Bukefalos 28 år!

Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad fint med kattkärlek :love: Jag saknar att ha djur, men får inte ha några där jag bor nu och vet inte om jag hade haft ork att ta hand om några som det är nu ändå. Hoppas det känns bättre när du har fått lite mer ordning i lägenheten och det känns mer som hemma.

Tråkigt att du har sådan erfarenhet av sjukvården. Jag har aldrig sökt hjälp när jag har mått dåligt utan försökt fixa det själv, men har funderat på om det kanske hade kunnat gå snabbare med professionell hjälp. Det verkar som att du ändå är väldigt medveten om ditt mående vilket borde göra det lättare att komma tillbaka.

Förstår precis hur du menar angående hästarna, jag hoppas att det dyker upp någon i din närhet som söker medryttare snart, finns ju inget bättre än hästar när man mår dåligt :love:
Djuren är fantastiska :love: Dom ger så mycket, men kräver inte mycket tillbaka. Just nu får dom fri tillgång till mat (som dom tycker är äcklig... så dom blir superlyckliga när jag kommer med blötmat istället), så det enda måstet jag har när det gäller dom är att rensa lådor. Tror inte att ett annat djur (tänker då hund/häst, eftersom jag inte riktigt tål burdjur) hade funkat lika bra med min stress, eftersom man då får flera måsten (rasta, motionera, mocka, fodra o.s.v. varje dag oavsett hur man mår). Är himla glad för mina katter, utan dom hade det varit betydligt mörkare.

Ja jag har full insikt i hur jag mår. Jag kommer inte gräva ner mig och vilja dö, det finns inte på kartan. Men jag vet också att jag måste få må skit för att sen kunna må bättre. Jag kan ignorera nästan hur mycket skräp som helst och hålla mig en bra bit över ytan, tills den där droppen som får allt att rinna över kommer, då rasar det fullständigt. Men jag vet ju att det blir bra igen rätt snart (riktigt piss brukar det bara kännas i nån eller några få dagar).
En bekant sa för ett bra tag sen att jag beter mig som att jag är bipolär, men där tror jag att han har fel. Jag dippar ju bara när det hänt något och ser inga maniska perioder i mitt beteende.
 
Åh jag fattar inte, jag har gått upp 0,4 kg sen förra veckan och 0,9 kg totalt sen två veckor :eek: Eftersom jag väger allt jag äter utom gurkan på mackorna så vet jag att jag fått i mig exakt lika mycket kalorier som innan så jag förstår inte varför jag går upp i vikt. Hur kan jag gå upp i vikt? Jag rör mig ju en del varje dag, ska jag behöva röra mig ännu mer än 2-2,5 timmar per dag? Jag ska ge det här en vecka till och tvinga mig att fortsätta äta som nu men har jag gått upp nästa vecka också har jag en trestegs plan för vad jag ska ta bort från matschemat för att se när vikten står still eller går ner. Jag klarar inte att gå upp mer än så här, är på smärtgränsen nu, vill väga mindre än det här och absolut inte mer. Mår inte alls bra över det här, det känns jätte jobbigt och jag vet att det jag äter egentligen än kaloriunderskott men tydligen går min kropp fortfarande på sparlåga så att jag måste äta ännu mindre eller så har jag samlat på mig vätska tillfälligt.

Hela det där inlägget är sjukdomen som talar. Jag hoppas du kan övervinna den och fortsätta enligt din plan. Du behöver inte gå ner i vikt, du är inte tjock och du borde inte börja kontrollera maten igen och gå ner i vikt.

Kanske låter hårt men jag vill bara du ska veta att hela ovanstående inlägget är sjukdomens.
 
God morgon beachisar! Snart nytt år, har ni några nyårslöften? Jag tänkte bli lite hälsosammare från och med i morgon men skippar att ha det som löfte:p Mitt löfte blir att ta en resa utomlands nästa år!
 
@Ninnurur Jag tycker nr 2 var jättefin och lite "festligare" än nummer 1. Men jag tycker sånt beror mycket på hur festen man ska till är. Är folk uppklädda eller har de tshirt och jeans som en vanlig dag?
 
Jag är sugen på att köpa ett par bekväma byxor som inte ser ut som mjukisbyxor att ha från och till gymmet. Alltså något bekvämt men ändå inte fult (ej heller prasselbyxor). Några förslag?
 
God morgon beachisar! Snart nytt år, har ni några nyårslöften? Jag tänkte bli lite hälsosammare från och med i morgon men skippar att ha det som löfte:p Mitt löfte blir att ta en resa utomlands nästa år!

Bra löfte! :)

Jag skippar nog också nyårslöften, men har som mål att traggla vidare med spanskan och att komma igång ordentligt med träningen igen.
 
Jag tycker båda var fina på dig, men tvåan är ju hur het som helst så den röstar jag på, men det viktigaste är ju så klart att du känner dig bekväm :)

@Ninnurur Jag tycker nr 2 var jättefin och lite "festligare" än nummer 1. Men jag tycker sånt beror mycket på hur festen man ska till är. Är folk uppklädda eller har de tshirt och jeans som en vanlig dag?

Tack fina ni! :love: Klädkoden är "killarna kan lämna kavajen hemma men snyggjeans och skjorta, och tjejerna motsvarande klänning typ" :D
Jag kommer inte känna så många av gästerna så därför lutar jag åt den första, hellre lite nedklädd än boobs som ramlar ur :angel:
 
Dressyrkursen är slut, det har varit roligt och utvecklande men också kämpigt och frustrerande. Jag minns återigen nackdelen med att rida lektion i grupp: Ingenting anpassas efter det enskilda ekipagets förutsättningar :p Men så är det. Jag har i alla fall lärt mig en hel del och det är nyttigt att rida andra hästar, även om jag nog hade önskat en häst som gav i alla fall någonting lite mer gratis... Haha.

Nu är jag TRÖTT. Men det är lite pga tandvärk, visdomstanden håller på lite igen. Men nu har jag absolut inga måsten förrän på fredag så jag ska bara ta det lugnt.

Angående nyårslöften så har jag inga, men däremot mål. Jag vill komma i bra form inför vårt bröllop i augusti :love: :D Det betyder några kilo ner och framför allt bättre tränad. Men träna ska jag ändå främst göra för att det är kul och skönt och bra, försöka vara lite konsekvent i de olika träningsformerna för att se resultat men ändå gå en hel del på känsla.

2014 har varit lite upp och ner, väldigt bra första halvan men hösten har varit ganska mycket blä. Hoppas på nystart 2015, gillar känslan av att ett nytt år ligger framför mig :)
 
Sitter och försöker läsa lite ikapp för få ett hum om vilka ni är. 2 känner jag irl så de vet jag ju ;)

Sitter och planerar 2015. Vägrar göra löften för jag blir så skamsen och ångestladdad när jag inte kan hålla löften så gör mer planer och får försöka kämpa för att kunna uppfylla mina planer och sånt :) Medan jag planerar att träna äter jag en lussebulle :p Motivationen tryter rätt hårt.. eller nej den finns men latmasken sitter i vägen :(
 
Tja, jag har nog ungefär samma löften som alltid. Bli smalare, starkare och snabbare. Typ :p

Har dock bestämt att jag från 5 januari till 5 februari ska träna varje dag. Och då behöver det inte bara värsta passet, utan en powerwalk räcker gott. Bara det är något varje dag.
Jag ska dessutom komma under två timmar på Göteborgsvarvet.
 
Nu ska jag iväg till gymmet för årets sista pass! :love:
Fjärde för veckan, så den här veckans träning kommer bli fullt godkänd även om jag inte skulle få in mer.
Dock tänkt träna fredag och söndag också :)
 
Jag vägrar också nyårslöften, är alldeles för dålig på att hålla dem. :p Men två mål är att få igång hästen (igen) på en för hennes ålder lämplig nivå, och att försöka få till någon form av motion för egen maskin åtminstone två-tre dagar i veckan. 1 februari "slipper" jag mockningen till stallets övriga hästar, och i slutet av mars är grupparbetet slut, så det är något jag räknar ner till. Framför allt så kommer det göra jättemycket för mitt tidsschema när kvällarna blir lite ljusare och det inte är så stressat att hinna med så mycket som möjligt under dygnets få ljusa timmar.
 
Mina planer för mig själv är:
- Ta körkort (Helst utökat eller BE).
- Köpa simkort och börja simma igen.
- Röra på mig ALLA dagar i veckan.
- Se över möjligheter att börja studera igen.
- Få kontakt med den värdelösa psykvården i vår håla så man får någon att prata med igen men de ringer aldrig upp(!).

Mina planer i hästväg:
- Helt enkelt sätta mig på hästryggen igen.
- Matcha min blivande 4 åring för kvaliten (@Ninnurur kom hit och jobba! ;) )
 
Äntligen kan jag göra ett inlägg med gott samvete :p
Har varit iväg på årets sista pass på Friskis, spinning puls. Det blev både årets sämsta men ändå ett årets bästa pass, all-in-one ;)

Sämst för att jag inte orkade köra som jag gjort tidigare, kom inte upp i "röd" puls en enda gång under passet... Men bäst ändå för att jag faktiskt kom iväg och gjorde det! Har haft en helvetiskt jobbig höst med alldeles för mycket jobb och skola (motsvarande 230 %, fast det har jag ju inte gjort såklart... men känslan har funnits där), så träningen har fått stå tillbaka. Och nu är jag lagom slut i kroppen, nöjd och trött.

Ska nu till stallet och rida ett pass i ridhuset, med fokus på min sits och bålstabilitet hos mig och lösgjordhet och framåtbjudning hos hästen :love:

För att summera 2014 så har det varit ett bra träningsår, de första 9 månaderna. Målet var 1-2 pass på Friskis i veckan och det fungerade bra. Därutöver var målet att rida 3-4 dagar/vecka och tömköra 1 dag/vecka. Det har oftast fungerat, förutom i de perioder när finaste hästen varit lite småkrasslig.

Inför 2015 har jag inga nyårslöften, men målsättningar :idea:
Jag vill åter komma igång och köra 1-2 pass på Friskis varje vecka. Helst ett cirkelfys-pass och ett spinning-pass, så att jag får både styrketräningen och konditionen.
Med hästen ska jag rida minst 4 dagar/vecka och tömköra 1 dag. Ridningen ska bestå av 1-2 kvalitativa dressyrpass och helst ett hopp-pass, åtminstone varannan vecka. Damen har tidigare varit långtidsskadad så jag är kanske lite överdrivet försiktig när det kommer till hoppning med henne... För övrigt rider vi ut mycket och tränar kondition och det kommer vi fortsätta med.
Utöver egen träning och ridning ska jag utmana mig själv att ta cykeln oftare under 2015. Nu blir det ofta bilen även om jag skulle kunna cykla. Vardagsmotion :love:

Jag önskar er alla fina, peppiga, kämpande, duktiga beachisar ett Gott Nytt BEACH-År 2015 :bump:
Var och en efter sin vilja, förmåga och ork, där målet är att må så bra som möjligt!

Ps. Röstar för att behålla namnet :cool:
 
Ni vet såna där dagar när man tänkt ta en långtur, men råkar ta sovmorgon istället, och sen dricker kaffe hos en kompis istället för att styrketräna (som var plan b). Idag är en sån dag. Blev en kort löprunda i alla fall, med sällskap av en annan kompis.
Igår sprang jag reflexstigen efter jobbet.

För 2015 har jag inga nyårslöften, men en del planer. Jag vill utnyttja transportmotionsmöjligheterna bättre (dvs cykla hem oftare och springa mellan bussen och jobbet), och jag vill springa fina långturer på nya ställen. Är anmäld till ultravasans korta version (45 km) och jag tror det blir lidingöloppet också. Har inga direkta tidsmål men jag vill vara i sådan form att det känns kul att vara med.

Imorgon ska jag antingen åka skidor eller springa, beroende på föret.
 
Dressyrkursen är slut, det har varit roligt och utvecklande men också kämpigt och frustrerande. Jag minns återigen nackdelen med att rida lektion i grupp: Ingenting anpassas efter det enskilda ekipagets förutsättningar :p Men så är det. Jag har i alla fall lärt mig en hel del och det är nyttigt att rida andra hästar, även om jag nog hade önskat en häst som gav i alla fall någonting lite mer gratis... Haha.

Nu är jag TRÖTT. Men det är lite pga tandvärk, visdomstanden håller på lite igen. Men nu har jag absolut inga måsten förrän på fredag så jag ska bara ta det lugnt.

Angående nyårslöften så har jag inga, men däremot mål. Jag vill komma i bra form inför vårt bröllop i augusti :love: :D Det betyder några kilo ner och framför allt bättre tränad. Men träna ska jag ändå främst göra för att det är kul och skönt och bra, försöka vara lite konsekvent i de olika träningsformerna för att se resultat men ändå gå en hel del på känsla.

2014 har varit lite upp och ner, väldigt bra första halvan men hösten har varit ganska mycket blä. Hoppas på nystart 2015, gillar känslan av att ett nytt år ligger framför mig :)

Åh vad mysigt! Vet inte om jag missat eller glömt att ni ska gifta er, men vad härligt det lät! :) Du är väl snart klar med plugget också?

@Mineur Hotellfrukost är det bästa - om den är bra! Hann med en del hotell under hösten och en tråkig hotellfrukost är verkligen urtråkig. Men en gång fanns det våffelsmet och järn så man kunde göra sina egna våfflor! :D

@cili Katter är väl också bra för blodtrycket och stressnivån? Läste nånstans att om man klappar en katt i 10 minuter går stresshormonerna ner och man mår bättre i längden. :) Själv var jag superstressad när jag köpte min katt och något av det som avstressade mig mest var när hon låg på min bröstkorg och spann medan jag klappade. Det brummande ljudet och en katt som njuter får verkligen ner hjärtfrekvensen. :love:

KL

Det blev inget gym idag men väl 4,7 km promenad i skogen. :) Det ska bli töväder så det var härligt att gå ut medan det fortfarande finns snö. Och så sken solen!

Angående löften så lägger jag inga sådana, men jag har som mål att åka på fjällrävssafari till sommaren. Det innebär ganska mycket vandring så mitt mål är att knäna ska klara av det och jag ska vara i bättre konditon så jag inte får en sämre upplevelse för att jag är helt slut eller orolig över kroppen. :)

Sen liksom @imrahil tänker jag transportträna mer då jag tänkte köpa en cykel, perfekt när jag bara har några km till jobbet men det är för långt för att gå. Åker buss idag och en cykel tjänar in sitt pris på en säsong, plus alla hälsofördelar såklart. :up:
 
Dagens blev en 45min promenad med hunden i raskt tempo inkl. 1km pulsande i djup, blötsnö. (DET är tungt. *pust*) Sedan blev det en runda med hantlar och gummiband här hemma - efter pepp av världens bästa @cili. Snart lite mat och sedan iväg till jobb ikväll.

Jag väntar otåligt på mitt paket från england så att jag kan sätta igång att simma!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 084
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 712
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 129
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp