_123226.jpg
 
PÄ listan i övrigt stÄr:
-Bygga gÀstrum/kontor. Ett jÀtterum utan egentligt anvÀndningsomrÄde blir 2. Snickare hjÀlper oss med innervÀgg, bygga dörrkarm och sÀtta igen en annan dörr, vi ska göra resten.
-Bygga frontespis med fönster mot baksidan och plats för blivande badrum. I samband med det Àven:
-Ny fasad pÄ baksidan, sÀtta in dubbeldörrar frÄn framtida matrummet mot trÀdgÄrden.
-Bygga nya badrummet.
-Bygga förrÄd under trappan i hallen samt bygga igen/slipa/mÄla 80talstrappan sÄ att den gör 30talshuset mer rÀttvisa.
-i trÀdgÄrden och ute: mindre grejer, mÄla lite fasader pÄ uthusen och en grindportal bla.
Nu Àr vi typ halvvÀgs med första punkten, innervÀgg uppe, vi har slipat och betsat golv, mÄlat tak och förberett vÀggarna för tapeter. SÄ tapeter ÄterstÄr plus att mÄla och sÀtta upp lister, socklar och foder, mÄla om dörr etc. Ska "bara" hitta/bestÀmma oss för en bra kulör, Àr inte sugen pÄ vitt.

Även punkt 2 och 3 startar idag, i förmiddags kom snickaren och började sĂ€tta upp stĂ€llning mot huset :bump: SĂ„ nu har vi 3-4 obrukbara rum ett tag, skönt att vĂ„ren och sommaren Ă€r i antĂ„gande :D
 
Äntligen har vĂ€dret blivit sĂ„ varmt att det gĂ„r att mura och Ă€nnu mera Ă€ntligen kan jag fĂ„ murat upp valvet över köksfönstret. Gesimsen (stuckaturen under takfoten) gjorde jag förra Ă„ret men kunde inte göra klart för valvet över fönstret hade satt sig för mycket sĂ„ jag kĂ€nde att jag var tvungen att mura om det helt. Förhoppningsvis blir valvet klart pĂ„ tvĂ„ dagar sĂ„ pĂ„ tisdag Ă€r det kanske inte lĂ€ngre hĂ„l rakt in i köket :)

3q5ykk5.jpg
 
Dags för lite uppdatering...
Listan för 2021 sÄg ut sÄ hÀr:
* takbyte pÄ boningshuset
* solceller pÄ stall/drÀngstuga
* grusa upp mer i rasthagen
* grÀva för fiber
Och sen Àr det innertaket pÄ övervÄningen som ska bli vitt nÄgon gÄng. Vi har bara bott hÀri 20 Är...

SÄ hÀr lÄngt har vi kommit
Takbytet Àr klart!
Solceller Àr klart och up and running!
GrÀvt för fibern frÄn hus till tomtgrÀns och fÄtt inside information om att grÀvningen hit kommer att ske i höst!

Innertaket pÄ övervÄningen Àr ett just nu pÄgÄende projekt som blev lite större Àn vad vi tÀnkt. Det Àr öppet upp i nock frÄn hallen pÄ nedervÄningen och dÀr i snedtaket har det funnits en lampkontakt. Förra Àgaren har helt sonika bara klippt kabeln och kopplat ur i andra Ànden. Jag ville gÀrna ha tillbaka det lamputtaget för att kunna hÀnga upp en hÀftig lampkrona. Det slutade med att vi fick riva ner en hel del takpanel för att kunna koppla ihop det igen. Nu Àr panelen och lampkontakt pÄ plats igen och taket ska "bara" tvÀttas och mÄlas.

Det har tillkommit ett litet projekt till efter att ha kollat trÄden "Bilder pÄ era smÄ badrum". Det projektet Àr ocksÄ pÄgÄende men stÄr still just nu i vÀntan pÄ leverans av duschvÀggar och lite annat som behövs. Det som Àr gjort Àr att den gamla, fula, klumpiga, trÄnga duschkabinen har tagits bort.
 
Badrummet Àr mer eller mindre klart för elektrikerns första besök. Sen ska vi regla golvet sÄ kan rörmokaren komma sen.

Vi fick oplanerat byta avloppsrör ocksÄ dÄ en skarv rostat sönder och det började lÀcka vatten i taket i pannrummet i kÀllaren. SÄ nu Àr det nya rör frÄn kök och toa pÄ nervÄningen och sen blir det ju nytt Àven frÄn toan uppe nu nÀr vi renoverar badrummet. Skitjobb men vÀldigt skönt att ha det gjort!

Sen har jag grejat i trĂ€dgĂ„rden och gjort tre nya rabatter. Ska troligen börja mĂ„la hussockeln snart. Inget vi hade tĂ€nkt egentligen, men fick för mig igĂ„r att det lika gĂ€rna kan göras nu. Kommer Ă„ngra mig snabbt pga satans trĂ„kigt att mĂ„la men det blir ju fint sen 😅
 
Elektrikern har varit hÀr och gjort sitt i badrummet nu. Eller ja, han fÄr ju komma tillbaka och koppla in allt sen nÀr det Àr dags men. Golvet Àr reglat och klar ocksÄ sÄ nu vÀntar vi bara pÄ rörmokaren. Efter det kan vi sÀtta gipsskivor i tak och pÄ vÀggarna, lÀgga spÄnskivor pÄ golvet och byta fönstret. Efter det lite smÄfix innan vÀntan pÄ mattlÀggaren :)
 
PÄ senare tid har vi varit slöa med vÄrt hus men börjar komma igÄng sÄ smÄtt igen. Aircon, fönster och liknande Àr just nu högst pÄ vÄr lista men det ösregnar fasen i mig varje dag.

Renoverar för att sÀlja och Àr totalt bummed out pÄ bostadsmarknaden. Missar du ett nytt hus de första tio minuterna det Àr online fÄr du ingen visning..
 
Ny uppdatering!
MÄlning av trÀtaket Àr klart och lampkrona installerad. Om nÄn av er fÄr för sig att mÄla ett gammalt trÀtak sÀger jag bara nej nej nej, sÀtt upp nya skivor istÀllet! Tre lager spÀrr/kvistlack och tvÄ lager tÀckfÀrg krÀvdes... Att jag precis pÄ sluttampen trampade bredvid min mÄlarbÀnk och stöp i golvet gör inte projektet roligare...

Badrumsprojektet Àr ocksÄ klart. Bilder finns i trÄden "bilder pÄ era smÄ badrum". Betydligt enklare projekt att hantera, jag planerade och bestÀllde det som behövdes, maken rev ut duschkabin och handdukshyllan. VÄr rörkrökare och hans medhjÀlpare monterade.
 
Uppdatering frÄn mig:
Inomhus Àr gÀstrummet ÀÀÀntligen tapetserat, och vardagsrummet pÄbörjat. SvÀrfar som Àr elektriker Àr hÀr och hjÀlper oss med lite elinstallationer. Sen ÄterstÄr lister, foder och fönsterbrÀdor etc.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210605_203113.jpg
    IMG_20210605_203113.jpg
    172,7 KB · Visningar: 30
Vi fÄr tilltrÀde till huset om ca tre timmar! :bump:

Vilket innebÀr att det garanterat kommer tillkomma projekt, men det hÀr vet vi;
* MÄla trÀningsrum
* MÄla gÀstrum
* Bygga hundgÄrd
* Komplettera med mer gÀrdesgÄrd. Idag finns det lÀngs en sida av tomten
TrÀningsrum och gÀstrum Àr mÄlade och klara. Fick ett ryck efter bara tvÄ veckor och mÄlade bÄda pÄ en helg.
HundgÄrden Àr monterad sen förra helgen, men saknar "inredning". Imorgon hÀmtar vi en hundkoja, som dock Àr lite av ett projekt i sig eftersom den Àr Àldre och oisolerad. Sen ska jag klura mer pÄ berikning.
Sambon byggde nÄgon meter gÀrdesgÄrd fÄ att tÀppa till Ät ett hÄll, och sÄ köpte vi billigt nÀtstÀgsel pÄ Jula som kanske fÄr stÄ dÀr det stÄr helt enkelt. Syns inte sÄ mycket som vi trodde utan Àr rÀtt osynligt. DÀremot insÄg vi att vi behöver en grind, hittade en gammal jÀrn att renovera upp pÄ marketplace, sÄ ett till mini-projekt.
Allt som allt har Ă€ndĂ„ mycket gĂ„r snabbare Ă€n jag trodde. Älskar att bo hĂ€r :love:
DSC_0385~2.JPG
 
Poolen gÄr framÄt! I helgen har vi putsat 3 sidor (av 6) :up: FÀrg Àr ocksÄ pÄ ingÄng sÄ det finns hemma nÀr vi vÀl Àr klara för mÄlning.
Vit ska poolen bli efter efterforskning pÄ nÀtet. FÀrgen bleks i vattenlinjen och vit ska vÀl vara mest diskret tydligen.

9F94CDDD-9A47-40C2-AA26-FD58D48FEFC7.jpeg
 
Vi har fĂ„tt nya stopp/lĂ„s skruvar pĂ„ ett av vĂ„ra tre "sash windows" pĂ„ plats. TyvĂ€rr innebar det att delar av fodren nu behöver seriös TLC eftersom nĂ„gon lĂ„ngt innan vi flyttade in hade limmat fast dem 😑
 

Liknande trÄdar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild pÄ mellanstadiet men har inte hÄllit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 364
Senast: Ullmerkott
·
Fritid Dags att fundera pÄ vilka projekt som stÄr pÄ tur inför 2020 :) Vi ska försöka hÄlla det till nÄgra fÄ kommande Är. Vi har en tendens...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
13 728

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp