Batteridrivet elaggregat.

Momento

Trådstartare
Hur ofta behöver man ladda batteriet till ett batteridrivet elaggregat?
Har kraftigt börjat överväga att införskaffa ett sådant då all el verkar försvinna på vägen mellan det nuvarande elaggregatet och stängslet. Men fick höra att ett batteridrivet måste laddas jätteofta och det tar såå lång tid. Så ni som använder dylika kan väl dela med er av era kunskaper. :bow:

Tacksam för svar Elisabeth

Sv: Batteridrivet elaggregat.

jag har ett batteridrivet aggregat till min vinterhage, det är ingen höjdare men det går. Jag köper ett nytt batteri ungefär var 3e år o måste ladda det var 14e dag ungefär. Nu fick jag tag på ett som visar när det är dax att ladda upp det o det är lite bra tycker jag.
Lång tid att ladda? Ett par timmar bara, kan man ju göra medans hästarna är inne eller nåt. Under ett par timmar medans dom äter hinner dom ju inte smita igenom på om man nu har dom ute dygnet runt .

Jag har ett batteri drivet men mitt tips är att ha det på sommaren, om det är svårt att få ström till ett aggregat till betet tex, annars föredrar jag ett avnligt med kontakt man stoppar i 2 hål i väggen :)
Mitt aggregat är uselt å batteriet måste vara på laddning jämt verkar det som, så då får man vara noga med att kontrollera att det verkligen finns ström.

Jag använder batteridrivet på sommarbetet och laddar var 2-3 vecka. Laddar mitt över natten.
Funderar på att skaffa ett som är solcellsdrivet. Någon som har erfarenhet av dem?

Den jag pratade med sa att man måste ladda det varje dag. Men räcker det så länge som var fjortonde dag så är det ju jättebra. Då är det ju fortfarande jätteintressant lösning för mig. Till Pooh - Solcellsdrivet vad är det?

hälsningar Elisabeth

Med ett bilbatteri i bra skick och ett välskött staket så har jag klarat mig med ett byta batteri var 4:de vecka.
Jag har haft 2 batterier och växlat mellan och det har tagit runt 2 dygn att ladda ett helt tomt batteri.
Tänk på att inte låta batterierna bli helt tomma på vintern, för då så fryser de sönder.

Men du kanske borde överväga att skaffa en riktig teflonkabel för framledning till staketet i stället?
Det är mycket billigare och enklare.

...... och kontrollera att jorden är tillräckligt bra.
Annars funkar det dåligt........

/Mike

De stallet jag stog i först hade batteri aggregat, och i stället för bilbatteri hade vi fritidsbatteri och bilbatteriet fick vi ladda oftare än fritidsbatteriet.
Jag tyckte de hela var bökigt i vilket fall som,men jag är ju van vid att ha vanligt aggregat..men ....måste man ha de så föredrar jag fritidsbatteri till aggregatet

Momento skrev:
Har kraftigt börjat överväga att införskaffa ett sådant då all el verkar försvinna på vägen mellan det nuvarande elaggregatet och stängslet.

Börja med att byta kablarna mellan aggregatet o kolla över dina staket.

Har du strömbortfall med ett elanslutet aggregat lär du få samma sak med ett batteridrivet.

Vi har faktiskt motsatsen... :angel:
Strömbortfall med nätaggregatet (provat ett till för säkerhets skull) men full ström med batteriaggregatet.
Lös den gåtan om ni kan! ;)
Verkar helt obegripligt...

Vi ska byta kabel men det går inte när det är tjäle så därför övervägde jag ett batteridrivet tills man kan byta kabeln. Kabeln är liksom nedgrävd mellan aggregat och staket :mad: . Sätter jag ett batteridrivet så kommer det stå vid staketet. Problemet är väl att få ned ett spett till jordningen.

hälsningar Elisabeth

Senast ändrad:

Använd gamla framledningskabeln till jordkabel och koppla den till gamla jordspettet i andra ändan.
Om den ändå läcker, så jordar den ju bara bättre så.

Det är ett aggregat där det finns en solcellspanel som laddar genom solljuset. Du slipper nätanslutning och batteriet laddas genom panelen. Det låter smidigt tycker jag. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 622
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
14 243
Senast: Jeronimo
·
Ridning Trodde jag hade en klar målbild och kunde bedöma om det är "rätt", "på rätt väg" eller "fel" i den frågan, men efter senaste träningen... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 184
Senast: Totola
·
S
Övr. Hund Har en underbar DSG hane på 3år, han är världens mysigaste! Inne kan man bara ligga och gosa en hel dag, busig ute och lyssnar när man...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Novanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka