Bukefalos 28 år!

BE-Behörighet

zazzarazz

Trådstartare
Jag har sökt på forumet för att finna ett svar, men kan inget hitta. Har också letat på Vägverkets hemsida men kan inget hitta. Så nu söker jag svar från dig som verkligen VET hur det ligger till.

Funderar på att ta BE-kort men undrar vad som gäller för min bil. På reg bevis står det följande:

Tjänstevikt: 1390 kg
Totalvikt: 1790 kg

Högsta vikt på släp för b-kort: 1390 kg (det är väl totalvikt på släpet?)

Högsta tillåtna vikt bromsat släp 1200 kg.

Högsta tillåtna bruttovikt för bil + släpvagn 2990 kg.

Jag tolkar det så att det är släpets tjänstevikt som får vara högst 1200 kg för bilen, alltså utan last.

Och att jag om jag har BE-kort får dra 1600 kg (totalvikt), alltså 2990kg - 1390kg (bilens tjänstevikt) = 1600 kg.

Har jag då fattat rätt?

Uppskattar verkligen om du som verkligen vet vad som gäller för just dessa siffor svarar. TACK på förhand :)
 
Sv: BE-Behörighet

om jag går in och söker på min bil på vägverketshemsida så står det följande:
Max släpvagnsvikt: 1600
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1370
alltså får jag dra en kärra som väger 1370kg med B kort och en som väger 1600kg med BE kort. det borde stå lika dant på din om du får dra 1600kg med den på BE kort
och det är släpets totalvikt

hoppas att det var till någon hjälp
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: BE-Behörighet

Den högsta tillåtna vikten för släp på B-kort gäller släpets totalvikt, ja.

Däremot så tror jag att siffran för högsta tillåtna vikt bromsat släp gäller släpets vikt inkl last just när du kör. Bilen är alltså inte gjord för att kunna dra mer än 1200kg i så fall.

/Linda
 
Sv: BE-Behörighet

Högsta tillåtna vikt bromsat släp 1200 kg.

Ovanstående är den högsta bruttovikt du får dra med den bilen, oavsett körkortsbehörighet tyvärr.
Har du BE-kort kan du hänga på en vagn som har högre totalvikt än 1390 kg, men bruttovikten får inte vara högre med den bilen.
Med B-körkort får du hänga på en vagn med totalvikt högst 1390 kg, men max 1200 kg brutto, dvs inte fullastad.

Inte mkt nytta med BE-kort på den bilen m a o!
 
Sv: BE-Behörighet

Se om jag kan hjälpa till, borde kunna detta då jag har BECE kort men känner mig ändå lite nollad :P
Men iaf vad gäller B kort så får iaf släpets totalvikt aldrig överstiga bilens tjänstevikt och tillsammans får de inte överstiga 3,5 ton.

Vad beträffar BE så är det ju det bilen max får dra, och då får självklart den sammanladga vikten överstiga 3,5 ton.

Hoppas det hjälpte nå´t =)
 
Senast ändrad:
Sv: BE-Behörighet

Din bil får inte dra mer än 1200 kg oavsätt vilket körkort du har.
Har man B-kort är det alltid släpets totalvikt som räknas och har man BE är det släpets bruttovikt som räknas.
När det står max bruttovikt som i titt fall 2990 så är det vad din fullastade bil (1790kg) plus vad du max får dra (1200kg) som menas.
 
Sv: BE-Behörighet

Din bil har en begränsning från tillverkaren som gör att oavsett körkort så får du inte dra mer än 1200kg i bruttovikt (tjänstevikt + last)
B-kort= totalvikt (om det inte som i ditt fall finns en begränsning på bilen..)
BE= bruttovikt (tjänstevikt + last)
 
Sv: BE-Behörighet

Hej,
Måste bara få passa på och beklaga mig lite. Kuggade uppkörningen för BE igår och känner mig lite deppig.
J*kla eco-driving som inte var aktuellt när en annan tog B-körkort. Saknas 10kg för att vi ska få dra med vår nuvarande bil och släp. Så det känns som lite sura pengar då det kostar en del att köra upp igen och så får man väl ta en lektion till eller två.
Hoppas du klarar på första försök.

/B
 
Sv: BE-Behörighet

Förlåt om jag snor din tråd, men vore evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med mitt aber.

Om min bil står det följande:

Max släpvagnsvikt: 1600
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1490
Max lastvikt: 350

Jag har två hästar som jag vill kunna köra samtidigt, deras vikt tillsammans ligger väl runt 900 kg. Om jag tar BE-kort, finns det någon chans att jag kan köra ett släp med båda hästarna med den här bilen?
 
Sv: BE-Behörighet

Nej, det blir nog svårt. Du får ju som mest dra 1600 kg med bilen, ett släp som får dra två hästar (normalstora halvblod väger ungefär 550 kg/st) väger mer än 500 kg...

Vårt släp har totalvikt 2100 kg, får lasta 1260 kg och där funkar det precis med våra två hästar och lite utrustning.
 
Sv: BE-Behörighet

Ja chansen finns men det beror helt på vad släpen väger och har för lastvikt. Det finns idag lätta släp som har hög lastvikt och tillbehören (sadel foder m m) behöver man ju inte ha i släpen. I det här fallet får ju bilen lasta 350 kg.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 880
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 111
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 460
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp