Sv: Beach 2014 del III
kl
Hoppar in i tråden och undrar om någon här har erfarenhet av träning av "dåliga" knän? Vad är bra att träna och vad inte? Löpning går inte längre. Funderar på vattengymnastik eller simning.
Har opererat höger knä 2 ggr pga spricka. Nu har även vänster knä börjat göra satans ont pga all belastning det fått ta senaste åren vilket gjort att jag får kortisonsprutor i båda knäna, vilket bara håller ca 1 månad. Någon som vet hur jag förebygger, stärker osv..tacksam för tips
Var kommer smärtan?
Mina knän är också opererade (lateral release samt skrapade inuti, på båda), så jag kan redogöra för hur min rehab sett ut (vilket bestämts i samråd med en mycket engagerad sjukgymnast):
Började med hemmaträning med gummiband. Lågt motstånd, några gånger om dagen (10x3 per gång/ben). Det som gav bäst effekt på mig var att sitta ner med ett ben sträckt framåt och det andra böjt med gummibandet från hand - under fotsulan - hand, och sen trycka foten mot gummibandet tills benet är sträckt, med hälen i golvet, tillbaka igen. Det kan man sen försvåra genom att byta mot gummiband med mer motstånd.
Stå på ett ben vid tandborstning för att stärka små muskler runt knäna.
När det fungerade bra började vi med träning i maskiner på gymmet, på lägsta möjliga vikt. Flera gånger per vecka, och oftast med smärtstillande tabletter eftersom det gjorde för ont annars. Kombinerades även med övningar i kabelmaskin, även där för att stärka upp musklerna runt om.
Sen ökade vi vikterna, och fortsatte på samma spår. Idag tar jag rejält mycket mer i vikt!
Tränar även en del på balansplatta (sån där med rund undersida), för att komma åt runt hela knäna.
"Det får göra ont, så länge det inte gör för ont" har min sjukgymnast sagt flera gånger, och det försöker jag hålla fast vid. Man måste pressa sig lite grann, men man ska kunna gå därifrån utan att grina.
Ett annat skitbra tips jag har för att träna upp lårmuskulaturen utan att påfresta knät för mycket är att strypa åt runt låret. Då kommer man åt dom musklerna mycket mer på kort tid = hinner träna mer innan knät sätter stopp. Jag har gjort det med knästöd som gått högt upp, och dragit åt rejält i övre delen. Fungerar även med lindor. Det blir anaerob träning, så muskeln kommer "ta slut" fortare än vanligt.
Men håll inte på så för länge, och när du dragit åt bör du träna direkt och sen ta bort lindan så blodet kan strömma fritt.