Beach 2014 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del III

Jag somnade om tillslut och dog ungefär när klockan ringde för 45 minuter sen. Och jag har ont i halsen :( Jätte ont! Fy! Men jag ska rida ändå. Har tryckt i mig värktabletter och en salt-citron-ingefärashot. Och jag ska på nyårsfesten ikväll. Skönt att jag redan bestämt att jag ska vara nykter ;) Det gör fortfarande ont i vänster ben, men har träningsvärk i resten av kroppen så jag tror på att det är en överansträgning.

Gott nytt år alla finaste beachisar! :love:

Usch din stackare :( Har du varit och kollat upp det?

Kl

Jag ska åka och rida idag :) Får se om det blir någon mer motion utöver det, annars satsar jag på en kväll i soffan ;)

Gott nytt år!

Ska springa Lidingö 15 km. Det ska bli sista loppet i Halvklassikern, är det tänkt, men frågan är om det blir näst sista då jag överväger att köra skidorna 2015 istället. Är just nu i Österrike och även om slalombackarna är fina så finns det fan inte en meter längdspår där vi befinner oss. Letade runt i tre timmar idag utan att lyckas. :p Har alltså inte stått på skidorna än och loppet är om en dryg månad. Vissa kör ju på ändå och plågar sig runt, men jag är inte den typen, jag vill komma förberedd! Så jag hoppas det kommer snö hemma så att åtminstone något litet spår kan öppna.

Kul! Simmade du vansbro också? Vet ju att du körde cyklingen i somras, himla tufft tycker jag :D

Ååååhh vad det gick bra att rida idag!! :love: Bästa passet på hur länge som helst, alldeles lycklig :D Riktigt bra sätt att avsluta 2013 på.

KL

Nu har jag ju inte varit här på ett tag, men jag ville ändå bara hoppa in och önska alla ett hejdundrande gott nytt år! Jag återkommer år 2014 med nya mål och ny energi, och oj vilket bra år det ska bli! Kram på er alla fina beachisar! :bump:

Tack för tipsen :) Det svåra tycker jag är att jag lätt får ont och om man då skall fortsätta ändå eller vart gränserna går?!

kl

Hoppar in i tråden och undrar om någon här har erfarenhet av träning av "dåliga" knän? Vad är bra att träna och vad inte? Löpning går inte längre. Funderar på vattengymnastik eller simning.

Har opererat höger knä 2 ggr pga spricka. Nu har även vänster knä börjat göra satans ont pga all belastning det fått ta senaste åren vilket gjort att jag får kortisonsprutor i båda knäna, vilket bara håller ca 1 månad. Någon som vet hur jag förebygger, stärker osv..tacksam för tips :)

Var kommer smärtan?

Mina knän är också opererade (lateral release samt skrapade inuti, på båda), så jag kan redogöra för hur min rehab sett ut (vilket bestämts i samråd med en mycket engagerad sjukgymnast):
Började med hemmaträning med gummiband. Lågt motstånd, några gånger om dagen (10x3 per gång/ben). Det som gav bäst effekt på mig var att sitta ner med ett ben sträckt framåt och det andra böjt med gummibandet från hand - under fotsulan - hand, och sen trycka foten mot gummibandet tills benet är sträckt, med hälen i golvet, tillbaka igen. Det kan man sen försvåra genom att byta mot gummiband med mer motstånd.
Stå på ett ben vid tandborstning för att stärka små muskler runt knäna.
När det fungerade bra började vi med träning i maskiner på gymmet, på lägsta möjliga vikt. Flera gånger per vecka, och oftast med smärtstillande tabletter eftersom det gjorde för ont annars. Kombinerades även med övningar i kabelmaskin, även där för att stärka upp musklerna runt om.
Sen ökade vi vikterna, och fortsatte på samma spår. Idag tar jag rejält mycket mer i vikt!
Tränar även en del på balansplatta (sån där med rund undersida), för att komma åt runt hela knäna.

"Det får göra ont, så länge det inte gör för ont" har min sjukgymnast sagt flera gånger, och det försöker jag hålla fast vid. Man måste pressa sig lite grann, men man ska kunna gå därifrån utan att grina.

Ett annat skitbra tips jag har för att träna upp lårmuskulaturen utan att påfresta knät för mycket är att strypa åt runt låret. Då kommer man åt dom musklerna mycket mer på kort tid = hinner träna mer innan knät sätter stopp. Jag har gjort det med knästöd som gått högt upp, och dragit åt rejält i övre delen. Fungerar även med lindor. Det blir anaerob träning, så muskeln kommer "ta slut" fortare än vanligt.
Men håll inte på så för länge, och när du dragit åt bör du träna direkt och sen ta bort lindan så blodet kan strömma fritt.

kl

Suck. Jag förtjänar några såna här --> :banghead::banghead::banghead:

Av någon outgrundlig anledning fick jag för mig att "jomen en påse chips ska jag väl ha på nyårsafton" (hemma själv). Halvvägs igenom påsen börjar min mage protestera. Till slut kommer det ikapp mig vad jag sitter och håller på med och jag går och slänger resten av påsen och dippen. Hemsk känsla i kroppen, inte alls bra. Blääääääääää.... Men, fortsatt damage control var att borsta tänderna, och nu har jag precis varit ute och gått 7 km för att andas frisk luft och rensa tankarna. Ska hoppa in i duschen nu också för att känna mig lite fräsch igen. Fattar inte varför jag gör såhär mot mig själv?! Så onödigt.

Det känns skönt med nytt år snart. Det må vara lite klyschigt, men det är fanimej en himla bra anledning att vända blad och börja om på nytt. Jag ska göra en nystart igen och göra mitt bästa för att vara snäll mot mig själv och min kropp. :)

Istället för att klanka ner på det som redan är gjort, beröm dig själv för att du kom på vad du höll på med och faktiskt klarade av att avbryta och slänga det som var kvar. Det är värt en stor guldstjärna!

Ett tips inför nästa gång det är ett festligare tillfälle: köp en sån där minipåse med chips. Tror att det är 40g i dom? Det är alldeles lagom mycket för att få äta något gott, men helt utan dåligt samvete. Ca 200 kcal i en påse har jag för mig, dvs gott om utrymme för bra mat resten av dagen utan att hamna på kaloriöverskott.

Du har ju rätt såklart :) Under promenaden gick jag och funderade (högt :angel:) på vad som hänt under 2013 och kom fram till att jag ska vara jäkligt stolt över vad jag åstadkommit. Det gjorde mig mycket gladare :)

Ja såna små påsar är ju toppen! Om jag nu blir sugen på chips nån gång igen (tveksamt den närmaste tiden) så får jag ta en sån :D

Här hemma är det chokladorgie nu :D Alice har smällt i sig en chokladbjörn och typ tre geishakakor :p Mormor bad om mer choklad och sa att idag är det nyårsafton! Imorgon äter vi sallad ;)

Bra! Du har ju åstadkommit hur mycket som helst det här året, ett mindre snedsteg idag kan inte förstöra den prestationen!

Jag älskar dom små påsarna. Köper man en stor så är det ju svårt att säga till sig själv vad som är lagom, men med pyttepåsen har man liksom inget val - den tar slut innan det blivit för mycket :D

Kl
Gott nytt år på er!

Det känns som att jag startar året med bra motivation och avslutade det gamla riktigt bra med att komma igång med träningen ordentligt. Sen den 23e har jag hunnit med crosstraining, gym, löpning, zumba, spinning, core, två dagar agility och massa promenader. Tyvärr var även vikten på yopp, ,vilket födde motivationen.

Nu är jag på väg till jobbet efter 10 dagars semester. Börjat dagen med en morgonpromenad och träningskläderna är packade för ett besök på gymmet efter jobbet.

Härligt!! :)

Kl

5,3 km promenad och en knapp halvtimmes yoga som var lite småjobbig. Lagom motion idag när jag känner mig seg.

Har blivit så himla taggad att springa lopp! Har i alla fall en 5-6 stycken som jag gärna vill springa nästa år :p Ska ni springa några lopp? Vilka? :)

Jag vill springa något, men vet inte vad än.

Jag tycker du var jätteduktig som slutade äta när du kände att du inte ville ha mer! Och sen gick du en lång promenad dessutom, imponerande!

Kl

Gott nytt år alla fina! Mitt mål för året är att springa milen på 54 min :)

Jaha alla beachare, då var det 2014! Vad är era förhoppningar för året? Planer? Vad ska ni göra för att nå dit?

kl

Jag hoppas att jag får vara frisk och skadefri, och jag ska försöka vara snäll mot mig själv och min kropp. Jag ska försöka vara mindre viktfokuserad och istället fokusera på att få en stark och hälsosam kropp.

För att nå dit ska jag ge min kropp bra mat, men för den sakens skull är det inte katastrof om lite onyttigheter slinker ner. Jag ska försöka träna smart och skadeförebyggande. Och framför allt, träna för att det är roligt!

2013 var ett riktigt bra år för mig. Jag blev träningsfrälst på riktigt, gick ner 10 kg (har visserligen gått upp 2 kg igen men ändå ;)) och började ta hand om min kropp. Jag hoppas att 2014 blir året då jag är i min bästa form någonsin :)

Här kommer mitt målinlägg.

Citerar ett av mina årsmål från min blogg:
"Uppnå mitt livs hittills bästa form. När jag var 20 var jag i den bästa formen någonsin. Jag red flera hästar dagligen, cyklade många mil varje vecka, mockade massor med boxar och skötte hästar. Det var även då jag fick för mig att jag skulle kunna göra 100 situps i sträck, vilket jag lyckades med. Målet var detsamma för armhävningar, men där minns jag inte hur många jag kom upp i. Sen gick knäna sönder och hela kroppen föll samman, kändes det som. Nu är det dags att få ordning på det hela igen! Jag har ju ett helt år på mig!"

Så jag ska fortsätta bygga upp musklerna runt knäna på samma sätt som jag gjort nu på slutet, så dom ska hålla. Förhoppningsvis kan jag sedan lägga till mer fria vikter än vad jag gör i dagsläget och börja räkna lite personliga rekord och sånt roligt.
Idag ska jag mäta olika delar på kroppen och skriva upp på ett papper. Målet är inte att gå ner i vikt (äger inte ens en våg), utan att tighta till kroppen och byta fett mot muskler. Jag vill bli mer slimmad och stark, inte spinkig.
Utöver träningen ska jag fortsätta att försöka tänka på att äta regelbundet, inte hoppa över måltider med dåliga bortförklaringar. Försöka minska ner på uteätandet och ta med matlådor till jobbet när möjlighet finns. Godis och chips äter jag så sällan att jag inte känner att jag behöver minska något där, det fungerar bra som det är.

Ska fundera mer över konkreta, mätbara mål. Men det är ju så svårt när jag inte vet hur knäna kommer fungera. Vill inte sätta mål som jag inte kommer ha en vettig chans att nå. De enda målen jag kan tänka på är att klara vissa distanser i löpning, lyfta vissa vikter, öka löphastigheten och sånt - vilket samtliga kan kraschas pga knäna (nu får jag ju inte springa alls). Och så viktmål förstås, men jag vill inte bli fixerad av någon våg så jag kommer inte ställa mig på en sån. Nån som har tips på andra mätbara mål?

Nu ska jag och min feberyra försöka hitta några fina mål för 2014. Mål ett- bli frisk ;) Hade feber igår innan jag åkte till festen, men tog en ipren och sen en till under kvällen så jag höll ut till 1-snåret. Då åkte jag hem. Skönt att inte vara bakis idag iaf. Idag ligger jag däckad med feber, börjar krypa upp åt 39 nu och jag mår skitdåligt. :(

Mål för 2014:
Äta bra mat, skippa socker, mjöl och snabba kolhydrater, jag mår helt enkelt inte bra av det. Äta mejerier endast på helgerna.
Fortsätta träna och bli starkare och få en hållbar kropp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ 4/3 skadade mitt barn tummen på ett sätt som gjorde att hen var tvungen att sy fyra stygn. Skadan gick ner till benet. Såret har läkt...
Svar
3
· Visningar
538
Senast: Roheryn
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 19 20 21
Svar
412
· Visningar
9 371
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 655
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?