Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det ben på gymmet! Körde en ordentlig uppvärmning och ingen smärta i hö lår :banana: Själva passet gick bra men en händelse smolkade min bägare lite.

Jag och mitt träningssällskap körde liggande benpress. 80 kg gick bra, fick putta på lite i sista repetitionen med händerna men det kändes stabilt. Vi höjde till 100 och då körde jag långsamt långsamt excentriskt ner och hjälpte till en aning med armarna på vägen upp. Kändes också fint, bra kontakt och gjorde inte ont nånstans eller kändes "okontrollerat".

Precis när min kompis hoppade ur och vi skulle gå därifrån kommer det fram en snubbe som börjar kolla vikterna vi hade på och ba "oj oj vad tungt bra jobbat, starkt starkt" typ. Ingen av oss sa någonting utan log bara artigt och var på väg därifrån. Då frågar han mig varför jag hjälpte till med händerna och jag sa som det var, att jag inte tror jag skulle orka hela vägen upp själv och är rädd att fastna. Då säger han att ack och ve det är ju för tungt då och så ska man inte göra och man kan faktiskt skada sig jätteilla och att jag MÅSTE hålla mina händer på handtagen annars är det helt fel osv. Jag blev helt paff och sa bara typ "tack för tipset" och så gick vi vidare.

Men sen har jag växlat från att bli sur på honom som helt utan uppmuntran kommer fram och klagar på min träning till att tänka att han kanske har rätt och att jag är skitdålig och har en usel träningsfilosofi och inte alls fattar nånting? :( Jag började köra tyngre med lång excentrisk fas efter att ha tränat med en duktig tjej som tipsade mig om det.

(Obs så min muskelsmärta har jag dragits med sen jag började träna och får ont när jag kör för tunga utfall första gångerna sen går det bort. Så den har ingenting med ovanstående fall att göra.)

Vad tråkigt att du blev nedstämd av hans kommentarer, men förstår hur det känns! Jag vet inte så mycket om hur man tränar mest optimalt, förutom att det verkar finnas ungefär lika många läror som det finns personer som tränar. :p Om du inte riskerar att fastna i maskinen och du känner att du klarar av vad du gör så är väl det okej? Sen att det finns andra sätt - ja det gör det väl oftast. Men de kan ju fortfarande vara lika bra, bara olika i sitt utförande. Men sätt säkerheten först, maskiner och tyngder ska man ha respekt för. :)

KL

Badminton igår som planerat! Snart är vi så duktiga att vi faktiskt kan börja köra med regler. :D Vi är alltid de enda som är "dåliga" i hallen. Är det verkligen så ovanligt att man går och spelar badminton utan att vara väldigt duktig? Det gör ju inte oss någonting, tvärtom så tjuvkikar vi och lär oss av hur de andra spelar. :D

Idag var det ben på gymmet! Körde en ordentlig uppvärmning och ingen smärta i hö lår :banana: Själva passet gick bra men en händelse smolkade min bägare lite.

Jag och mitt träningssällskap körde liggande benpress. 80 kg gick bra, fick putta på lite i sista repetitionen med händerna men det kändes stabilt. Vi höjde till 100 och då körde jag långsamt långsamt excentriskt ner och hjälpte till en aning med armarna på vägen upp. Kändes också fint, bra kontakt och gjorde inte ont nånstans eller kändes "okontrollerat".

Precis när min kompis hoppade ur och vi skulle gå därifrån kommer det fram en snubbe som börjar kolla vikterna vi hade på och ba "oj oj vad tungt bra jobbat, starkt starkt" typ. Ingen av oss sa någonting utan log bara artigt och var på väg därifrån. Då frågar han mig varför jag hjälpte till med händerna och jag sa som det var, att jag inte tror jag skulle orka hela vägen upp själv och är rädd att fastna. Då säger han att ack och ve det är ju för tungt då och så ska man inte göra och man kan faktiskt skada sig jätteilla och att jag MÅSTE hålla mina händer på handtagen annars är det helt fel osv. Jag blev helt paff och sa bara typ "tack för tipset" och så gick vi vidare.

Men sen har jag växlat från att bli sur på honom som helt utan uppmuntran kommer fram och klagar på min träning till att tänka att han kanske har rätt och att jag är skitdålig och har en usel träningsfilosofi och inte alls fattar nånting? :( Jag började köra tyngre med lång excentrisk fas efter att ha tränat med en duktig tjej som tipsade mig om det.

(Obs så min muskelsmärta har jag dragits med sen jag började träna och får ont när jag kör för tunga utfall första gångerna sen går det bort. Så den har ingenting med ovanstående fall att göra.)
Muskeln är starkare exentriskt, så du tänker helt rätt när du hjälper till på vägen upp. Skit i honom och gör det som funkar för dig :)

Kort uppdatering från mig: Jag mår inte så bra. Är inne i en ond cirkel där jag är konstant småsjuk ---> kan inte träna --> äter skräp. Mår inte bra av att inte träna känner jag... Har dessutom sjukt mycket plugg. Den här helgen skulle egentligen vara bara pluggpluggplugg men jag orkar inte. Det går inte. Så jag pluggar litegrann, tentan på måndag får gå som den går, istället tänker jag vila mycket, umgås med djuren och försöka må bra. Kanske orientering imorgon kväll men i så fall går jag nog runt banan. Känner mig rätt låg i allmänhet just nu :down:

@zassoo du verkar ju av dina resultat att döma lyckas väldigt bra i skolan. Är det väldigt viktigt för dig med toppbetyg? Varför i så fall? Var inte rädd för att sänka kraven lite; man dör inte av att kugga en tenta (det trodde jag - tills jag kuggade, klarade omtentan med minsta möjliga marginal och överlevde, samt dessutom blev erbjuden extrajobb som lärare på min institution samtidigt som jag pluggade masterprogrammet. Inte ens mina lärare tyckte mao att det var någon katastrof att kugga en tenta). Att stressa över skolan kan definitivt bidra till att du känner dig småsjuk konstant och äter dåligt. Prioritera ledighet.

@zassoo, håller med @snow, det är inte hela världen om man kuggar en tenta, även om det är fruktansvärt surt att ha omtentan hängande över sig in i den nya kursen. I slutänden spelar inte betyget heller så stor roll, såvida du har kursen. Jag strävade alltid skyhögt, och det mest ironiska i den historien är att av oss fem som mer eller mindre gick ut programmet är den enda som faktiskt fick jobb inom det område vi är utbildade för han som inte gick klart hela programmet och aldrig skrev sin kandidatuppsats. :meh: Två av de andra fortsatte jobba inom de områden de hade jobbat innan utbildningen, och jag och den andra tjejen som gick ut med "toppbetyg" är fortfarande "arbetssökande" (eller ja, jag pluggar ju på distans under tiden, så jag vägrar räkna mig själv som just arbetslös).

Gårdagen var den mest onyttiga på hela året tror jag, men å andra sidan fyller man bara år en gång om året (:angel:). Det enda fysiska jag gjorde var att mocka hästens box. Idag har jag försökt återgå till en mer "normal" nivå, och ridit ut på min första ridtur i nya stallet. Red samma väg som vi gick häromdan, och var ute i ungefär en halvtimme, mest skritt, men lite trav också. Jag känner mig nästan nykär i min häst, hon har vilat i över en vecka, om man inte räknar den där promenaden häromdan, i förra stallet hade jag inte ens kommit upp på henne i det läget utan hade fått longera eller ännu hellre låta henne springa av sig lös för att ens kunna sätta foten i stigbygeln. Här var hon hur lugn och harmonisk som helst :love:. Där ser man hur viktig miljön är, och sällskapet. Det är lugnare i hagen nu, trots att hästarna inte har gått ihop mer än sen i tisdags, än vad det blev i förra stallet på nästan två år. Min häst har fått gå i egen hage sen i våras på förra stallet för att det var så stökigt, här kan hon redan dricka samtidigt som de andra hästarna, otroligt.

Träningsvärk i magen idag efter en massa galopp i lätt sits igår.

Fantastiskt väder idag, på väg hem efter lunch med sambon och kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska springa nu eller ta en promenad och springa ikväll istället.

Jag har lite egen erfarenhet av sådana tankar. Något som till slut fick mig att släppa den hetsen var att jag upptäckte att det inte är värt det! Alltså, klart att man ska träna och äta bra för det mesta. Men det är fan inte roligare att gå på gymmet istället för att umgås med kompisar, fika, dricka öl och köpa pizza med de andra när vi tentapluggar istället för att skylla på något och åka hem...
Nu låter det som att din kompis nästan ligger i hälsofara, ortorexi kan skada kroppen rejält! Men får du henne inte att söka hjälp, försök visa henne att det ortorexia livet inte är värt allt roligt hon missar. Övertala henne att följa med på roliga saker och skippa träningspass. Man isolerar sig ju socialt lite när man bara tränar, ta med henne ut och träffa folk. Undvik sånt som innefattar onyttig mat.
Typ kräv smakråd när du ska gå på stan, gå ut och dansa nyktra, gå på någon spännande föreläsning... tjata med henne liksom

+ Qelina och om jag glömt nån!
Jag har också erfarenhet av det då jag varit nere i det där träsket.. jag insåg det dock inte själv men fick höra det av vänner och bekanta.

Grejen är att hon följer med och festar/går på stan/äter middag nån gång då och då.. det kanske inte är lika extrem ortorexi då? Försökt få med henne på fest imorgon nu, men får se, hon sa att hon kände sig deppig.

Frågade i veckan hur det gick med vilodagar och då hade hon en igår, så kanske lite framsteg hoppas jag!
Kan citera en grej som hon skrev för ett tag sen:
"jag känner mig typ sjuk. bara negativa tankar när jag är framför spegeln och pumpar eller spinnar.

är inte snäll med mig själv alls! men jag tänker att eftersom jag har insikten så är jag inte sjuk.. jag fattar ju problematiken liksom.."

Så jag vet inte hur mycket mer jag kan göra...

@pepp Det du kan göra är väl att i allmänhet finnas där för henne och umgås och prata som vanligt tänker jag. Kanske inte prata kost och träning med henne och inte bara vara negativ men inte heller uppmuntra hennes träning och livsstil. Typ "ja du gör ju så men jag tycker inte det är bra och det är inte ett sunt förhållningssätt" men inte mer med det. Och lämna henne inte ifred att snöa in helt själv! Kanske inte behöver tjata om umgänge varje dag men fortsätt höra av dig även om hon nekar. Det gör gott bara en vet att någon finns där ute och tänker på en :)

Och säg till din kompis att man kan vara sjuk med insikt! Det är inget mått på hur man mår. När man inte klarar av att ta sig ur en negativ spiral som drar en längre ner hela tiden är man inte helt frisk oavsett.

@Chili Nej jag riskerade inte att fastna, det bara känns så, tycker det är lite obehagligt att få vikten över mig :o Men upp kommer den, troligtvis hade det fungerat även utan armhjälp.

@cili Tack för pepp :) Grejen var att jag egentligen vet det men jag blev så himla osäker på mig själv efter hans kommentarer. Typ som att alla runtomkring tänker "herregud gymfail på youtube nästa" och bara han är god nog att säga det alla tänker typ.. Fast sen surnade jag till ännu mer, herregud jag skulle själv aldrig drömma om att gå fram till någon och gnälla på dennas träning, om situationen var livsfarlig så men annars skulle jag inte säga ett knyst. Och jag tar ändå 110 kg helt strikt*7 i sittande benpress så det är inte som att 100*4 i liggande får mig att kola vippen.

OT, bara en tanke jag hade; undra om han gjort samma sak om det varit 2 killar som tränade.. Eller om jag varit under ett Vakande öga av en Man som kunde Korrigera mig :devil:

Idag kände jag och parallell-kollegan oss lite sega så det blev bara drygt en halvtimme. Jag körde armar och han körde axlar. Det gjorde lite ont eftersom jag redan hade träningsvärk men det funkade iaf :)

@zassoo Finns det någon möjlighet att köra lite lätt styrka även om du är lite halvers? Alltså verkligen ingenting tungt eller ansträngande så men ofta tycker jag det känns lite bättre att bara ha varit på gymmet och försökt lite. Eller gå långa promenader istället?

Och jag håller med @snow i att ibland måste man sätta sig själv före skolan. Och man måste inte alltid kunna allt, ibland är det okej att "bara" få godkänt. Den gränsen är ju där för en anledning! Och är det nu någonting du inte kan helt perfekt och måste kunna senare får du väl läsa på lite då!

Hoppas du känner dig bättre under helgen!

@zassoo du verkar ju av dina resultat att döma lyckas väldigt bra i skolan. Är det väldigt viktigt för dig med toppbetyg? Varför i så fall? Var inte rädd för att sänka kraven lite; man dör inte av att kugga en tenta (det trodde jag - tills jag kuggade, klarade omtentan med minsta möjliga marginal och överlevde, samt dessutom blev erbjuden extrajobb som lärare på min institution samtidigt som jag pluggade masterprogrammet. Inte ens mina lärare tyckte mao att det var någon katastrof att kugga en tenta). Att stressa över skolan kan definitivt bidra till att du känner dig småsjuk konstant och äter dåligt. Prioritera ledighet.

@zassoo, håller med @snow, det är inte hela världen om man kuggar en tenta, även om det är fruktansvärt surt att ha omtentan hängande över sig in i den nya kursen. I slutänden spelar inte betyget heller så stor roll, såvida du har kursen. Jag strävade alltid skyhögt, och det mest ironiska i den historien är att av oss fem som mer eller mindre gick ut programmet är den enda som faktiskt fick jobb inom det område vi är utbildade för han som inte gick klart hela programmet och aldrig skrev sin kandidatuppsats. :meh: Två av de andra fortsatte jobba inom de områden de hade jobbat innan utbildningen, och jag och den andra tjejen som gick ut med "toppbetyg" är fortfarande "arbetssökande" (eller ja, jag pluggar ju på distans under tiden, så jag vägrar räkna mig själv som just arbetslös).

Jag inbillar mig att jag inte bryr mig om betyg och resultat. Målet är alltid att bara bli godkänd, men jag får nästan alltid högre betyg än så. Egentligen pluggar jag nog mer än de flesta, min acceptabla nivå av plugg är nog högre än många andras. Så även om jag inte aktivt tänker så, så har jag nog rätt höga krav på mig själv. Men jag har generellt sett ganska mycket prestationsångest. Vill vara bra på allt. Även om jag inte tränat på det... :cautious:

Samtidigt kuggade jag en tenta förra våren, det var ingen fara, jag blev inte speciellt ledsen. Då pluggade jag ordentligt till omtentan och klarade den utan problem. Fast å andra sidan kan det vara så att jag tog det så bra just för att jag visste att jag inte hade pluggat ordentligt. Att kugga om jag anser mig har pluggat bra, det vore ganska knäckande.

@Wysiwyg Jo det skulle nog gå att köra något lätt. De senaste dagarna har jag dock varit helt slut. Tack för pepp! Jag vet ju allt det där egentligen. Men jag har väl fått för mig att "bara godkänt" inte är bra nog, trots att jag inför varje tenta tänker att huvudsaken är att jag blir godkänd, resten spelar ingen roll.

Tack för att ni bryr er, det betyder mycket! Idag skulle jag som sagt varit hemma och pluggat hela dagen. Det kändes inte hållbart för mitt mående, så jag började med en lång sovmorgon. Totalt har jag väl pluggat 1 h idag och det får vara bra. Istället har jag umgåtts med min nya kompis, grannens jättefina nordsvensk :love: Var ute och red i skogen, precis vad jag behövde! :) Tänkte ta det lugnt resten av kvällen. Starta en brasa, ta en lång skön dusch, äta tacos och umgås med sambon.

+ Qelina och om jag glömt nån!
Jag har också erfarenhet av det då jag varit nere i det där träsket.. jag insåg det dock inte själv men fick höra det av vänner och bekanta.

Grejen är att hon följer med och festar/går på stan/äter middag nån gång då och då.. det kanske inte är lika extrem ortorexi då? Försökt få med henne på fest imorgon nu, men får se, hon sa att hon kände sig deppig.

Frågade i veckan hur det gick med vilodagar och då hade hon en igår, så kanske lite framsteg hoppas jag!
Kan citera en grej som hon skrev för ett tag sen:
"jag känner mig typ sjuk. bara negativa tankar när jag är framför spegeln och pumpar eller spinnar.

är inte snäll med mig själv alls! men jag tänker att eftersom jag har insikten så är jag inte sjuk.. jag fattar ju problematiken liksom.."

Så jag vet inte hur mycket mer jag kan göra...
Nej jag skulle inte säga att hon är mindre sjuk bara för att hon följer med på saker, ätstörningar yttrar sig på så olika sätt och det går också i perioder. Vissa klarar av att äta ute ibland och andra klarar det inte alls. Vissa är djupt deprimerade samtidigt och andra mindre deppiga.Och du vet inte vad hon gör de 90% av tiden ni inte umgås. Var bara en vän precis som du skulle vara om hon inte var sjuk, prata om allt möjligt, både det svåra och roliga saker. Men prata inte dieter och vad som är nyttigt/onyttigt och nämn inte vikt eller kalorier. Kommentera inte om hon äter eller inte äter och inte heller vad hon väljer att äta. Gör ätandet till något naturligt så hon inte känner att hon får allas ögon på sig när hon väl äter med er.

Nej jag skulle inte säga att hon är mindre sjuk bara för att hon följer med på saker, ätstörningar yttrar sig på så olika sätt och det går också i perioder. Vissa klarar av att äta ute ibland och andra klarar det inte alls. Vissa är djupt deprimerade samtidigt och andra mindre deppiga.Och du vet inte vad hon gör de 90% av tiden ni inte umgås. Var bara en vän precis som du skulle vara om hon inte var sjuk, prata om allt möjligt, både det svåra och roliga saker. Men prata inte dieter och vad som är nyttigt/onyttigt och nämn inte vikt eller kalorier. Kommentera inte om hon äter eller inte äter och inte heller vad hon väljer att äta. Gör ätandet till något naturligt så hon inte känner att hon får allas ögon på sig när hon väl äter med er.

+ @Wysiwyg

Tack för goda råd! Det blir ofta så att vi pratar mycket kost/träning osv när vi träffas eftersom båda är väldigt inne på det! Men ska försöka styra över det till nånting bättre och mindre laddat!

Buke är bäst :)

@zassoo Jag är likadan med det där att jag vill vara bra på allt jag gör även om jag aldrig gjort det tidigare eller aldrig övat :p Mindre bra egenskap eftersom den kan generera rätt mycket ångest.

Även om man pluggar bra tror jag man kan kugga en tenta; stora poäng kan komma på just sådant man inte lagt ner tid på. Till min förra tenta tyckte jag att jag var väl förberedd men 15 poäng kom på ämnen jag i princip sållat bort så där for ju all marginal.. O andra sidan hade jag ju inte klarat mig om jag inte pluggat så mycket på det andra eftersom jag näst intill spikade det jag kunde :) Så tentaresultatet är verkligen inte allt!

Ja men ibland måste man vila! Det är tungt att vara student, speciellt om man har höga krav på sig och vill lyckas så gärna. Och du har ju många järn i elden! Krävande utbildning, träning, hästar, pendling.. Det skulle slita hårt på de flesta! Så beröm dig själv för att du varit duktig och ta resten av kvällen ledig med gott samvete; det både behöver du och förtjänar du! Låter som att du har en god plan :) Hoppas det känns bättre imorgon!

@Wysiwyg Absolut att man kan kugga även om man pluggar bra! Det har dock aldrig hänt hittills, egentligen vore det väl bra om det hände så jag fick prova hur det känns :p Och att det inte är hela världen.

Jag har egentligen inte tänkt på det så, att jag har så mycket. Men nu när du säger det... De flesta jag pluggar med bor i stan i lägenhet, är singel, har kanske något fritidsintresse men inte så mycket mer. Jag har pendling med buss 3-4 h om dagen, häst två dagar i veckan dit jag också åker buss, träningen (där gymmet ligger i stan 3 mil bort vilket gör att jag är väldigt begränsad i när jag kan träna), djuren hemma, huset, sambo, och så plugget då. Jag går upp 05:30 nästan varje dag, å andra sidan går jag och lägger mig senast 22. Men ja... Det blir en del att stå i. Önskar att jag hade en bil, tänk så mycket tid jag skulle få! Pendlingen skulle minskas från 3-4 h till typ 1,5 h. Men det är ju pengarna, vet inte om jag har råd.

Återigen, tack för pepp och stöd! Lite OT i Beachtråden kanske men det är väl sånt här den är till för också :)

Ikväll ska jag ta det lugnt. Imorgon eftermiddag kommer pappa på besök och så ska vi knata runt någon bana på nattorienteringen. Det blir bra det :)

@zassoo, jag hade definitivt dött av att försöka förena plugg med en enda av dina andra aktiviteter med den pendlingen. :eek: Nu har ju jag i och för sig egen häst, så jag är ju i stallet varje dag (och när jag pluggade på campus hade jag två hästar i ett kollektivstall där jag var tvungen att göra mycket mer även med de andras hästar än vad jag behöver nu, och dessutom vara på plats minst två gånger/dag), men annars är jag singel, har inget annat fritidsintresse utöver ridningen och minimalt jobb med boendet. Och jag tyckte att det var fullständig katastrof om jag behövde ta bussen till skolan, det blev en "pendling" på lite mindre än två timmar jämfört med 40 minuter med bilen tur och retur. Nu har jag en bil från 80-talet, så den var inte dyr i inköp (och dessutom ett måste för att ta mig till stallet, kollektivtrafiken där jag bor är ett skämt), men jag vet inte om jag hade klarat mig utan den.

@zassoo Som jag sagt tidigare så är jag sjukt imponerad över allt du hinner och orkar med redan som det är, så jag tycker absolut inte att du ska stressa över att du inte räcker till. Det gör du verkligen, och som det låter just nu är din kropp värd att belönas med lite vila! Tentan kommer att gå galant på måndag i alla fall ska du se, det sätter jag min högra hand på! Du kan mer än du tror!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 976
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 533
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 421
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 624
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V