Är det någon som har erfarenhet av eller tips kring mental träning? Min kompis som är duktig hoppryttare red pålle idag och han var hur cool som helst. Efter några språng med henne satt jag upp och skulle trava över två minhinder, ca 20 cm högt. Tyvärr så blev jag superspänd, höll alldeles för hårt i tygeln vilket gav pålle ett ryck i munnen istället för eftergivt och pålle svarade med en bockning. Ingenting jag klandrar hästen för såklart utan allt hänger på mig! Han är så pass känslig för hur jag rider att han också spänner sig om jag spänner mig. Det blir extra tydligt eftersom han är stencool med annan ryttare i sadeln. Vi sänkte i alla fall allting till markbommar och då kunde jag trava över helt avspänt. Jag VILL så himla gärna hoppa honom igen men olyckan sitter fortfarande kvar i kropp och huvud

. Jag blir spänd och kan inte riktigt kontrollera min egen kropp, känns det som. Min häst är ju inte så erfaren och jag vill inte överföra denna ofrivilliga osäkerhet jag har på honom! Jag vill tillbaka till där vi var i höstas och tog oss över hindren tillsammans.
Planen är att stegra långsamt - från travbom på marken till upphöjd bom när jag känner mig helt trygg med det förstnämnda, och sedan hinder när upphöjd bom känns bra - men jag tänker att det kanske finns något mer jag kan göra för att slappna av? Djupandning, något mentalt mantra, vifta på öronen eller vad som helst?