I går red jag två hästar. Min prinsessa och den andra, som är världens bästa ponny

Två helt fantastiska hästar, med andra ord.
Lilla killen som jag red först är så oerhört lättriden så det nästan är pinsamt. Bara att hoppa upp, sitta rätt, och så flyter han fram och gör allt perfekt. Underbar, underbar häst

Min lilla fröken, däremot, gick det inte lika bra med. Hon har stått några dagar så det är ju därför, och det är bara att ta nya tag idag när jag ska ut. Det vet jag. Jag försöker att inte låta den dåliga känslan igår sänka mig allt för mycket, för jag VET ju vad det beror på. Hon kan inte ens stå en dag utan att bli smått explosiv och övertaggad, så jag kan ju inte direkt räkna med annat än kaos när hon har vilat fyra dagar

Egentligen borde jag nog se det som att det gick bra, med de förutsättningarna.
Hur som helst. Jag har ett stort problem. Stort och pinsamt! Och ni här är ju så snälla, smarta och kunniga, så ni kanske kan hjälpa mig?

Jag har ridit i minst 15 år. Varit aktiv tävlingsryttare i uppåt 10 år. Haft helt egen häst i sju och ett halvt år, delat häst i elva år. Jag borde alltså, verkligen, kunna det här.
Men jag har aldrig lärt mig KÄNNA vad som är rätt galopp

Hur gör man? Har ni nåt bra tips? Jag måste alltid tjuvkika, och det gör förstås att min sits blir sämre och jag "tappar fram" hästen lite. I synnerhet med tanke på att min häst har världens fluffigaste man, så jag måste verkligen luta mig fram för att se...

Och det känns lite pinsamt, att vara såpass rutinerad som jag ändå är och inte klara av en så grundläggande sak. Har ni några tips?