Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@zassoo, jag pluggar ju på distans, så jag borde ha ganska enkelt att försöka kombinera min tid med allt jag vill hinna med, men jag vet i tusan om det lyckas. :o Just nu är all kurslitteratur på engelska, vilket har varit det ämne jag har haft uteslutande svårast för sen mellanstadiet, och det gör att skolan tar mycket mer tid än vad den någonsin har gjort förut. Jag försöker plugga (läsa) på morgonen/förmiddagen när hjärnan samarbetar som bäst, ska jag skriva något skolarbete går det oftast lika bra senare på dagen, men just läsningen föredrar jag att klara av så fort som möjligt på dagen.

Sen har jag hästen, och dit brukar jag i nio fall av tio åka strax efter lunch, för att undvika både rusningstrafik (stallet ligger vid en ganska hårt trafikerad 80-väg) och eventuella fodringar. Jag försöker satsa på att rida fyra gånger i veckan uppdelat på två pass i paddocken och två utritter, en lugnare promenad och två dagar där hästen vilar helt (unghäst), men det som tar mest tid är egentligen pendlingen. Har tre mil enkel resa till stallet, så även om jag "bara" åker dit och borstar på vilodagarna tar det minst en timme bara i bilen. Lite motion får jag ju av stallet, åtminstone de dagar hästen rör på sig på något sätt, men jag känner väl inte riktigt att det räcker med den motionen.

Ett tips jag kan komma med om du känner att det krockar lite med skola och träning, så är det jättebra att bryta av pluggandet lite med att träna eller gå en promenad eller bara komma ut lite. Sen borde jag väl däremot bli lite bättre på att följa det rådet själv.

Den här veckan började väl inte skitbra för mig med träningen. Igår blev det en lugn promenad med hästen vid handen, idag har hon planerad vilodag. Jag hade tänkt ta mig ut på en powerwalk både igår och idag, men igår fastnade jag med pluggandet hela eftermiddagen och kvällen efter att jag kom hem från stallet, och idag hade jag en tandläkartid inne i stan mitt på dagen. Efter det är jag helt mörbultad i hela munnen, och nej, det kändes inte alls attraktivt att gå ut i ösregnet och snålblåsten. Jag är inget fan av hösten. :mad:

@kolfinnur Ja verkligen! Det blev totalt ca 3-4 km varav 1,5 km löpning utan uppehåll. Hästen VÄGRADE springa (För det blåser ju... Och regnar...) :mad: Men på hemvägen gick det tydligen bra.. Och snabbt :grin: :D Jag är hur som helst nöjd! :bump:

Jahapp, hade tänkt börja rida min pålle i lite högre tempon imorgon (har endast skrittat under de fem dagar som ha fått antibiotika, idag var sista dagen på den kuren) och tror ni då inte att han slitit upp en söm ur en framsko, samt även böjt skon lite :meh:. Det blir verkligen aldrig som man tänkt sig med dessa djur!

Jag följde iaf mitt eget träningsråd idag och sprang 11 km på lunchen. Det blåste snålblåst och regnade men var faktiskt riktigt skönt ändå! Imorgon ska jag på spinning(!), det händer inte så ofta då jag alltid stör mig på "jumps" och sådana otyg ;). Men jag behöver lite omväxling i träningen och det lockar inte supermycket att cykla ute i det här vädret, om jag ska vara helt ärlig.

Ikväll körde jag programmet jag fick i söndags för första gången. Man kan göra mycket med en pilatesboll och hantlar, alltså! Känner mig lite lagom mör nu, men inte slutkörd (det "får" jag inte bli). Det bästa är att varje söndag går det att få tag på instruktören som gett mig programmet så när jag känner att en övning inte fungerar är det bara att fråga om en ny. :D

@zassoo Jag jobbar kontorstider, men med flex vilket är både bra och dåligt. Det går att gå tidigare, samtidigt som det är lätt att sitta kvar. Jag veckopendlar, så en stor del av måndag och fredag äts upp av restid, men när jag väl är på jobborten har jag bara mig själv och jobbet att ta hand om. De senaste veckorna har det dock varit rätt mycket på jobbet, så det har blivit lite längre dagar och då är det svårt att hinna på passen på gymmet som ofta ligger förhållandevis tidigt om man ska jobba, äta, byta om osv. Och jag har inte varit motiverad nog att gå och göra något själv. För att träningen ska bli av krävs det att jag planerar, särskilt om jag ska gå direkt från jobbet, eftersom jag ska ha med kläder och se till att jag äter ordentligt under dagen. Samtidigt är det ibland svårt att planera, eftersom jag inte vet när jag kan gå från jobbet (vilket mest beror på mig och att jag gärna vill få färdigt det jag håller på med innan jag går). Så jag försöker hitta en bra balans mellan planering och flexibilitet.
På helgerna prioriterar jag att umgås med sambon, så då brukar träningen bli åsidosatt, även om jag försöker cykla till stallet med helghästen när vädret inte är alltför uschligt och ibland blir det en sväng till badhuset för att simma lite.

Nu när jag faktiskt tänker på min träning inser jag att jag nog behöver strukturera upp den, kanske sätta lite mer mål och ha en mer konkret plan för att det ska bli nåt vettigt och för att jag ska komma igång igen. Det får nog bli veckans uppgift: fundera ut vad jag vill med träningen den närmaste tiden.

@Trollunge @snow @Mineur @Kiwifrukt @Praeterea
Tack för era svar! Ingen pendlingstid, jobba andra tider än 9-5, inga djur och inga övriga fritidsintressen vore alltså det bästa för att kunna träna så mycket jag vill :D ;)

Haha, nej men jag pendlar ju ca 3-4 h per dag... :crazy: Om jag pluggar på bussen så kan jag utnyttja 1 h där, men annars är det ju mycket dötid. Katterna kräver inte så mycket att de hindrar min träning, men hästen åker jag till två gånger i veckan och då går det ju ett par timmar där, speciellt om jag åker buss. Ska jag till stallet när jag slutar 15 så är jag där 16, sen tar det 2-3 timmar i stallet så jag kanske är hemma 19:30 tidigast. Tänk om jag hade råd med en bil... Då skulle pendlingstiden förkortas till typ en timme och en kvart per dag. En kvarts bilresa till stallet. Men men... Är man fattig student så är man.

Jag tror verkligen som du @snow att det är viktigt att få in fysisk aktivitet när man pluggar mycket. En timmes fysiskt aktivitet per dag känns som att jag absolut måste kunna få in, då räknar jag inte bara ordentlig träning utan även promenader. Går ju 40 min "tur och retur" till bussen varje dag, så att få in 20 min extra träning om dagen ska ju inte vara några problem egentligen.

Och precis som ni säger: Planering är nog nyckeln. Gymmet ligger som sagt drygt 3 mil bort, så det vill till att jag kan passera på väg till eller från skolan. Har insett att jag måste förlägga gymmet till morgonträning, så länge skolan kräver så mycket tid. Kan inte heller gymma 1,5 timme varje gång utan måste effektivisera.

@Tassetass Dela gärna med dig av boll-övningar :D Har köpt en boll att ha för hemmaträning. Hantlar har jag bara 1 kg och 2 kg men det går väl att göra en del med det också :p

@kolfinnur Jag använder mest hennes videos men kör även lite själv utan videos. Nog för att jag inte kan så mycket, men det är rätt najs att bara "winga" och göra det som känns rätt. (find what feels good ;)) Försöker hitta lite andra videos men många är så himla dåliga tycker jag. Hojta till om du hittar någon bra! Yogobe har några gratis videos på youtube men jag har bara testat "Happy hips" och den är helt ok. :)

Fortsätter spamma tråden... :D

Dagens träning blir dressyrträning! :bump: Känner min prestationsångest komma smygande men jag ser fram emot träningen. Det var ändå 1,5 år sedan tränaren såg oss sist så det borde ha hänt någonting i alla fall... Ska försöka släppa kraven på mig själv.

Och förresten, om jag nu går tillbaka till min träningsplanering: Jag vill vara allsidigt tränad, behöver liksom inte vara superbra på något speciellt utan vill vara hyfsat stark, ha hyfsad kondition, bra balans och rörlighet osv. Har ni någon input på hur jag ska lägga upp träningen? Kan gymma 1-2 ggr i veckan (förhoppningsvis 2) och då ca 45 min åt gången, kan springa och promenera hemma, utrustning jag har hemma: tränings/yogamatta, träningsboll, hantlar 1 kg och 2 kg, gummiband. Pass på vardagar bör inte vara längre än 30 min så de får gärna vara effektiva. Har pannlampa så jag kan träna ute trots mörker även om jag inte föredrar det ;) Väldigt oregelbundna tider i skolan, kan variera mellan 9-12, 9-16, 13-16, hemmaplugg osv osv. Tacksam för all hjälp och input! :)

@zassoo 3-4 timmars pendling om dagen?! :eek: Herregud, jag är imponerad av dig som får in mer än ett träningspass i veckan överhuvudtaget!

Det här du och snow skrev om fysisk aktivitet när man pluggar stämmer så himla bra verkligen! Jag märker en otrolig skillnad på de dagar då jag stannar hemma helt och hållet och de dagar då jag antingen gymmar, promenerar tur och retur till universitetet (45 min), går på basketträningen eller rör på mig på annat sätt. Det blir så otroligt mycket lättare att koncentrera sig på plugget, och när man sätter det i perspektiv borde ju 1 timmes träning mot 8 timmars plugg vara rätt lätt att få in som du säger... Det ska jag hålla i minnet och försöka efterleva!

Angående din träning så är ju cirkelträning både effektivt och allsidigt som hemmaträning, och det var du väl rätt bra på förra hösten/vintern om jag inte minns fel? I ditt fall hade jag satsat på 1 kort löppass, 1 längre löppass (kanske på helgen när du är fri från pendling och annat tidskrävande?), 1 gympass och 1 pass cirkelträning på hemmaplan. För rörlighet och balans kan du ju slänga in lite yoga efter löpningen, istället för cirkelträningen eller hur du nu vill. Lite ridning och promenad till och från bussen på det så borde du hålla dig i mer än god form tänker jag! :)

Idag känner jag för första gången att jag kaaanske skulle kunna vara tillräckligt frisk för att träna lite trots allt - men för att vara på den helt bombsäkra sidan vilar jag idag också och kör som planerat resten av veckan istället. Jag kan fortarande inte riktigt andas ordentligt, och att andas när man tränar ska tydligen vara bra har jag hört...

Imorgon blir det först styrka med fokus mage och armar på gymmet och sedan basketträning på universitetet direkt efter det. Fredag betyder PT-pass, tänkte slänga in lite löpning dessförinnan också, och sedan blir det benpass antingen lördag eller söndag. Då får jag ändå till 3 pass den här veckan trots att jag varit klubbad av förkylning större delen av den. Känns bra!

Kan inte ni berätta hur ni får ihop träningen med övriga livet? :) Vad är din sysselsättning, hur mycket tränar du (och vad), och har du andra fritidsintressen som också tar upp tid?

Det får jag inte :(
Får inte ihop livet med övriga livet heller för stunden. För mycket jobb, för mycket skola, för låg energinivå är en absolut dålig kombination.

Men... Jag fortsätter att vara mentalt snäll mot mig själv och lyfter allt jag faktiskt gör i stället för att fokusera på det jag inte gör :up:

Min "träning" för består för tillfället av stalltjänst 3-4 pass i veckan, morgon, intag eller kväll. Mockning åt 2 hästar cirka 5 dagar/vecka. Lättare ridning (mjukgörande pass på banan, uteritter), tömkörning eller promenad med häst 5-6 dagar i veckan.
Är inget som bygger upp varken styrka eller kondition för mig, men jag förfaller väl inte totalt i varje fall.

Försöker även hinna med ett spinning-pass under helgen. Vill gärna hinna med ett cirkelfys-pass också, men vägrar känna mig stressad när jag inte hinner. Har inte hunnit på 5 veckor nu tror jag...

Skulle vilja kunna träna mer på egen hand, men jag tycker det är så tråkigt så det går bara inte :banghead: Roliga pass med peppande instruktörer och bra musik behövs för att jag ska komma igång!

@zassoo 3-4 timmars pendling om dagen?! :eek: Herregud, jag är imponerad av dig som får in mer än ett träningspass i veckan överhuvudtaget!

Det här du och snow skrev om fysisk aktivitet när man pluggar stämmer så himla bra verkligen! Jag märker en otrolig skillnad på de dagar då jag stannar hemma helt och hållet och de dagar då jag antingen gymmar, promenerar tur och retur till universitetet (45 min), går på basketträningen eller rör på mig på annat sätt. Det blir så otroligt mycket lättare att koncentrera sig på plugget, och när man sätter det i perspektiv borde ju 1 timmes träning mot 8 timmars plugg vara rätt lätt att få in som du säger... Det ska jag hålla i minnet och försöka efterleva!

Angående din träning så är ju cirkelträning både effektivt och allsidigt som hemmaträning, och det var du väl rätt bra på förra hösten/vintern om jag inte minns fel? I ditt fall hade jag satsat på 1 kort löppass, 1 längre löppass (kanske på helgen när du är fri från pendling och annat tidskrävande?), 1 gympass och 1 pass cirkelträning på hemmaplan. För rörlighet och balans kan du ju slänga in lite yoga efter löpningen, istället för cirkelträningen eller hur du nu vill. Lite ridning och promenad till och från bussen på det så borde du hålla dig i mer än god form tänker jag! :)

Japp! Tar 20 min att gå till bussen, sen typ 35 min in till stan (fast det kommer bli snarare 25 min när nya vägen är klar), sen mer eller mindre väntetid på nästa buss till skolan som tar ca 25 min (i rusningstrafik i alla fall, kortare annars). Som sagt, med bil tar det 40 min enkel väg... Jag försöker vara positiv, jag får motion när jag promenerar och jag kan plugga på bussen :)

Tack för input på träningen! Det är väl något liknande jag har tänkt mig. Vissa veckor kan jag säkert få in gymmet 2 ggr men det känns jobbigt att behöva ha det som standard. Bättre då att ta 1 gång i veckan och resten är bonus. Cirkelträning är ju himla bra, ska försöka samla på mig lite övningar!

Ibland funderar jag på att säga upp gymkortet, men jag vet inte... Då vill det till att jag verkligen kör styrketräning hemma, är inte helt säker på det. Men om jag börjar med det en gång i veckan så kan jag ju se :)

Det får jag inte :(
Får inte ihop livet med övriga livet heller för stunden. För mycket jobb, för mycket skola, för låg energinivå är en absolut dålig kombination.

Men... Jag fortsätter att vara mentalt snäll mot mig själv och lyfter allt jag faktiskt gör i stället för att fokusera på det jag inte gör :up:

Min "träning" för består för tillfället av stalltjänst 3-4 pass i veckan, morgon, intag eller kväll. Mockning åt 2 hästar cirka 5 dagar/vecka. Lättare ridning (mjukgörande pass på banan, uteritter), tömkörning eller promenad med häst 5-6 dagar i veckan.
Är inget som bygger upp varken styrka eller kondition för mig, men jag förfaller väl inte totalt i varje fall.

Försöker även hinna med ett spinning-pass under helgen. Vill gärna hinna med ett cirkelfys-pass också, men vägrar känna mig stressad när jag inte hinner. Har inte hunnit på 5 veckor nu tror jag...

Skulle vilja kunna träna mer på egen hand, men jag tycker det är så tråkigt så det går bara inte :banghead: Roliga pass med peppande instruktörer och bra musik behövs för att jag ska komma igång!

Bra att du är snäll mot dig själv! Du rör dig ju mycket, visst att du kanske inte blir starkare eller snabbare av det men du bibehåller ju en bra grundkondition och grundstyrka :) Tycker det är bra att du vägrar stressa! Jag har också försökt vägra stress, bara en sån sak som att jag förut stressade för att hinna med en tidigare buss så fort det fanns minsta chans till det. Nu har jag ingen lust med det, det blir som det blir och det är inte hela världen om jag kommer hem en halvtimme senare även om det hade varit skönt.

Dagens träningspass var som sagt dressyrträning! Lyckades stävja min prestationsångest och red riktigt bra. Älskar tränaren, hon är så positiv och har små enkla medel i grundridningen som gör en stor skillnad. Vi red liksom bara tempoväxlingar, raka spår och volter, hästen blev superfin! Ähum, ska inte vara allt för mycket OT :p Men jag fick jobba, magen fick sitt kan jag säga :D

Hästen måste ju vara med på bild :angel:
10647010_10152478746301297_7610284091601886125_n.jpg

Imorgon bitti tänkte jag gymma!

Ibland hatar jag uttrycket "sjukgymnaststudenter tar alltid trappan", vilket är en grej på skolan. Sju våningar uppför, med tidspress, är döden. För att inte tala om hur mycket man springer upp och ner enstaka våningar under dagarna. Mina stackars ben.
Men det är bra, vardagsmotion när den tar som mest ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 910
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 388
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 510
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka