Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja gud vad jag känner igen mig i det du skriver, problemet för mig är ju bara att om jag hoppar över något äter jag ju liksom inte igen det senare utan det blir för lite mat totalt. Jag måste också jobba med mina matrutiner, det blir att jag skjuter alla måltider framåt så de blir senare och senare för då är jag inte hungrig till middagen och då anser min ätstörning att man inte behöver äta middag för jag ska ju dessutom snart äta kvällsmellis :meh:

De måltider som är normalstora för mig är just eftermiddagsmelliset och kvällsmelliset. Frukosten är ok men lite för liten enligt terapeuten men jag har inte så mycket aptit på morgonen så den fick ett tveksamt ok. Lunch och middag är inte bra alls, lunchen är bättre än middagen som är katastrof nu när jag ser det från ett objektivt håll. Sen har jag ju två näringsdrycker utöver maten så det är dom och mellisen som håller mig flytande.

Jag har svårt att få till lagad mat. Och det här borde inte vara någon ursäkt men det är det, jag hatar nämligen att laga mat! Efter alla år utan matlagning tycker jag det är jätte jobbigt med minsta lilla ansträngning för att få till en måltid. Att hacka lite, skära något, steka, koka, ja allt som har med matlagning att göra är jobbigt. Jag har blivit slö när det gäller matlagning, är ju inte heller van att lägga tid på det och jag bor ju ensam så det finns ingen annan som jag behöver laga till eller som vill ha lagad mat...

Rutiner, rutiner, rutiner! Vi får kämpa vidare med det. Heja heja :banana:

Jag har samma problem som du med matlagning och vet hur jobbigt det kan vara. Jag brukade laga mycket på en gång och frysa in, skulle det kunna funka för dig? Då behöver du bara laga mat någon gång i veckan och har färdiga portioner att värma när det är dags att äta.

Angående middag om jag ska bort så brukar jag antingen äta miffagen lite tidigare och sedan ett mellanmål, eller tvärtom, först mellanmål och sedan middag när jag kommer hem igen.

Tycker att du är grymt stark som kämpar som du gör!

@Qelina - hade jag inte haft Alice att laga mat åt hade jag nog dött en skräpmatsdöd. Jag gillar att laga mat, men inte till bara mig.

Men, nu står det en pulled pork i ugnen, och en massa pumpa i formen bredvid :) Middag som lagar sig själv medans jag sitter och myser med mitt lillhjärta :love:

@Qelina, nu har jag också problem kring mat, så jag är väl egentligen inte rätt person att svara. Jag fuskar alldeles för mycket med maten. Aldrig med frukosten, frukost äter jag alltid oavsett. Min mamma var alltid jättenoga med att inte hoppa över frukosten när vi var små, och eftersom det är det mål jag alltid har tyckt om har jag alltid sett till att lyda mamma och äta frukost. (;))
Däremot fuskar jag hejdlöst med de övriga målen. I och med att jag bor med andra människor så finns det alltid lagad middag som alla äter tillsammans, så där handlar det mer om att jag är så sjukt kräsen och minst tre gånger i veckan äter havregrynsgröt eller ägg eller yoghurt eller något annat istället, för att jag inte tycker om maten. Lunchen är mitt största problem, jag hatar att laga mat, jag hatar att äta själv, vi har aldrig ätit varm mat mitt på dagen i familjen, och om jag är ensam hemma så blir det alldeles för ofta att jag inte äter någon lunch alls. Är det sen en middag som jag tycker om gör jag som Ninnurur, och överäter, är det en middag jag inte tycker om hamnar jag rejält långt ner på minus. Likadant om jag av någon anledning inte är hemma när familjen äter middag, jag har jättesvårt att äta maten uppvärmd och då hamnar vi i gröt-träsket igen. Nu vet ju mina föräldrar om det, så om det är planerat att jag inte kommer vara hemma vid fem när vi brukar äta middag äter hela familjen antingen senare eller tidigare, men hade jag bott själv hade fusket förmodligen varit ännu mer utspritt. Jag försöker verkligen tänka på det här, och jobba på det, ibland går det, och oftast går det inte.

Dagens planer blev lite ändrade (med följden att jag inte åt någon lunch, fy på mig :banghead:). Tänkte bara åka till hästen och mocka och borsta, men när jag kom dit var min stallkompis där och skulle åka iväg med sina två hästar till ridhuset. Det blev att jag hängde med där, och helt plötsligt satt jag och red stor häst för första gången sen 2010, snacka om att jag inte kommer kunna gå imorgon, jag satt mest och spände mig för att jag hade så dåliga skor, så jag kunde inte börja rida ordentligt förrän jag skippade stigbyglarna. När vi kom tillbaka till stallet tog vi en promenad på kanske en halvtimme med hennes båda hästar så att de skulle få skritta av sig ordentligt, och tog med min så att hon fick se något annat än hagen.

Jag har inte ridit annat än min fyraåring på över ett år. Jag hade glömt hur det kändes att rida på en häst som faktiskt kan sina saker, och som jag slipper lära allting. Tänk när min blir så fin som den jag red idag. :love:

@snow! Vad är det för gummiband du har till chins? Vet inte vilket motstånd man bör ta, och jag vill inte köpa ett svindyrt! :p

Kl

På tal om chins har jag försökt göra negativa idag. Det var väldigt obra med tanke på att min hand varit kaiko sen i lördags. Efter tre ynka negativa (det är vad jag pallar... Määh) och lite tricepsträning i kabelmaskinen (heter deb ens så?? :p) så sa min handled AJ! Nästan så jag funderade på om något gått sönder där inne ett tag, men nu känns det lite bättre. Tur jag bara jobbar en dag till denna veckan.... :/

Nej vad drygt @Sleepan! Hoppas det inte var nån större fara med handleden ändå.

KL

Masade mig iväg till gymmet idag, halvt oplanerat. Superkort pga tvättid men stod iaf på crosstrainern i 10 min och gjorde lite styrkeövningar utan maskiner, och lite reversed leg curl (svenska?) med maskin. :) Here we go, starka knän!

Nej vad drygt @Sleepan! Hoppas det inte var nån större fara med handleden ändå.

KL

Masade mig iväg till gymmet idag, halvt oplanerat. Superkort pga tvättid men stod iaf på crosstrainern i 10 min och gjorde lite styrkeövningar utan maskiner, och lite reversed leg curl (svenska?) med maskin. :) Here we go, starka knän!

Känns redan mycket bättre, så det är skönt. Får se hur det känns imorn... Vill ju gärna träna även då, så då har jag inte tid att vara invalido. :p

Gutt att det blev träning för din del! Även om det blev kort är det viktigaste nästan att man gör det tycker jag! :)

Ska ut och springa nu, på schemat står intervaller, men inser nu att jag inte riktigt har koll på hur jag ska göra i pauserna. Jogga? Hur länge? Får kanske gå på vad som känns bra när jag är ute helt enkelt...

Vem har tid att vara invalido? :p @Sleepan

Yes mycket gött att mikro-träna men gud vad trött jag blev! Snark på soffan hela kvällen. Men gillar ändå känslan av att både vara trött i knoppen efter jobbet och gött öm i kroppen. :)

Första inlägget här för min del, har följt tråden ett tag för att få inspiration av era prestationer men befinner mig på bristningsgränsen själv.

Har hela mitt liv kämpat med vikten och hade för ett par år sedan en riktigt bra period där jag med löpträning och gymmande gick ner 8 kl på 10 veckor, jag mådde på topp. Sen kom depression och ångest som förstörde en hel del, trots oförändrad kost så gick jag upp mer än vad jag gått ner tidigare. Sökte hjälp men fick ingen. Har det senaste året tränat kontinuerligt på gym (pass) 3 gånger i veckan och sprungit minst 1 gång och tagit långa raska promenader. Tilläggas ska väl att jag sitter ner väldigt lite under dagarna, äter lagad mat varje dag och endast lite godis/läsk på helger ibland.

Men det händer ändå absolut inget på vågen, inget på måttbandet och definitivt inget i träningen. Förra gången gav det ju resultat så snabbt och nu 12 månader senare - nada förändring. Känner mig snart "färdig" och redo att ge upp. :'(

Vad mer ska jag göra? :banghead:

Så hoppas ni är villiga att peppa mig att fortsätta träningen och hålla hoppet vid liv! :)

@Daredevil Välkommen till tråden! :bump:

Om du inte har något tok i kroppen (t.ex. problem med sköldkörteln eller liknande) så tyder de senaste månadernas utfall på att du ligger precis på energibalans, förutsatt att du står still vad gäller vikt och mått.

Gör några små förändringar; skruva upp intensiteten på träningen ett snäpp (alternativt byt träningsform), spåna på om ett eller två mål mat om dagen kan göras mer näringseffektiva och mer mättande så att mängden kan minska något, rannsaka dina vanor och se om det finns något som kan få stryka på foten. Ligger du på energibalans nu behövs det inte mycket för att vågen ska vända neråt, så slå inte knut på dig själv.

Tänk också på att det senaste året inte bara är en misslyckad viktnedgång utan det är också en lyckad hålla vikten-period (alltså en utebliven viktuppgång). Sådant är lätt att glömma när resultaten uteblir.

Vem har tid att vara invalido? :p @Sleepan

Yes mycket gött att mikro-träna men gud vad trött jag blev! Snark på soffan hela kvällen. Men gillar ändå känslan av att både vara trött i knoppen efter jobbet och gött öm i kroppen. :)

Men ellerhur! Jätteskräpigt!
Så imorn får nog fan handen funka för lite bröst och biceps (och mage, bröst blir nog lite väl tungt för den med mer än en eller ett par övningar...) och så blir det ev löpning fredag. Sen får den träningsfritt i helgen. Då får högerhanden istället fungera som ölhävare... Hähä.

Mikroträning låter utmärkt, och var kanske alldeles lagom? :) håller med om att det är jätteskönt att vara trött i både huvud och kropp. Det är jag nu, som fan. :p

@Daredevil Välkommen till tråden! :bump:

Tänk också på att det senaste året inte bara är en misslyckad viktnedgång utan det är också en lyckad hålla vikten-period (alltså en utebliven viktuppgång). Sådant är lätt att glömma när resultaten uteblir.

Tack så mycket :bow:

Ja det är klart, men man kan ju inte låta bli att stirra sig blint på siffrorna vilket man vet är så fel.
Huruvida det är något tokigt med kroppen har jag aldrig ens funderat över, kanske man skulle ta en hälsocheck. I övrigt ska jag definitivt kolla över intensiteten och försöka ändra den trots att kroppen skriker åt mig att jag håller på att dö efter mina pass.

Välkommen @Daredevil ! :)

kl
Jag bokade precis in mig på ett bodybalancepass på fredag efter tentan. Eller ja, efter och efter... Men jag tror knappast att jag sitter i fyra timmar med den så det borde inte bli några problem att hinna :)
Känns som att det kan bli lite lagom för att få röra på sig men under kontrollerade former (har ju haft en del problem med yrsel på senaste, skönt att ha en koreografi jag känner till, bara min egen kropp att fokusera på och massa folk i närheten då).

Ska ut och springa nu, på schemat står intervaller, men inser nu att jag inte riktigt har koll på hur jag ska göra i pauserna. Jogga? Hur länge? Får kanske gå på vad som känns bra när jag är ute helt enkelt...

10x150 intervaller blev det och det löste sig fint med viloperioderna. Sprang längs huslängorna här i området och det blev rätt lagom med 150m sedan fortsätta i lugn takt till nästa länga och köra ett nytt intervall. Tyvärr kände jag av min gamla skada i de första intervallerna där jag verkligen orkade ta ut stegen :(, men hoppas på att det bara var tillfälligt och att det håller så länge jag inte kör på för hårt.

@Qelina Angående måltider när man är iväg och så så brukar jag antingen flytta tiderna eller byta plats på dem. Som t ex imorgon då jag jobbar 12-20, så kommer jag äta frukost vid 7-8 när jag går upp, sen ett lite större mellis innan jag åker till jobbet vid ca 10-11, lunch på min rast vid 14-15, sen mellis igen på min fikarast nån gång runt 18 o sen middag när jag kommer hem vid ca 21. Jag tror det viktigaste för dig är att hålla så regelbundna mattider som går, samt att få i dig alla dina mål, men att det inte blir katastrof ifall de byter plats med varandra?

@Daredevil hur är det med depressionen/ångesten? Tänker att sånt påverkar väl även ämnesomsättningen/förbränningen om en massa stresshormoner far omkring i kroppen? Så det kanske är en idé att göra ett nytt försök i att få hjälp? Sen kan det säkert vara så som tassen säger att du ligger på energibalans, och i så fall så fick du jättebra tips från henne. :)

Jag har fortfarande en sån galen träningsvärk i framsida axlar sen polen i måndags! Tror att det var kombinationen av tricks vi övade på, samt att vi avslutade med en tabata med burpees. Så jag vilade både igår o i förrgår, men idag så körde jag lite hemma, nåt slags yoga/stretch-inspirerat pass i typ en halvtimme, vilket kändes skönt o välbehövligt!

@Sleepan Trist med handen! Hoppas den blir bättre.

@cili Träning efter tenta är ju det bästa! :D Ska också träna efter min tenta (nästa torsdag). Hoppas din yrsel håller sig i schack!

KL

Ben i.. tisdags? Och bröst och mage på onsdagen, körde astunga (för mig) övningar för magen och jag hade knappt träningsvärk igår, betyder det att magen börjar ta sig? :D Hade helt horribel träningsvärk efter benpasset, i vaderna och baksida lår. Gick som en äggsjuk höna i ett par dagar :p Är fortfarande stel i vaderna så tror nog jag körde aningens för hårt. Men inget ont i hö lår i alla fall!

Ikväll blire spinning (efter histotentan, ska bli skönt) och sen imorgon ben. Ska försöka med ett överkroppspass och köra axlar, armar och kanske mage igen i helgen med. Känns som att jag verkligen kommit igång med träningen nu och prioriterar den också! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 975
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 531
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 402
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 606
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31