Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså är det här stora skador och smärtor-veckan för beachtråden eller? Jag har också lite, hrm, begränsad rörlighet idag då jag har lyckats sträcka eller överanstränga något precis där låret övergår till höft. Det strålar ut i nästan hela högerbenet vilket gör att det gör ont att gå, stå och överhuvudtaget lyfta eller sträcka på benet. Det känns även när jag ligger ner, så till den grad att jag hade lite svårt att sova igår natt då det var svårt att hitta en ställning för benen som var bekväm. Någon som har en idé om vad detta kan tänkas vara? Det gör alltså ont på en område om ca 5x5 cm ungefär en halv decimeter rakt nedanför höftbenet på framsidan av höger ben och det är så pass att jag får halta lite när jag går för att det ska kännas okej. När jag trycker eller masserar svider och bränner det liksom, och smärtan strålar som sagt ut i stora delar av benet - framförallt på utsidan av låret.

Jag har ett PT-pass inbokat idag men har skickat ett sms där jag skrev vad som hänt och att vi kanske kan undvika benen så mycket som möjligt idag. Tänker att det kan vara bra att träna "under uppsyn" av någon som vet vad han gör också, och förhoppningsvis kanske jag kan få en liten hint om vad det är jag lyckats göra med min stackars höft.

@Fagelungen, du har redan fått bra råd av de andra egentligen, men försök tänka på att det förmodligen inte kommer kännas bättre ångestmässigt även om du går ner några kilon. Sjukdomen kommer bara hitta nya anledningar för dig att gå ner ännu mer. Det är absolut inte lätt att ändra sina tankebanor, men det är alltid nyttigt att prata med andra, så skriv så mycket du bara vill här. :)

Skapligt irriterad just nu. Vi ska ha ett grupparbete på distanskursen jag läser, jag är inget fan av grupparbete ens i vanliga fall, men när jag gick på campus kände man trots allt de övriga och visste vilka man kanske skulle undvika att jobba med (det vill säga både de som är hysteriskt överentusiastiska och de som inte gör någonting alls), här känner man ingen (av förståeliga skäl) och det känns lite som grisen i säcken, särskilt när det är just en distanskurs på halvfart och det är svårt att hitta en tid som passar alla.

Nu hade vi bestämt en tid här på eftermiddagen, som egentligen passar mig absolut allra sämst på hela dagen. Jag har stressat som en galning för att hinna med stallet, hästmotion och allt annat plugg för dagen innan, och nu verkar ingenting fungera med grupparbetet. :meh: Jag som hade hoppats hinna med en powerwalk innan det blir mörkt nu när jag hann med stallet så tidigt på dagen, ser ut att inte bli så.

På vilket sätt skulle en ändrad siffra på vågen göra en förbättring i ditt liv? Helt ärligt alltså. Nu lät det där säkert jättesurt och dömande, så är det inte menat. Men ställ dig frågan, vad skulle hända om du faktiskt lyssnade på den där rösten och gjorde så? Jag tror inte att det ärliga och sanningsenliga svaret är speciellt rosenskimrande.

Det finns så många fördelar med att skrota den där vågen, förse kroppen med bra bränsle och kunna träna upp en stabil kropp med ett starkt skelett och stabiliserande muskler. Givetvis förstår jag att det inte är så enkelt, jag har också varit i de där tankarna och faller dit ibland, men det blir mer sällan. Bland annat genom att jag haft ett bra stöd här. Så det är jättebra att du skriver av dig här i tråden och ventilerar dina tankar, för då kan vi bemöta dom med andra ögon.

Klart att du också kommer gå vidare och utvecklas. Och det har du ju faktiskt gjort - för du resonerar. Du viker dig inte platt för den där rösten, det är åtminstone så jag tolkar din text :)
Hur länge har du varit på en frisk vikt? Kroppen kan ju ändras väldigt fort, men att bli frisk i huvudet tar TID. Jag lyckades komma ur min djupaste ätstörning relativt snabbt och "höll mig flytande" på en stabil men låg vikt under många år, precis på gränsen till undervikt. Jag var absolut inte frisk mentalt under dessa år, även om jag inte var så sjuk att jag behövde vård. Det tog ganska många år till innan jag blev frisk i skallen, och då gick jag också upp en sisådär 15 kg mer än vad min ätstörning tyckte var lämpligt.

Enligt min erfarenhet har friskhet ett pris. Nej, jag har inte den där deffade, fettfria kroppen längre som jag hade när ätstörningen fick välja sin högsta acceptabla vikt, men jag mår tusen miljoner gånger bättre. Du måste välja: ett friskt liv och en kropp som kommer styra sin fettmassa själv, eller din "drömkropp" och ett ständigt fokus på vikt, mat, ångest och kontroll. Du kan inte få båda.

@Fagelungen, du har redan fått bra råd av de andra egentligen, men försök tänka på att det förmodligen inte kommer kännas bättre ångestmässigt även om du går ner några kilon. Sjukdomen kommer bara hitta nya anledningar för dig att gå ner ännu mer. Det är absolut inte lätt att ändra sina tankebanor, men det är alltid nyttigt att prata med andra, så skriv så mycket du bara vill här. :)

Det logiska i mig vet att ni egentligen har rätt, önskar det vore så enkelt att gå ner i vikt vore svaret. Vill bara känna att jag är okej. Att jag är tillåten att finnas till.
Känns som att jag tar så fruktansvärt mycket plats och vill bara krympa ihop så jag inte tar så mycket plats längre. Men av erfarenhet vet jag att jag aldrig tagit så mycket tid och plats från personal och anhöriga som när jag varit sjuk... Krävde mer än jag gjorde när jag var fem liksom.

@snow Har legat relativt stabilt på den här vikten cirka två månader! :)

Det logiska i mig vet att ni egentligen har rätt, önskar det vore så enkelt att gå ner i vikt vore svaret. Vill bara känna att jag är okej. Att jag är tillåten att finnas till.
Känns som att jag tar så fruktansvärt mycket plats och vill bara krympa ihop så jag inte tar så mycket plats längre. Men av erfarenhet vet jag att jag aldrig tagit så mycket tid och plats från personal och anhöriga som när jag varit sjuk... Krävde mer än jag gjorde när jag var fem liksom.

@snow Har legat relativt stabilt på den här vikten cirka två månader! :)

Bra jobbat! :) Men du har många månader kvar att kämpa, så det är inget konstigt att du känner som du gör. Det kommer en dag då du upptäcker att du inte får ångest av sånt som gav dig ångest tidigare, att du är glad fastän du inte väger vad ätstörningen tycker att du ska väga, och att du faktiskt får ta hur mycket plats som helst i ditt eget liv.

Någon som har koll på längdskidor? Jag vill åka i vinter! Är ute efter något hyfsat billigt och okomplicerat, vill inte träna flera pass i veckan utan mer kunna sticka ut på en tur lite då och då. Superbra glid är alltså inte högprioriterat men gärna bra fäste såklart. Orkar inte hålla på med valla, jag känner mig själv. Vallningsfria? Vallatejp?

------------

Tränar inte mycket, men rider desto mer! Ska hoppträna ikväll bland annat :) Är småseg till och från så har inte vågat springa eller så men jag vill så det kommer snart.

Hej Beachisar :love: Hur mår ni?

Jag har varit sönderstressad ett bra tag nu och nu har kroppen sagt ifrån och jag har varit hemma från jobbet. Orkade helt enkelt inte. Imorgon ska jag tillbaka till jobbet men inte vara på avdelningen som det ser ut. Mitt nya jobb börjar den 1 december.

Träningen rullar lite försiktigt på. Maten går helt okej. Inga överambitioner här just nu...

Bra jobbat! :) Men du har många månader kvar att kämpa, så det är inget konstigt att du känner som du gör. Det kommer en dag då du upptäcker att du inte får ångest av sånt som gav dig ångest tidigare, att du är glad fastän du inte väger vad ätstörningen tycker att du ska väga, och att du faktiskt får ta hur mycket plats som helst i ditt eget liv.

Jag hoppas du har rätt!
Frågan fick mig att vakna upp lite. Kan tydligen ta månader innan mensen är tillbaka, men jag känner mig lite orolig. Längtan efter barn har växt under tiden som gått, när jag mådde sämre var allt sånt bortprioriterat och konsekvensen att inte kunna få barn ansåg jag som en rimlig offring. Nu däremot vill jag så gärna ha barn, gärna om bara några år.

Tack alla förresten, för att jag är välkommen här. Ni är fantastiska allihopa :love:

@Mineur Jag hade min smärtvecka förra veckan, dock helt och hållet självförvållat pga massa benböj och utfall. Men ditt ben låter besvärligare, hoppas du fick ett bra pt-pass ändå och kanske lite bra tips?

@Linisen Hej igen! Stress är inget bra alls, var rädd om sig och ta hand om dig. Fint att träningen rullar på och hoppas att den inte blir ytterligare ett stressmoment utan fortsätter vara lagom och avkopplande.

----

Jag var på sh'bam idag, ett härligt skaka-rumpa-pass. Jag tittar på instruktören och hoppas att jag någon sekund då och då och i rätt vinkel liknar henne en aning, för oj vilken kroppskänsla och rörelsemönster. :love:

Gör ett litet kort instick här (som vanligt). Har precis flyttat till en större lägenhet!! Skönt!!! (och flytt borde räknas som träning, iallafall så fick jag träningsvärk). Dessutom är jag med i en föreställning just nu med både sång, dans och teater som äntligen har haft premiär, så efter en intensiv repperiod spelar vi nu 8 föreställningar a 2,5 timma på två veckor... väldigt lite återhämtningstid men bra träning! Så jag går just nu med lite konstant träningsvärk ^^
Det värsta med flytten är att jag inte kan vara kvar på mitt gamla gym, så nu blir det ett letande och luskande efter bästa/närmaste gym innan jag kan träna igen. tänker att jag avvaktar till efter jul för jag ska ändå inte vara hemma då utan hos mina föräldrar. tills dess får det bli ridning och promenader som vanligt.

Hej @Linisen! Välkommen in i värmen igen! Ta det lugnt och fortsätt lyssna på kroppen, för den brukar ha rätt. Hoppas det nya jobbet innebär positiva förändringar, det låter spännande i alla fall! :)

@Fagelungen Klart att du är välkommen här! Nu har jag ju inte gett dig något vettigt svar den här gången, men alla andra skrev så mycket kloka saker som jag också mådde bra av att ta till mig så jag snyltade lite där helt enkelt. Jag älskar den här tråden! :love: Jag ska förresten ta en fika med din bror på torsdag, kul va? :D

@Praeterea Haha, ja sådan självförvållad smärta gick jag också runt med större delen av förra veckan... Skönt! Den här gången känns det dock som att något är fel, men enligt herr PT rör det sig troligen bara om en lätt överansträngning av min "hip flexor", vilket tydligen är rätt vanligt bland annat hos löpare (ironiskt, med tanke på att jag löptränar typ en gång i aldrig :p). Han visade min lite olika stretch-övningar som gjorde ont som f---n, men det är tydligen bara att deal with the pain och stretcha så minst två gånger om dagen så borde det släppa snart. :)

@Fagelungen Klart att du är välkommen här! Nu har jag ju inte gett dig något vettigt svar den här gången, men alla andra skrev så mycket kloka saker som jag också mådde bra av att ta till mig så jag snyltade lite där helt enkelt. Jag älskar den här tråden! :love: Jag ska förresten ta en fika med din bror på torsdag, kul va? :D

Du och ni alla är underbara, tål att sägas många gånger för jag tycker verkligen det!! :love::love::love:
Nej men vad kul!! Goare och gladare människa går inte att hitta när man lärt känna honom! :love:

Har smärtan lindrats något förresten?:)

Jag är fortfarande omotiverad. Tränar gör jag, men överäter igen. :( vet inte hur jag ska få bukt med det. Intalar mig själv att jag vet ju vad som är fel så terapi eller nåt sånt är ju verkningslöst. Suck. Har en känsla av att ett jobb skulle göra mycket, jag behöver känna mig behövd. Känner mig mest kass just nu. Har inget socialt umgänge öht, och den enda som behöver mig är min dotter. När jag inte är med henne är jag ingen alls typ. Fan vad det suger att vara arbetslös länge! :(

Någon som har koll på längdskidor? Jag vill åka i vinter! Är ute efter något hyfsat billigt och okomplicerat, vill inte träna flera pass i veckan utan mer kunna sticka ut på en tur lite då och då. Superbra glid är alltså inte högprioriterat men gärna bra fäste såklart. Orkar inte hålla på med valla, jag känner mig själv. Vallningsfria? Vallatejp?

------------

Tränar inte mycket, men rider desto mer! Ska hoppträna ikväll bland annat :) Är småseg till och från så har inte vågat springa eller så men jag vill så det kommer snart.

Hur lång är du och vad väger du med kläder och pjucks på? Skostorlek? Jag har ju ett längdåkningskit (rätt bra grejer) som knappast kommer användas i vinter, det kan du få köpa om du vill (kompispris förstås). ;) När jag åkte förra säsongen körde jag med glid som applicerades direkt från en flaska och tejp för fäste, funkade kalas!

Hur lång är du och vad väger du med kläder och pjucks på? Skostorlek? Jag har ju ett längdåkningskit (rätt bra grejer) som knappast kommer användas i vinter, det kan du få köpa om du vill (kompispris förstås). ;) När jag åkte förra säsongen körde jag med glid som applicerades direkt från en flaska och tejp för fäste, funkade kalas!

165 cm, typ 67 kg utan kläder så några till med kläder och sånt :p Storlek 38-39. :)

165 cm, typ 67 kg utan kläder så några till med kläder och sånt :p Storlek 38-39. :)

Du är ju några pannor lättare än mig, jag vägde nog runt 75 med allt på när jag provade ut dem så frågan är om de är för styva för dig. Halvjobbigt om du inte får ner fästet i snön. :p

Du är ju några pannor lättare än mig, jag vägde nog runt 75 med allt på när jag provade ut dem så frågan är om de är för styva för dig. Halvjobbigt om du inte får ner fästet i snön. :p

Haha :p Jo det har jag läst lite om, att speciellt om man är nybörjare så är det vanskligt med för styva skidor just pga det du säger. Jag har inte åkt på bra många år (säkert 10 år sen sist) och vill inte göra det krångligare eller svårare än nödvändigt :)

Åh jag är också sugen på längd men känner lite... När, var, hur? Jag har inte stått på ett par skidor sen jag fyllde tio, ungefär. Men det verkar jättehärligt!

Men ikväll ska jag rida. :) det blir en sväng om på ridbanan. Och i morgon blir det badminton!

I övrigt gick förra veckan precis som planerat med träningen och efter en renoveringshelg var jag bra trött. Men nu är tapeter och fönsterbräda uppe!

Jag är fortfarande omotiverad. Tränar gör jag, men överäter igen. :( vet inte hur jag ska få bukt med det. Intalar mig själv att jag vet ju vad som är fel så terapi eller nåt sånt är ju verkningslöst. Suck. Har en känsla av att ett jobb skulle göra mycket, jag behöver känna mig behövd. Känner mig mest kass just nu. Har inget socialt umgänge öht, och den enda som behöver mig är min dotter. När jag inte är med henne är jag ingen alls typ. Fan vad det suger att vara arbetslös länge! :(

Även om du vet orsaken kanske du kan få hjälp av tex en psykolog med att hantera känslor på annat vis? Terapi går inte bara ut på att hitta orsaken, utan även att hitta redskap att ta andra vägar för att hantera det.
Din hjärna har lärt sig en väg för att hantera känslor, och det kan man med hjälp lära om, till något mindre destruktivt.
Försök att inte få dåligt samvete bara, efter ett tag kommer du in på rätt spår igen. Kämpa på!

Hej Beachisar :love: Hur mår ni?

Jag har varit sönderstressad ett bra tag nu och nu har kroppen sagt ifrån och jag har varit hemma från jobbet. Orkade helt enkelt inte. Imorgon ska jag tillbaka till jobbet men inte vara på avdelningen som det ser ut. Mitt nya jobb börjar den 1 december.

Träningen rullar lite försiktigt på. Maten går helt okej. Inga överambitioner här just nu...

Hej Linisen! :love:
Vad är det för nytt jobb?
Skönt att höra att du inte sätter så stora krav med mat och träning. Ta hand om dig själv! Stress är aldrig värt det.

halvt kl

Själv är jag hemma från skolan idag eftersom jag blivit sjuk :( Feber och förkylning. Så jag ska försöka plugga in dagens föreläsningsämne på egen hand, hur nu det ska gå. Måste dessutom bli någorlunda frisk till imorgon, för då har vi en obligatorisk laboration: i smärta. Ser inte alls fram emot det! Har löjligt låg smärttröskel :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 940
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 519
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 390
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 561
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Hiss eller diss - del 6
  • Semestra i Norrland

Hund, Katt, Andra Djur