Beach 2014 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del III

Okej, tänkte dela med mig av detta då jag tror att det kan vara bra för dig att få in i huvudet eftersom du är så rädd för fett. Jag utbildar mig ju till sjuksköterska och just nu har vi anatomi & fysiologikursen, där vi läst en del om just fett, eftersom fett är en väldigt viktig komponent i kroppen liksom protein, kolhydrater, aminosyror och allt vad det heter.

Fett finns i många komplicerade former, figurer och användsområden. Flera av dem är livsviktiga. Jag lovar, du VILL ha fett i kroppen! Ditt huvud kanske inte vill ha det, men kroppen behöver det - inte bara muskler! Nu drar jag bara upp ett exempel men det gäller såklart fler organ i kroppen: Njurarna har ett fettlager runt sig som är absolut livsviktigt, det håller njurarna på rätt plats och fungerar som ett skydd. Det är ett strukturellt fett, talg. Men även sådant försvinner ju, liksom muskler och annat, när du är sjuk. Eftersom kroppen inte får i sig tillräckligt med energi genom föda (bränsle) så måste den ju ta av reserverna, och när de större reserverna (fett och muskler som VI tänker på) är slut, måste den ju ta av de ännu viktigare fetterna som skyddar organen. Du vet ju detta! Du vet att du vill och måste gå upp i vikt för att dina organ ska fungera som det ska! För att du ska kunna leva! Det är bara en liten tomte som heter Ana som bosatt sig i din hjärna och försöker lura i dig annat! KÄMPA!

Vad roligt! :)

kl

Haha, ni verkar rörande överens om att jag ska höja vikterna :D Enda problemet är att det gör så ont i händerna när jag lyfter pga det räfflade mönstret, det blir värre ju tyngre det är. Nu har jag som sagt inte kört marklyft på ett par veckor så mina händer har väl vant sig av förstås, kanske får ge det ett tag till. :)

Har du testat handskar? Jag får jättelätt ont i händerna om jag inte använder handskar...
Sen måste jag använda dragremmar också för annars gliiiider bara stången ur händerna :o

Jag är SÅ avundsjuk, vi har 2 crossfitgym här i Luleå som båda anordnar kurser ibland. Ska anmäla mig så fort min ekonomi är stadig igen!
Tror det är en grymt bra träningsform, både styrka och puls :)

KL

60 min indoor walking idag och så ett ridpass efter det, underbart!
Nu står det lax i ugnen och potatis och morötter på spisen :d

Har du testat handskar? Jag får jättelätt ont i händerna om jag inte använder handskar...
Sen måste jag använda dragremmar också för annars gliiiider bara stången ur händerna :o

Nej jag har inte det, har provat många handskar i butikerna men de är alla så obekväma! Osmidiga och liksom hårda. Skulle vilja ha några mjuka, följsamma som blir som ett andra skinn, liksom. Annars kan jag lika gärna ta mina lovikkavantar :sneaky::D

Vad använder du för handskar? Dragremmar har jag aldrig testat och vet inte hur man använder :o

Låter som en bra dag :D

Här blev det tacos, som vanligt äter man lite för mycket :p Men det är ju så gott!

Rosa Kaptenen och Lindgren- Tack så mycket för er svar. Jag hatar att det ska behöva vara fett på kroppen men jag får försöka tänka som du skrev att allt fett inte bara ligger och valkar sig på mig utan att de lindar in och skyddar mina organ också. Och angående att inte se alla problem just nu så måste jag jobba med det. Istället för att bara fokusera på att gå upp i vikt till nästa vägning är jag redan 9 kg framåt i tiden och får panik över hur stor skillnad det kommer vara då. Men en sak i taget, andas nu Qelina, andas.

Jag vill ju bli frisk, verkligen, men förstår inte hur en viktuppgång ska hjälpa mig med det. Jo, jag kommer iof få mer ork och få mer frihet men kommer huvudet må bra eller kommer det fortsätta vara som nu, ett sjukt tankesätt i en stor kropp istället för i en smalare?

Enligt min terapeut är viktuppgången typ nyckeln till allt, svaret på allt är att det blir bättre och lättare att hantera på en friskare vikt. Insåg nu i veckan förresten att i slutet av mars/april är det 1 år sedan jag började min nuvarande viktuppgång, det är egentligen ganska lång tid försöker jag intala mig själv , om man ser det i det långa loppet så rusar ju inte vikten iväg även om den gör det i perioder. 11 kg upp på 9-10 månader är kanske inte så fruktansvärt fort som jag tänkt för någon som behöver gå upp i vikt? Kanske inte lika bra om man är överviktig men min kropp ska ju upp så det kanske är skillnad. Fast nu vill dom att det går snabbare...

Fick en liten reality check idag när jag var hos klockaffären och dom ställde in klockarmbandet, dom fick plocka bort typ hälften av alla länkar för att det skulle bli litet nog för min handled, och om jag kollar på klockan när jag inte har den på mig ser ju armbandet minimalt ut, förstår inte hur det kan få plats runt min arm, så konstigt eftersom det ser gigantiskt ut på mig när jag ser mina stora armar :s

Gick ut för att gå en promenad men lyckades vända hem efter 10 minuter, är het slut eftersom jag tagit en hel del Xanor för att kväva ångesten. Bra att jag inte gick mer men dåligt att jag var tvungen att ta mer medicin än jag ska för att förhintra det. Blir lite som pest eller kolera där.

Nej, nu ska jag försöka vara positiv, ta lite kvällsmeliis och titta på Hart of Dixie! Mys fredag.

Jag säger som pepp - handskar. Jag var skeptisk när jag provade först men tycker att båda mina par är bekväma. Har ett par rätt billiga från casall och ett par från intersports billigaste, vet inte vad de heter. Så fort jag är i gymmet eller kör pass där man lyfter det minsta har jag handskar. :)

Jag har några jättegamla av märket abilicia (dessa är det: http://www.sportamore.se/produkt/31164-abilica-bar-glove-uni-svart), tycker dom mjukar upp sig efter några gånger :) mina börjar dock bli för stora nu så måste kolla efter nya..
Visste inte heller hur man använde remmar först så var tvungen att söka på youtube :D fast du verkar ju kunna hålla stången ändå, då ska du skippa dom!

Jag säger som pepp - handskar. Jag var skeptisk när jag provade först men tycker att båda mina par är bekväma. Har ett par rätt billiga från casall och ett par från intersports billigaste, vet inte vad de heter. Så fort jag är i gymmet eller kör pass där man lyfter det minsta har jag handskar. :)

Får testa handskar helt enkelt! Har faktiskt ett par som jag beställde på chans men har inte vågat testa. Inbillar mig att det liksom ska bli mer att greppa men det är kanske fel :p (dvs stång + handskar som mina händer ska nå runt liksom)

Vill ju inte bli begränsad i lyften av att det gör ont i handflatorna!

Ja, jag tror faktiskt du måste tänka lite på fettets funktion, för just nu ser du ju det bara som en enda stor fiende som vill dig ont. Och det är ju inte fettet som är din fiende, det är dina tankar! Du är inte stor någonstans, och kommer nog ALDRIG att bli det heller! Du är liten, du är söt och du kommer bara att bli sötare när du kommer upp lite i vikt och ser friskare ut! Och ja, du kommer att må BÄTTRE av att gå upp i vikt - för din kropp kommer att orka mer och då kommer du att orka hantera alla tankar du har, även om de kanske inte försvinner så kommer du orka att hantera dem och leva ett bra liv, vilket du inte kan nu. Du kommer kunna göra saker som du inte kan göra nu, du kommer att ha en enormt mycket större frihet än du har nu. För nu sitter du i ditt eget fängelse, och det är så himla tråkigt för dig! Kämpa på! Du klarar det här! Du har redan gjort enorma framsteg, och ju fler framsteg du gör desto mer belöningar i form av utökad frihet kommer du att få!

Så småningom, när du är frisk nog, ska jag ta med dig till stallet så ska du få rida på Sofia :)

Tack fina du, för allt du skrev till mig :love:

Ser fram emot att träffa lilla Sofia, hon verkar vara en fin liten dam av vad jag sett på bilderna!

Men det är ju ändå bra att du vände hem igen, det är ju ett steg mot att kunna komtrollera dina tankar:) Precis som Lindgre säger så är det skillnad på fett och fett! Det finns ju bra fett som vi måste ha!
Tror också det är bra att du ser sådana saker spm med klockarmbandet, det är ändå ett steg i rätt riktning även om det blir motstridigt och förvirrat i hjärnan just nu. En vän märkte jag väldigt tydligt på när hon var på väg in i en sämre period från att ha varit bättre länge. Innan gick det att prata med henne om det, hon var medveten om att hon var sjuk och att hon måste äta även om det tog emot. Några veckor senare tyckte hon mat var heeelt onödigt och det gick inte att resonera med henne på samma sätt:(
Så att de ändå ser och tänker på sådana saker borde ju vara ett bra tecken:)
Du kanske kan sätta upp olika lite roliga delmål? Som att få åka och rida hos Lindgren:) Det är jättebra att du vill bli frisk, för tyvärr är det ju bara DU som kan gör dig själv frisk. Även om du får hjälp av människor runt omkring dig. Jag stöttar och peppar dig gärna om du känner att det hjälper! :)

Kul med hoppträning, det kommer gå bra! :)

KL

Jag hopptränade igår, gick bra, men jag fick jobba hårt alltså! Idag var det vilodag för hästen, men inte för mig, jag har precis klarat av veckans andra löprunda och alltså nått veckans mål!

Grymt bra jobbat! Göteborgsvarvet blir ingen match ;)

Haha, jag vet inte jag. 25 minuter vs 2.1 mil, jag känner nog att det blir en tuff utmaning alltså (som jag helst vill glömma, mindre än 4 månader kvar :nailbiting:)

Kan du springa 10-12 km på träning utan att dö så klarar du halvmaran. :) Man kan alltid dubbla på tävling. :D

*kl*

Mina axlar gör typ jätteont idag. Hej träningsvärk!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ 4/3 skadade mitt barn tummen på ett sätt som gjorde att hen var tvungen att sy fyra stygn. Skadan gick ner till benet. Såret har läkt...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: Roheryn
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 20 21 22
Svar
423
· Visningar
9 548
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: __sofia__
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 772
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma