batteridrivet stängselaggregat

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi har upptäckt att vårt batteriaggregat lag ner verksamheten över vintern och står utan aggregat till sommarhagarna. Nu funderar jag på om man ska köpa ett lite dyrare aggregat på Granngården eller om jag ska ta en 200-kronorsresa till antingen Börjes eller Eko (ganska exakt lika långt bort för mig) och köpa något lite billigare.
Jag har inte ännu kollat upp utbudet..
Frågan är Hur hade Ni gjort?
Erfarenhet av olika aggregatmodeller? både positivt o negativt!
 
Sv: batteridrivet stängselaggregat

Precis vad jag också undrar!! Jag hade just tänkt starta en liknande tråd, så jag lägger till några funderingar... (hoppas det är okej)

Vad ska man köpa för batteridrivet elaggregat?
Är Börjes aggregat helt kassa?
Finns det något ställe på nätet där man kan skicka efter aggregat med hög kvalitet?
Vad har ni för batteridrivna elaggregat som ni är nöjda med?
 
Sv: batteridrivet stängselaggregat

Till 2 av mina somarhagar använder jag billiggare battteridrivna aggregat, ett från Börjes ooch ett från Eko.
Jag tycker de fungerar alldeles utmärkt! Staketet i ena hagen är väl ca 1 km långt o där är det BRA kräm i strömmen, andra staketet är längre med mycket "undervegitation" men även där är det bra ström!

Jag har gjort så att jag har 3 st bilbateri till mina 2 agggregat, två batterier som används och ett som alltid är laddat, på detta vis slipper jag "avbrott" då batterierna behöver laddas!

Sedan fick jag tipset av en bilmeckare att man ska använda startbatterier av en anledning som jag såklart inte minns just nu :o Men de är det jag har iaf och ett batteri håller då 3-4 veckor!
 
Sv: batteridrivet stängselaggregat

Jag her ett franskt från Jula, det fungerar lika bra som det från Granngården, men var mkt billigare.
Den hagen är väl ca 1 ha.

Men som vanligt är det ju jordningen ändå som är a och o till bra kräm på elen.
Mitt bil batteri räcker ca 7 veckor, men det var smart det där som ia hade, flera st.
 
Sv: batteridrivet stängselaggregat

Vi har några aggregat men det jag använder nu har jag köpt på Eko. Vi har även en solpanel som laddar batteriet det brukar göra att batteriet håller sin styrka längre.
 
Sv: batteridrivet stängselaggregat

Rutland och Foga är väl bra märken? Det är ju tre års garanti inkl åskskadegaranti på dem i alla fall.
 
Sv: batteridrivet stängselaggregat

Köp det kraftigaste aggregat ni har råd till. Ju mer kräm man har i stängslet ju mindre känsligt är det tex för uppväxande vegetation.

Foga, Toro och Gallagher är de märken vi ar haft och vi har bra erfarenhet av allihopa. Vårt gamla 'Gallagher hade jag i nästan 10 år och det var begagnat redan när jag köpte det. (Batteriaggregat) När jag köpte ett elaggregat (Toro) så gav jag bort Gallaghern till en kompis och där puttrade det på många år till.

Fogat har vi bara haft i två år för det köpte vi när vårt Toro brände en säkring och vi höll på att reparera det. Nu har vi Torot som reservare- jättebra om man tex ska ha vissa hästar hemma och andra på bete.

/KT

ps/ Att vårt Toroaggregat brände en säkring beror inte på att det var av dålig kvalitet vi hade då haft det i nästan 10 år.
 
Senast ändrad:
Sv: batteridrivet stängselaggregat

I Ullared har de för 899:- vet dock ej om det är bra.
 
Sv: batteridrivet stängselaggregat

Tumregel: Man får vad man betalar för!
Håller med Tulle, köp ett så kraftigt som möjligt.

Vårt batteridrivna håller spänningen i 2-3 månader, innan batteriet behöver laddas. Jag tror att "camping"-batterierna är lämpligast, vårt är ett sånt, eftersom startbatterier är gjorda för momentant högt strömuttag, vilket det inte är fråga om här.

LIA
 
Sv: batteridrivet stängselaggregat

Jag har två aggregat, ett rejält som jag har till min stora hage och ett litet till andra lilla hagen. De är från Tyskland(köpta här i en järnaffär) och tillverkaren heter Horizont Agrar. Stora aggregatet heter Winner och lilla Ponny. Båda aggregaten är inne på sin 9:e säsong nu och är kanonbra båda två. Där är kräm så det räcker och blir över i båda! :eek:

Batteriklämmorna är det enda jag fått byta och det gjorde jag i år. Har lite större bilbatterier (BMW:s) och dom håller jättelänge.
 
Sv: batteridrivet stängselaggregat

*kl*

Väcker liv i en äldre tråd istället för att starta en helt ny!

Behöver lite tips och råd!

Håller precis i dagarna på att stopla upp hagar, dra tråd osv och funderar lite på vilket aggregat jag skall välja. Det måste bli batteridrivet (som även klarar vintertemperaturer) och hagen är ca 5 ha stor (ca 1 km runt, tre trådar alltså 3 km stängsel).

Vad har ni för aggregat`? Batterier? Har ni solcell oxå? Hur länge håller batterierna?

Tips och idéer välkomnas!
 
Sv: batteridrivet stängselaggregat

Skruva av höljet och titta innan ni slänger aggregatet. Det kan vara så enkelt att en sladd hoppat loss inuti och det kan man enkelt skruva ihop igen själv.

/KT

(Och nu upptäckte jag att det var en gammal tråd...) MEN i varje fall dyrare aggregat av större märken, brukar det gå att reparera. Man kan alltid göra en förfrågan hos antingen stället där man köpt aggregatet eller hos generalagenten.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 761
Senast: anna_panna
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 409
Senast: Calmiche
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 810
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 473
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp