Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad, specifikt, är det du hade velat göra/uppleva? Och vad är det som hindrar dig från att ta dig an just de sakerna? Hur kan du jobba för att nå dit?
Jag vet faktiskt inte riktigt. Men nånting.
Och en stor grej är att jag vill åka utomlands och se massa saker, uppleva mer än stället där jag bor liksom. Jag får sån vidrig ångest av när andra berättar om alla ställen dom varit på, det känns som att jag missat typ halva meningen med livet bara för att mina föräldrar inte haft råd/prioriterat att åka utomlands (eller inom landet heller för den delen, t.ex. när alla i min omgivning berättar om sina skidsemestrar dom åkt på varje år, själv blev jag typ dumpad hemma hos mormor och morfar på loven...) samt för att jag helt enkelt inte har eller haft någon att åka med (för jag vågar inte åka själv).
Jag har utan problem råd att åka utomlands en himla massa vändor, och i sommar har jag massor med tid - men jag vågar inte åka iväg själv, så det lär inte bli något med det.

Jag vet faktiskt inte riktigt. Men nånting.
Och en stor grej är att jag vill åka utomlands och se massa saker, uppleva mer än stället där jag bor liksom. Jag får sån vidrig ångest av när andra berättar om alla ställen dom varit på, det känns som att jag missat typ halva meningen med livet bara för att mina föräldrar inte haft råd/prioriterat att åka utomlands (eller inom landet heller för den delen, t.ex. när alla i min omgivning berättar om sina skidsemestrar dom åkt på varje år, själv blev jag typ dumpad hemma hos mormor och morfar på loven...) samt för att jag helt enkelt inte har eller haft någon att åka med (för jag vågar inte åka själv).
Jag har utan problem råd att åka utomlands en himla massa vändor, och i sommar har jag massor med tid - men jag vågar inte åka iväg själv, så det lär inte bli något med det.

Vart skulle du vilja åka? Om jag inte minns fel var du inne på att vandra och sådana resor kan man göra organiserat med t.ex. Svensk Turistföreningen. Du kommer garanterat lära känna trevliga människor på en sådan resa och det brukar finnas vandringar för alla nivåer. Går säkert att hitta utomlands också med olika resebyråer om du googlar lite. Eller släng ut en fråga i vänkretsen eller klassen - jag fjällvandrade en gång med två klasskompisar som jag inte kände jätteväl. Det var en fantastisk vandring och efter sju dagar på fjället så känner man garanterat varandra :).

Just nu är jag lite less. Vi har kollektiv skötsel av hästarna i mitt stall på helger och idag var det min tur att ha insläppet. Hästarna är alltid lite taggade då men det brukar gå bra även om man ibland har en häst ståendes på bakbenen bredvid en. Nackdelen med att behöva hantera andras hästar - min egen är alltid supersnäll att ta in från hagen. Jag gillar heller inte att vi har insläpp av upp till 16 hästar själv, det tar en himla tid att ta in dem en och en och de hästar som blir sist kvar tenderar att bli väl uppjagade. Idag hjälpte min pojkvän mig att ta in hästarna och tyvärr så hade jag nog lite för mycket fokus på att se hur det gick för honom, samt gjorde en felbedömning och använde inte kedjegrimskaft till en av hästarna som är erkänt "bänglig". Från ingenstans så sprang denna häst RAKT IN i mig bakifrån och jag måste ha fått en spark av hans framben på min hälsena när jag puttades framåt :(. Det gjorde inte superont direkt men nu ömmar den när jag går och värker lite grann konstant. Det bästa av allt är att jag har utsläpp imorgon bitt också, hoppas verkligen att hästarna sköter sig då och att jag inte är tvärhalt :meh:. Är så trött på skador nu; har haft världens skitvinter på den fronten!

Just nu är jag lite less. Vi har kollektiv skötsel av hästarna i mitt stall på helger och idag var det min tur att ha insläppet. Hästarna är alltid lite taggade då men det brukar gå bra även om man ibland har en häst ståendes på bakbenen bredvid en. Nackdelen med att behöva hantera andras hästar - min egen är alltid supersnäll att ta in från hagen. Jag gillar heller inte att vi har insläpp av upp till 16 hästar själv, det tar en himla tid att ta in dem en och en och de hästar som blir sist kvar tenderar att bli väl uppjagade. Idag hjälpte min pojkvän mig att ta in hästarna och tyvärr så hade jag nog lite för mycket fokus på att se hur det gick för honom, samt gjorde en felbedömning och använde inte kedjegrimskaft till en av hästarna som är erkänt "bänglig". Från ingenstans så sprang denna häst RAKT IN i mig bakifrån och jag måste ha fått en spark av hans framben på min hälsena när jag puttades framåt :(. Det gjorde inte superont direkt men nu ömmar den när jag går och värker lite grann konstant. Det bästa av allt är att jag har utsläpp imorgon bitt också, hoppas verkligen att hästarna sköter sig då och att jag inte är tvärhalt :meh:. Är så trött på skador nu; har haft världens skitvinter på den fronten!

Jag hade (och har) blåvägrat att hantera hästar som inte kan uppföra sig normalt. Det är ens förbannade skyldighet att se till att ens häst kan hanteras av alla i normala vardagssituationer om man står i ett kollektivstall (och då inbegriper det att kunna ledas utan något löjligt kedjegrimskaft). Jag blir rent av arg av att läsa det du skriver! :mad:

@snow Men fy! :eek: Det där är anledningen till att jag inte gillar att hantera andra människors bängliga hästar... Hoppas det inte är någon fara med hälsenan!

Min dag har varit... seg :p Gick upp vid 12 :angel: Sen slappade jag i soffan, kollade på damernas tremil och gosade med katten. Yogade en kort stund och nu på kvällen har jag varit i stallet. Fick lite motion när jag promenerade/longerade hästen. Det har varit ok i stallet de senaste gångerna men jag tror att beslutet har börjat mogna hos mig: jag ska börja leta mig vidare. Vill fortsätta med hästar men måste hitta en häst jag klickar med bättre för att det ska vara roligt.

Jag hade migränkänningar idag (sovmorgon är inte bra för mitt huvud :down:) så idag har det bara blivit lite lugnt promenixande till affären och ute med dottern. Ätande av lördagsgodis ut i solen blev det iaf! :up: :)

Hej alla fina beachisar!

Var länge sen jag skrev nu, men jag behöver komma med i gemenskapen igen känner jag! Lämnade ju lägenhet, jobb och Sverige i nov och åkte till Australien för ett år framöver :D Så ja, 3,5 månad har vi varit iväg nu!
I juni -14 blev jag och min pojkvän vegetarianer och efterhand började vi även äta mer och mer veganskt. Tränade yoga varje dag typ och sprang 3 dagar i veckan. Vägde typ 57-58 kg och mådde riktigt jäkla bra!
Iaf, iom flytten kastades ju alla rutiner på ända.. Fortsatte äta vegetariskt, men gick ifrån den veganska kosten. Tränade betydligt mindre i början till att typ inte träna alls från efter nyår ungefär.
Nu kom vi precis till vänner i sydney och jag hittade en våg ;) har ju känt att jag gått upp i vikt (jobbade på ett cafe i 2 mån i Melbourne där man fick ta precis vad man ville gratis..) men iaf, 3 kg hade jag gått upp sen jag kom till aus! Känner mig ej heller lika nice i kropp och knopp som jag gjorde i okt/nov.

Så! Dags att göra lite förändringar :) Gått ned 1 kg redan (på 5 dagar) genom att inte äta skräpmat/godis och se till att promenare iaf 1 h/dag. Har också ätit enligt periodisk fasta, så bara svart kaffe på morgonen och sen ätfönster mellan 12-20. Även återgått till att försöka äta så mycket veganskt som möjligt.

Just för tillfället bor vi hos min pojkväns faster i sydney, kommer nog stanna här en vecka framöver. Fastern är utbildad hälsocoach och äter till stor del vegansk kost (speciellt nu när vi är här) och hon gör typ massa egna nötmjölker, egen musli, bröd (fastern äter helt glutenfritt) etcetc. Så det känns jättebra! Lite ordentlig nystart :) Blir dock ej så periodisk fasta här tror jag, iaf inte om vi äter frukost ihop.

På motionssidan tänker jag fortsätta med promenader samt att försöka vara så vardagsaktiv som möjligt, spela lite fotboll i parker/ där vi campar, spela beachvolleyboll och springa/gå när vi är på stranden.

Ah, shit, kändes som det där blev ganska långt! Haha. Men vi kommer ha ganska stabilt internet framöver, och jag saknar er här i tråden så ska försöka hänga med igen! Blir dock alltid att skriva från mobilen så ni får stå ut med stavfel o konstigheter ;)

Kram!

Jag hade migränkänningar idag (sovmorgon är inte bra för mitt huvud :down:) så idag har det bara blivit lite lugnt promenixande till affären och ute med dottern. Ätande av lördagsgodis ut i solen blev det iaf! :up: :)

Usch, jag har aldrig haft migrän, men kan få huvudvärk av att sova för länge! Lagom sömn är bäst för mig :)
Härligt med sol!

@snow : åh vad jobbigt att behöva ta hand om andras bråkiga hästar :/ har ju ej hängt med så bra i vinter, vad är det för skador du haft? Hoppas hälsenan är ok!

Hej alla fina beachisar!

Var länge sen jag skrev nu, men jag behöver komma med i gemenskapen igen känner jag! Lämnade ju lägenhet, jobb och Sverige i nov och åkte till Australien för ett år framöver :D Så ja, 3,5 månad har vi varit iväg nu!
I juni -14 blev jag och min pojkvän vegetarianer och efterhand började vi även äta mer och mer veganskt. Tränade yoga varje dag typ och sprang 3 dagar i veckan. Vägde typ 57-58 kg och mådde riktigt jäkla bra!
Iaf, iom flytten kastades ju alla rutiner på ända.. Fortsatte äta vegetariskt, men gick ifrån den veganska kosten. Tränade betydligt mindre i början till att typ inte träna alls från efter nyår ungefär.
Nu kom vi precis till vänner i sydney och jag hittade en våg ;) har ju känt att jag gått upp i vikt (jobbade på ett cafe i 2 mån i Melbourne där man fick ta precis vad man ville gratis..) men iaf, 3 kg hade jag gått upp sen jag kom till aus! Känner mig ej heller lika nice i kropp och knopp som jag gjorde i okt/nov.

Så! Dags att göra lite förändringar :) Gått ned 1 kg redan (på 5 dagar) genom att inte äta skräpmat/godis och se till att promenare iaf 1 h/dag. Har också ätit enligt periodisk fasta, så bara svart kaffe på morgonen och sen ätfönster mellan 12-20. Även återgått till att försöka äta så mycket veganskt som möjligt.

Just för tillfället bor vi hos min pojkväns faster i sydney, kommer nog stanna här en vecka framöver. Fastern är utbildad hälsocoach och äter till stor del vegansk kost (speciellt nu när vi är här) och hon gör typ massa egna nötmjölker, egen musli, bröd (fastern äter helt glutenfritt) etcetc. Så det känns jättebra! Lite ordentlig nystart :) Blir dock ej så periodisk fasta här tror jag, iaf inte om vi äter frukost ihop.

På motionssidan tänker jag fortsätta med promenader samt att försöka vara så vardagsaktiv som möjligt, spela lite fotboll i parker/ där vi campar, spela beachvolleyboll och springa/gå när vi är på stranden.

Ah, shit, kändes som det där blev ganska långt! Haha. Men vi kommer ha ganska stabilt internet framöver, och jag saknar er här i tråden så ska försöka hänga med igen! Blir dock alltid att skriva från mobilen så ni får stå ut med stavfel o konstigheter ;)

Kram!
V
Hej alla fina beachisar!

Kram!

Hej!

Vad fint att se dig igen! :D
Låter som att du har det hemskt fint faktiskt! :)

Kan säga att jag är gaaanska avundsjuk på dig, haha. Australien är det mest fantastiska land jag varit i. :love:
Och, jag känner igen det där med viktuppgång... Aldrig vägt så mycket som när jag kom hem därifrån... :angel:
Fortsätt gärna uppdatera oss när du kan. Jättekul att läsa hur du har det!
Och vistelsen hos fastern låter ju toppen!

Vart skulle du vilja åka? Om jag inte minns fel var du inne på att vandra och sådana resor kan man göra organiserat med t.ex. Svensk Turistföreningen. Du kommer garanterat lära känna trevliga människor på en sådan resa och det brukar finnas vandringar för alla nivåer. Går säkert att hitta utomlands också med olika resebyråer om du googlar lite. Eller släng ut en fråga i vänkretsen eller klassen - jag fjällvandrade en gång med två klasskompisar som jag inte kände jätteväl. Det var en fantastisk vandring och efter sju dagar på fjället så känner man garanterat varandra :).
Ja jag vill jättegärna upp på Kebnekajse. Eller åka ut och tågluffa. Nåt i den stilen helt enkelt, inte åka nånstans och ligga på en strand i en vecka.
La ut frågan på ett reseforum och har fått svar från en tjej som är sugen på att åka ut två veckor i sommar, kanske kan bli något av det.

Grattis till mig som vann februariutmaningen! :D

---
På tal om resor och vandringar så har jag tagit ledigt en vecka i Juni som jag vikt åt äventyr. Antingen blir det en fjällvandring med hunden eller en tripp till nåt kul land. Spännande! :D

@Sleepan: tack! När var du i aus? Hur länge? Vart? Vi har det riktigt jäkla bra alltså! Men mycket kvar att upptäcka, bara rest i VIC och NSW än så länge! Fasterns place är svinsoft, och äter så mycket nyttiga grejjer alltså :up:

@zassoo: tack! Ja vi har det så himla bra. Riktigt härligt sett att resa med campervan, sett så mycket fina platser, träffat så många härliga människor, och mycket kvar än!

@Emtherlia: härligt med nedåt på vågen :)

@cili: fundera på det här med att resa själv! Man träffar så himla mycket folk på vägen och det är ganska 'enkelt' att resa! Förstår att det känns sjukt läskigt att göra men ja, kanske värt för dig, för det låter som något du verkligen vill!

------------------------------

Bra dag här idag! Klockan är ju 20:30 här nu ;) 40 min morgonpromenad innan frukost + ca 3 h till sen på dagen runt operahuset och botanical gardens (i 35-gradig värme dessutom, pust :D ).

Maten idag blev:
8.30 - lite fåryoghurt (! fick lov att prova, aldrig sett tidigare) med lite musli, 1/2 banan och passionsfrukt. Kaffe med cashewmjölk.
12.00 - en rostad macka med hommus och ruccola + ett äpple.
15.30 - 1 islatte
18.30 och framåt - lite kex med hemmagjord miso- och morotsdip. 1 glas nypressad grön juice på selleri, äpple, grönkål, ingefära och citron. Vegansk gryta, typ satay, med massor av grönsaker och kidneybönor + ris. Vattenmelon och ett par rutor mörk choklad till efterrätt :d

Haha så sjukt mycket nyttiga grejjer i det här huset!

Jag förstår att du är less. Jag har ju provat massor av olika stall (nu lät det som att jag har stått i tusen stall, och det har jag inte gjort, men de har varit väldigt annorlunda upplagda), och alltifrån att sköta allting själva via kollektivstall till helt inackorderad. Helinackorderingen var sämst av helt andra skäl, och dessutom är det en form som inte riktigt passar mig som person (jag blir bara irriterad om jag kommer till stallet på eftermiddagen och min box fortfarande inte är mockad fast den skulle vara det, och ändå så vet jag att det beror på att personen jobbar, men då ställer jag mig och mockar den, typ, och det känns som lite onödiga pengar när man inte har så mycket av den varan), men annars är kollektivstallet definitivt det sämsta jag provat. Dels för att det där med att ha pass på schema är så otroligt krabbigt, dels för att ingen vill ta obekväma pass som jul- och nyårshelger så då blir det bara en massa gnäll och klagomål, och dels för det du beskriver, att folk inte uppfostrar sina hästar. Jag vet inte hur många gånger jag höll på att bli översprungen av galet föl/unghäst vid utsläppen, för att ägaren inte prioriterade att lära fölet att gå i grimma. (Sen kan vi ju diskutera hur avskräckt jag blev av just den hästen, eftersom jag råkar stå som ägare till den idag. :angel:)

Idag betalar jag för in- och utsläpp samt fodringar. Jag mockar själv och ser till så att det finns hö packat för insläpp/kväll, samt morgon och lunch dagen efter. Behöver inte göra något med de andras hästar mer än i undantagsfall, och här är hästarna så pass hanterliga och trevliga att det inte ens hade blivit jobbigt. Perfekt deal. Och aldrig mer kollektivstall, det ska jag undvika som pesten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 214
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 586
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka