Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@zassoo du kör väl yoga och cirkelträning hemma ibland? Satsa mer på det istället tycker jag. Köp hem lite fler roliga redskap osv, kanske nån lite tyngre kettlebell? De är dyra men går att göra mycket med!

Nu ska jag ut och springa lite tröskelintervaller hade jag tänkt mig, "vinterns" första 6x5 minuter. Körde det rätt mycket förra vintern och upplevde att det gav bra resultat så jag kör på samma koncept i år. Men vädret gör ju en inte supertaggad precis... Jag vill ha minusgrader, frost och sen (när isarna har lagt sig så att jag får åka lite långfärdsskridskor på svart blankis) SNÖ!

@zassoo du kör väl yoga och cirkelträning hemma ibland? Satsa mer på det istället tycker jag. Köp hem lite fler roliga redskap osv, kanske nån lite tyngre kettlebell? De är dyra men går att göra mycket med!

Nu ska jag ut och springa lite tröskelintervaller hade jag tänkt mig, "vinterns" första 6x5 minuter. Körde det rätt mycket förra vintern och upplevde att det gav bra resultat så jag kör på samma koncept i år. Men vädret gör ju en inte supertaggad precis... Jag vill ha minusgrader, frost och sen (när isarna har lagt sig så att jag får åka lite långfärdsskridskor på svart blankis) SNÖ!

Jo det lutar ditåt. Har köpt en pilatesboll och en kettlebell, funderar på att önska mig lite mer sånt i julklapp! Ska se hur lång uppsägningstiden är på gymkortet också.

Jo det lutar ditåt. Har köpt en pilatesboll och en kettlebell, funderar på att önska mig lite mer sånt i julklapp! Ska se hur lång uppsägningstiden är på gymkortet också.
Det är enkelt att säga upp via hemsidan :)
Och du får önska ett hantelset i julklapp! XXL rear sitt för 99:- ibland :up:

Jag har längre till bussen än du har till gymmet... :cautious:

Vilken dröm att ha det så nära! Jag börjar allvarligt fundera på om jag orkar fortsätta gymma. Det är en stressfaktor faktiskt. Skulle vilja ha en stång för chins hemma men vet inte om det funkar med våra dörrar. Sen skulle jag ju vilja köra med tunga vikter men ja... :/

Jag vet... Så som sagt, jag ska verkligen sluta pusta över att det är långt.
Har gymmöjligheter på jobbet dessutom, samt F24/7 nära där också...

Ta en gympaus? Fokusera på löpning, ridning och yoga, samt hemmaträning? Du slipper stressen och kan börja gymma när det känns bättre igen? Det ska vara kul, och inte en stressfaktor... Kram!

@Sleepan Jo det får bli så nu, sa upp gymkortet precis! :) Känns rätt bra ärligt talat. Har ju börjat rida hästen 3 gånger i veckan så det tar ju sin tid.

Ska börja fundera på önskelista för jul :angel:
Låter utmärkt tycker jag! :)

Kl

Kom just in från en 7 km mycket långsam promenad med systerdottern och syrrans man. Fint och alldeles lagom.
Om en timme åker jag till Skåne igen...

Bra jobbat av dig @zassoo att du tar dig till gymmet med så mycket planering! Jag bor några minuters promenad bort från mitt gym och har alltid haft nära till gym, utan det skulle det bli ännu mer sällan jag besöker det än i dagsläget.

Bra jobbat av dig @zassoo att du tar dig till gymmet med så mycket planering! Jag bor några minuters promenad bort från mitt gym och har alltid haft nära till gym, utan det skulle det bli ännu mer sällan jag besöker det än i dagsläget.

Haha fast det är just det jag inte gör i dagsläget :p Nä det känns rätt befriande faktiskt att ha sagt upp det! Jag försöker rationalisera mitt liv litegrann haha... Prioritera vad som är viktigt, jag anser att tid för återhämtning är väldigt viktigt för mig :) Så nu kan jag få mer sömn och mindre energi går åt till att släpa väska ;)

Haha fast det är just det jag inte gör i dagsläget :p Nä det känns rätt befriande faktiskt att ha sagt upp det! Jag försöker rationalisera mitt liv litegrann haha... Prioritera vad som är viktigt, jag anser att tid för återhämtning är väldigt viktigt för mig :) Så nu kan jag få mer sömn och mindre energi går åt till att släpa väska ;)
Låter klokt tänkt!

Dagens träning: Dressyrpass i ridhuset. Gud vad jag har saknat att rida lite "ordentligt" :love:, och jag märkte ganska tydligt att nu när jag inte har tillgång till ridbana dagligen så måste jag börja effektivisera mina utritter, kanske inte lika mycket för hästen som för min egen skull. Hästen var helt svettig efteråt, men det berodde nog mer på värmen inne i ridhuset, hon var lika pigg och glad (men harmonisk och avslappnad) när vi skrittade hem, medan jag kände mig som en urvriden disktrasa. Skulle gissa på att det tar mellan 20-30 minuter att skritta dit från stallet, perfekt både som fram- och avskrittning, att göra det inne i ridhuset är med handen på hjärtat rätt tråkigt. Hoppas att även ridhuspassen kommer bli mer effektiva nu när jag kan rida enbart det jag vill träna på där, och skritta fram och av på vägen dit. :)

Läser ikapp tråden så det kanske hänt en del sen du skrev det här. Men gud så trött jag blir på psykiatrin. Dom försökte köra nästan samma sak med mig ett tag, att jag var för sjuk för att få hjälp. Hoppas du orkar bråka om saken. Du har ju gjort jättemånga framsteg vad jag förstått!
Tack för ditt stöd :) Nej det har inte hänt något när det gäller terapin. Däremot har jag fått börja en psykologutredning nu för att ta reda på om det ligger andra problem bakom mina besvär. väldigt läskigt! Jag är rädd att det ska visa på något som inte stämmer eller tvärtom, men bra att det äntligen blir av. Och jag ska börja med Litium mot det bipolära. Det är också extremt skrämmande för Litium är jätte vanligt att man går upp i vikt av, jag kommer prova medicinen för jag orkar inte må så här och inte heller att falla in i mina jätte djupa depressioner hela tiden. Men märker jag att jag går upp i vikt så kommer jag sluta med den direkt.

Men jag har ingen hjälp alls med maten vilket är ett stort, stort problem. Jag klarar inte att laga mat eller äta någon "lagad" mat men får i mig tillräckligt med näring för att hålla vikten iaf. Har lyckats nå min delmålsvikt och hålla den i en vecka nu och kämpar vidare med det.

När utredningen är klar och medicinen insatt ordentligt funderar jag på att byta vårdgivare eller försöka kämpa för en riktig terapeut eller mer hjälp med maten. Problemet är ju att de verkligen inte lyssnar och jag vet inte hur jag ska påverka dem och hur mycket jag orkar kämpa, och där jag går just nu finns ingen med äs-kompetens men jag skulle vara glad bara det var KBT eller DBT eller något liknande till att börja med för det jag behöver är konkret och praktisk hjälp. Annars måste jag byta vårdgivare och börja om med ny läkarkontakt och allt och det är också jobbigt. Men det finns en enhet med dietist och sjukgymnast och jag funderar på att byta dit men då måste jag som sagt byta även läkare och det är väntetid dit också.

Är nöjd med dagens aktivitet faktiskt,har varit på vårdcentralen, storstädat hemma,pluggat lite (men har lite kvar tyvärr...) och promenerat ca 2,5 timmar. Är nöjd med promenadtiden faktiskt, känns bra att ha hunnit med en lång promenad och några kortare. Kroppen har känts pigg och frisk, det har inte tagit emot något rent fysiskt. Skönt!

@Qelina, hur funkar det med näringsdrycken, skulle du kunna "klara" dig enbart på att dricka näringsdrycken om du inte klarar av att äta de mål du ska en dag? Hur känner du för näringsdryckerna, har du lättare att ta dem än att äta "riktig" mat? Du behöver givetvis inte svara om du inte vill, ber om ursäkt ifall du känner att det obekvämt.

@Fagelungen Jag vet knappt själv hur jag orkar och klarar av plugget faktiskt, tror det är för att det är på distans och jag kan lägga upp det lite som jag vill, kan plugga eftermiddagar när jag är lite piggare. Vi har ofta korta deadlines och det blir stressigt men hittills har jag klarat allt. Men skulle nog aldrig klara en "vanlig" utbildning eller heltid, läser 50% just nu. Det som varit så bra är att jag ibland har kunnat sätta mig med skolarbetet när jag haft ångest och då har jag haft det att koncentrera mig på istället.

@Kiwifrukt Näringsdryckerna är jätte jobbiga men mycket lättare än vanlig mat, just nu har jag en näringsdryck per dag som jag tänker motsvarar min middag. När jag skulle upp i vikt tog jag två och nu när jag ska stå still en period så tar jag en. När vi provat att plocka bort näringsdryckerna helt tidigare har jag gått ner ganska mycket i vikt så än så länge vågar jag mig inte på att plocka bort den sista också. Trots att de oftast används till viktuppgång så behöver jag dem som komplement för att hålla en stabil vikt. Oavsett hur mycket jag hatar min "nya" kropp så vet jag att om jag går ner måste jag ändå gå upp allt igen och det blir lika jobbigt den gången som det varit nu.

På lunchen får jag ändå i mig en portion gröt med lite cashewmjölk så det är något iaf, middagen blir mycket, mycket mindre och därför behövs näringsdrycken. Jag utvärderar min vikt varje vecka och om jag märker att jag går upp i vikt av att ta en näringsdryck kommer jag plocka bort den sista också. Det som är lättare med näringsdrycken är att jag liksom inte ser att den innehåller både fett (som jag aldrig äter annars) och kolhydrater och det är en relativt liten mängd (2dl) där allt ingår. Steget från att ta näringsdrycken till att ställa mig och laga mat och ha med både fett, proteiner och kolhydrater är stort men min plan är att jag ska jobba på att få till bättre middagar med tiden. Vill bara få känna mig stabil i vikten ett tag först men sen vill jag våga utmana mig mer.

Gjorde faktiskt en utmaning i helgen, då åt jag på restaurang. Jag åt vinbladsdolmar, det var egentligen bara en förrätt eller ett tillbehör man kunde beställa till all annan mat men jag åt det som min middag. Alla har sagt att det är på tok för lite för en middag men steget till att äta på restaurang är stort och därför är jag stolt iaf.

@Fagelungen Jag vet knappt själv hur jag orkar och klarar av plugget faktiskt, tror det är för att det är på distans och jag kan lägga upp det lite som jag vill, kan plugga eftermiddagar när jag är lite piggare. Vi har ofta korta deadlines och det blir stressigt men hittills har jag klarat allt. Men skulle nog aldrig klara en "vanlig" utbildning eller heltid, läser 50% just nu. Det som varit så bra är att jag ibland har kunnat sätta mig med skolarbetet när jag haft ångest och då har jag haft det att koncentrera mig på istället.

@Kiwifrukt Näringsdryckerna är jätte jobbiga men mycket lättare än vanlig mat, just nu har jag en näringsdryck per dag som jag tänker motsvarar min middag. När jag skulle upp i vikt tog jag två och nu när jag ska stå still en period så tar jag en. När vi provat att plocka bort näringsdryckerna helt tidigare har jag gått ner ganska mycket i vikt så än så länge vågar jag mig inte på att plocka bort den sista också. Trots att de oftast används till viktuppgång så behöver jag dem som komplement för att hålla en stabil vikt. Oavsett hur mycket jag hatar min "nya" kropp så vet jag att om jag går ner måste jag ändå gå upp allt igen och det blir lika jobbigt den gången som det varit nu.

På lunchen får jag ändå i mig en portion gröt med lite cashewmjölk så det är något iaf, middagen blir mycket, mycket mindre och därför behövs näringsdrycken. Jag utvärderar min vikt varje vecka och om jag märker att jag går upp i vikt av att ta en näringsdryck kommer jag plocka bort den sista också. Det som är lättare med näringsdrycken är att jag liksom inte ser att den innehåller både fett (som jag aldrig äter annars) och kolhydrater och det är en relativt liten mängd (2dl) där allt ingår. Steget från att ta näringsdrycken till att ställa mig och laga mat och ha med både fett, proteiner och kolhydrater är stort men min plan är att jag ska jobba på att få till bättre middagar med tiden. Vill bara få känna mig stabil i vikten ett tag först men sen vill jag våga utmana mig mer.

Gjorde faktiskt en utmaning i helgen, då åt jag på restaurang. Jag åt vinbladsdolmar, det var egentligen bara en förrätt eller ett tillbehör man kunde beställa till all annan mat men jag åt det som min middag. Alla har sagt att det är på tok för lite för en middag men steget till att äta på restaurang är stort och därför är jag stolt iaf.

En näringsdryck innehåller(om den är av något av de vanligare sorterna) lite drygt HÄLFTEN av vad din middag ska innehålla. Hälften.

Var rädd om dig och hoppas du lyckas hitta motivationen att ta nästa steg mot ett friskare liv.

@zassoo Jag tycker också att det låter jätteklokt att säga upp gymkortet ett tag och satsa på hemmaträning istället. Att önska sig ett hantelset eller liknande låter ju hur bra som helst, då kan du komma långt på "bara" hemmaträning ju! Min bästa vän hade en liknande situation för något år sedan då hon flyttade ut på landet och därmed hamnade ungefär 10 gånger så långt bort från gymmet jämfört med tidigare. Hon sa också upp medlemskapet, klarade sig finfint utan gym i ett år men har nu börjat igen då det öppnat ett lite närmre henne. Och hon älskar det! Ibland behöver man bara pausa lite, helt enkelt :)

Tycker du är klok! Träning som inte är kul är inte värd. Visst att man inte älskar träningen jämt men det ska ju inte vara en så stor börda heller. Låter roligare att rida mer. ;)

KL

Min ridning blev flyttad till torsdag. Bävar lite inför morgondagens pilates. Min kompis visade mig lite övningar ifrån passet i somras och efter typ en kvart var jag helt färdig. Så 45 min i morgon blir finfint. :up:

För övrigt är det helt sjukt vad snabbt vissa muskler vänjer sig! Förra söndagen red jag en kort sväng med lite trav och en minigalopp på en pigg häst och hade sån träningsvärk i insida lår HELA VECKAN så jag knappt kunde gå. I helgen red jag två turer, en lugnare med mest skritt och en längre med ganska mycket trav på pigg häst. Ingen träningsvärk alls i benen. Knäppt ju!

Tycker du är klok! Träning som inte är kul är inte värd. Visst att man inte älskar träningen jämt men det ska ju inte vara en så stor börda heller. Låter roligare att rida mer. ;)

KL

Min ridning blev flyttad till torsdag. Bävar lite inför morgondagens pilates. Min kompis visade mig lite övningar ifrån passet i somras och efter typ en kvart var jag helt färdig. Så 45 min i morgon blir finfint. :up:

För övrigt är det helt sjukt vad snabbt vissa muskler vänjer sig! Förra söndagen red jag en kort sväng med lite trav och en minigalopp på en pigg häst och hade sån träningsvärk i insida lår HELA VECKAN så jag knappt kunde gå. I helgen red jag två turer, en lugnare med mest skritt och en längre med ganska mycket trav på pigg häst. Ingen träningsvärk alls i benen. Knäppt ju!

Fast kul är det ju, jag trivs jättebra på gymmet! Däremot är det inte kul att behöva planera och släpa grejer och inte kunna träna när jag vill. Så det är kul men inte värt :p

Haha ja jäklar, 45 minuter pilates kommer nog ta ordentligt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 944
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 519
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 394
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 570
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka