Idag var det ben på gymmet! Körde en ordentlig uppvärmning och ingen smärta i hö lårSjälva passet gick bra men en händelse smolkade min bägare lite.
Jag och mitt träningssällskap körde liggande benpress. 80 kg gick bra, fick putta på lite i sista repetitionen med händerna men det kändes stabilt. Vi höjde till 100 och då körde jag långsamt långsamt excentriskt ner och hjälpte till en aning med armarna på vägen upp. Kändes också fint, bra kontakt och gjorde inte ont nånstans eller kändes "okontrollerat".
Precis när min kompis hoppade ur och vi skulle gå därifrån kommer det fram en snubbe som börjar kolla vikterna vi hade på och ba "oj oj vad tungt bra jobbat, starkt starkt" typ. Ingen av oss sa någonting utan log bara artigt och var på väg därifrån. Då frågar han mig varför jag hjälpte till med händerna och jag sa som det var, att jag inte tror jag skulle orka hela vägen upp själv och är rädd att fastna. Då säger han att ack och ve det är ju för tungt då och så ska man inte göra och man kan faktiskt skada sig jätteilla och att jag MÅSTE hålla mina händer på handtagen annars är det helt fel osv. Jag blev helt paff och sa bara typ "tack för tipset" och så gick vi vidare.
Men sen har jag växlat från att bli sur på honom som helt utan uppmuntran kommer fram och klagar på min träning till att tänka att han kanske har rätt och att jag är skitdålig och har en usel träningsfilosofi och inte alls fattar nånting?Jag började köra tyngre med lång excentrisk fas efter att ha tränat med en duktig tjej som tipsade mig om det.
(Obs så min muskelsmärta har jag dragits med sen jag började träna och får ont när jag kör för tunga utfall första gångerna sen går det bort. Så den har ingenting med ovanstående fall att göra.)
Vad tråkigt att du blev nedstämd av hans kommentarer, men förstår hur det känns! Jag vet inte så mycket om hur man tränar mest optimalt, förutom att det verkar finnas ungefär lika många läror som det finns personer som tränar.
KL
Badminton igår som planerat! Snart är vi så duktiga att vi faktiskt kan börja köra med regler.