BE körkort

Fillifjonkan

Trådstartare
Har ni ett sådant? Hur fungerar det att ta det körkortet "privat" dvs utan att anmäla sig på en trafikskola? Måste man ta några lektioner eller kan man enbart träna själv? Vad kostar det ungefär? Vad ingår på uppkörningen? På teoriprovet, gör man om hela teorin + släp frågor eller?
 
Jag började med att skaffa lämpet. Synundersökning hos optiker och blanketten inskickas. När jag fick lämpet gick jag till körskolan som berättade att de inte bokade körlektioner förrän teoriprovet var skrivet och godkänt. Lade det hela på is (tre år :o)

Nu i våras fick jag ny inspiration och bokade en uppskrivningstid. Hårdpluggade B-teorin i fyra dagar och skrev upp på vinst och förlust. Det blev vinst. Jag klarade det.

Nu har jag bokat in ett par körlektioner med det ekipage från körskola som jag ska ha när jag kör upp, för att få funktionsgenomgång och köra in mig på bilen och släpet.

Var inskriven på annan körskola först, men de gjorde inte särskilt mycket för mig, jag fick tag på Bonniers trafikskola på CD-Rom, pluggade in den och ett litet häfte om BE-behörighet. Det räckte långt.
 
Lade det hela på is (tre år :o)

Tre år är väl inget... :D
Jag gjorde teorin 1991 och gjorde sedan om allt inkl uppkörning 2000.
Orkade inte engagera mig alltför hårt att hitta nåt att köra upp med då. Nuförtiden har ju nästan alla bilskolor uppkörning för BE.
Nu tog jag en lektion + uppkörning via bilskolan. Enkelt så slapp man bekymra sig om hur jag skulle få till ett lämpligt ekipage.
Pluggade också teorin med Bonniers + BE häfte. Gick kanonbra!
 
Vi har en studiecirkel på ridklubben.
Så vi har träffats 1 ggn i veckan och gått igenom böckerna, haft en karl ute från en bilskola som haft teori med oss och igår var han ute med släp och bil.

Har skrivit upp teorin, så nu är det "bara" uppkörningen kvar.

Man kan ju göra det helt själv, men eftersom jag är sån som lär mig bäst genom att göra proven som bilskolorna har så anmälde jag mig dit så man fick sitta där och träna.

Teoriuppskrivningen består av B och BE frågor. Det är ett kombinerat prov.
Uppkörningen får man först koppla ihop ekipaget och göra en säkerhetskoll på hela ekipaget. Sen ska man köra en liten bana där man ska backa runt hörn och rakt bakåt. Sen ska man ut och köra i "vanlig" trafik. Allt som allt så tar uppkörningen 1h 15 min.
 
Var teori provet svårt?
Säkerhetskontroll, vad menas egentligen med det?
Får man köra upp med eget släp? Vad är egentligen ett lämpligt släp? Jag ska köpa en boogie som det borde räcka med att jag tränar på, eller?
 
Hmm provet var väl inte så jättesvårt tycker jag.
Endel kluriga frågor som inte fanns med i böckerna eller på proven.

Säkerhetskontroll är att gå igenom ekipaget och kolla så att allt funkar och är okej. Tex lysen, däck, bromsar, styrningen, ihopkopplingen mellan bil och släp, hur man förankrat lasten osv.
Som jag har förstått så får man köra upp med eget släp. Jag kommer däremot hyra från bilskolan för då vet jag att allt ska vara ok med ekipaget. Har hört skräckhistorier om folk som kommit dit och tex bromsarna på släpet har varit för dåliga, vilket lett till att dom inte har fått köra upp.

Lämpligt släp är väl att det ska vara täckt, och att det är lastat med minst halva maxlasten på släpet (Tror jag, är inte säker) Det måste såklart bli klassat som tungt släp för att du ska få köra upp med det.

Hoppas det hjälpt litegrann :)
 
Hakar på tråden. Är det någon som kan rekommendera en bra körskola i Sthlmsområdet där man kan anmäla sig för BE-kortet?
 
Ja, vid rondellen i Märsta finns en (glömt namnet, E...nånting tror jag) Man får sitta vid datorer där och göra massor med provfrågor(så mycket man vill själv). Öppettiderna är i stort sett dygnet runt
 
Angående att lasten på släpet: Jag kan med andra ord ta min transport och lasta hästen i. Det borde ju godkännas.
 
Precis som föregående skriver, man får ej ha djur i.

Hade tankarna förut också :)

Tänkt på att du ska ta dig till uppkörningen med ekipaget också. Du får ju inte köra själv (om du inte övningskör med godkänd handledare)
 
Jag tog mitt kort utan att vare sig köpa teoribok eller blanda in bilskola :-)
Teoriprovet tror jag kostar 180:-, uppkörningen ca 900:- och tillverkningen av kortet 120:-
Jag hade iofs missat att funktionsbeskrivningen ingick i uppkörningen så jag fick göra om den. Gubben var iaf imponerad av min körning så den behövde jag inte göra om :banana:
Jag körde upp med våran king cab och mitt boggiesläp. Det var SKITSVÅRT att få till lasten!! Fick ta hjälp av både pappa, sambon och svärfar (alla är yrkeschaufförer) innan uppkörningsgubben godkände den.... MEN det är en stor fördel att köra med ett ekipage som man är van vid. Jag hade ju visserligen bara kört hela ekipaget ca 20 min innan uppkörningen, men jag hade ju kört bilen/släpet för sig en hel del och visste hur det funkade.
 
Håller också på med BE, eller rättare sagt började för 1,5 år sedan och ska ta tag i det nu igen. Den där Bonniers CD-n ni pratar om kan man beställa den nånstans? Dyr? Eller kan man kanske låna från bibban? (Köpa din beg?? :idea:)
 
Det är att man ska kunna förklara hur tex bromsarna på släpet fungerar, styrservon, eller hur bromsarna på bilen fungerar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 866
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 919
Senast: ameo
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 551
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp