Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter (rast) på jobbet med huvudvärk och yrsel :( Hoppas verkligen att jag inte håller på att bli sjuk! Jobbar 4 timmar till... Ledig imorgon iallafall.

Åh jag är också himla sugen på att vandra! Över huvud taget är jag väldigt sugen på att åka upp till svenska fjällen på sommaren. Vi kanske får anordna en buke/beach-resa :D

Känner mig rastlös och har således virvlat runt i huset och städat! Skönt att ha lite energi för en gångs skull. Känner dock av värken i munnen fortfarande så någon regelrätt träning hoppar jag över men bara att känna att jag vill röra mig är rätt skön.

@Jenka Tack för ditt svar, jag har någon sors tanke om att man egentligen behöver träna typ varje dag för att få resultat och det är så jag brukade träna förr så nu håller jag på att lära om och försöka nöja mig med att inte träna varje dag utan bara ett par gånger i veckan.

@Jenka Tack för ditt svar, jag har någon sors tanke om att man egentligen behöver träna typ varje dag för att få resultat och det är så jag brukade träna förr så nu håller jag på att lära om och försöka nöja mig med att inte träna varje dag utan bara ett par gånger i veckan.

Det är snarare tvärtom, för att få resultat måste man se till att kroppen får tid till återhämtning.

Det blir ingen träning ikväll, lagom till att jag gjort mig klar att bege mig till gymmet drar det igång ett åskoväder och jag känner mig mindre sugen på att gå utanför dörren just nu :meh:

Jag drömmer om kungsleden men vet inte om jag är för feg för att åka ensam.. I vilket fall som helst så ska jag vandra lite här på ön tänker jag mig, alt cykla om mina knän är starka nog för det till dess. :)

Drömmer om en vandringsresa till Spanien, Italien eller Frankrike också.

Åh, åk till Italien! :D Var där i höstas på jobbresa och vandrade en halvdagstur på Sorrentohalvön (nära Amalfikusten). Skulle gärna åka dit och utforska mer!

Åh jag är också himla sugen på att vandra! Över huvud taget är jag väldigt sugen på att åka upp till svenska fjällen på sommaren. Vi kanske får anordna en buke/beach-resa :D

Känner mig rastlös och har således virvlat runt i huset och städat! Skönt att ha lite energi för en gångs skull. Känner dock av värken i munnen fortfarande så någon regelrätt träning hoppar jag över men bara att känna att jag vill röra mig är rätt skön.

Ja, det var en kul idé! :) Jag har inte varit i fjällen alls så jag är väldigt pepp på att åka dit!

Jag hade (och har) blåvägrat att hantera hästar som inte kan uppföra sig normalt. Det är ens förbannade skyldighet att se till att ens häst kan hanteras av alla i normala vardagssituationer om man står i ett kollektivstall (och då inbegriper det att kunna ledas utan något löjligt kedjegrimskaft). Jag blir rent av arg av att läsa det du skriver! :mad:

@snow Men fy! :eek: Det där är anledningen till att jag inte gillar att hantera andra människors bängliga hästar... Hoppas det inte är någon fara med hälsenan!

@snow : åh vad jobbigt att behöva ta hand om andras bråkiga hästar :/ har ju ej hängt med så bra i vinter, vad är det för skador du haft? Hoppas hälsenan är ok!

Jag förstår att du är less. Jag har ju provat massor av olika stall (nu lät det som att jag har stått i tusen stall, och det har jag inte gjort, men de har varit väldigt annorlunda upplagda), och alltifrån att sköta allting själva via kollektivstall till helt inackorderad. Helinackorderingen var sämst av helt andra skäl, och dessutom är det en form som inte riktigt passar mig som person (jag blir bara irriterad om jag kommer till stallet på eftermiddagen och min box fortfarande inte är mockad fast den skulle vara det, och ändå så vet jag att det beror på att personen jobbar, men då ställer jag mig och mockar den, typ, och det känns som lite onödiga pengar när man inte har så mycket av den varan), men annars är kollektivstallet definitivt det sämsta jag provat. Dels för att det där med att ha pass på schema är så otroligt krabbigt, dels för att ingen vill ta obekväma pass som jul- och nyårshelger så då blir det bara en massa gnäll och klagomål, och dels för det du beskriver, att folk inte uppfostrar sina hästar. Jag vet inte hur många gånger jag höll på att bli översprungen av galet föl/unghäst vid utsläppen, för att ägaren inte prioriterade att lära fölet att gå i grimma. (Sen kan vi ju diskutera hur avskräckt jag blev av just den hästen, eftersom jag råkar stå som ägare till den idag. :angel:)

Idag betalar jag för in- och utsläpp samt fodringar. Jag mockar själv och ser till så att det finns hö packat för insläpp/kväll, samt morgon och lunch dagen efter. Behöver inte göra något med de andras hästar mer än i undantagsfall, och här är hästarna så pass hanterliga och trevliga att det inte ens hade blivit jobbigt. Perfekt deal. Och aldrig mer kollektivstall, det ska jag undvika som pesten.

Det är ju verkligen ett dilemma med vilken uppstallning man ska ha. Mitt stall är "semi-kollektivt". Står på en ridskola så personal sköter in- och utsläpp måndag-fredag. Vi privathästägare sköter våra egna hästar på helger och hela stallet på storhelger. Det står inskrivet i kontraktet och är aldrig något tjafs kring. Jag har cirka 2 pass/månad fördelat på antingen morgonfodring+utsläpp, lunchfodring, e.m.-fodring + intag eller kvällsfodring så det är verkligen inte mycket jobb. Nackdelen är just andras bängliga hästar (helt ärligt så är det de vars hästar är "fina tävlingshästar" som är jobbigast att hantera... nästan som att hästen kompenserar sin bänglighet med att springa fint på dressyrbanan eller hoppa högt, men det gynnar ju inte mig precis som bara ska ta in hästen från hagen...).

@Trollunge Jag flög av min häst i december och landade på ansiktet. Fick frakturer på två nackkotor, bruten näsa, kotkompression i bröstryggen, fyra stugn i munnen + diverse skrapsår i ansiktet. Är dock helt ihopläkt nu!

Ja jag vill jättegärna upp på Kebnekajse. Eller åka ut och tågluffa. Nåt i den stilen helt enkelt, inte åka nånstans och ligga på en strand i en vecka.
La ut frågan på ett reseforum och har fått svar från en tjej som är sugen på att åka ut två veckor i sommar, kanske kan bli något av det.

Men åh vad häftigt! Om du vågar ge dig ut på en sådan grej så tror jag definitivt att du får ett minne för livet. Angående det här med att hitta rätt på flygplatser etc så är det faktiskt mycket enklare än på bra många andra ställen. De flesta flygplatser är standardiserade med tydlig skyltning till alltifrån gater till toaletter. Är man i ett land där folk talar bra engelska så brukar det vara nemas problemas att ta sig ifrån flygplatsen också, annars kan man ofta förboka en taxi via sitt hotell t.ex. Den läskigaste ensamresa jag har gjort var när jag skulle hälsa på min kompis i S:t Petersburg. Passkontrollen i Ryssland är rätt obehaglig och väldigt få "vanliga" människor talar engelska. Min kompis hade bokat en taxi och på något vänster lyckades jag hitta taxichauffören trots att vi inte kunde kommunicera så bra pga språkförbistringarna. Jag var dock redigt nervös under hela bilfärden in till stan - dels pga den extrem hetsiga trafiken och dels att chauffören typ skulle kasta ur mig i något gathörn efter att ha rånat mig först... Men allt gick bra och jag kom både dit och hem välbehållen :).

Ett jättebra och tryggt land att åka till för naturupplevelser och kanske ridning är Island! Alla är jätteduktiga på engelska, det är "nordiskt välordnat" och naturen är mer än fantastisk. Nackdelen är väl vädret då, även om vi hade underbart väder under våra två veckor på Island förra sommaren. Det är heller ingen lång resa, men såklart ganska dyrt (våra två veckor inkl 6 dagars ridning + 6 dagar hyrbil gick på ca 20000 SEK/person, och då bodde vi i tält eller hos en vän till min pojkvän så inga direkta boendekostnader).

Lite Islandsporr bara för att:
550965_10151571889261662_601287212_n.jpg

1146730_10151571888646662_768572354_n.jpg

9076_10151571890751662_2114756327_n.jpg

Vad resesugen jag blev nu på grund av denna tråd. :p Planen är att det ska ske något slags resande under semestern, frågan är bara hur mycket man kan tänkas hinna med på några veckor egentligen. Det är så mycket som jag både vill, borde och måste göra på semestern. :p Vandring i Sverige eller Norge står iaf högt på listan, tillsammans med en resa till släkten i Serbien. Har inte varit där sen 2008, och det går ju faktiskt utmärkt att vandra där också... :idea:

@cili Liksom @snow skriver så är flygplatser väldigt smidiga! Jag har varit oerhört flygrädd och varit totalt panikande på flygplatser. Men har ändå lyckats flyga själv i alla fall en gång och då från Belgrad där nästan ingen pratade engelska. Så länge du checkat in på plats så kommer du inte missa flyget och det är alltid väldigt välskyltat till gaterna. :)

@Qelina: tanken är att resa största delen av tiden! Vi har en campervan vi antagligen kommee bo största delen av resan i och nör vi lämnar sydney ska vi ta oss upp längs östkusten till cairns, däreftet darwin, alice springs, adeleide och tillbaka till melb där vi startade. Vi bodde i lägenhet i Melbourne i nästan 2 mån när vi kom ner men kommer nog bara stanna så länge på nåt ställe en gång till i juni/juli när vi planerar att jobba lite mer :)

@Sleepan: haha, ja vi kör ju andra hållet så hoppas på att åka med vädret bättre ;) men vad roligt att höra att du gillade det så mycket!

@snow: nej men usch vilken otäck olycka! Skönt att höra att du är återställd, men förstår att du inte är sugen på fler sådana incidenter..!

-------------------------------------

Nu har dagen precis börjat här och vi har verkligen ingen plan alls för vad vi ska hitta på idag :p är lite molnigt ute med. Kommer ju def gå ut o gå lite osv men tror pv tänkte jobba några h nu på morgonen först..

God morgon till en ny vecka!

Vaknade med världens huvudvärk så jag ska först och främst ta mig igenom jobbet innan jag börjar tänka på motion. :(

Ny vecka, förra veckan bestod av tre gruppträningspass och två kortare promenader. Lagom!

Denna vecka blir det nog svårare med, är fullbokad nästan varje kväll efter skolan och ska hem till Sthlm under helgen. Vi får se vad som blir av, men ska träna ikväll i alla fall.

Hoppas kunna komma ner till 67 kg till nästa vecka, länge sen jag låg under 68 kg! :bump:

Har tappat all motivation till allting. Ingen som helst aptit längre, inget träningssug, ointresserad av skolan, orkar inte umgås med folk (eller ens prata med dom i telefon), har ingen lust att kliva utanför lägenhetsdörren.
Vet inte alls hur jag ska vända det.

Kommer boka av kvällens corepass. Känner inte att det kommer bli något vettigt av att masa sig dit och bara känna ett enda stort "jag hade hellre suttit hemma i soffan", när det är fullbokat med folk i kö som faktiskt VILL genomföra det där passet. Lär inte heller gå iväg till gymmet nu på dagen, för jag är inte det minsta sugen. Alls.

Har varit uppe sen halv åtta och bara druckit ett glas mjölk och tagit några chips som var över sedan helgen.
Borde läsa in mig på det som dagens föreläsningar (som jag alltså inte åkt till) handlar om, dvs "Träningsmetoder" - vilket jag normalt sett hade kastat mig över för att det verkar så himla intressant. Men idag känner jag mig inte intresserad av någonting alls.

@cili När jag får sådana svackor brukar jag vara extra noga med att tvinga iväg mig själv i alla fall. Trots att jag inte vill eller orkar. Ingenting blir bättre för mig av att isolera mig och inte gå ut, det blir bara värre. När jag var yngre lät jag det hela eskalera till den grad att jag inte gjorde någonting alls, sov från 05-15, slutade äta (eller hetsåt), slutade höra av mig till vänner etc.

Har du ingen kompis, klasskompis eller bekant du kan boka in dig med idag? Även om det är jobbigt så ta dig iväg, det blir inte bättre av att ligga hemma och göda ångesten.

@cili När jag får sådana svackor brukar jag vara extra noga med att tvinga iväg mig själv i alla fall. Trots att jag inte vill eller orkar. Ingenting blir bättre för mig av att isolera mig och inte gå ut, det blir bara värre. När jag var yngre lät jag det hela eskalera till den grad att jag inte gjorde någonting alls, sov från 05-15, slutade äta (eller hetsåt), slutade höra av mig till vänner etc.

Har du ingen kompis, klasskompis eller bekant du kan boka in dig med idag? Även om det är jobbigt så ta dig iväg, det blir inte bättre av att ligga hemma och göda ångesten.
Vet att du har rätt i det du säger, egentligen. Men samtidigt känns det inget vidare att tvinga sig iväg till gymmet när jag ätit fantastiskt dåligt (att jag dessutom är vidrigt täppt i näsan trots nässpray bidrar det med, det är dock ingen fara för jag har ingen feber eller halsont).

Mina klasskompisar finns i Göteborg, dvs en bra bit härifrån. Känner inte många personer här i stan.

Blir inte bättre av det förbannade blåmärket i armen. Kan knappt lyfta kattungen (som inte ens väger ett kilo) utan att det gör ont :(

@cili Men ät något ordentligt nu och gå iväg sen! Det behöver ju inte vara någon festmåltid, lite pasta och smör kan bli bra. Ta med dig ombyte och så sätter du dig på ett bibliotek eller café efter träningen och pluggar det du ska. Jag kan inte plugga hemma när jag mår dåligt eller är nere, då blir det bara pannkaka av allting.

Om du inte äter, åker iväg och tränar eller pluggar idag kommer det ytterligare göda på känslan av värdelöshet och poänglöshet. Ta tag i en eller ett par av punkterna i alla fall! :)

Jag förstår precis hur det känns och hur jobbigt det är. Men du har ett val; antingen lägger du dig i soffan och göder på ångesten eller också ordnar du upp ett par punkter på din agenda. Det sistnämnda kommer kännas bättre och dessutom hjälpa dig att ta dig ur nedstämdheten.

@cili Jag menar inte att vara hård eller dum så jag hoppas inte du tar det så. Jag ger bara råd utifrån hur jag själv fungerar och jag vet hur jag måste tvinga iväg mig själv trots att jag inte sovit eller ätit eller knappt duschat för att det inte ska bli ännu värre.

Gör en sak idag och ta dig ut och gör det! Ta på dig vanliga kläder, åk iväg och ta dig ut istället för att stänga in dig. Det kommer kännas mycket bättre efteråt! Antingen en sväng på gymmet eller åk till ett bibliotek och sitt en stund med skolan. Det måste inte bli perfekt eller flera timmar, målet är att komma utanför dörren och pricka av en av sakerna du önskar göra.

@cili Jag menar inte att vara hård eller dum så jag hoppas inte du tar det så. Jag ger bara råd utifrån hur jag själv fungerar och jag vet hur jag måste tvinga iväg mig själv trots att jag inte sovit eller ätit eller knappt duschat för att det inte ska bli ännu värre.

Gör en sak idag och ta dig ut och gör det! Ta på dig vanliga kläder, åk iväg och ta dig ut istället för att stänga in dig. Det kommer kännas mycket bättre efteråt! Antingen en sväng på gymmet eller åk till ett bibliotek och sitt en stund med skolan. Det måste inte bli perfekt eller flera timmar, målet är att komma utanför dörren och pricka av en av sakerna du önskar göra.
Så tolkar jag dig inte heller, så det är lugnt.

Har dock ingen möjlighet att vara borta flera timmar, p.g.a. ny katt hemma som inte blivit vän med de andra än (vilket är ett ganska stort stresspåslag för mig). Men det är ingen anledning att stanna inne hela dagen.
Prio ett är att få i mig nåt att äta. Har tyvärr väldigt svårt att tvinga i mig något för då växer det bara i munnen och så blir det ännu svårare till nästa gång. Ska nog tina en skål hallon, det är bättre än inget.

Då var dagen här till ända! Lugn och stillasittande dag som helhet, men var ute på ett par promenader om totalt ca 1:15 min kanske (över 60 min iaf vilket är målet) samt körde 15 min styrka efter andra promenaden (knäböj, axelpress, armhävningar, situps, rygglyft, rodd). Imorgon planerar vi för låång promenad till bondi beach och sen beachwalk från bondi till coogee! Kommer nog ta stor del av dagen att genomföra :)

Dagens mat (helt ok!)

12.00 - 1 nektarin och en 'tamariball' (nån liten hemmagjord hälsoboll)

13.00 - stekt blomkåls'ris' med ägg och en grönkålssallad med pumpafrön och avokado

14.00 - 1 kopp fänkålste

16.00 - en skiva hembakt glutenfritt bröd med 1/2 avokado

19.00 - lite glutenfria kex med rödbetsdipp, 1 litet glas rött vin

19.30 - couscous med rostade rotsaker och kikärtor, 1 glas rött vin, 3 chokladbitar till efterrätt

Haha, jag kan lova er att vår backpackerkost inte har sett ut såhär innan vi hamnade i detta hushållet! :rofl: Men jag njuter så länge det varar ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 212
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 585
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka