Beach 2014 del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del V

Jag är övertygad om att kroppen mår absolut bäst av både löpning (eller annan konditionsträning) och styrketräning.

Min man har börjat springa den här våren, det är den enda förändring han har gjort. Förut tränade han mycket styrketräning och även om det var läääängesen han var på gymmet nu så har han kunnat "konservera" det och han har varit musklig och stark (och het!), men efter att ha sprungit i drygt två månader är han bara smal.
Han är smal, väger mycket mindre och musklerna är mycket mindre.
Mindre fett också så klart, men jag kommer att tvinga i väg honom till gymmet snart, för jag saknar musklerna. :o

kl

Har roat mig med att kolla igenom samtliga program av Kickstart som släppts hittills. Och jag vet inte riktigt vad jag tycker. Hade gärna sett lite mer fokus på att ge oss tittare inspiration till träning genom att förklara övningarna även för oss. Dvs några få minuter längre program. Som det är nu får man ju bara se små snuttar där dom byter övningar mest hela tiden. Visst, det finns att se i extraprogram (på ca 1 minut vardera), men jag hade hellre sett det som en del i själva programmet. Som det är nu känns det som att det handlar mer om bloggarna själva än träningen

KL

Låter som att det bästa är att kombinera då :)
Jag sprang ju mycket i somras och har styrketränat också, så helt otränad är man ju inte. Men sedan tappade jag allt när hösten och mörkret kom sas :cautious: Så svårt att hålla igång när man är själv också, har man någon att träna med så blir det ju lättare att motivera sig.

Sägs ju att man bör ha folk runt sig som stöttar osv, men om man inte har det då? Är man hos föräldrarna och hälsar på tex, så är det mycket "men ta en kaka nu, bantar du eller?" osv :meh: Att ta sig iväg på träningspass är svårt nu när jag är själv med barnen. (ursäkter javisst haha, men passen är ju ofta på kvällstid mitt i barnens sovtid)

Hur gör ni?
Är jätteimponerad av er alla som håller igång så bra :)

*KL*

Nu vill jag börja springa igen! Har hållt upp en vecka nu pga att det kom en dum förkylning och satte sig på BARA halsen! Det är bättre nu, men vågar jag mig ut? Ska se hur det känns i morgon så kanske jag tar den korta rundan på 3,5 km bara för att känna på :)

Alltså jag ska sluta säga att jag ska ta det lugnt, för det funkar ALDRIG. Idag sprang jag 5 km under 30 minuter...! :eek: :D :banana: 29:44 närmare bestämt, tjoho! Började kännas lite tungt först runt 4 km men det var egentligen inga problem. Hade inte tänkt springa så snabbt men det är väl bara att acceptera att mitt bekvämlighetstempo är snabbare nu för tiden :p

Nu får du ta och lugna ner dig, tycker jag... :D

Testa att ta med eget fika till föräldrarna. Kvarg med bär eller något sånt. Då blir det enklare att säga "ta kakorna ni, jag föredrar det här". Det verkar lätt provocerande för folk att man inte vill ha något alls medan dom äter, så kan man passa på att ta ett mellanmål är det ju bra :)

Kan du inte börja ta promenader med barnen? För att börja komma igång lite. Och vara ute och leka i en lekpark nu när det börjar bli bättre väder, då kan ni ju jaga runt varandra (glöm inte att värma upp bara) så tränar du och barnen har roligt.

Sägs ju att man bör ha folk runt sig som stöttar osv, men om man inte har det då? Är man hos föräldrarna och hälsar på tex, så är det mycket "men ta en kaka nu, bantar du eller?" osv :meh:

Då säger du "Nej, jag vill inte ha någon kaka och om du inte respekterar det så tänker jag gå härifrån. Jag äter vad jag vill oavsett om jag bantar eller inte."

Att ta sig iväg på träningspass är svårt nu när jag är själv med barnen. (ursäkter javisst haha, men passen är ju ofta på kvällstid mitt i barnens sovtid)

Styrketräning hemma är plättlätt! Jag har ett hantelset där man kan köpa till lösa vikter för att göra det ungefär hur tungt som helst, köpte grundkitet för 199 spänn på XXL (ord. pris runt 400 kr eller nåt) som ger 9,5 kg per hantel. Det kommer man rätt långt på när man som jag saknar styrka ovanför midjan. :angel: Utöver det har jag en 5 kg tung medicinboll och en matta och variationsmöjligheterna är nästan oändliga. Har du dessutom en låg bänk eller motsvarande så finns det nästan inget du inte kan göra. Träningsprogram finns i massor på nätet.

Vad gäller kondition har du ju redan innan varit inne på löpning och den går ju att utföra när som helst och var som helst. :)

kl

Vad har ni för tips för att stärka fotlederna?
Eller ja, knän och höfter också för den delen. Men gärna så separata övningar som möjligt, om ni förstår hur jag menar.
Vill testa hur det påverkar knäsmärtorna.

Mirre: Nu känner jag ju inte din familj, men att tacka nej vänligt men bestämt tycker jag brukar fungera. Om de då säger kommentarar som "bantar du eller" osv så finns det ju massa svar man kan ta till som brukar funka "ja, jag försöker tänka lite på vad jag äter för tillfället", "nej men jag är inte så sugen", "jag försöker att dra ner på sockret" etc.

*kl

Drygt 4 km löpning innan frukost idag. Var jättejobbigt idag av nån anledning, men det gick:p Nu ska jag till gymet för ett cirkelpass med en vän. Ej gått på cirkelpass innan så vi får väl se om det är något att ha!

kl

Är sjukt nöjd med mig själv just nu! Vaknade 06:45, drack en kopp kaffe och åt två specialchokladbollar (ni vet såna här s.k. nyttiga RAW-saker gjorda på bönor och dadlar - jag tänkte att lite långsammare kolhydrater passade bra för vad som komma skulle). Strax innan 7:30 startade jag GPS-klockan och kutade sen ett nästa 19 km långt långpass i kuperad, stökig terräng. Var tillbaka 9:30 och har nu satt i mig en trevlig liten brunch. Kände mig förvånansvärt pigg även i slutet (då är det iofs mest nerför - de första 9 kilometrarna på den här rundan är i princip bara uppför) trots att jag inte hade så mycket mat i magen. Väldigt bra start på dagen skulle jag säga.

Vad surt och tappa bort kortet, du kan inte få ett nytt då?

Har funderat på en sak, köpte en bok förut som en tränare har skrivit, som är inriktad på att man ska komma i form efter att ha fått barn. Hon hävdar att löpning enbart gör en smal, att man då förlorar alla muskler och enbart blir skadad istället. Man kan, enligt henne då, inte börja med att springa när man börjar träna. Utan man måste börja med styrketräning först.

Vad säger ni om det?
Jag köper det hon säger att man måste börja lugnt, speciellt när man nyss fått barn. Men är det verkligen skadligt att börja med löpträning? Vad anser ni?
Jag tvivlar inte på att författaren vet vad hon pratar om, hon är ändå mamma själv som gjort en stor viktresa. Men nog borde man kunna kombinera styrkan med löpning om det känns bra?

Tittar på Aldrig mera fet nu på tv3play, där säger tränaren att löpning är den bästa träningsformen som stärker kroppen. Även hon har gjort en stor förändring efter att ha fått barn.

Vem ska man tro på? :p

Löpning har hög skaderisk såklart, men att man förlorar alla muskler av att springa är definitivt inte sant. Kroppen är ju så klurig att den kommer förstärka de områden som belastas, så löpning bygger definitivt starka ben- och vader. För att inte tala om hjärtat som ju också är en muskel! (När jag var en anorektisk tonåring som sprang mycket hade jag väldigt svag skelett i ryggen och overall, men höfterna var fortfarande starka eftersom löpningen tvingade kroppen att prioritera kalkinlagningen i just dessa. Hade jag fortsatt att inte äta tillräckligt hade såklart även höftbenen strukit med tillslut, men kroppen har alltså ett prioriteringssystem utefter vad den utsätts för).

Precis som cili skriver så tar det längre tid för senor och ligament att anpassa sig än vad det tar att träna upp musklerna. Konditionsmässigt brukar många klara av längre och hårdare pass än vad t.ex. deras knän fixar, och så vips ha rman en (överbelastnings-)skada. Sen kanske folk har fått för sig att löpning är den bästa "bantarträningen" när den effektivaste viktnedgången många gånger uppnås genom restriktiv kost och styrketräning (för att behålla muskler i så stor utsträckning som möjligt - muskler som i sin tur förbrukar energi).

Bäst ur skadeförebyggande synvinkel tror jag definitivt att omväxlande träning är - men vill man bli riktigt bra på något måste man träna specifikt.

12:e juli! Fortsätter träningen så här så tror jag att det kommer gå bra. Det är en större utmaning att få min kille, som jag ska springa med, att träna tillräckligt ;) (han älskar att springa i terräng och är snabbare än mig på det också, men jag är betydligt mer vältränad och uthållig).

Nu blev min dag tyvärr mycket sämre då jag skulle ha sett "Mästaren och Margarita" på Dramaten ikväll. Min kompis ringde precis och berättade att pjäsen är inställd :(((. Så himla sugigt, jag hade verkligen verkligen VERKLIGEN sett fram emot att se denna. Bajs. Hela ensemblen måste ju ha blivit magsjuk eller nåt, varför ställer man annars in?

Känner igen resonemang "bättre för själen än för kroppen" då jag tidigare varit väldigt prestationsinriktad och velat att träningen ska vara effektiv. Nu har jag dock börjat uppskatta yoga och rörlighet/meditation mer för känslan än bara förbränning/styrka/stabilitetsträning!

(och ja apråpå löpning så tror jag någon kompletterande träning är bra, men i mitt fall blir det snarare yoga/stretch än styrka)

Var hos naprapaten idag och jag är MYCKET stel i axlar, rygg och nacke... så har blivit lovad nålar till nästa gång.

Roligt! Har du sprungit maraton förut? Hur långa pass kör du inför loppet?

20 frågor :D
Tråkigt med inställd pjäs!

kl
Besöket hos sjukgymnasten igår blev ganska lyckat, jag behöver bara ändra hela mitt gångmönster. Hon kollade också min teknik på cykeln så blev 1 km cykling (med hosta efteråt). Blev dressyrpass sen på kvällen som kändes riktigt bra i vissa stunder dessutom så en helt okej dag

Haha, alltså. Det där känns så jävla galet. "Nä men jag stack iväg och sprang en halvmara (nästan iaf) innan frukost bara. Inga konstigheter"
/mvh djupt imponerad

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 186
Senast: Blyger
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 151
R
Kropp & Själ Hur förhåller ni er till att behöva genomföra livsstilsförändringar som känns oerhört svåra? Hur kan man hjälpa sig själv till att...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Badger
·
  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 344
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka