Beach 2014 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del III

Min rygg blir iallafall bättre med lättare/tung styrketräning :) har problem med låsningar och knutor.. testa, men avbryt om det gör ont eller känns obehagligt!

Törs/bör man styrketräna med ont i ryggen?
Har någon låsning eller vad det är mellan skulderbladen, antar att det är den som ställer till det. Just nu skulle jag vilja ta bort hela övre delen av ryggen :cautious: Så vet inte riktigt vad jag vågar göra, borde ringa massören känner jag, men har inte råd eg juu! Gaaah!

Svar ja! Det är förstås skillnad på ryggont och ryggont, men generellt sett är rörelse - och där med blodgenomströmning - bara bra.

Jag använder shock absorber som är så jävla bra rent ut sagt. Rekommenderar INTE sån du drar över huvudet då den dels inte sitter lika tajt som en du knäpper och dels så förstörs den snabbare i resåren. Jag har 70D.

Vad har du provat för dåliga resårer? ;) Kan tänka mig att det tär mer på resåren att dras över huvudet, men man ska komma ihåg att resår alltid är en färskvara oavsett hur sportbhn är uppbyggd i övrigt (läs inte det där med en dryg översittarton nu :p )

Andromedae: Jag har 70E och använder bara över-huvudet-varianten. Har nästan bara sportbhar från Pierre Robert (storlek small) och använder dom så gott som varje dag. Åk och testa i en butik! Dessutom är det ju inget livsbeslut, det är ju fullt möjligt att köpa en av varje för att se vilket du gillar bäst (och då har du dessutom två att variera mellan)

Jag har provat lite olika faktiskt men tycker inte alls om de som ska dras över huvudet, de sitter inte lika tajt på mig som de jag kan knäppa i ryggen (kanske har jag bara en väldigt stort huvud?;))

Och när jag tränar vill jag gärna ha platta bröst:D

Jag har frysen full med förra säsongens bär så det är vad jag gör smoothies på! Jag använder nästan alltid en banan, så blir den tjockare, matigare och lite söt. Jag tycker banansmaken försvinner nästan helt såvida den inte är övermogen. Senast igår använde jag blåbär, hallon, banan, clementinjuice (pressar själv) och lite grädde. Jag använder gärna grädde eller kokosmjölk för att kunna stå mig lite längre på smoothien, annars är det ju mest kolhydrater i den! Sötar aldrig extra.

Gillar man exotiska frukter är det verkligen asgott med kokosmjölk och gärna även riven, färsk ingefära. Huuur mumsigt som helst, ingefäran ger en fräsch smak och lite sting! Även mynta är gott med sådana smaker.
Bananen kan även ersättas med en avocado, smakar knappt avocado men ger krämighet och lite sötma.

Alltså, har man ont i ryggen pga bristande muskler så man inte orkar hålla upp sig själv, då ska man såklart träna. I ditt fall med en låsning är jag skeptisk. Men det är ju jag det. Jag hade nog hellre kollat upp låsningen först, och när den är åtgärdad hade jag börjat bygga upp.

KL

Naprapat om en timme! Apråpå låsningar så har jag haft en låsning i nacken hur länge som helst, hoppas hon kan hjälpa med det. Men främst knän och kroniskt inflammerade muskler ska hon få kolla på. Befarar bindvävsmassage, men det får väl vara värt den tillfälliga smärtan...

(vaknade såklart med ny smärta i knäet efter gårdagens något längre promenad)

Fortsätter väl monologen då. ;)

Naprapaten kunde göra föga för mig. Rekommenderar sjukgymnast, vilket jag fick nummer till. Mina ömma muskler ska jag massera själv och ska inte vara rädd för smärta såvida det inte blir värre och värre under dagen efter att jag "tränat".

Får inte träna knän/ben alls förutom promenader eftersom jag tycker om det och vill röra lite på mig (max 2-3 km) och balansövningar. Ska stå på ett ben, när det känns okej kan jag börja böja på knäet eller stå på tå, blunda eller röra på armarna tills det känns okej med full kontroll. Allt som liknar utfallssteg eller nämnvärd tyngd på knäna går bort. Detta får jag göra i ungefär 30 sek-1 minut tre gånger om dagen. Max. Ska involvera så få leder som möjligt åt gången så även yoga faller bort totalt.
Överkropp får jag däremot träna så mycket jag känner att det fungerar, har ju inga tidigare skador där som hämmar.

Så när jag gjort detta ett tag antar jag att jag kan ringa sjukgymnasten! Hepp hepp, små babysteg mot en frisk kropp!

Frustrerande! Men som du säger är det bara att ta små stadiga steg framåt, jag hoppas att din kropp kommer samarbeta! :)

Håller med zassoo frustrerande när man vill bli frisk nu! Kunde hon inte hjälpa dig med låsning i nacken heller?
Det kan dock vara lång väntetid till sjukgymnast, jag fick ju inte tid förrän i slutet på januari... Snart där, tack och lov! Kan ju vara en ide att kolla på det innan, så du slipper ännu mer extra väntetid:)

Gym idag, skönt för att väcka min lite sega kropp. Högreps med låga vikter och lite teknik, bland annat frontböj. Körde även en cirkel med magövningar, push ups och rygglyft, den var tuff!

Avslutade med 20 min på löpbandet:
4 min 6:19 min/km
4 min 6:40 min/km
4 min 6:19 min/km
4 min 6:40 min/km
1 min 6:19 min/km
1 min 6:00 min/km
1 min 5:43 min/km
1 min 5:27 min/km

Jag känner ju att jag har högre farter i mig än jag normalt springer, det är uthålligheten jag måste öva på. Bara att kämpa på!

kl.

Jag har kommit igång ordentligt med träningen efter nyår. Gått en kvällspromenad på strax över milen ca 5-6 dagar i veckan. Sen den vanliga träningen på gymmet plus att vi köpte hem en crosstrainer häromdagen. Så nu är jag verkligen pågång mot beach 2014! :D

Då är ju intervaller perfekt :) få upp snabbhet och uthållighet.

KL.
Smällde precis i mig 2 semlor och middag, ehhh. Bra uppladdning inför kvällens benpass åtminstone... :D

*kl*

Det blir en lågintensiv vecka idag, känner jag. Gick en mil igår och idag, imorgon blir det nog ett pass på Friskis, milpromenad på torsdag (eventuellt spin på kvällen) och vad som blir till helgen får vi se. Lite skidor ska in nånstans också, troligtvis imorgon och på fredag.

Temat för veckan är mängd, inte intensitet. Måste ju ladda inför nästa veckas urladdning! :D

*kl*

Det blir en lågintensiv vecka idag, känner jag. Gick en mil igår och idag, imorgon blir det nog ett pass på Friskis, milpromenad på torsdag (eventuellt spin på kvällen) och vad som blir till helgen får vi se. Lite skidor ska in nånstans också, troligtvis imorgon och på fredag.

Temat för veckan är mängd, inte intensitet. Måste ju ladda inför nästa veckas urladdning! :D

Menar förstås i veckan, inte idag... Skyller på förvaltningsrätten... :p

Nja, först sa hon att ifall nacken bara besvärade på mig när jag var i de ytterlägena så var låsningen rent av bra pga min överrörlighet då det hindrar mig från att hamna i de lägena. Men sen när hon kände så hittade hon låsningen knäckte bort den ändå, och det känns bättre nu några timmar senare! :) Problemet med att jag ibland inte kan stå på mitt vänsterben efter att ha suttit ner kunde hon inte heller "fixa", det är något jag får klämma och massera själv då det verkar vara en muskel som "inte hänger med" och som är viktig just för att börja gå. Varför det gör så förbannat ont, som om alla nerver i benet hamnar i kläm, vet jag inte... Men får hoppas självmassage hjälper.

Sjukgymnasten är privat och hon rekommenderade två varav den ena antagligen har fullt upp enligt henne. Så jag hoppas den andra inte är lika upptagen, men ja jag får nog ringa och boka tid inom kort ändå.
Det är frustrerande ja. Särskilt som jag har bra balans och tränat mycket på att stå på ett ben och blunda etc förr, det känns väl ungefär som att träna på att skriva genom att hålla i en penna i totalt 1 min om dagen, utan att skriva. :p

KL

Alltså, idag är jag så vansinnig opeppad att jag inte riktigt vet vad. Jag kom precis hem och vill inte resa mig ur soffan för att laga vegetarisk lasagne om en halvtimme. Jag vill inte ta av mig alla filtar jag virat in mig i, frysa och byta om till träningskläder. Jag vill inte gå ut i spöregnet och promenera till gymmet. Jag vill inte ta ut mig på Abs Attack ikväll. Jag ooorkar inte!

Jag vill bara ligga i min soffa med massor av filtar, vit choklad och Desperate Housewives. Som tur är har jag ingen choklad hemma, så det är väl alltid något antar jag. Men alltså åh!

Så, nu har jag gnällt färdigt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ 4/3 skadade mitt barn tummen på ett sätt som gjorde att hen var tvungen att sy fyra stygn. Skadan gick ner till benet. Såret har läkt...
Svar
3
· Visningar
546
Senast: Roheryn
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 20 21 22
Svar
420
· Visningar
9 489
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
221
Senast: __sofia__
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 738
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Israel vs. stora delar av världen
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur