Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Qelinas filmjölkslimpor (2 stycken 2 liters formar, det blir rejäla limpor)
7 dl fiberhavregryn
4 dl grahamsmjöl
7 dl grovt rågmjöl
10 dl kruskakli
2 dl Pofiber
3 tsk salt
8 tsk bikarbonat
grovrivna morötter (jag vill ha mycket morötter så jag tar 2 fulla rivjärn= lite mer än 1 kg )
6 dl vatten
1 liter lättfil

Blanda alla torra ingredienser, riv sedan morötterna grovt och blanda i. Avsluta med att blanda i filmjölk och vatten. Lägg i formarna, jag har silikonformar så då behöver man inte smöra och bröa formarna men har man vanliga formar behövs det. I och med morötterna behöver man ingen sötning, många filmjölksbröd har t.ex. sirap i men morötterna ger brödet sötma. Man kan också byta ut morötterna mot 1-2 squash.

Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 105-110 minuter (iaf i min ugn, kanske skiljer sig lite men man lär sig vad som blir bäst och sen beror det på hur mycket morötter man tar för tar man mindre morötter behövs det kortare tid i ugnen för det är inte lika saftigt). Låt bröden svalna och stelna till lite mellan bakhanddukar innan du skivar dem för då håller de ihop bättre. Tips för att brödet inte ska gå sönder när du skär, vänd det upp och ner så brödet ligger på ovansidan som är den knaprigaste och hårdaste sidan, det blir mycket lättare att skära om man börjar med den mjuka sidan. Skär i portionsbitar,lägg bitar av bakplåtspapper mellan varje skiva så de inte klibbar ihop i påsen, frys in och ta fram så mycket du vill ha så smakar det alltid nybakat!

Det känns som jag har gått upp flera kilo idag, iaf minst 1-2 kg :nailbiting: Känner mig stor och svullen, vet inte om jag är det på riktigt av medicinen och att jag faktiskt har svullnat upp eller om det är mina tankar. Men det känns väldigt jobbigt, känner mig som en stor fluffig sak med en massa valkar och daller. Ska ut på sista promenaden nu och ena sidan av mig vill gå en kort runda för att jag är trött efter en social dag och den andra vill gå långt för att jag är så tjock :(

Livrädd för att äta kvällsmelliset, rädd för att ta något att dricka för att jag druckit mycket te idag och nu är jag rädd att allt jag dricker samlas i min kropp. Vill inte ha in något i kroppen men är törstig och så vet jag att jag behöver äta kvällsmellis men känslan är den här :banghead:

Qelinas filmjölkslimpor (2 stycken 2 liters formar, det blir rejäla limpor)
7 dl fiberhavregryn
4 dl grahamsmjöl
7 dl grovt rågmjöl
10 dl kruskakli
2 dl Pofiber
3 tsk salt
8 tsk bikarbonat
grovrivna morötter (jag vill ha mycket morötter så jag tar 2 fulla rivjärn= lite mer än 1 kg )
6 dl vatten
1 liter lättfil

Blanda alla torra ingredienser, riv sedan morötterna grovt och blanda i. Avsluta med att blanda i filmjölk och vatten. Lägg i formarna, jag har silikonformar så då behöver man inte smöra och bröa formarna men har man vanliga formar behövs det. I och med morötterna behöver man ingen sötning, många filmjölksbröd har t.ex. sirap i men morötterna ger brödet sötma. Man kan också byta ut morötterna mot 1-2 squash.

Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 105-110 minuter (iaf i min ugn, kanske skiljer sig lite men man lär sig vad som blir bäst och sen beror det på hur mycket morötter man tar för tar man mindre morötter behövs det kortare tid i ugnen för det är inte lika saftigt). Låt bröden svalna och stelna till lite mellan bakhanddukar innan du skivar dem för då håller de ihop bättre. Tips för att brödet inte ska gå sönder när du skär, vänd det upp och ner så brödet ligger på ovansidan som är den knaprigaste och hårdaste sidan, det blir mycket lättare att skära om man börjar med den mjuka sidan. Skär i portionsbitar,lägg bitar av bakplåtspapper mellan varje skiva så de inte klibbar ihop i påsen, frys in och ta fram så mycket du vill ha så smakar det alltid nybakat!

Vad gott det låter!

Det var länge sedan jag bakade bröd, men då brukade jag också göra filmjölkslimpor. Gott och skönt att slippa jäsningen :)

Idag har varit en väldigt obeachig dag. Började med brunch och eggs royale på mysigt café i the village och sedan bakade jag kladdkaka. Nu ska vi snart iväg och käka spanskt på trevlig restaurang, paella eller fideua blir det och sedan slinker det nog ner en tapa eller två också, de har mina favoritbravas där :d En promenad har det dock blivit och vi måste även gå en del för att komma till restaurangen.

Alltså jag tror jag dör! Ångesten från helvetet är här och jag orkar bara inte! Känner mig så enormt fet och äcklig och är så rädd för att äta. Börjar bli lite trött av mina lugnande mediciner så själva kroppen börjar komma ner i varv men huvudet spinnet på i full fart om hur farligt det är att äta. Jag orkar inte det här!

Vad gott det låter!

Det var länge sedan jag bakade bröd, men då brukade jag också göra filmjölkslimpor. Gott och skönt att slippa jäsningen :)
Det är gott!! Speciellt med keso på, det har jag alltid.

Jag har bakat en hel del genom åren både följet recept men också hittat på massor av egna recept, både med bakpulver, bikarbonat, jäst och surdeg och tycker det är roligt. Men jag föredrar filmjölkslimpor och jag tycker de är allra godast. Jag tar som sagt keso på och sen egengjord färsksaltad gurka och det blir himmelskt gott och sjukt saftigt.

Det är gott!! Speciellt med keso på, det har jag alltid.

Jag har bakat en hel del genom åren både följet recept men också hittat på massor av egna recept, både med bakpulver, bikarbonat, jäst och surdeg och tycker det är roligt. Men jag föredrar filmjölkslimpor och jag tycker de är allra godast. Jag tar som sagt keso på och sen egengjord färsksaltad gurka och det blir himmelskt gott och sjukt saftigt.

Modigt att hitta på egna recept, när jag improviserar blir det alltid pannkaka :p

Om du vill får du gärna dela med dig av receptet på gurkan också, det lät också smarrigt :d

Okej, "mer" död (längre tid) än jag har den antar jag att du menar? Bålspänningen & andningen var riktigt bra tips, de har jag hört tidigare men helt glömt bort! Tack :)

Egentligen inte längre tid, men du ska släppa all spänning i kroppen och verkligen ta in ny luft innan du drar upp stången på nytt :).

Träningen den här dagen gick... inte alls.
Avbokade ju passet, vaknade utvilad men hann(/prioriterade) inte till gymmet innan jobbet. Blev iaf 1,5 timmes promenad med hundar och sambo i solen :D
Tänkte istället åka skidor nu ikväll men pga ångestattack är jag en timme sen från jobbet och har huvudvärk.
Planen att springa intervaller före eller efter jobbet imorgon känns inte jättelockande heller... men får väl släpa med mig kläderna iaf.

Förra veckan, 30 kg: http://vid1109.photobucket.com/albums/h427/wysiwyg01/video-1423919251.mp4.mp4

Igår, 30 kg: http://vid1109.photobucket.com/albums/h427/wysiwyg01/video-1423919350.mp4.mp4

Igår, 40 kg: http://vid1109.photobucket.com/albums/h427/wysiwyg01/video-1423919379.mp4.mp4

(Taggar dig nu @pepp så får du se hur fint jag lyckats ta mig bort från maskinerna! Kör till och med bänkpress och benböj :D)

Jag skulle vilja tipsa dig om att vrida ena handen. Så att du håller såhär (såg inte ut som att du gjorde det):

Malin-marklyfter.jpg

Då får du ett stadigare/stabilare grepp och orkar lyfta tyngre :)

Alltså jag tror jag dör! Ångesten från helvetet är här och jag orkar bara inte! Känner mig så enormt fet och äcklig och är så rädd för att äta. Börjar bli lite trött av mina lugnande mediciner så själva kroppen börjar komma ner i varv men huvudet spinnet på i full fart om hur farligt det är att äta. Jag orkar inte det här!
Du är inte fet. Du är nummer två i en lista av nio kroppstyper, INTE en nia. Du är allt annat än fet, det är bara ätstörningstomtarna som tror att du är det. Du måste äta. Äta för att leva och fungera!

Även om det känns skitjobbigt så måste du äta och dricka. Jag förstår att det känns aptufft med din nya medicin och dess biverkningar, men du behöver näring för att din kropp ska klara av att hantera medicineringen. Du har ju fått höra bla från vården och @LindgrenV att du fortfarande är underviktig och jag hoppas att en del av dig kan ta det till dig. Oavsett hur mycket du väger borde det inte få stjäla så mycket tankekraft från dig, hur mycket eller lite du väger har inget inflytande över vem du är som person eller ditt egenvärde. Jag vet inte riktigt vad mer jag kan säga, mer än att jag hejar på dig och finns här för att stötta dig så mycket jag kan.

Jag skulle vilja tipsa dig om att vrida ena handen. Så att du håller såhär (såg inte ut som att du gjorde det):

Malin-marklyfter.jpg

Då får du ett stadigare/stabilare grepp och orkar lyfta tyngre :)

Jag har inte sett det greppet förut, borde det inte innebära att du använder olika muskler på höger och vänster sida?

//nybörjare på styrketräning

Jag har inte sett det greppet förut, borde det inte innebära att du använder olika muskler på höger och vänster sida?

//nybörjare på styrketräning
Jag lärde mig det greppet från början när jag tränade med min PT. Är man orolig för att använda olika muskler kan man ju variera mellan vilken hand man håller framåt och vilken man håller bakåt. Den största risken när du kommer till tyngre vikter är ju att stången glider ur händerna, vilket detta grepp stoppar lite grann. Blir enormt stor skillnad med greppstyrkan när man håller sådär!

Jag lärde mig det greppet från början när jag tränade med min PT. Är man orolig för att använda olika muskler kan man ju variera mellan vilken hand man håller framåt och vilken man håller bakåt. Den största risken när du kommer till tyngre vikter är ju att stången glider ur händerna, vilket detta grepp stoppar lite grann. Blir enormt stor skillnad med greppstyrkan när man håller sådär!

Ah ok då är jag med, tack för tipsen! Tänkte inte ens på att man kan variera greppet :banghead: Nu lyfter jag iofs inte tungt men ska tänka på det om jag gör det i framtiden :)

Ah ok då är jag med, tack för tipsen! Tänkte inte ens på att man kan variera greppet :banghead: Nu lyfter jag iofs inte tungt men ska tänka på det om jag gör det i framtiden :)
Prova nästa gång du lyfter även om du inte lyfter tungt, bara för att känna på :) Jag kör ju runt 70-90 kg när jag tränar marklyft så jag använder det greppet för att få mer stabilitet. Har inte så mycket greppstyrka så händerna vill gärna glida när jag börjar bli trött, då håller jag hundra gånger bättre om jag vänder ena handen :)

Eller att man i alla fall bokar ridhuset när det i praktiken ändå inte är möjligt för någon annan att rida samtidigt... :/

Just idag var det ju ishalka också, annars hade jag lätt promenerat honom utomhus men det var ju stört omöjligt.
Tack, redan när jag hade skrivit av mig här kändes det bättre. Nu har jag dessutom fått i mig mat och ska iväg till kompisen, blir en bra kväll hoppas jag :)
Hade ju varit smidigt om ni haft som regel att om man ska använda hela banan med hindermaterial så ska banan bokas, bokas den inte får man bara ha hinder på halva banan för att andra ska ha en chans. Går det inte att lägga fram någon sådan idé till stallansvarig?

Själv inser jag att det är förbannat skönt att vara ensam ansvarig för hela stallet :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 216
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 588
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023