Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ny måndag, nya tag, dags att återgå till bra vanor. I helgen går förhoppningsvis flyttlasset, och då är det dags att återta kontrollen över mitt liv. Bra mat och mer rörelse, äntligen!
Godispåsen som ligger hemma får bli den sista på ett tag nu :bump:

Ny måndag, nya tag, dags att återgå till bra vanor. I helgen går förhoppningsvis flyttlasset, och då är det dags att återta kontrollen över mitt liv. Bra mat och mer rörelse, äntligen!
Godispåsen som ligger hemma får bli den sista på ett tag nu :bump:

Åh vad gött med flytten hörru! Nu är det nära :)
Sen tycker jag att vi letar lägenheter till dig i Götet nästa år! :)

Idag ska jag till gymmet. Känns som typ evigheter sist, men det var ju faktiskt i torsdags :p

Fått ont i min ena hand dock, troligtvis ligament enligt min kollega som är fd sjuksköterska, så det blir ben idag :)

Ja då förstår jag att du är försiktig.. Har du varit till någon sjukgymnast eller så på rehabilitering? Hen borde ju kunna hjälpa dig med hur du ska gå vidare med stryrketräningen i så fall :)
Har inte varit till nån sjukgymnast. men har träffat diverse Ortopeder i olika omgångar och dom trodde att jag skulle klara det själv om jag tog det försiktigt:) Och det har jag gjort hittills med hjälp av min pt. Men nu har han övergett mig och flyttat:nailbiting::crazy:. Den svikaren!!!;)

Ny vecka. :bump:

Hästen får vila, åtminstone några dagar nu för att vänja in sig i sin nya miljö och med sina nya kompisar (fått rapporter om att hon blivit ihopsläppt idag på morgonen med två av sina fyra nya vänner), och det borde betyda att jag har mer tid att använda till att göra något nyttigt för egen del, eller hur? Jag har pluggat en stund nu, tänkte bryta av efter lunch med att åka och titta till hästen, och sen avsluta med att ta mig ut på någon form av motion. Nu har jag skrivit det här och kan inte fuska. Typ. :p

Jag försöker tänka framåt, på framtiden alltså. Vad jag vill uppnå, hur jag vill må, vem jag vill vara.
Självklart vet man inte alltid vad målet är, ibland ändrar det sig och ibland är det solklart. Men min grund är att jag vill må bra, ha en hälsosam livsstil (inga överdrifter!) och trivas med de val jag gör.
Nu är jag i en period med en del skadeproblematik varvat med sjukdomar, vilket gjort att jag knappt tränat alls på en månad (och på ganska låg nivå i sisådär tre månader). Har dessutom ätit vansinnigt dåligt (både hoppat måltider och ätit för mycket skräp), mest p.g.a. stress och boendesituationen just nu. Det känns förjävligt när jag börjar tänka på det, men om jag då väljer att gå djupare förstår jag ju att det vore en dålig idé att försöka ge mig ut och träna med det här och att skippa måltider/äta onyttigt inte ger några bra följder. Att må bra handlar ju inte bara om att lyda det hjärnan vill, utan att förvalta kroppen väl.
Fint skrivet och du har så rätt i det du skriver, gillar sista meningen mycket!

Fint att höra från dig igen @Qelina , även om det inte är kul att höra att du har det tufft och inte får hjälp från vården. Jag har inget bättre att säga än att kämpa på, du har kommit långt!

Jag har haft en rätt bra vecka och fått till några pass på gymmet. Nu i helgen blev det dock annat prioriterat än träning, typ umgås med sambon. :) Vet inte riktigt hur jag ska få till träningen i veckan, är borta på tjänsteresa ett par dar, men borde åtminstone kunna gå en promenad på kvällen eller morgonen. Någon som vet någon bra promenadslinga, gärna på mjukt underlag, i centrala Karlstad? @Blueberry kanske?
Åh det är så jobbigt när man inte kan hålla sina rutiner. Jag blir tokig om jag inte får komma ut och röra på mig. Tycker därför det är väldigt jobbigt med dagar då man tillbringar mycket tid på tåg/buss/flyg eller föreläsningar. Försöker klämma in promenader så ofta det blir tillfälle till det.

Sådär, åtta kilometers powerwalk med syster avklarat. Bra att hon har höstlov och kan följa med ut, alltid roligare att vara två. En bra kickstart på veckan, fint väder var det minsann också.

@Qelina Eller hur! Det går åt så mycket tid till annat när man är ute och åker.

Tack för tips @Blueberry . Tyvärr har jag inte bil så får hålla mig i centrum. Hittar jag inget bra underlag får jag väl hålla mig till att promenera.

Idag kände jag inte av varken halsont eller trötthet, så det blev Bootcamp följt av Abs Attack som planerat. Det var fruktansvärt jobbigt och nästan lika fruktansvärt skönt, och jag fick verkligen pusha mig själv till gränsen flera gånger om. Svetten rann och varenda muskel darrade, men det gick bra och jag kände mig stark. Nu? Not so stark :p Blir en välförtjänt och välbehövlig slapp kväll i soffan! :)

Har en fråga till er styrketränande! Har lallat runt och tränat lite på måfå ett tag nu men känner att det är dags för lite struktur! :) Hur lägger ni upp era styrkepass?
Har tänkt gymma 2 ggr i veckan, men klart det bara blir 1 gång vissa veckor. Men känns lite onödigt att dela upp kroppen på 2 pass? Då tränas ju bara varje muskelgrupp en gång i veckan. Annars blir det dock bara en övning per muskelgrupp och pass, är det kanske lite lite? Men 2 övningar per muskelgrupp varje gång blir ju ett aslångt pass :crazy:

Har en fråga till er styrketränande! Har lallat runt och tränat lite på måfå ett tag nu men känner att det är dags för lite struktur! :) Hur lägger ni upp era styrkepass?
Har tänkt gymma 2 ggr i veckan, men klart det bara blir 1 gång vissa veckor. Men känns lite onödigt att dela upp kroppen på 2 pass? Då tränas ju bara varje muskelgrupp en gång i veckan. Annars blir det dock bara en övning per muskelgrupp och pass, är det kanske lite lite? Men 2 övningar per muskelgrupp varje gång blir ju ett aslångt pass :crazy:

Kör basövningar med skivstång så aktiverar du många muskelgrupper i samma övning :). Typ marklyft, squats mm med tunga vikter.

Kör basövningar med skivstång så aktiverar du många muskelgrupper i samma övning :). Typ marklyft, squats mm med tunga vikter.

Problemet är att jag inte får göra ex. marklyft och squats pga dålig koordination vilket leder till att ett muskelfäste vid sittbenet irriteras :meh: så ett tag framöver inga övningar med fria vikter som involverar ben... Får bara köra isolerade benövningar i maskiner. SÅ tråkigt, SÅ sämst...

Tunga basövningar för överkroppen är inga problem :)

Löpning 5 km idag, 31:15 min. Tekniken var lite mer "tonåring springer ifrån zombie i skräckrulle" än löpare, så det kändes lite tungt, men det gick ju bra ändå.

Helgen var ingen höjdare matmässigt och sambon och jag roade oss dessutom med att göra drinkar, men vi använde mycket fruktjuicer så det var ju nästen nyttigt :p

Ny vecka. :bump:

Hästen får vila, åtminstone några dagar nu för att vänja in sig i sin nya miljö och med sina nya kompisar (fått rapporter om att hon blivit ihopsläppt idag på morgonen med två av sina fyra nya vänner), och det borde betyda att jag har mer tid att använda till att göra något nyttigt för egen del, eller hur? Jag har pluggat en stund nu, tänkte bryta av efter lunch med att åka och titta till hästen, och sen avsluta med att ta mig ut på någon form av motion. Nu har jag skrivit det här och kan inte fuska. Typ. :p

Haha, jag brukar tänka likadant. Har jag sagt att jag ska träna till någon, då måste det bli av på något sätt, bra när motivationen tryter :up: :p

I ditt fall hade jag nog försökt välja ut typ två muskelgrupper som jag ville fokusera på och köra övningar för dem två gånger i veckan. I mitt fall är det till exempel överkropp - alltså armar/axlar och mage/rygg - som är viktigast för mig och det är det jag tycker är roligast att träna. Sedan har jag tid för fler pass i veckan, så då blir det att jag kör även ben och rumpa nån gång i veckan, men det är inte det som har högst prioritet liksom. Skulle det kunna funka för dig tror du? :)

I ditt fall hade jag nog försökt välja ut typ två muskelgrupper som jag ville fokusera på och köra övningar för dem två gånger i veckan. I mitt fall är det till exempel överkropp - alltså armar/axlar och mage/rygg - som är viktigast för mig och det är det jag tycker är roligast att träna. Sedan har jag tid för fler pass i veckan, så då blir det att jag kör även ben och rumpa nån gång i veckan, men det är inte det som har högst prioritet liksom. Skulle det kunna funka för dig tror du? :)

Ja det funkar såklart, bara lite rädd att alla muskler inte stimuleras tillräckligt varje vecka :) men så är det kanske inte. Det är ju smidigare att bara träna halva kroppen varje pass

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 975
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 531
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 402
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 606
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI