Projekt 2021

Härmapa :p🙈:D jag + ade på med vitt till själva fönstren, till skånehuset, här har jag den ljusa på huset,den mörka på grunden o vita foder mm
Hahaha, mitt hus är också grått med vita knutar och vita foder runt fönstren. Mörkt grå sockel till det. Taket är svart och själva fönsterbågarna ser svarta ut men är mörkt mörkt bruna.
 
Träningsrum och gästrum är målade och klara. Fick ett ryck efter bara två veckor och målade båda på en helg.
Hundgården är monterad sen förra helgen, men saknar "inredning". Imorgon hämtar vi en hundkoja, som dock är lite av ett projekt i sig eftersom den är äldre och oisolerad. Sen ska jag klura mer på berikning.
Sambon byggde någon meter gärdesgård få att täppa till åt ett håll, och så köpte vi billigt nätstägsel på Jula som kanske får stå där det står helt enkelt. Syns inte så mycket som vi trodde utan är rätt osynligt. Däremot insåg vi att vi behöver en grind, hittade en gammal järn att renovera upp på marketplace, så ett till mini-projekt.
Allt som allt har ändå mycket går snabbare än jag trodde. Älskar att bo här :love: Visa bifogad fil 70974
Fy tusan för att slipa upp gammal järngrind med vinkelslip i 24 gradig värme, men nu är det gjort! En duktig hantverkare i stan har gjort stolpar åt oss. Sån toppenmänniska; vi hade missat att han gick på semester redan en torsdag och inte fredag. När jag insett det misstaget på fredag så skickade jag ett mail och bad honom höra av sig när han var tillbaka efter sin semester och konstruktionen var färdig. Fick ett telefonsamtal idag att den redan var klar och han erbjöd att vi fick hämta den nu. Sa så klart att vi hämtar den när semestern är avklarad men han tyckte inte det var några problem att mötas upp idag. Vilken jäkla service va :heart Sååå, nu har vi bara lite att gräva och gjuta också, sen är Skrället i säkert förvar :D
 

Bifogade filer

  • DSC_0521.JPG
    DSC_0521.JPG
    389,9 KB · Visningar: 44
Skulle ju inte projekta i sommar iom div hälsoproblem, men ja....

hus210712.jpg


Hela huset blev målat idag (föräldrarna hjälpte till) och imorgon kommer väl resten av fodren upp + 2 knutbrädor, vid tillfälle ska sockeln målas också i sommar.

Så från vitt med gröna fönster, bebisblå/grå foder och knutar till sandgrått, med vita fönster, grafitgrå foder och knutar gick huset idag. Helt klart en förbättring!
 
Sen sist så har nytt skärmtak över dörren ordnats och i helgen har sockeln målats (med sockelfärg) i exakt samma färg som knutar och foder.
20210829_122836.jpg


Tveksamt om jag bygger ny bro i år dock, men det är en också en grej på "utsida hus-listan" som ska göras.
 
Ny uppdatering!
Målning av trätaket är klart och lampkrona installerad. Om nån av er får för sig att måla ett gammalt trätak säger jag bara nej nej nej, sätt upp nya skivor istället! Tre lager spärr/kvistlack och två lager täckfärg krävdes... Att jag precis på sluttampen trampade bredvid min målarbänk och stöp i golvet gör inte projektet roligare...

Badrumsprojektet är också klart. Bilder finns i tråden "bilder på era små badrum". Betydligt enklare projekt att hantera, jag planerade och beställde det som behövdes, maken rev ut duschkabin och handdukshyllan. Vår rörkrökare och hans medhjälpare monterade.
Vi var ju klara med sommarens olika projekt...

Men när det började bli äckelvarmt ute så tänkte vi att lite kyla i huset skulle sitta bra. Solcellerna gör ju sitt jobb så kostnaden för lite kyla borde ju vara mer eller mindre försumbar... jag började sondera lite på vad som skulle passa oss.

Det slutade med installation av en luft/luft- värmepump som även producerar kyla, renar luften och avfuktar. Just nu klarar lilla pumpen av att hålla huset behagligt varmt så att stora bergvärmepumpen i källaren får vila lite.
 
Vi kämpar på med vår lista 😅 det går långsamt men framåt. Det går inte snabbare med lillknodden som dök upp i juli även om han är en nöjd och enkel liten kille. Det ser ut enligt följande:

Kvar sedan tidigare
  • Renovera lilla gästrummet Klart!
  • Hängrännor på ena sidan stora ladan - påbörjat
  • Förbättring dränering ena sidan boningshuset
  • Påbörja ommålning av hus och ekonomibyggnader samt se över fasaderna - påbörjat 2 fasader klara
  • Byte av 3 fönster
  • Målning/renovering av 5 fönster - ett fönster kvar
  • Nytt tak över ankgård - påbörjat, endast dörrar kvar
  • Staket på nya farstukvisten - klart!

Nytt för året
  • Renovera lilla "nya" rummet på övervåningen. Klart!
  • Ridbana + väg till/från Klart (Belysning kvarstår dock)
  • Bygga fårhus + fixa hagar
  • Renovera stora "nya" rummet på övervåningen
  • Renovera gästrummet övervåningen klart
Som till synes mycket påbörjat med endast lite lite kvar. Så dags att avsluta lite!
 
Senast ändrad:
På listan i övrigt står:
-Bygga gästrum/kontor. Ett jätterum utan egentligt användningsområde blir 2. Snickare hjälper oss med innervägg, bygga dörrkarm och sätta igen en annan dörr, vi ska göra resten.
-Bygga frontespis med fönster mot baksidan och plats för blivande badrum. I samband med det även:
-Ny fasad på baksidan, sätta in dubbeldörrar från framtida matrummet mot trädgården.

-Bygga nya badrummet.
-Bygga förråd under trappan i hallen samt bygga igen/slipa/måla 80talstrappan så att den gör 30talshuset mer rättvisa.
-i trädgården och ute: mindre grejer, måla lite fasader på uthusen och en grindportal bla.
Börjar bli dags att summera året. Tre punkter hann vi med iallafall. Energin tog slut ett tag innan tillökningen kom i augusti så trädgården blev bara försummad i år, och vi är fortfarande på offertstadiet med badrummet, som verkar bli en ganska komplicerad historia. Förrådet under trappan blir gissningsvis nästa projekt vi gör på egen hand utan hantverkare men det får vänta tills bebis är större.

Såhär blev iallafall baksidan med frontespis, ny fasad och dörrar. Förebild i nästa inlägg :)
received_644880276685668.jpeg
Idag har vi en provisorisk trappa av pallar ut från dörren, "vackert" rödmålad av stora barnet :D På sikt ska vi göra någon sorts altan/uteplats, när vi kommit på hur den ska se ut... Vi ska också renovera de två fönstren på sidorna, måla även dem i gulockra, stryka knutbrädan som inte syns runt hörnet, samt fundera på lösning för att dölja luftvärmepumpen lite.
 
Börjar bli dags att summera året. Tre punkter hann vi med iallafall. Energin tog slut ett tag innan tillökningen kom i augusti så trädgården blev bara försummad i år, och vi är fortfarande på offertstadiet med badrummet, som verkar bli en ganska komplicerad historia. Förrådet under trappan blir gissningsvis nästa projekt vi gör på egen hand utan hantverkare men det får vänta tills bebis är större.

Såhär blev iallafall baksidan med frontespis, ny fasad och dörrar. Förebild i nästa inlägg :)
Visa bifogad fil 80087
Idag har vi en provisorisk trappa av pallar ut från dörren, "vackert" rödmålad av stora barnet :D På sikt ska vi göra någon sorts altan/uteplats, när vi kommit på hur den ska se ut... Vi ska också renovera de två fönstren på sidorna, måla även dem i gulockra, stryka knutbrädan som inte syns runt hörnet, samt fundera på lösning för att dölja luftvärmepumpen lite.
Vilket lyft det blev för huset! Jättefint :)
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 364
Senast: Ullmerkott
·
Fritid Dags att fundera på vilka projekt som står på tur inför 2020 :) Vi ska försöka hålla det till några få kommande år. Vi har en tendens...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
13 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp