Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Morgonens gymmande avklarat. Fokus på ben och mage. Kändes bra. Snart dags att åka till stallet. Ska mocka för första gången på fem månader :eek:

Trots två veckor med bedrövliga matvanor och endast en fastedag förra veckan visade vågen -0,1kg, tack för det! Har haft lite ont i halsen och hoppade över inbokade träningspass söndag och måndag men imorgon blir det spinning.

Alltså träningsvärken... Träningsvärken! Jag kan inte riktigt gå rakryggad idag, det gör för ont. :eek:

Men jag måste bara tipsa om världens lättaste och effektivaste magövning som verkligen jobbar en av de muskler som i alla fall jag ofta har svårt att komma åt men gärna vill träna - nämligen "kärlekshandtagsmuskeln", a.k.a. obliques. Det enda man behöver är en kettlebell/annan fri vikt, 12 kg är lagom för mig så här i början. Sedan står man bara med benen axelbrett isär, håller handen med kettlebell hängandes ner längs kroppen, och så böjer du dig rakt åt sidan och låter vikten droppa så långt ner du kan innan du tar dig tillbaka upp i rak stående position igen. Handen som inte håller i vikten håller man bara bakom nacken för stöd. Viktigt att inte luta sig bakåt eller framåt när man gör det dock, utan kroppen ska vara helt rak från sidan sett så att säga. Sjukt effektiv, skön och fokuserad! :)

Tack för välkomnandet @Emtherlia :)

Nu ska jag åka in till centrala London och äta lunch med sambon, och sedan blir det yoga. Fasar lite för det redan nu, jag vet med mig att jag ger upp lite för lätt när det är statisk träning...

Amenåh bor du i England @GoLightly ? Hur är träningskulturen i GB egentligen; finns det en "hälsotrend" där precis som i Sverige? Vilken typ av träning är mest poppis?

@Mineur som bor och tränar i Skottland kanske också har en uppfattning :)

Jag har tänkt på detta ett tag nu: Vi borde döpa om Beach-tråden. Vi borde också fundera på hur vi skriver, vad vi skriver om. För det första: Det är väl knappast någon här som enbart tränar för att komma i strandform? Namnet sänder fel signaler, tycker jag. Jag vet att både @Mammas och @snow till exempel har varit mycket skeptiska till tråden och trott att det varit någon form av hetstråd där alla vill bli supersmala eller nåt, innan de vågat sig in och sett hur det egentligen är. Liknande saker har jag hört från mååånga andra användare. Det är ju inte så vi vill bli sedda på forumet. Vi är ju bara ett gäng människor som gillar att träna!

Även att tänka på vad vi skriver om och hur vi uttrycker oss känns viktigt. Vi är ett glatt och peppigt gäng, men det man inte får glömma är att det finns otroligt många som läser tråden utan att skriva i den. Jag vill inte påverka någon negativt. För mig är beachtråden ingen bantningstråd, ingen hälsohets. Jag vet att jag tidigare har skrivit mycket om min vikt. Har postat bilder på mig själv. Det är inte fel att vilja gå ner i vikt, men man bör vara medveten om sin publik.

Nu känns det som att jag svamlar, men har ni några åsikter om detta? Hur ska vi främja ett sunt tankesätt vad gäller mat och träning? Kanske kan tråden bara heta träningstråden? Träningstråden 2014, tjoho! :D

Jag tycker att namnet är lite småkasst (även om det för "oss" aktiva skribenter har blivit lite av ett signum, såklart) och gott kan bytas ut. Innehållet däremot tycker jag är väldigt bra redan idag! Jag tycker faktiskt inte att det förekommer "smalhets" öht. Det är viktigt imho att man ska få skriva om ev. ångestkänslor kring det mesta utan att känna att man förstör den "peppiga stämningen". Jag skrev mitt första inlägg som svar till @Mineur när hon var ledsen efter ett PT-besök, just för att jag uppfattade att hon verkligen var ärlig med sina känslor och behövde höra att fler tyckte att PT'ns metod inte var den enda rätta. Jag tror att det är den typen av support och klokskap som är den här trådens största styrka, tillsammans med de peppiga och glada tillropen naturligtvis :).

Jag har tänkt på detta ett tag nu: Vi borde döpa om Beach-tråden. Vi borde också fundera på hur vi skriver, vad vi skriver om. För det första: Det är väl knappast någon här som enbart tränar för att komma i strandform? Namnet sänder fel signaler, tycker jag. Jag vet att både @Mammas och @snow till exempel har varit mycket skeptiska till tråden och trott att det varit någon form av hetstråd där alla vill bli supersmala eller nåt, innan de vågat sig in och sett hur det egentligen är. Liknande saker har jag hört från mååånga andra användare. Det är ju inte så vi vill bli sedda på forumet. Vi är ju bara ett gäng människor som gillar att träna!

Även att tänka på vad vi skriver om och hur vi uttrycker oss känns viktigt. Vi är ett glatt och peppigt gäng, men det man inte får glömma är att det finns otroligt många som läser tråden utan att skriva i den. Jag vill inte påverka någon negativt. För mig är beachtråden ingen bantningstråd, ingen hälsohets. Jag vet att jag tidigare har skrivit mycket om min vikt. Har postat bilder på mig själv. Det är inte fel att vilja gå ner i vikt, men man bör vara medveten om sin publik.

Nu känns det som att jag svamlar, men har ni några åsikter om detta? Hur ska vi främja ett sunt tankesätt vad gäller mat och träning? Kanske kan tråden bara heta träningstråden? Träningstråden 2014, tjoho! :D

Jag är ny på forumet och ännu nyare i tråden :)
Min spontana tanke när jag tittar i tråden är inte att det är en bantningshets i den, alla har olika mål med träningen och ambitionsnivå. Bilder kan vara en bra sak för att se hur utvecklingen går för en själv och det är roligt att följa andras utveckling. Jag kan däremot hålla med dig om att just trådrubriken kan föra tankarna till ett visst kroppsideal och utseendehets? Som du säger verkar ju den här tråden överleva somrarna och har just träning som fokus, så nytt namn kan vara passande :) Överlag älskar jag den peppande stämningen i den:bow:

Med det sagt, så hoppar jag in i den! Mitt mål med träningen är att bygg upp en stark och uthållig kropp. Jag har alltid hållit igång mer eller mindre, men aldrig varit direkt vältränad, jag brukar alltid komma av mig med träningen innan de riktiga resultaten börjar komma.. :banghead: Nu har jag fått mer tid för träning sen jag sålde hästen och är grymt peppad :up:
Nu väntar en löprunda :banana:
/Sandra

Jag tycker att namnet är lite småkasst (även om det för "oss" aktiva skribenter har blivit lite av ett signum, såklart) och gott kan bytas ut. Innehållet däremot tycker jag är väldigt bra redan idag! Jag tycker faktiskt inte att det förekommer "smalhets" öht. Det är viktigt imho att man ska få skriva om ev. ångestkänslor kring det mesta utan att känna att man förstör den "peppiga stämningen". Jag skrev mitt första inlägg som svar till @Mineur när hon var ledsen efter ett PT-besök, just för att jag uppfattade att hon verkligen var ärlig med sina känslor och behövde höra att fler tyckte att PT'ns metod inte var den enda rätta. Jag tror att det är den typen av support och klokskap som är den här trådens största styrka, tillsammans med de peppiga och glada tillropen naturligtvis :).

Jag tycker också om innehållet, det var mest en reflektion över andra användares (icke-trådmedlemmars) åsikter om trådens innehåll. I andra trådar anklagas beachtråden ofta för att promota osunda ideal. Även om jag inte håller med. Precis som du säger känns det så bra att man vågar skriva av sig om sånt som inte känns bra, fysiska som psykiska saker.

En röst på namnbyte, jag noterar :D

Jag är ny på forumet och ännu nyare i tråden :)
Min spontana tanke när jag tittar i tråden är inte att det är en bantningshets i den, alla har olika mål med träningen och ambitionsnivå. Bilder kan vara en bra sak för att se hur utvecklingen går för en själv och det är roligt att följa andras utveckling. Jag kan däremot hålla med dig om att just trådrubriken kan föra tankarna till ett visst kroppsideal och utseendehets? Som du säger verkar ju den här tråden överleva somrarna och har just träning som fokus, så nytt namn kan vara passande :) Överlag älskar jag den peppande stämningen i den:bow:

Med det sagt, så hoppar jag in i den! Mitt mål med träningen är att bygg upp en stark och uthållig kropp. Jag har alltid hållit igång mer eller mindre, men aldrig varit direkt vältränad, jag brukar alltid komma av mig med träningen innan de riktiga resultaten börjar komma.. :banghead: Nu har jag fått mer tid för träning sen jag sålde hästen och är grymt peppad :up:
Nu väntar en löprunda :banana:
/Sandra

Välkommen till tråden! Hoppas löprundan går bra :) Noterar en till röst på namnbyte :D

Jag tycker också om innehållet, det var mest en reflektion över andra användares (icke-trådmedlemmars) åsikter om trådens innehåll. I andra trådar anklagas beachtråden ofta för att promota osunda ideal. Även om jag inte håller med. Precis som du säger känns det så bra att man vågar skriva av sig om sånt som inte känns bra, fysiska som psykiska saker.

En röst på namnbyte, jag noterar :D

Välkommen till tråden! Hoppas löprundan går bra :) Noterar en till röst på namnbyte :D

Jag tycker inte att det är något fel på innehållet. Det är ett så otroligt varierat innehåll med bra grund! JA, det förekommer "ångestinlägg" av diverse olika slag - men det är BRA. För alla är otroligt snabba på att bemöta de inläggen med sunda tankar. Det är viktigt att få lufta tankar utan att bli hånad eller liknande, och få de bemötta på ett vettigt sätt. För vi är väldigt många som har hjärnspöken av olika slag, spöken som behöver bli bortskrämda! Jag kan ju bara se till mig själv som haft riktigt jobbiga perioder under vissa tillfällen de senaste åren, där ni i tråden bemött, stöttat och framför allt sett MÖNSTER som jag själv inte sett - och det har i slutänden gjort att jag idag mår riktigt bra.

Jag tror att trådens innehåll fungerar just för att det är en blandning. Mycket är bra och peppande, medan "probleminläggen" bemöts direkt på ett bra sätt. Det är det som gör att tråden fungerar! Hade det bara varit t.ex. problem, då hade den nog ballat ur för länge sedan.

Och angående trådnamnet tycker jag också att det kan bytas. Frågan är bara till vad? "Må bra och var glad!"?

@zassoo Jag röstar också för ett namnbyte! Kanske bara till träningstråden för enkelhetens skull?

Återkommer med tankar om trådens innehåll ikväll när jag inte behöver skriva från mobilen men jag håller med om allt @snow skrev!

Amenåh bor du i England @GoLightly ? Hur är träningskulturen i GB egentligen; finns det en "hälsotrend" där precis som i Sverige? Vilken typ av träning är mest poppis?

@Mineur som bor och tränar i Skottland kanske också har en uppfattning :)

Ja det gör jag, men har bara bott här i en dryg månad så kan inte säga så mycket om kulturen än. Men jag tror att man jobbar mot en större medvetenhet, men kanske mer på mat än på träningssidan, det är exempelvis ganska vanligt att skriva ut hur mycket kalorier en måltid innehåller på typ pubar. Gymkort här där jag bor är DYRT och jag kan tänka mig att det kan vara svårt att få ihop för låginkomsttagare och barnfamiljer. Tycker inte att jag ser så många som är ute och springer heller. Sedan skiljer det sig säkert mycket över olika områden och delar av landet. Jag får återkomma när jag har bott här lite längre ;)

@zassoo Nu är jag ju väldigt ny här i tråden, men jag har valt att inte gå in i den tidigare eftersom jag trodde att det var en viktminskningstråd, vilket jag inte är intresserad av (på grund av ett dåligt förhållande till mat och vikt som yngre och som jag fortfarande får kämpa mot ibland). Sedan har jag inte egentligen något problem med namnet i sig, när jag förstod syftet med tråden tyckte jag snarare att det var ett humoristiskt och avslappnat sätt att förhålla sig till sin träning.

Jag älskar beach-tråden just för att jag tycker att vi kan skriva exakt vad vi vill, även när vi mår som sämst. Det går lika bra att skriva att "ridning är så jävla skoj" som "hörrni, idag mår jag inget bra och känner mig sämst i världen". Alla försöker bemöta respektive mening på ett konstruktivt sätt om det så bara är "Härligt" som en halv novell om "du är inte sämst, kanske känner du så här på grund av.."

Fyfaan för en tråd där man alltid måste hålla uppe en mask om att man älskar sig själv och livet hela tiden när så kanske inte är fallet. (Jag önskar att jag älskade mig själv jämt och ständigt men jag är inte där än, på god väg dock ;))

Jag har inget emot ett namnbyte dock!

Bra fundering där!
Dock känns det lite som att man inte "får" skriva lika mycket om mat och hälsa i en "träningstråden". Stoppa in ett hälsa där i så är jag nöjd ;) "Träning och hälsa", eller nåt sånt, så man i så fall är med på att det inte bara är träning, träning, träning som gäller i tråden?

Håller med om att just ordet "beach" kanske kan föra tankarna till vikthets och "snygghetsnormer" (i brist på bättre ord) för oinvigda, men innehållet är långt ifrån de tankarna, tycker tråden är toppen! Men synd om just det lilla ordet "beach" skrämmer folk från att klicka in och märka hur fin gemenskap här är, så ett namnbyte kanske vore på sin plats?

Min hals är fortsatt min ovän. Jag känner mig inte direkt sjuk för övrigt, utan har bara ont i halsen. Smått irriterande, men hoppas att det ska ge med sig snart. Tills dess knaprar jag halstabletter och ska kurera mig med att titta på hockey ikväll. På den positiva sidan står dock att jag skött kosten helt okej både igår och idag. Hurra för det lilla. :D

Angående namnet så gillar jag det just för att vi kan kallas beachisar, tycker det låter mysigt:D:laugh:

Men jag förstår också om det för tankarna till helt andra saker än det vi använder tråden till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 918
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 517
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 389
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 545
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V