Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig lite lätt galen just nu. Sitter och kollar efter något sommaräventyr som känns lockande, och fick då den fantastiska idén att bestiga Kebnekaise. Fy sjutton vad sugen jag blev att boka en guidad tur nu!
Är det nån här som gjort det eller nåt liknande? Några funderingar, tips eller råd? Det är ju evigheter kvar till sommaren, så jag har ju god tid att förbereda en eventuell tripp till Norrland :D
Åh, passa på! Har vandrat i området men inte varit på toppen. Föreställer mig att det är ett större problem för knäna att gå ner än att gå upp, kanske klokt att träna specifikt med tanke på det? Vad skönt att du kunde springa lite!

Kl
I veckan har jag sprungit terräng med pannlampa, och styrketränat lite. Gillar min reflexrunda som jag har märkt upp i skogen alldeles bakom huset! Den tar 40 min och består mest av stigar, lagom efter jobbet. Idag blev det ett rejält långpass! Först skidåkning i solen på myrarna, sen bytte jag skor och började springa hemåt medan sambon körde klart sitt skidpass. Hade som mål att hinna ner till vägen innan han kom ikapp med bilen, klarade det precis!
Är ledig över jul så jag ska försöka träna utomhus i dagsljus så mycket jag kan. Känns välbehövligt med lite sol.

Hur gick det för dig @Qelina ?

Jättebra instruktör så det var absolut inget fel på honom. Det var prova på, så vi var flera nya.
Dock känner jag mig så svag och dålig, och det knäcker mig så jag blir arg och ledsen, istället för peppad. Vi slutade med att göra så många reps som möjligt på tid med, och i par, vilket gjorde mig enormt stressad. Fick ta lätta vikter, kunde inte göra chins ens med gummiband och jag bara sög, helt enkelt. Jättejobbigt att vara i par för det känns som att jag drog ner min partner, även om hon såklart inte kände så.

Sen stannade min sambo kvar efter passet, och jag hade nog behöva ventilera med honom, istället för att gå iväg själv. Så allt kändes bara skit. Sa inget vettigt hejdå till instruktören heller så jag kände mig dessutom väldigt otrevlig... Åh. Suck.
Tacka vet jag hästar, gym och löpning...

Crossfit känns väldigt tävlingsinriktat och det passar nog inte alla. Jag är skeptisk till träningsformen av flera skäl, bl.a. eftersom jag har tränat tyngdlyftning och att göra dessa explosiva och tekniska lyft på tid som man gör i crossfit är enligt det jag lärt mig bara korkat. Sen kan jag förstå att det är kul och att man verkligen gillar intensiteten och gemenskapen, men jag kan också förstå din upplevelse. Du är inte dålig, men att tävla varje träningspass kanske inte är din grej?

Jättebra instruktör så det var absolut inget fel på honom. Det var prova på, så vi var flera nya.
Dock känner jag mig så svag och dålig, och det knäcker mig så jag blir arg och ledsen, istället för peppad. Vi slutade med att göra så många reps som möjligt på tid med, och i par, vilket gjorde mig enormt stressad. Fick ta lätta vikter, kunde inte göra chins ens med gummiband och jag bara sög, helt enkelt. Jättejobbigt att vara i par för det känns som att jag drog ner min partner, även om hon såklart inte kände så.

Sen stannade min sambo kvar efter passet, och jag hade nog behöva ventilera med honom, istället för att gå iväg själv. Så allt kändes bara skit. Sa inget vettigt hejdå till instruktören heller så jag kände mig dessutom väldigt otrevlig... Åh. Suck.
Vad tråkigt att det kändes så, men man måste komma ihåg att man inte är en sämre eller dålig person för att man inte alltid kan prestera på topp. Modigt av dig att prova något nytt tycker jag. Vad går crossfit ut på?

@imrahil Tack för att du frågar :) Jag har nu ätit lunchen, jag vet att det blev alldeles för lite för jag åt bara wokade grönsaker som var wokade utan något fett och åt inget av riset eller avokadon som var till så det var egentligen ingen komplett måltid. Men jag blev mätt och jag är stolt över att jag överhuvudtaget åt mat som någon annan lagat. Det var lite läskigt men jag klarade det ju iaf och jag lyckades vara social samtidigt som jag åt istället för att bara stänga in mig i mig själv och sitta med ångesten.

Ska strax iväg och fira min mamma och då ska jag äta middag där, kör på ett säkert kort och äter min vanliga gröt då men det är jobbigt för det blir på fel tid och på fel plats och med fel skålar och bestick och allt sådant där som är jobbigt när man har mycket tvång men som för andra inte spelar någon roll. Lite jobbigt också för eftersom vi haft så mycket firanden idag blir det mindre promenader igen, kommer bara hunnit gå lite mindre än 2 timmar idag.

Men får överleva den här dagen också och fokusera på allt trevligt jag haft och kommer ha med släkten. Jag höll ett improviserat tal inför hela släkten (och vi var många idag, säkert 20 stycken) och berättade hur mycket jag älskade min farfar och att han var världsbäst och alla blev jätte berörda. Jag hade inte tänkt säga något men bara kände att jag ville få säga det, för det är ju så jag känner.

En intressant sak var när vi satt i bilen, min lillebror har en väldigt snygg och smal flickvän och jag har känt mig som en heffaklump jämfört med henne, men när vi satt i bilen bredvid varandra så såg jag att mina lår inte ens var hälften så stora som hennes, mina ben var verkligen jätte små i jämförelse. Det var en ögonöppnare, jag som tycker att jag är så stor jämfört med henne och alla andra. Men när vi satt så där tätt i bilen och benen var precis bredvid varandra gick det ju inte att undvika att se. Jag kände mig typ så här :eek: :confused: :down: Jag kanske inte är världens tjockaste?

Men men- det hade ju verkligen varit en upplevelse!

Ja jag vill verkligen göra det och sambon var också sugen. :) En kompis har varit på sånt "safari" och var jättenöjd. Ååååh vad jag vill se små söta fjällrävsvalpar, och uppleva hela miljön såklart!

Åh, passa på! Har vandrat i området men inte varit på toppen. Föreställer mig att det är ett större problem för knäna att gå ner än att gå upp, kanske klokt att träna specifikt med tanke på det? Vad skönt att du kunde springa lite!

Kl
I veckan har jag sprungit terräng med pannlampa, och styrketränat lite. Gillar min reflexrunda som jag har märkt upp i skogen alldeles bakom huset! Den tar 40 min och består mest av stigar, lagom efter jobbet. Idag blev det ett rejält långpass! Först skidåkning i solen på myrarna, sen bytte jag skor och började springa hemåt medan sambon körde klart sitt skidpass. Hade som mål att hinna ner till vägen innan han kom ikapp med bilen, klarade det precis!
Är ledig över jul så jag ska försöka träna utomhus i dagsljus så mycket jag kan. Känns välbehövligt med lite sol.

Hur gick det för dig @Qelina ?
Ja jag behöver definitivt träna upp knäna mer innan jag ger mig på något sådant. Behöver träna upp dom mer innan jag gör någonting som innebär påfrestning under längre tid, för den delen :)
Ska till gymmet här och prova på imorgon. Upptäckte dessutom att dom har 30% rabatt på ett års medlemskap om man tecknar innan årsskiftet, det är ju jättebra!

Vad roligt med reflexbana! Sånt är ju skitsmart!

Men vad trist!
Skönt att du har andra träningsformer du trivs med i alla fall :)

@imrahil Tack för att du frågar :) Jag har nu ätit lunchen, jag vet att det blev alldeles för lite för jag åt bara wokade grönsaker som var wokade utan något fett och åt inget av riset eller avokadon som var till så det var egentligen ingen komplett måltid. Men jag blev mätt och jag är stolt över att jag överhuvudtaget åt mat som någon annan lagat. Det var lite läskigt men jag klarade det ju iaf och jag lyckades vara social samtidigt som jag åt istället för att bara stänga in mig i mig själv och sitta med ångesten.

Ska strax iväg och fira min mamma och då ska jag äta middag där, kör på ett säkert kort och äter min vanliga gröt då men det är jobbigt för det blir på fel tid och på fel plats och med fel skålar och bestick och allt sådant där som är jobbigt när man har mycket tvång men som för andra inte spelar någon roll. Lite jobbigt också för eftersom vi haft så mycket firanden idag blir det mindre promenader igen, kommer bara hunnit gå lite mindre än 2 timmar idag.

Men får överleva den här dagen också och fokusera på allt trevligt jag haft och kommer ha med släkten. Jag höll ett improviserat tal inför hela släkten (och vi var många idag, säkert 20 stycken) och berättade hur mycket jag älskade min farfar och att han var världsbäst och alla blev jätte berörda. Jag hade inte tänkt säga något men bara kände att jag ville få säga det, för det är ju så jag känner.

En intressant sak var när vi satt i bilen, min lillebror har en väldigt snygg och smal flickvän och jag har känt mig som en heffaklump jämfört med henne, men när vi satt i bilen bredvid varandra så såg jag att mina lår inte ens var hälften så stora som hennes, mina ben var verkligen jätte små i jämförelse. Det var en ögonöppnare, jag som tycker att jag är så stor jämfört med henne och alla andra. Men när vi satt så där tätt i bilen och benen var precis bredvid varandra gick det ju inte att undvika att se. Jag kände mig typ så här :eek: :confused: :down: Jag kanske inte är världens tjockaste?
Jag tycker du är bra som utmanar tvången!

Första dagen på jullovet!

Har tagit ordentlig sovmorgon, gått promenad i frostig skog, tittat på lamm och gosat med får, yogat, byggt pepparkakshus och ptja, gjort vad jag känt för helt enkelt! Maten helt ok men kände att jag riskerade att hamna i småätande nu på kvällen trots att jag var mätt (:meh:), var på väg att trilla dit för suget men bestämde mig för att sticka ut och springa istället. 21:50 lördag kväll :angel: Sambon tittade på mig som om jag var knäpp när jag sa att jag skulle ut en sväng :D

Blev iaf drygt 6 km, sprang och gick om vartannat men sprang mest. Yogade lite lugnt som nedvarvning. Suget är borta och jag känner mig skönt trött. Försöker lära mig att bota rastlöshet med aktivitet istället för mat :p

Känner mig just nu så vidrigt osugen att dra iväg till gymmet och genomföra min timme med en instruktör. Känns bara stressigt eftersom det är nya lokaler och jag inte har med någon jag känner (jag får ett rejält kontrollbehov när jag är för stressad, har jag med någon kan jag liksom "putta över ansvaret" på den och bara flyta med). Men det är ju för sent att backa ur nu, eftersom jag ska vara där om en timme. Är löjligt nervös, och dessutom rädd att knäna inte ska hålla.

Känner mig just nu så vidrigt osugen att dra iväg till gymmet och genomföra min timme med en instruktör. Känns bara stressigt eftersom det är nya lokaler och jag inte har med någon jag känner (jag får ett rejält kontrollbehov när jag är för stressad, har jag med någon kan jag liksom "putta över ansvaret" på den och bara flyta med). Men det är ju för sent att backa ur nu, eftersom jag ska vara där om en timme. Är löjligt nervös, och dessutom rädd att knäna inte ska hålla.
Hoppas att det går bra när du väl är där!

Kl
Idag blev det skidåkning. En mil plus några km tog jag mig medan sambon körde intervaller i en backe. Lite sämre fäste än igår men i gengäld var glidet bättre så jag kunde staka mer. Var rätt mör i benen efter gårdagen så det var skönt att staka.
Imorgon blir det en lugn löptur, och på tisdag antingen skidor eller en längre terrängrunda. På kvällen ska jag följa mina gamla stallkumpaner på den årliga tomtningen (vi ger knäckebröd till hjälpsamma typer som höbonden och folk som lånar ut bete), det brukar bli några km till fots och ganska mycket julgodis:-)

Så, nu har jag överlevt.
Jag försökte vända dom dåliga tankarna och tänka "vaddå inte vill gymma? det är väl självklart att du vill det! bli stark, uthållig och snygg!" (jag skäms lite för att min hjärna använder just "bli snygg", men det är ju så sanningen ser ut, jag ser mig själv som en oformad blobb just nu). Det gick lite bättre efter mina egna peppningsförsök i alla fall, inget blir ju bättre av att gå och muttra över att man inte vill.
Fick en himla trevlig instruktör, en tjej i min egen ålder och hon la upp ett pass som kändes okej. Väldigt basic och lugn timme blev det, vilket passade mig perfekt just idag.
Så nu har jag även köpt mig ett årsmedlemskap, vilket nu låg på 195kr/mån. Så nu när jag har 7 minuters promenad, i normalt gångtempo, från dörr till dörr och har tillgång till både gym, bad och gruppass så ska jag väl komma igång :D

Så, nu har jag överlevt.
Jag försökte vända dom dåliga tankarna och tänka "vaddå inte vill gymma? det är väl självklart att du vill det! bli stark, uthållig och snygg!" (jag skäms lite för att min hjärna använder just "bli snygg", men det är ju så sanningen ser ut, jag ser mig själv som en oformad blobb just nu). Det gick lite bättre efter mina egna peppningsförsök i alla fall, inget blir ju bättre av att gå och muttra över att man inte vill.
Fick en himla trevlig instruktör, en tjej i min egen ålder och hon la upp ett pass som kändes okej. Väldigt basic och lugn timme blev det, vilket passade mig perfekt just idag.
Så nu har jag även köpt mig ett årsmedlemskap, vilket nu låg på 195kr/mån. Så nu när jag har 7 minuters promenad, i normalt gångtempo, från dörr till dörr och har tillgång till både gym, bad och gruppass så ska jag väl komma igång :D
Skönt att det gick bra, och verkar smidigt att ha så nära!

Idag har jag tagit mig själv i kragen och släpat mig ut på en halvtimmes promenad med ponnyn. Det är egentligen ingen katastrof att hästen har fått två lugnare veckor, hon är så ung att jag hade tänkt mig åtminstone fyra veckors vila för henne i vinter, men för min del är det så mycket skönare att faktiskt ta sig den tiden i stallet och koppla bort tankarna på skolan. Den här veckan som kommer blir väl också lite upp- och nervänd i och med jul och julfirande, men jag har en förhoppning om att åtminstone kunna få ut henne litegrann under veckans lopp. Och framför allt, idag vänder det, det blir ljusare! Jag ser verkligen fram emot varenda minut av förlängt dagsljus. :bump:

Här är en till som njuter av jullovet för fullt (fast imorgon måste jag börja tentaplugga så smått :meh:), och här har bakats både pepparkakor, lussekatter och julkola. Goes without saying att det blivit en hel del ätande också, men det hade jag räknat med.

Idag var jag ute på en 30 min powerwalk och när jag kom tillbaka körde jag lite cirkelträning. 1 min plankan, 10 leg raises och 30 sekunder sidoplanka per sida i 3 omgångar blev det. Sedan 15 bulgariska utfall per ben - 3 omgångar per ben - och slutligen en övning som jag inte vet vad den kallas men som svider rejält i rumpa och baksida lår. Var både svettig och dallrig i kroppen efteråt, så jag bedömer det hela som ett lyckat träningspass!

Skönt att bevisa för mig själv att jag inte bara kan hålla igång när jag är borta från gymmet, utan att jag faktiskt tycker det är skönt och roligt också. Men jag saknar vikterna lite, det gör jag...:p

Crossfit känns väldigt tävlingsinriktat och det passar nog inte alla. Jag är skeptisk till träningsformen av flera skäl, bl.a. eftersom jag har tränat tyngdlyftning och att göra dessa explosiva och tekniska lyft på tid som man gör i crossfit är enligt det jag l in ärt mig bara korkat. Sen kan jag förstå att det är kul och att man verkligen gillar intensiteten och gemenskapen, men jag kan också förstå din upplevelse. Du är inte dålig, men att tävla varje träningspass kanske inte är din grej?

Jag är också skeptisk. Samtidigt är ju alla som pysslar med det så himla frälsta... Jag ska eventuellt ge det en chans till, men jag får se. Det var ju kul liksom, men knäckande. Stackars sambon kom hem till en ledsen tjej sen :p Känns bättre nu i efterhand dock.

@Qelina, jag skrev ett relativt vettigt svar på vad det är, men lyckades radera skiten. Lättast är nog en snabb googling :p

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 914
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 517
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 389
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 515
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Om samvete vs effektivitet
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur