Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mineur Åh vad irriterande! Bra att du fick till ett bra pass ändå :)

@Fagelungen Det låter inte alls bra! :( Jag har aldrig känt så, klart jag blir helt slut av tuffa intervaller till exempel men det enda som händer då är att pulsen och andningsfrekvensen är hög. Gå och kolla upp det där, hjärtat ska man vara rädd om!

@Chili Klokt! Jag hatar också de där positionerna, får anstränga nacken jättemycket och det känns inte så fiffigt.
Kul med så varierad träning! Jag ska försöka åka och klättra någon dag, vore kul :)

@zassoo ja det är kul med variation! :-) lite trött i kroppen idag men ingen direkt träningsvärk. Men tror inte det blir fler pilatespass, däremot ska jag nog testa mig fram bland de andra passen som kan fungera för mig.

Har vänner som klättrar och det verkar också väldigt roligt och väldigt jobbigt!

Hej!
Hoppar in i den här tråden då jag äntligen tagit upp träningen igen sedan några veckor tillbaka. Förutom att jag rider (egen häst), går dagliga promenader med hunden samt egna pw:s så köttar jag på gymmet, både på pass och styrketräning med vikter. Återkommer senare med mål och sådant, om det är intressant för er? ;-)

Men min stora fråga här i början är: proteinpulver?! Någon som använder det? Tycker ni det ger effekt? Ngt speciellt märke/smak som är extra gott?

Tack alla för svar!
Ska försöka trycka på vården angående prover, var egentligen dags för länge sen men då jag bor "mittemellan" har jag fallit lite mellan stolarna. Hör inte riktigt hemma någonstans och ingen vet väl egentligen vem ansvaret ligger hos.
Levern har börjat återhämta sig men var fortfarande påverkad vid senaste provtagningen.
Tack återigen för omtanke och svar. Kan tyvärr inte lita på mitt eget omdömde vad gäller träning. Känner liksom ingen skillnad på vad som är vanligt och inte. När det känns segt ursäktar sig gärna sjukdomen med att det beror på att jag har dålig motion. Logiskt sett så kan jag förstå att segheten beror på att jag brutit ner kroppen med mer träning, men sjukdomen får mig att tänka att jag råder bot på tröttheten och segheten genom att träna mer...

Idag blev det mitt och L:s sista gemensamma träningspass. (Nåja, kanske inte riktigt men hädanefter jobbar vi inte längre parallellt så eventuell gemensam träning är isf en slump.)
Han körde ben och rygg och jag körde armar och rygg. Helt okej träningspass :)

@Fagelungen, jag har aldrig känt det med hjärtat du beskrev, men däremot har jag blivit så trött att det har börjat ringa i öronen och det känns som om jag ska svimma, båda gångerna på sensommaren i år. Sista veckan på mitt sommarjobb var en fullständig katastrof, jag jobbade nio-timmars pass utan rast sex dagar på en vecka, sista dagen jobbade jag 10-21, och när jag slutade där fick jag en riktigt hemsk förkylning som höll i sig ruggigt länge (vilket definitivt visar hur kroppen kan reagera på stressiga situationer!). Sen var vi i ridhuset någon vecka efter att jag hade slutat känna mig direkt sjuk, och det ridhuset är fruktansvärt varmt (samt att detta då var under en månad när det är ganska varmt även ute fortfarande), hästen började krångla med galoppfattningarna så jag fick anstränga mig mycket mer än vad jag kanske brukar, och då blev det precis så. Fruktansvärt obehagligt. Jag fick sitta av och sitta stilla ett tag, sen kunde jag hoppa upp och fortsätta rida, men var otroligt trött efteråt (vi var nästan klara med ridpasset när det hände, annars hade jag nog valt att bara skritta av). Det blev likadant igen någon vecka senare, men sen har det inte kommit mer. Tror att det i mitt fall var dels sviterna efter förkylningen, och sen värmen inne i ridhuset (vid det andra tillfället red jag i paddocken, men hade alldeles för mycket kläder på mig). Men man ska lyssna på kroppen, och i och med att du även kände av hjärtat tycker jag du ska kolla upp det.

Usch vad jobbigt, jag tycker att det är svårt att ställa om sådär. Tränar jag på gym brukar jag vilja ha en tanke bakom passet innan jag går dit. Skönt att du fick till det sen i alla fall :)

Ja sådan är jag också, en riktig planeringsnörd ända ut i fingerspetsarna som hatar att tänka om! Därför blev jag först på jättedåligt humör och virrade omkring ett bra tag (och jo då, tanken att bara gå hem och skita i det slog mig) innan jag tog mig samman och strukturerade upp passet lite på en höft sådär - och så blev det ju jättebra! Det var nog nyttigt för mig att tvingas vara lite spontan och impulsiv sådär...:p I dag har jag träningsvärk!

Hej!
Hoppar in i den här tråden då jag äntligen tagit upp träningen igen sedan några veckor tillbaka. Förutom att jag rider (egen häst), går dagliga promenader med hunden samt egna pw:s så köttar jag på gymmet, både på pass och styrketräning med vikter. Återkommer senare med mål och sådant, om det är intressant för er? ;-)

Men min stora fråga här i början är: proteinpulver?! Någon som använder det? Tycker ni det ger effekt? Ngt speciellt märke/smak som är extra gott?

Välkommen till tråden! Det är alltid skoj att läsa om folks mål och tankegångar, så för min del får du gärna återkomma med det!

Jag äter inget proteinpulver alls, har aldrig testat och tänkte inte göra det heller då jag inte riktigt ser poängen med det. Försöker istället få i mig naturligt protein och äter nästan alltid ägg, kyckling, tonfisk, nötter eller någon proteinrik mejeriprodukt efter träning.

Vet att @pepp är rätt bra på det där med pulver och grejer dock, hon kanske kan tänka sig att göra lite comeback i tråden med ett tips eller två? :D

Jag kom precis hem från skolan och ska ladda om lite innan jag drar till gymmet för ett benpass vilket ska bli galet skönt! Vad som inte är riktigt lika galet skönt är att jag kommit in i en riktig sådan där ätarperiod då jag bara är sugen och hungrig hela tiden. Jag brukar hamna i sådana perioder kanske 3-4 gånger om året sådär, och av den senaste veckans ökade aptit att döma har jag gått in i en sådan nu. Tror att det har mycket att göra med mörkret, kylan, stressen och mitt generellt ganska låga humör just den här gången. Har dock lyckats hålla det i schack relativt bra hittills (utom igår kväll, då jag åt inte bara en utan tre kanelbullar på en gång, trots att jag ätit rätt mycket till middag :eek:) och försöker att äta vettig, näringsrik mat för att tackla det, men det börjar bli rätt påfrestande för psyket...

Ja sådan är jag också, en riktig planeringsnörd ända ut i fingerspetsarna som hatar att tänka om! Därför blev jag först på jättedåligt humör och virrade omkring ett bra tag (och jo då, tanken att bara gå hem och skita i det slog mig) innan jag tog mig samman och strukturerade upp passet lite på en höft sådär - och så blev det ju jättebra! Det var nog nyttigt för mig att tvingas vara lite spontan och impulsiv sådär...:p I dag har jag träningsvärk!

Välkommen till tråden! Det är alltid skoj att läsa om folks mål och tankegångar, så för min del får du gärna återkomma med det!

Jag äter inget proteinpulver alls, har aldrig testat och tänkte inte göra det heller då jag inte riktigt ser poängen med det. Försöker istället få i mig naturligt protein och äter nästan alltid ägg, kyckling, tonfisk, nötter eller någon proteinrik mejeriprodukt efter träning.

Vet att @pepp är rätt bra på det där med pulver och grejer dock, hon kanske kan tänka sig att göra lite comeback i tråden med ett tips eller två? :D

Rätt bra skulle jag verkligen inte säga :D drack mycket proteindrinkar förut, men har slutat då jag insett att jag inte heller ser poängen med det (plus att min mage brakade ihop). Om man nu inte tränar på hög nivå.
Tror man får i sig mycket i kosten som du säger, bara att äta varierat :)

Men om du @qwerty vill testa så tycker jag Fitnessguru har bra proteinpulver, vettiga priser och bra smak!
Jag dricker nu bara bcaa under träningspasset då jag tycker det ger bra energi (svenskt tillskott har sjukt bra smaker) samt att jag tar pwo emellanåt!

Jag kom precis hem från skolan och ska ladda om lite innan jag drar till gymmet för ett benpass vilket ska bli galet skönt! Vad som inte är riktigt lika galet skönt är att jag kommit in i en riktig sådan där ätarperiod då jag bara är sugen och hungrig hela tiden. Jag brukar hamna i sådana perioder kanske 3-4 gånger om året sådär, och av den senaste veckans ökade aptit att döma har jag gått in i en sådan nu. Tror att det har mycket att göra med mörkret, kylan, stressen och mitt generellt ganska låga humör just den här gången. Har dock lyckats hålla det i schack relativt bra hittills (utom igår kväll, då jag åt inte bara en utan tre kanelbullar på en gång, trots att jag ätit rätt mycket till middag :eek:) och försöker att äta vettig, näringsrik mat för att tackla det, men det börjar bli rätt påfrestande för psyket...

Såna perioder har jag vanligtvis då och då också. Kanske man ska lyssna på kroppen? Borde finnas någon biologisk förklaring. Kanske har ämnesomsättningen av någon anledning ökat, kanske håller kroppen på att bearbeta någon infektion/virus?
Försök i den mån det går tillåta dig lite mer än vanligt! Perioden mynnar nog ut snart ändå :)

@Fagelungen, jag har aldrig känt det med hjärtat du beskrev, men däremot har jag blivit så trött att det har börjat ringa i öronen och det känns som om jag ska svimma, båda gångerna på sensommaren i år. Sista veckan på mitt sommarjobb var en fullständig katastrof, jag jobbade nio-timmars pass utan rast sex dagar på en vecka, sista dagen jobbade jag 10-21, och när jag slutade där fick jag en riktigt hemsk förkylning som höll i sig ruggigt länge (vilket definitivt visar hur kroppen kan reagera på stressiga situationer!). Sen var vi i ridhuset någon vecka efter att jag hade slutat känna mig direkt sjuk, och det ridhuset är fruktansvärt varmt (samt att detta då var under en månad när det är ganska varmt även ute fortfarande), hästen började krångla med galoppfattningarna så jag fick anstränga mig mycket mer än vad jag kanske brukar, och då blev det precis så. Fruktansvärt obehagligt. Jag fick sitta av och sitta stilla ett tag, sen kunde jag hoppa upp och fortsätta rida, men var otroligt trött efteråt (vi var nästan klara med ridpasset när det hände, annars hade jag nog valt att bara skritta av). Det blev likadant igen någon vecka senare, men sen har det inte kommit mer. Tror att det i mitt fall var dels sviterna efter förkylningen, och sen värmen inne i ridhuset (vid det andra tillfället red jag i paddocken, men hade alldeles för mycket kläder på mig). Men man ska lyssna på kroppen, och i och med att du även kände av hjärtat tycker jag du ska kolla upp det.

+ ni andra

Ska till vc för vägning imorgon, ska fråga om prover då! Ska försöka ta mod till mig att fråga, men är så rädd för att de ska säga att jag egentligen inte får börja träna, eller åtminstone att de ska ha någon synpunkt angående det..

Denna veckan har jag lyckats stänga ute Minimannen utomhus i flera dagar (FATTAR verkligen inte att jag inte ens märkt det, måste ju vara helt lost), åkt på parkeringsböter på jobbparkeringen, glömt plånboken på biltaket, trott att jag varit ledig på en jobbdag och således kommit två timmar försent samt lagt telefonen i kylskåpet fyra gånger. Någonting säger mig att det varit lite mycket ståhej senaste veckorna. Hoppas bara det är tillfälligt för annars måste jag se över mitt liv och se var det felar :eek:

I övrigt har jag i alla fall rört på mig ordentligt den här veckan. Idag hade vi självskydd på jobbet så då fick jag brottas med kollegorna, superkul :D Har snormycket träningsvärk sedan måndagens armpass, samt lite från ryggpasset i förrgår och benpasset igår. Känns dock bra att ha kommit igång och börjat klämma in fler träningspass i veckan nu!

Såna perioder har jag vanligtvis då och då också. Kanske man ska lyssna på kroppen? Borde finnas någon biologisk förklaring. Kanske har ämnesomsättningen av någon anledning ökat, kanske håller kroppen på att bearbeta någon infektion/virus?
Försök i den mån det går tillåta dig lite mer än vanligt! Perioden mynnar nog ut snart ändå :)
Ja jag försöker tänka så också, att det förmodligen finns en logisk förklaring till det och att jag kan försöka bemöta det så länge det inte går överstyr. Jag försöker lyssna på kroppen och tänker att såvida det är hyfsat vettig mat jag ger den när den ber om mer (alltså inte godis och onyttigheter), och så länge det inte blir något långvarigt mönster jag fastnar i, så borde det ju vara okej.

Tjoho, idag har jag massor av träningsvärk efter mitt egna benpass igår! Det känns lite extra bra, då jag för det första brukar ha svårt att sätta ihop riktigt tuffa benpass själv och för det andra sällan lyckas komma åt fler än en benmuskel på en gång... Men idag bränner det minsann rejält i både rumpan, insidan av låren, baksida lår och nedre delen av framsida lår :banana: (och ja, jag vet att träningsvärken inte är ett bevis på hur hårt man tränat men det är ju i alla fall ett bevis på att jag tränat något som kroppen inte är riktigt van vid, och det är jag nöjd med det också!)

I eftermiddag ska jag gå på ett HIIT-pass de kallar "Insanity", jag blir lite skakis bara av att tänka på namnet... Vad har jag gett mig in på? :nailbiting:

Denna veckan har jag lyckats stänga ute Minimannen utomhus i flera dagar (FATTAR verkligen inte att jag inte ens märkt det, måste ju vara helt lost), åkt på parkeringsböter på jobbparkeringen, glömt plånboken på biltaket, trott att jag varit ledig på en jobbdag och således kommit två timmar försent samt lagt telefonen i kylskåpet fyra gånger. Någonting säger mig att det varit lite mycket ståhej senaste veckorna. Hoppas bara det är tillfälligt för annars måste jag se över mitt liv och se var det felar :eek:

I övrigt har jag i alla fall rört på mig ordentligt den här veckan. Idag hade vi självskydd på jobbet så då fick jag brottas med kollegorna, superkul :D Har snormycket träningsvärk sedan måndagens armpass, samt lite från ryggpasset i förrgår och benpasset igår. Känns dock bra att ha kommit igång och börjat klämma in fler träningspass i veckan nu!

Oj, det låter kanske stressrelaterat? Ta det försiktigt med dig själv!

Kl

Red på ridbanan igår, första gången på över två år som jag gjort det. :) rätt jobbigt även om vi tog det superlugnt pga min och hästens konditionsnivå. Men man får jobba ändå! Lite träningsvärk idag. :d

Och jag vill shoppa en massa nya ridgrejer, såklart. :D har nästan inget vettigt kvar, men det är så sjukt irriterande att man inte bara kan köpa ett par ridstövlar när man har korta ben. :p

Och jag vill shoppa en massa nya ridgrejer, såklart. :D har nästan inget vettigt kvar, men det är så sjukt irriterande att man inte bara kan köpa ett par ridstövlar när man har korta ben. :p

Jag har också korta ben (är 1.60 lång) men lyckades i augusti köpa mig ett par stövlar som passade perfekt! Mountain Horse Venice hette de, och de finns i modeller anpassade särskilt för oss med kortare ben. Relativt billiga var de också, för att vara (i min åsikt) vrålsnygga stövlar i äkta läder :)

Jag har också korta ben (är 1.60 lång) men lyckades i augusti köpa mig ett par stövlar som passade perfekt! Mountain Horse Venice hette de, och de finns i modeller anpassade särskilt för oss med kortare ben. Relativt billiga var de också, för att vara (i min åsikt) vrålsnygga stövlar i äkta läder :)

Jag har inte bara korta ben utan tydligen också alldeles för "tjocka" ben i förhållande till längden och skostorleken enligt stöveltillverkarna. Jag har ett par MH stövlar idag (Richmond) som funkar i längd med kilar i skon men de är så himla hårda och nyper i skinnet på foten och skaver i knävecken. :p Hade de varit skönare att gå i tror jag inte knävecket är så stort problem, kan säkert lägga i en kil till... Kan knappt rida i dem för jag får så ont i fötterna av att de är så himla hårda (och i dagsläget får jag preciiiiiis igen dragkedjan).

Hur är dina i skaften osv, är de mjuka eller hårda? Det var ju ett bra pris på dem och snygga var de! Behöver stöd för fotlederna om jag ska kunna rida ordentligt men jag vill nog ha nånting som man faktiskt kan gå i och som inte gör ont att ha på sig. :p

@Chili Aha, jag fattar. Jag hade också lite problem med att hitta några som passade både i vidd och höjd - bland annat Hööks grejer var rena skämtet när det gällde vadmåtten. :eek: Mina MH som jag har nu är dock jättemjuka i skaftet, väldigt mjuka i skinnet överhuvudtaget. På så sätt är de mest rid-ridstövlar om du fattar - de är liksom inte så grova och rejäla att man bör klafsa omkring i leriga hagar stup i kvarten. Men de är väldigt sköna tycker jag och har rätt mycket stretch bak runt dragkedjan vilket gör att de töjer och ger med sig en del ganska fort. De var jättetighta första gången jag testade, och hade det inte varit för butiksbiträdet hade jag nog tagit en storlek större. Nu "tvingade" hon mig dock att testa att gå lite med dem i butiken, och när jag försökte knäppa dem igen 5 min senare hade skaften blivit mycket mjukare och formade efter mitt ben :)

@Chili Aha, jag fattar. Jag hade också lite problem med att hitta några som passade både i vidd och höjd - bland annat Hööks grejer var rena skämtet när det gällde vadmåtten. :eek: Mina MH som jag har nu är dock jättemjuka i skaftet, väldigt mjuka i skinnet överhuvudtaget. På så sätt är de mest rid-ridstövlar om du fattar - de är liksom inte så grova och rejäla att man bör klafsa omkring i leriga hagar stup i kvarten. Men de är väldigt sköna tycker jag och har rätt mycket stretch bak runt dragkedjan vilket gör att de töjer och ger med sig en del ganska fort. De var jättetighta första gången jag testade, och hade det inte varit för butiksbiträdet hade jag nog tagit en storlek större. Nu "tvingade" hon mig dock att testa att gå lite med dem i butiken, och när jag försökte knäppa dem igen 5 min senare hade skaften blivit mycket mjukare och formade efter mitt ben :)

Örk ja, Hööks finns ingen anledning för mig att ens försöka med. Men tack för din input! Ska nog försöka hinna med att svänga förbi en ridsportsbutik i helgen när jag är hem-hemma. Och nu ska jag sluta trådkapa med hästsnack. :D

Ont i tänderna och ont i halsen :down:

Ska i alla fall rida idag, men vi får se hur pass ordentligt jag orkar rida. Nu är det helg! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 944
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 519
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 394
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 570
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022