Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då har jag varit på VC.

Det kändes som att läkaren tog mig på allvar och inte bara viftade bort det, skönt för jag var lite orolig för det. Hen lyssnade på lungor och hjärta, jag fick göra utandningstest och EKG. Inget konstigt någonstans. Efter alla undersökningar och en mängd frågor om livsstil och livssituation så sa läkaren att hen inte kunde komma fram till någon fysisk orsak men att det mycket väl kan vara relaterat till stress. Men innan vi utesluter något fysiskt så fick jag ta en hel hög med blodprover. Var nog en 6-7 st :eek: Hb, socker, blodfetter, sköldkörtel, borrelia och fler som jag inte kommer ihåg :p Jag antar att jag får svar per telefon inom ett par dagar? Glömde bort att fråga :o Känner mig som en total rookie på sånt här med sjukvård, vilket jag i och för sig ska vara tacksam över.

Vi får se vad provsvaren säger. Att det skulle bero på stress känns så himla knäppt, jag känner mig inte alls stressad? Klart det är en del i skolan men det är ju under kontroll. Jag har ju inte vågat träna den senaste tiden, dum som jag är frågade jag inte läkaren om det men jag antar att om det inte är några uppenbara fel på mig så borde det vara lugnt, eller? :p

Oavsett så blir det inget mer än yoga idag, har tenta imorgon så jag måste sätta mig och repetera värmebalanser, dimensionering av ventilation och annat ;)

Tyvärr är ju kroppen ibland lite för bra på att "ta hand" om stress och bryta ner sig själv rätt långt innan man själv känner sig stressad. Gör träningen att du mår sämre, bättre eller likadant? Så länge träningen inte gör att du mår sämre skulle jag göra på, men var ärlig mot dig själv där.

Vad gäller provsvar så har det oftast varit så för mig att om allt varit bra eller bara något litet fel (typ lite lågt Hb som ska åtgärdas med järntabletter) så kommer det ett brev. Ibland så har inget besked alls betytt att allt är bra (älskar den varianten...). Vill de remittera en någonstans kan det också komma med brev och en liten förklaring. Telefonsamtal har jag i regel bara fått när det varit något lite större eller mer komplicerat fel eller när de vill prata lite mer och förklara varför de remitterar mig vidare. Dock beror det där helt på rutinerna på din VC, var beredd på allt. :p Dock bor du väl i Uppsala och där kan man väl se rätt mycket på Mina Vårdkontakter?

Tyvärr är ju kroppen ibland lite för bra på att "ta hand" om stress och bryta ner sig själv rätt långt innan man själv känner sig stressad. Gör träningen att du mår sämre, bättre eller likadant? Så länge träningen inte gör att du mår sämre skulle jag göra på, men var ärlig mot dig själv där.

Vad gäller provsvar så har det oftast varit så för mig att om allt varit bra eller bara något litet fel (typ lite lågt Hb som ska åtgärdas med järntabletter) så kommer det ett brev. Ibland så har inget besked alls betytt att allt är bra (älskar den varianten...). Vill de remittera en någonstans kan det också komma med brev och en liten förklaring. Telefonsamtal har jag i regel bara fått när det varit något lite större eller mer komplicerat fel eller när de vill prata lite mer och förklara varför de remitterar mig vidare. Dock beror det där helt på rutinerna på din VC, var beredd på allt. :p Dock bor du väl i Uppsala och där kan man väl se rätt mycket på Mina Vårdkontakter?

Menar du träningen i allmänhet eller den träning jag skulle ta upp nu? För jag har inte tränat ordentligt sen innan jul :crazy: Eller jo, har varit ute och joggat en gång. Yogat lugnt. Men annars inget. Har varit sporadiskt under hösten också. Jag har ingen panik att börja träna igen, jag har saker att fylla min tid med ändå, men jag vill träna för att det är roligt! Och för att jag blir rastlös av att röra mig så lite.

Ok alla sätt är bra, tydligen :D Jag tillhör Uppsala landsting men har ingen e-legitimation så jag kan inte logga in på mina vårdkontakter :o Borde verkligen ta och fixa det nu. :p

Menar du träningen i allmänhet eller den träning jag skulle ta upp nu? För jag har inte tränat ordentligt sen innan jul :crazy: Eller jo, har varit ute och joggat en gång. Yogat lugnt. Men annars inget. Har varit sporadiskt under hösten också. Jag har ingen panik att börja träna igen, jag har saker att fylla min tid med ändå, men jag vill träna för att det är roligt! Och för att jag blir rastlös av att röra mig så lite.

Ok alla sätt är bra, tydligen :D Jag tillhör Uppsala landsting men har ingen e-legitimation så jag kan inte logga in på mina vårdkontakter :o Borde verkligen ta och fixa det nu. :p

Jag menar vilken jäkla träning som helst. :p Gör det som känns bra!

HUR kan man klara sig utan e-leg!?!?!?! :eek::eek::eek:

Jag menar vilken jäkla träning som helst. :p Gör det som känns bra!

HUR kan man klara sig utan e-leg!?!?!?! :eek::eek::eek:

Haha :p Jaså. Jo men jag har tänkt smyga igång lite lugnt med det som känns bra, utan krav. :)

:rofl: Jaa, jag vet inte? Har personlig kod på csn, deklarerar med mobilen... Vad mer använder man det till? :p

Haha :p Jaså. Jo men jag har tänkt smyga igång lite lugnt med det som känns bra, utan krav. :)

:rofl: Jaa, jag vet inte? Har personlig kod på csn, deklarerar med mobilen... Vad mer använder man det till? :p

Låter som en bra plan. :)

Vad man kan ha e-leg till? Man kan kolla MINA VÅRDKONTAKTER, t.ex. :D Och recept via apoteket.se, och banken (beror på bank förstås), Försäkringskassan... Massor ju!

Vad man kan ha e-leg till? Man kan kolla MINA VÅRDKONTAKTER, t.ex. :D Och recept via apoteket.se, och banken (beror på bank förstås), Försäkringskassan... Massor ju!

:angel: :angel:

Försäkringskassan har jag aldrig någonsin varit i kontakt med :p Och recept har jag fått utskrivet ett fåtal gånger, det har varit antingen p-piller eller antibiotika och då har jag bara gått direkt till apoteket och hämtat ut med körkortet. Banken har jag dosa till.

Ja det skulle vara Mina Vårdkontakter då :D:D

@Emtherlia stort grattis på födelsedagen! Hoppas den blir fin!

@zassoo vad skönt att du kom iväg till vi och att de tog prover iallafall! Du får smyga igång lite lugnt och se vad som händer.

@Mineur - jag blev ju utmanad att ta tresiffrigt innan året är slut. Det var för en vecka Sn och jag tog det idag, så det blev ett kort år! :D men än så länge är det ingen vikt jag kommer lyfta på varje gång utan snarare maxa upp ett par reps ibland.

@Wysiwyg - jag blir trött i ryggen efteråt, och kan nog som Mineur säger, jämföra det med mjölksyra. Ont får jag bara om jag tappar spänningen i magmusklerna. Men som min pt tjatar på mig så händer inte det så ofta :D

@cili - skönt att höra att du börjar uppskatta din skitsnygga kropp! För det är absolut inget fel på den någonstans :)

@Qelina - om du, eller någon du känner är lite händig så finns det bra beskrivningar online på hur man syr ett eget kedjetäcke. Tänkte om du inte får behålla det du har :)

--------------------
Idag på eftermiddagen satte jag igång och bakade både fröknäcke och energibars. Det blev supergott båda två! Kommer nog få göra en ny sats ganska snart ;)

Tack för tipset,men jag tror inte att det kommer vara något problem att få behålla det, jag har "rätt" diagnoser :D (haha, tänkt att få använda orden rätt och diagnos i samma mening) och den sortens problem som de som får sådana täcken har så om jag säger att jag vill ha det så tror jag att jag får det. Sov med det andra natten i natt och har redan vant mig lite och tror faktiskt att jag sov bättre, enda problemet är att det blir väldigt varmt och jag fryser alltid på dagtid men när jag sover blir jag varm. Jag brukar vakna massor av gånger under natten och ha svårt att somna om men idag vaknade jag inte så där länge förrän vid 7, visst att jag vaknade några gånger innan dess under natten som alltid men jag somnade om snabbare och kände mig lugnare. Sen att jag inte tog mig upp förrän vid 11 är en annan sak :angel:

Ska fortsätta använda täcket ordentligt mina provveckor och se om det har effekt. Häftigt om det har det, vet du varför det fungerar som det gör? Eller någon annan som vet? Jag måste nog googla det lite för jag tycker det är fascinerande.

Och angående att sy egna, både jag och min mamma är ytterst handikappade när det gäller att sy. Mormor var duktig men vi som finns kvar i livet är pinsamt dåliga på att sy. Har fått mamma att hjälpa mig laga små saker för jag har inte ens tålamod till att sy minsta lilla och allt jag gör ser ut som något som en sjuåring gjort i slöjden :D

Dagens fail:
Kommer på att gå på långpromenad med hunden vid 11.30, tänker mig att slingan borde vara kring milen eller så. Gooott om tid tills jag måste åka till jobb vid 14.15 alltså.
Kommer iväg, fantastiskt väder!, knallar och knallar och kommer till slut fram till naturreservatet vi tänk korsa.
Kollar gps:en och inser att det är LÅNGT mycket längre än jag trott... Börjar gå och tänker att jag ju har GOTT om tid. Tills jag kollar på klockan och inser att den visst var 12.30 när jag gick, inte 11.30..!!:eek: Inser att jag inte ens hinner gå hem igen så får ringa bästa sambon som kommer med bilen och möter upp. :love::o:rofl:

Epic fail! :rofl::laugh:

Efter en fråga jag fick av @Emtherlia i tisdags när jag gnällde om att jag tycker jag bara blir svagare, så har jag funderat en hel del. Frågan var om jag äter för lite, eftersom det isåfall gör att musklerna får svårt att återhämta sig och bli starkare.
Spontant svarade jag nej, men jag tror jag får ändra mig.

Gårdagens löpning gick helt åt skogen, jag hade noll ork och tog slut efter mycket kortare tids löpning än normalt. Senare på dagen åkte jag till stallet och red en häst. En väldigt lättriden häst, som inte kräver mycket alls av ryttaren. Efter det var jag så slut att jag knappt orkade stå i duschen :cautious: Och en promenad med hundarna på kvällen var helt uteslutet.

Jag känner mig inte ett dugg hängig som när man är förkyld eller så, så efter ett långt allvarligt samtal med mig själv kom jag fram till att nej, jag har nog inte ätit så bra som jag inbillar mig. Jag tänker för mycket på att äta mycket protein och lite fett och kolhydrater. Resultatet av det blir att jag, bortsett från proteinkällorna, snålar in på allt och ser varje liten kalori som en fiende.
Därför åt jag ett helt enormt (:o) kvällsmål igår, och nu har jag ätit en rejäl frukost bestående av gröt, en skiva mjukt bröd med kalkon, och ett glas mjölk. Det känns extremt jobbigt för hjärnan, men logiskt så vet jag att det är snällare mot kroppen. Jag har ju känt nu några dagar hur orken bara försvinner, och med tanke på mina mål i början av året (äta bra, träna bra, inte låta ätstörningen ta över ännu en gång, orka vara stark och rida bra, och springa vårruset i maj) så måste jag ta tag i mig själv. Det fungerar inte, det här. Jag måste skärpa till mig.
Målet är ju trots allt att bli starkare, orka mer, och bli mer fit. Inte att bli blek, svag och se allmänt risig ut :crazy:

Dagens "träning" blir för övrigt 3 promenader (totalt ca 2 timmar) med hundarna, rida den extremt lättridna hästen (så mer "åka häst" än "rida") och förhoppningsvis köra lite lätt styrketräning här hemma. Och så den svåraste träningen, som är mental: att äta BRA (och inte bara "nyttigt") och inte väga mig.
Bra att du tänker till och ser dina mönster. Och angående frukosten, det är inte en "rejäl" frukost utan en helt vanlig och ganska perfekt frukost så bra jobbat! På mina behandlingar har frukostarna sett olika ut men de har varit minst den storleken du skrev. Om vi ätit gröt har det alltid varit gröt,sylt/bär, mjölk, smörgås och sen 1 glas juice/proviva och på en behandling var det även en knäcke till utöver det andra. Om du fortsätter äta din frukost ett tag kommer det bli lättare och du kommer vänja dig, kroppen och hjärnan fungerar så. Så om du äter och ser att inget farligt händer kommer det bli lättare.

@Emtherlia grattis tjejen! :D Hoppas du får en fin fin dag!

Jag är i "vill inte mer" koma så lever på thaimat och choklad sen igår. Pizza i förrgår :( Hästen är trasig och ska till klinik i morgon så lär vara i detta läge tills man vet vad och om det är något fel på honom. Får bara flashbacks från gamla hästen och alla kostnader, operationer osv så jag vill inte ens tänka helst innan jag vet vad som är knas.
Usch vad jobbigt, har också varit i de där situationerna med häst och massor av veterinärbesök och kostnader och oro för hur det ska bli så känner igen mig. Hoppas verkligen det blir bra snart. Vad är det för fel på hästen?

@zassoo Jag är van vid att ta en massa blodprov och det brukar vara två varianter. Den ena är att de ringer om de hittar något fel och annars inte hör av sig och det andra att de skickar ett brev med resultatet. Eftersom jag har regelbunden kontakt med vården brukar jag ändå alltid fråga och så går vi igenom mina prov på besöken så det är skönt.

Men i och med att din "utredning" inte riktigt är klar och att du inte vet vad som gäller så kanske din läkare hör av sig oavsett, konstigt att han/hon inte sa något om det men det är väl så vardagligt för dom.

@Wega Jag hatar när man måste stanna vid trafikljus, de förstör ju promenaderna:rage: Fast för mig är det bra träning för jag hade som tvång förut att jag inte fick stå still när jag var ute och gick för om jag var tvungen att stanna var hela rundan förstörd och jag fick antingen börja om eller lägga till massor av tid på promenaden. Så jag brukade se helknäpp ut och gå runt, runt på stället eller fram och tillbaka. Nu är jag mer den där typen som smiter över vägen så fort det blir ett litet mellanrum i trafiken även om det är rött men försöker att inte bryta ihop av att få stå still lite. Men jag bor ju inte i Stockholm så de flesta av mina rundor är utan trafikljus och jag förstår att om man är ute i träningssammanhang så måste det vara frustrerande för det är ju skillnad på hundpromenader och när man vill powerwalka.

Jag har ett problem, vet inte hur jag ska göra :banghead: Jag har det ju ganska kämpigt just nu som ni vet, både med maten och depressionen. Två dagar i rad har ångesten varit så stark och när jag inte fått ta ut den på maten eller fått bort den med tabletter så har jag tagit upp en gammal ovana som jag inte alls använt mycket men som återkommit några gånger. Två dagar i rad har jag alltså rispat mig rejält på armen med en vass nål och det är inte lite rispor utan jag har tagit i rejält så det är långa, stora som täcker hela armen, alla sidor, från armbågen ner till klockan så att det går att dölja med långärmad tröja. Men imorgon ska jag till gymmet och min arm ser hemsk ut ser jag nu, visst att den gör ont och är super öm men jag får ju skylla mig själv men jag skäms över att behöva visa armen för folk imorgon. Hur ska jag göra? Skulle ni gå till gymmet? Jag kan ju inte träna i långärmat. Men tror ni folk kommer stirra? Det är ett litet gym hos sjukgymnasten så inget flashigt ställe med massor av folk så det kanske bara är jag, personalen och några till men vad kommer folk tänka? Jag är så korkad, när jag har ångest tänker jag inte långsiktigt, borde ju fattat själv att det skulle bli så här så att skada sig så här är kanske inte något bra genomtänkt beslut men det är ju liksom det som är grejen med ångest men nu måste jag försöka leva med det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 212
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 585
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka