Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
*kl*

Hej alla i tråden!

Jag håller på å velar på om jag ska ge mig på kcal-räkning för att hitta en vettig kost-balans, vill egentligen undvika det och med träning och relativt strikt lågkolhydratskost (som hållt sockersug nere samt balanserat min IBS-mage) har jag legat viktstabil i många år. För 8 år sedan gick jag ner nästan 10 kg, varav 5 kom tillbaka för några år sedan när jag började träna mer igen vilket jag dock var ok med, kroppen var stark och frisk och vikten passade mig bra fortfarande.

Har dock under det senaste året gått upp en del i vikt då jag inte kunnat träna på samma sätt som tidigare (sköldkörteln och konstanta förkylningar) men är rädd att det ska bli lite för besatt... Jag har började äta mer kh (även om jag inte äter gluten) i större mängd än tidigare för att kunna vänja kroppen vid olika sorters bränsle. Dock har jag inte sedan tonåren haft ett mättnadssystem som fungerar... Jag kan bli hungrig/sugen och äta så att jag blir ohungrig, men sugen kan jag vara ändå och en klassisk mättnadskänsla är svårt att nå, därav att kcal-tänk kan vara till hjälp... Däremot, sist jag räknade blev det lätt så att träningen utvecklades till ett "måste", för att skapa utrymma eller för att "få" äta mer. Vill inte hamna i det tänket, träning ska vara kul och inte behöva "belönas" även om man kanske automatiskt blir hungrigare av träningen. :)

Svårt svårt!

Ni som gymmar mycket, kan ni ge exempel på övningar ni gör? Jag lullar runt lite på måfå i gymmet men får ingen riktig struktur på det. Gör gärna övningar med kroppsvikt eller fria vikter, inte så mycket maskiner. Hur många olika övningar kör ni på ett pass och hur många repetitioner? Jag vill vara effektiv i gymmet och vilar inte så mycket mellan övningarna men när övningsbanken är tömd har det gått relativt kort tid.

Välkommen @Daredevil och välkommen tillbaka @yew98fq! Svårt det där med kaloriräkning eller inte tycker jag; jag höll själv på med det ett tag för att jag tyckte att det var roligt men jag kan inte säga att det gav några chockerande resultat faktiskt. Kanske för att jag gjorde det främst just för att jag var intresserad och inte så mycket för att gå ner i vikt, jag vet inte! Jag kände dock också att det blev lite för tvångsmässigt och psykiskt jobbigt efter ett tag, det smög sig liksom på och plötsligt såg jag nästan alla matprodukter i antalet kalorier istället för i hur näringsrika de var, hur mycket jag tyckte om dem osv... Det blir ju lätt så, tyvärr. Skulle det funka för dig att räkna endast huvudmålen tror du, för att se till att det blir relativt rätt proportioner där? Då vet du ju ungefär hur mycket du "har kvar" till mellis/snacks och annat, samtidigt som det inte blir hetsigt och jobbigt när du räknar in varenda liten jordnöt du stoppat i dig.

@hjärter_dam Kort fråga med långt svar! :p Till att börja med beror det ju helt på vilken del av kroppen jag tränar just den dagen, och jag brukar försöka köra två muskelgrupper per pass. Mage och armar en dag, ben och rygg en dag, mage och ben en annan dag osv osv. Brukar försöka göra ca 4-5 övningar per muskelgrupp och satsar på mellan 8-12 reps beroende på hur tung och ny övningen är för mig. 3-4 sets av varje övning brukar det bli och efter det är jag rätt död. Styrketräningspass tenderar dock att bli ganska korta för mig också, eftersom det är en så pass fokuserad och intensiv träning. Man riktar ju verkligen in sig på ett litet antal muskler, och det finns ju en gräns på hur mycket dessa muskler klarar av. Så mät inte passen i hur lång tid de tar tycker jag, utan fokusera istället på hur kroppen känns efteråt och om du tycker att musklerna verkar ha fått sitt!

Mina absoluta favoritövningar är axelpress antingen med hantlar eller skivstång (axlar, trapezius och övre delen av ryggen), shoulder flys med hantlar (axlar), chest press med hantlar (bröst), pull downs (en av de få maskiner jag använder, tränar ryggen och triceps väldigt bra tycker jag), gående utfall med hantlar (rumpa och lår), squats med hantlar eller skivstång (rumpan), deadlifts med skivstång (baksida lår), plankan (mage, rygg och till viss del även axlar), benlyft (nedre magmusklerna), situps med medicinboll (över magmusklerna) och squat & press med hantlar (framsida lår och axlar).

Googla dem så kanske du får lite inspiration! Annars är den här hemsidan jäkligt bra för övningsidéer: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/?muscle_group[]=alla&category[]=parovning&level[]=alla

Jag är riktigt träningssugen idag och tänkte sticka iväg till gymmet om ungefär en timme. Fokus blir ben och rumpa, och tanken är 10 min löpning som uppvärmning följt av gående utfall med hantlar, leg press i maskinen, deadlifts med skivstång, squats med skivstång och slutligen benlyft liggandes på sidan (vet inte vad de kallas egentligen). Ska bli skönt, och ikväll ska jag gå på mitt livs första stand up comedy show :bump:

@hjärter_dam - jag rekommenderar också den sidan som @Mineur länkade till! :)
Och jag brukar göra ca 10 reps i tre set oftast. Och för att effektivisera och orka växlar jag mellan två övningar, dvs ex 10 enarmsrodd på bänk - 10 bicepscurl - paus *3. Boll/bosu är också roliga att jobba med och då med kroppsvikten. Planka med armbågarna på bosun är najs :D

-------------------------
Ikväll SKA jag ta tag i det där med hemmaträning igen. Har ju faktiskt skaffat en iPad nu så jag funderar på att testa att youtuba lite yoga på den. Ska ju gymma imorrn ingen så jag vill inte göra någon styrketräning hemma då, tre dagar i rad känns som för mycket.

Jag räknade kcal och vägde all mat när jag började lägga om kosten men slutade efter ca ett år. Jag tyckte det var jättebra! Det fick mig att få ett hum om hur "normala" portioner ser ut och får en att tänka till på alla "onödiga" kcal. Viktigt är dock att komma ihåg att äta mat och inte byta ut kcal från riktig mat till godis och liknande bara för att det går enligt kalorierna.
Var uppmärksam och sluta så fort du känner minsta tvång!

@Daredevil Jag håller med Tassen, står du still i vikt så ligger du på kaloribalans, det går att öka på träningen för att göra av med mer energi men det lättaste och mest effektiva är att se över kosten. Det kan finnas små förändringar lite här och där som du kan göra som ger resultat. Märker du inget resultat även om du drar ner på maten så skulle jag kontakta VC och kolla sköldkörteln men oftast är det inte den som är problemet utan att man underskattar hur mycket man äter. Via VC kan man också få hjälp av dietister så det är ett tips! Välkommen hit!

@yew98fq Åh jag är så splittrad kring kaloriräkning, Jag tror att det kanske kan vara bra för de som verkligen inte har någon koll på vad olika saker innehåller eller om man länge försökt gå ner i vikt men inte lyckats och då vill hitta de där små sakerna som gör att man inte går ner. Samtidigt vet jag ju vilket helvete jag och många andra med ätstörningar och kanske även utan har med dessa kalorier. För mig är det ett stort tvång som styr hela min vardag och jag önskar att jag skulle kunna sluta räkna kalorier. Något jag faktiskt jobbar på hela tiden. Men som sagt, jag är delad kring det hela, det kan kanske vara bra samtidigt som det kan bli en katastrof. Jag tror man får tänka efter och känna in hur man själv är som person, har man lätt att bli tvångsmässig är det kanske ingen bra idé, men är man överviktig och behöver ett verktyg för att gå ner i vikt så kan det vara ett bra sätt att få koll på det man äter.

Jag har samma problem som du med matlagning och vet hur jobbigt det kan vara. Jag brukade laga mycket på en gång och frysa in, skulle det kunna funka för dig? Då behöver du bara laga mat någon gång i veckan och har färdiga portioner att värma när det är dags att äta.

Angående middag om jag ska bort så brukar jag antingen äta miffagen lite tidigare och sedan ett mellanmål, eller tvärtom, först mellanmål och sedan middag när jag kommer hem igen.

Tycker att du är grymt stark som kämpar som du gör!
Brukade också göra så förr men vet inte vad jag ska laga som jag vågar mig på att äta och frysen är heeelt full verkligen så det får bara vara sådant som får plats i kylskåpet. Vore mycket roligare att komma igång med ett bra ätande om man gillade att laga mat...Det jag har nu i frysen är en hel låda med hallon, har ett par kilo hallon alltså :D och massor av hembakat bröd och en låda med lite av allt möjligt jag aldrig använder och sen 2 portioner soppa som jag kan plocka fram, så soppan har jag ju. Men soppan är egentligen alldeles för kalorisnål, skulle behöva komplettera med något men fegar ur där och det blir inte bra.

Okej beachisar jag har ett problem. Det finns en riktigt, riktigt snygg kille på gymmet :love: Jag tycker att våra blickar möts ibland men han verkar lika blyg som mig. Folk verkar ju träffas hela tiden på gymmet men jag är sämst på att ragga:o Hur gör jag?

Inget med träning att göra men men;)

Okej beachisar jag har ett problem. Det finns en riktigt, riktigt snygg kille på gymmet :love: Jag tycker att våra blickar möts ibland men han verkar lika blyg som mig. Folk verkar ju träffas hela tiden på gymmet men jag är sämst på att ragga:o Hur gör jag?

Råka behöva använda samma maskin? ;) Fråga om du kan få köra emellan hans sets, händer hela tiden när det är mycket folk på gymmet. Allmänt råka göra dina övningar där han gör sina övningar, spana lite och känn av läget. Är det riktigt intresse från bådas sida så säger nog någon något till slut :)

Tycker du generellt att det är jobbigt att prata med andra, eller är det mest för att du tycker att han är fin? Jag hade nog bara börjat prata med honom om typ vad som helst när ni är i närheten av varndra och om du känner att du får respons fråga om han har lust att *infoga valfri aktivitet*. Jag är typ sämst på att flörta och det skulle aldrig funka för mig utan jag kör lite mer rakt på sak... Men jag hade en skitsnygg instruktör på gymmet en gång och det var faktiskt väldigt enkelt att vara flörtig medan vi gick igenom övningarna till mitt program, men det skulle kanske vara lite märkligtatt be om hjälp med det från en annan användare :p

Tycker du generellt att det är jobbigt att prata med andra, eller är det mest för att du tycker att han är fin? Jag hade nog bara börjat prata med honom om typ vad som helst när ni är i närheten av varndra och om du känner att du får respons fråga om han har lust att *infoga valfri aktivitet*. Jag är typ sämst på att flörta och det skulle aldrig funka för mig utan jag kör lite mer rakt på sak... Men jag hade en skitsnygg instruktör på gymmet en gång och det var faktiskt väldigt enkelt att vara flörtig medan vi gick igenom övningarna till mitt program, men det skulle kanske vara lite märkligtatt be om hjälp med det från en annan användare :p

Nej nej, jag är väldigt social i vanliga fall. Men han är sååååå snygg så det blir jobbigt. Hela han är :love::love::love:.

Idag gjorde jag "som vanligt" och gymmade på min lunch. Det blev 40 minuter ben och rumpa. Det var nämligen de enda kroppsdelarna utan träningsvärk ...
Fick "som vanligt" sällskap av min parallell-kollega, alltid trevligt. Kryddade sen till det med jobbrelaterad övning senare på eftermiddagen. Då fick jag äran att brotta ner nämnda kollega :D (Och bli extremt skitig. Att städa golvet i de intagnas träningslokal är uppenbarligen inte prioriterat :p )

Bah. Jag var löjligt omotiverad ikväll, trots att jag planerat att träna. Satt och laddade hem träningsappar och kollade övningar istället. Men då blev jag till slut arg på mig själv och sparkade upp mig på crosstrainern i 2*10 min istället. Bättre än inget iaf! Att jag får dela upp det beror på att CTn är såpass liten att jag nästan får kramp i rumpan så jag måste stanna och stretcha den ibland :D

Jag ska nog avboka kvällens bodybalance. Inte för att jag är omotiverad, utan för att jag inte tror att kroppen kommer orka göra det hela på ett bra sätt. För igår kväll flyttade vi nästintill alla mina grejer till nya lägenheten :bump:
Det blev ett träningspass som heter duga kan jag lova. Det var jag, mamma och ena systern som bar. Systern är ung så hon kunde bara ta de lättaste grejerna, övrigt kånkade jag och mamma. Det känns i ryggmusklerna redan nu när jag ligger ner i den varma sängen, så dom lär inte vara så sköna när jag suttit still på tentan i några timmar.
Men det känns helt okej att skippa bodybalance pga tungt flyttlass :D Så i eftermiddag vore det skönt att åka hem direkt när tentan är klar och börja bygga ihop bokhyllan, packa upp lådor och flytta runt på prylar.

Inatt drömde jag för övrigt att om jag spände magmusklerna när jag hade kroppen i en viss vinkel så trädde dom fram astydligt. Och då hade jag typ 12-pack. Jag var jätteimponerad och skulle försöka fota en bild till er :rofl: Snacka om att beachtråden trängt in i min hjärna fullständigt

@Qelina och @Mineur Ja, tänker också så! jag VET ju vad saker innehåller och vill verkligen inte räkna exakt. Både för att det är psykiskt jobbigt och för att det är svårt när man blir bjuden på etc. Mer att om jag skriver upp c:a-siffror blir jag mer motiverad att INTE ta den där lilla extra godsaken eller en extra portion "bara för att det är gott".

@kladdkaka Ja, jag har ju bra koll på vad saker innehåller efter några års räknande innan och vet vad en normal portion är. (Sitter fortfarande i bakhuvudet), har dock inte gjort dagssammanställningar på länge. Tänker man dock att "ett mellis bör ligga på 100-200 kcal och ett huvudmål på 400-500" och sedan alltid ligger strax över den övre gränsen, då blir totalen på dagen på lång sikt onekligen för stor. ;)

Mitt tänk just nu är att ligga nära de lägre gränserna / måltid istället men inte göra några exakta beräkningar.

Mitt problem är för övrigt inte att jag byter ut mat mot godis utan att jag äter godis OCKSÅ ;)

*kl*
Ikväll ska jag bli utsatt för läskigheter:
http://www.teamnordictrail.se/horror-night-2014/
(hur tänkte jag?! är ju mörkrädd!!)

Idag var det ben på gymmet! Körde en ordentlig uppvärmning och ingen smärta i hö lår :banana: Själva passet gick bra men en händelse smolkade min bägare lite.

Jag och mitt träningssällskap körde liggande benpress. 80 kg gick bra, fick putta på lite i sista repetitionen med händerna men det kändes stabilt. Vi höjde till 100 och då körde jag långsamt långsamt excentriskt ner och hjälpte till en aning med armarna på vägen upp. Kändes också fint, bra kontakt och gjorde inte ont nånstans eller kändes "okontrollerat".

Precis när min kompis hoppade ur och vi skulle gå därifrån kommer det fram en snubbe som börjar kolla vikterna vi hade på och ba "oj oj vad tungt bra jobbat, starkt starkt" typ. Ingen av oss sa någonting utan log bara artigt och var på väg därifrån. Då frågar han mig varför jag hjälpte till med händerna och jag sa som det var, att jag inte tror jag skulle orka hela vägen upp själv och är rädd att fastna. Då säger han att ack och ve det är ju för tungt då och så ska man inte göra och man kan faktiskt skada sig jätteilla och att jag MÅSTE hålla mina händer på handtagen annars är det helt fel osv. Jag blev helt paff och sa bara typ "tack för tipset" och så gick vi vidare.

Men sen har jag växlat från att bli sur på honom som helt utan uppmuntran kommer fram och klagar på min träning till att tänka att han kanske har rätt och att jag är skitdålig och har en usel träningsfilosofi och inte alls fattar nånting? :( Jag började köra tyngre med lång excentrisk fas efter att ha tränat med en duktig tjej som tipsade mig om det.

(Obs så min muskelsmärta har jag dragits med sen jag började träna och får ont när jag kör för tunga utfall första gångerna sen går det bort. Så den har ingenting med ovanstående fall att göra.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 976
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 533
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 421
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 624
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V