Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har märkt tidigare att när man är mitt uppe i det där som är så stressigt/jobbigt/tungt, så fokuserar i alla fall jag mest på att typ överleva, sen kan själva reaktionen komma långt senare, när livet egentligen börjat stabilisera upp sig. Jag är till 99 procent övertygad om att det var just det som hände nu för mig, dels för att det har blivit en hel rad större förändringar i livet på kort tid, samtidigt som det är mycket större, obehagliga händelser som ligger några år bakåt i tiden men kanske inte helt är bearbetade, och den här ständiga ångesten för ekonomin det medför att inte ha något jobb. Så jag tror absolut att det kan komma i efterhand.

Det är sant, kanske kan vara så för mig då.

Idag är jag nöjd med mig själv. 45 minuter gym. 11km promenad och okej mat idag. Men endomondo hoppade uur efter 6 km. Men vet att rundan är 11km så jag ändrade i efterhand. Hade med mig träningskläderna till jobbet, drog på mig dom, svepte en celsius och styrde bilen mot gymmet. Inte lika läskigt på det nya gymmet nu. Hoppas jag somnar ovaggad inatt.

@Kolbeinn Du ser absolut inte gravid ut. Och bra att remissen kommit till ÄS.

@zassoo Hur man kan klara sig utan E-leg är för mig en konstig sak. Kollar alltid mina provsvar själv på mina vårdkontakter. Men ja, jag jobbar ju inom vården med... Hoppas det löser sig för det. Vi tillhör ju samma landsting. Jag har alltid fått telefontid med läkaren efteråt varesig det är något eller inte. Kram till dig.

Lite jobbig dag detta :(.

För det första flög jag av min häst igen. Vi travade bommar, han spände till lite, jag spände till ännu mer (kan säga att kroppen reagerade på instikt här) varpå han flög iväg i en bockserie. "Näe, inte igen tänkte jag" men sen valde jag faktiskt mer eller mindre medvetet att tippa av när läget var rätt. Ville inte riskera att "slungas iväg" som förra gången. Landar perfekt utan minsta smärta (rider även med säkerhetsväst numera och det hjälpte nog till), sätter mig upp i sadeln direkt och vi rider om övningen tills vi klarar den med avspänd häst och ryttare. Jag hade en tränare på marken som gjorde övningen enklare med fler travsteg mellan bommarna, för att sedan succesivt minska antalet steg, och tillslut så travade vi helt avspänt över. Det positiva i det hela var att vi avslutade jättebra och att jag faktiskt inte blev ett dugg rädd av att trilla av. Nästan lite skönt att ha det avklarat men jag och pålle har lite att jobba på när det gäller avspändheten.

En sak som stört mig ett tag är att min häst började få skav på ryggen i början på januari. Jag har varit lite skeptisk till om min dressyrsadel verkligen ligger bra och därför kollat om skavet verkar komma av den, men konstaterat att skavområdet ligger bakom dressyrsadelns bossor. "Det måste ju vara skav efter schabraket" tänkte jag då och har lagt fårskinspadd under sadeln. Idag red jag i min hoppsadel, den sadel som han "alltid" haft och som var den enda av hundra miljoner sadlar som låg OK på honom när jag hämtade hem honom i augusti. Konstaterade efter ridningen att han skavt av nästan allt hår ända ner till huden och dessutom ömmade på skavet :(. Kollade hoppsadeln på ren ingivelse och bam - den har kilbossor som exakt matchar skavområdet. Ååååh jag känner mig så dum, jag har inte ens tänkt på att han kanske musklat om sig och att hoppsadeln därför inte passar längre. Stackars häst :(. Funderar såklart nu på om bockningarna har något med sadeln att göra (han har aldrig bockat i dressyrsadeln), men å andra sidan rider jag alltid ut med hoppsadeln och då har han inte visat något obehag. Så himla svårt ibland, man önskar ju att hästar kunde tala!

Ber om ursäkt för superdupermycket off topic nu men ni förstår säkert känslan när man tror att man skadat sin häst :(.

Grattis @Emtherlia ! :)

Jag funderade på att gå hem från jobbet idag, det tar cirka 30 min. Men jag var helt slut efter gårdagens tågresande som tog alldeles för lång tid och för mycket energi. Men efter att jag tagit bussen hem och ätit lite sparkade jag ut mig på en 1,7 km lång promenad. :) Efter det har jag sovit... och sovit. Mmmm vad jag ser fram emot helgen just nu!

I helgen blir det nog ridning och på tisdag är det badminton inbokat igen. :) Och slutet av nästa vecka ska jag hem och arbeta på mitt hus! :love: Hoppas snön ligger kvar, det är så himla fint där när vinterlandskapet lagt sig. Så då blir det lugnt med träningen men beroende på vad som ska göras på huset kan det bli mest huvudbryderier eller kroppsarbete. ;)

För det första flög jag av min häst igen. Vi travade bommar, han spände till lite, jag spände till ännu mer (kan säga att kroppen reagerade på instikt här) varpå han flög iväg i en bockserie. "Näe, inte igen tänkte jag" men sen valde jag faktiskt mer eller mindre medvetet att tippa av när läget var rätt. Ville inte riskera att "slungas iväg" som förra gången. Landar perfekt utan minsta smärta (rider även med säkerhetsväst numera och det hjälpte nog till), sätter mig upp i sadeln direkt och vi rider om övningen tills vi klarar den med avspänd häst och ryttare. Jag hade en tränare på marken som gjorde övningen enklare med fler travsteg mellan bommarna, för att sedan succesivt minska antalet steg, och tillslut så travade vi helt avspänt över. Det positiva i det hela var att vi avslutade jättebra och att jag faktiskt inte blev ett dugg rädd av att trilla av. Nästan lite skönt att ha det avklarat men jag och pålle har lite att jobba på när det gäller avspändheten.

En sak som stört mig ett tag är att min häst började få skav på ryggen i början på januari. Jag har varit lite skeptisk till om min dressyrsadel verkligen ligger bra och därför kollat om skavet verkar komma av den, men konstaterat att skavområdet ligger bakom dressyrsadelns bossor. "Det måste ju vara skav efter schabraket" tänkte jag då och har lagt fårskinspadd under sadeln. Idag red jag i min hoppsadel, den sadel som han "alltid" haft och som var den enda av hundra miljoner sadlar som låg OK på honom när jag hämtade hem honom i augusti. Konstaterade efter ridningen att han skavt av nästan allt hår ända ner till huden och dessutom ömmade på skavet :(. Kollade hoppsadeln på ren ingivelse och bam - den har kilbossor som exakt matchar skavområdet. Ååååh jag känner mig så dum, jag har inte ens tänkt på att han kanske musklat om sig och att hoppsadeln därför inte passar längre. Stackars häst :(. Funderar såklart nu på om bockningarna har något med sadeln att göra (han har aldrig bockat i dressyrsadeln), men å andra sidan rider jag alltid ut med hoppsadeln och då har han inte visat något obehag. Så himla svårt ibland, man önskar ju att hästar kunde tala!

Ber om ursäkt för superdupermycket off topic nu men ni förstår säkert känslan när man tror att man skadat sin häst :(.

Vad tråkigt att du flög av igen men vad skönt att det gick bra! Och vad skönt att tränaren hjälpte er bra. :)

Det låter ju som om du inte ridit så mycket i hoppsadeln ändå, eller? Självklart är det en jobbig känsla om det nu är sadeln som inte riktigt passat men det är ju dels verkligen inget du gjort med flit och när de musklar om sig kan det gå riktigt fort. Var inte för hård mot dig själv utan fokusera på att fixa problemet istället för att hänga kvar i det förflutna. Nu kan det bara bli bättre och kanske kommer ni även ifrån bockningarna! Angående att han inte bockat utomhus så kanske du ridit mer kravlöst eller så tycker han det är så roligt att han brytt sig mindre då? Kram på dig och slå inte ner dig allt för mycket nu. :)

@Qelina, jag tror ditt inlägg försvann lite där längst ner på sidan.
Hur gick det sen? Gick du på gymmet?

Hoppas du kan undvika att skada dig själv i framtiden... Jag har inga bra tips för jag kan inte riktigt relatera till ett sådant självskadebeteende, även om jag förstår varför man utvecklar det och fortsätter.
Hur som helst - KRAM!
Du är värd att må bra!

Vad tråkigt att du flög av igen men vad skönt att det gick bra! Och vad skönt att tränaren hjälpte er bra. :)

Det låter ju som om du inte ridit så mycket i hoppsadeln ändå, eller? Självklart är det en jobbig känsla om det nu är sadeln som inte riktigt passat men det är ju dels verkligen inget du gjort med flit och när de musklar om sig kan det gå riktigt fort. Var inte för hård mot dig själv utan fokusera på att fixa problemet istället för att hänga kvar i det förflutna. Nu kan det bara bli bättre och kanske kommer ni även ifrån bockningarna! Angående att han inte bockat utomhus så kanske du ridit mer kravlöst eller så tycker han det är så roligt att han brytt sig mindre då? Kram på dig och slå inte ner dig allt för mycket nu. :)

Åh tack Chili vad jag behövde den peppen just nu! Jättesnällt av dig. Jag har inte ridit lika mycket i hoppsadeln och just därför fokuserat mer på hur dressyrsadeln ligger. Var superduperdeppig i stallet idag men fick pepp från flera som sa saker som "jag har gjort samma misstag" och "man kan inte tänka på allt". Det var väldigt skönt att höra just då - det här är ju min första häst och jag har ganska extremt höga krav på mig själv i att vara _den_perfekta_hästägaren_ (det är nog rätt omöjligt, men det känns ibland som att "alla andra" aldrig gör misstag...) :crazy:.

Men ja, nu tror jag ju att jag vet vad problemet är och det är ändå bra. Plus att jag får chansen att utveckla mina tömkörningsskills till perfektion medans skaven läker ut.

Skönt att det gick bra och att du kunde fortsätta jobba mot avspändhet efteråt.

Förstår att det känns förjävligt, men det låter ju som att den antagligen inte har legat alltför dåligt särskilt länge så även om den har varit obekväm för honom lär det inte ha orsakat någon skada. Jag tycker absolut inte att du ska klandra dig själv, det kan gå snabbt och det är svårt att se förändring när man är där varje dag. Angående att du inte har märkt av något ute så tycker en del hästar att det är så kul att komma ut att de inte reagerar lika mycket som på bana.

@Qelina
Hur blev det? Gick du till gymmet?

Jag försöker leva så "vanligt" jag kan, trots att mina armar är täckta av ärr. Har jag något nytt så har jag förstås långärmat, det känns varken fräscht eller trevligt att ha nya sår helt öppet.
Men skulle jag ha bara ärr skulle jag inte bry mig om att dölja det på t.ex. ett gym eller en simhall.
Vissa tittar till en gång extra, ett fåtal stirrar, och de flesta ser inte/bryr sig inte.

Skönt att det gick bra och att du kunde fortsätta jobba mot avspändhet efteråt.

Förstår att det känns förjävligt, men det låter ju som att den antagligen inte har legat alltför dåligt särskilt länge så även om den har varit obekväm för honom lär det inte ha orsakat någon skada. Jag tycker absolut inte att du ska klandra dig själv, det kan gå snabbt och det är svårt att se förändring när man är där varje dag. Angående att du inte har märkt av något ute så tycker en del hästar att det är så kul att komma ut att de inte reagerar lika mycket som på bana.

Faktiskt så reagerade jag mer på skavet nu när jag varit borta några dagar (min medryttare har tagit hand om hästen när jag varit i England). "Va, såg det verkligen ut så här?" Precis som med allt annat så blir man nog lite hemmablind och ser inte dag-till-dag förändringar lika lätt.

Sen känns det lite typiskt hästägaraktigt att fokusera på hästen in absurdum och när det gäller en själv är det lite mer "jaja, jag föll av strax efter att min brutna nacke precis läkt, det är nog ingen fara med det" medan jag blir helt extremt nojjig av att hästen har skavsår.

@Emtherlia Här kommer ett sent grattis på födelsedagen! Hoppas du har haft en fantastisk dag.

@Kolbeinn Du ser inte alls gravid ut på den bilden. Vad skönt att du äntligen blivit remitterad till äs-enheten! Hoppas nu att du får hjälp fort. Och tills dess, kämpa på. Du är starkare än du kanske tror!

@snow Vad trist att det gick som det gick, men skönt med en bra tränare som hjälpte dig att klara övningen! Sånt är guld värt i såna där situationer.
Jag förstår att det känns jobbigt med sadeln, men det är en sån där miss som vem som helst kan göra. En dålig hästägare hade aldrig märkt det, eller hade sagt att hoppsadeln duger eller något annat. En bra hästägare märker problemet och funderar på hur det kan lösas. Det handlar inte om vilka misstag vi kanske har gjort, utan hur vi väljer att hantera det. Och du verkar ju helt klart vara kategorin bra hästägare som tänker på hästens välmående i första hand.
Var inte så hård mot dig själv!

Idag har jag ridit en häst, promenerat 7,5 km och tränat lite styrka. Jag tog det ganska lugnt idag, känner att orken inte riktigt finns där och jag vet ju varför. Och att då bara köra på 100% kommer inte göra något bättre, så jag la ribban lite lägre.
Jag la lite tid istället på att städa och tvätta. Kan verkligen inte varva ner och bara ta det lugnt, det är något jag måste träna på...

Imorgon blir det en lugn dag, förutom att springa (brukar bli runt en halvtimme) så ska jag bara strosa på stan och sitta hemma :)

@_Charlotte_ Tack snälla du, vad fint att ni stöttar även i icke-beachiga-ämnen. När det gäller min egen träning är jag hundra procent säker på det mesta pga har gjort typ alla misstag som finns redan ;), men när det gäller hästägande är jag ju en newbie.... Så kanske är det lite samma process där; man lär sig av sinna misstag....

Har bestämt mig för att försöka få tag på en sadelutprovare men det är inte så jätteenkelt när man bor långt ifrån civilisationen sas.

Idag har jag ridit en häst, promenerat 7,5 km och tränat lite styrka. Jag tog det ganska lugnt idag, känner att orken inte riktigt finns där och jag vet ju varför. Och att då bara köra på 100% kommer inte göra något bättre, så jag la ribban lite lägre.
Jag la lite tid istället på att städa och tvätta. Kan verkligen inte varva ner och bara ta det lugnt, det är något jag måste träna på...

Imorgon blir det en lugn dag, förutom att springa (brukar bli runt en halvtimme) så ska jag bara strosa på stan och sitta hemma :)

Du har varit väldigt aktiv för en person som "lagt ribban lågt". Har du försökt fundera ut några strategier som kan få dig lugn? När jag hade problem att komma ner i varv så började jag sticka, det var väldigt teurapetiskt för mig. Vet dock inte hur man maskar av så min halsduk är väldigt lång men fortfarande inte avslutad :D.

@_Charlotte_ Tack snälla du, vad fint att ni stöttar även i icke-beachiga-ämnen. När det gäller min egen träning är jag hundra procent säker på det mesta pga har gjort typ alla misstag som finns redan ;), men när det gäller hästägande är jag ju en newbie.... Så kanske är det lite samma process där; man lär sig av sinna misstag....

Har bestämt mig för att försöka få tag på en sadelutprovare men det är inte så jätteenkelt när man bor långt ifrån civilisationen sas.

Ja, man lär sig väl alltid bäst av sina misstag :crazy:
Om det får dig att känna dig bättre kan jag berätta att jag har gjort extremt mycket missar av varierande grad under min tid som hästägare, och innan det som ridskoleryttare och medryttare.
Jag har tappat hästar som sedan rymt, jag har använt täcken som gett skav, jag har varit totalt okunnig på lastning (dock haft en snäll ponny som räddade det hela åt mig :D), jag har förmodligen gjort alla fel man kan göra på tävling, jag har varit helt opåläst på foder och gett lite vad som helst och ja... I stort sett allt man kan göra, har jag gjort.
Men ingen häst har tagit skada (ja, annat än skav av täcket och såna saker, men inget bestående) och jag har lärt mig otroligt mycket på vägen.

Sadelutprovare låter som en bra idé. Det finns ju de som åker runt, kanske någon sådan kommer till ditt närområde?

Du har varit väldigt aktiv för en person som "lagt ribban lågt". Har du försökt fundera ut några strategier som kan få dig lugn? När jag hade problem att komma ner i varv så började jag sticka, det var väldigt teurapetiskt för mig. Vet dock inte hur man maskar av så min halsduk är väldigt lång men fortfarande inte avslutad :D.

Har jag? Jag har jättesvårt för att förstå det, för mig känns en sån dag som idag som väldigt lugn, precis på gränsen till för lite motion. Jag vill helst gå runt en mil om dagen iallafall, och brukar rida mer krävande häst/ar än den jag red idag. Så det känns som jag inte gjort något alls idag.
Uppenbarligen har jag en lång väg kvar att lära om vad som är lite, mycket och mittimellan när det gäller motion/aktivitetsnivå :o

Jag har väldigt svårt för att bli lugn, tyvärr. Min terapeut tyckte att jag skulle försöka mig på det här med medveten närvaro, men resultatet av det blev bara att jag blev ännu mer stressad, fick jättemycket ångest och allt blev kaos :down:
Lösa sudoku är väl det enda jag kommer på som fungerar skapligt. Och promenader, ibland, men då är jag ju inte stilla :cautious:

En jättelång halsduk kan vara praktisk! Om du stöter på en förkyld giraff eller så, kan du vara en räddande ängel och erbjuda en halsduk :up: Eller så kan du dela den med en vän :D

Ja, man lär sig väl alltid bäst av sina misstag :crazy:
Om det får dig att känna dig bättre kan jag berätta att jag har gjort extremt mycket missar av varierande grad under min tid som hästägare, och innan det som ridskoleryttare och medryttare.
Jag har tappat hästar som sedan rymt, jag har använt täcken som gett skav, jag har varit totalt okunnig på lastning (dock haft en snäll ponny som räddade det hela åt mig :D), jag har förmodligen gjort alla fel man kan göra på tävling, jag har varit helt opåläst på foder och gett lite vad som helst och ja... I stort sett allt man kan göra, har jag gjort.
Men ingen häst har tagit skada (ja, annat än skav av täcket och såna saker, men inget bestående) och jag har lärt mig otroligt mycket på vägen.

Sadelutprovare låter som en bra idé. Det finns ju de som åker runt, kanske någon sådan kommer till ditt närområde?

Haha, i mörka stunder så underlättar det faktiskt att höra att andra också gjort missar :).

Skickade mail till en sadelutprovare som verkar åka till min del av landet men hon hade inga resor planerade de närmsta månaderna :(. Får leta vidare helt enkelt. Man vill ju gärna att de har ett hyfsat stort utbud på sadlar så att de inte "råkar ha något hemma och vill prångla på en just det" (är lite skeptisk till sånt här efter mina år som extraknäckare i cykelbutiksbranchen. Har sett väldigt dåliga exempel på kollegor som säljer fel cykel till fel persom pga att det råkar vara vad man hade hemma just då och ville få iväg, och köparen är mycket okunnig).

Har jag? Jag har jättesvårt för att förstå det, för mig känns en sån dag som idag som väldigt lugn, precis på gränsen till för lite motion. Jag vill helst gå runt en mil om dagen iallafall, och brukar rida mer krävande häst/ar än den jag red idag. Så det känns som jag inte gjort något alls idag.
Uppenbarligen har jag en lång väg kvar att lära om vad som är lite, mycket och mittimellan när det gäller motion/aktivitetsnivå :o

Jag har väldigt svårt för att bli lugn, tyvärr. Min terapeut tyckte att jag skulle försöka mig på det här med medveten närvaro, men resultatet av det blev bara att jag blev ännu mer stressad, fick jättemycket ångest och allt blev kaos :down:
Lösa sudoku är väl det enda jag kommer på som fungerar skapligt. Och promenader, ibland, men då är jag ju inte stilla :cautious:

En jättelång halsduk kan vara praktisk! Om du stöter på en förkyld giraff eller så, kan du vara en räddande ängel och erbjuda en halsduk :up: Eller så kan du dela den med en vän :D

Jag förstår dig absolut - jag har själv tränat väldigt mycket i timmar räknat och det har hela tiden stegrats i takt med att jag orkat mer och mer. När jag skaffade hästen och inte hann träna lika mycket som jag tidigare varit van vid tyckte jag först: "men herregud, jag kommer tappa asmycket, jag tränar ju aldrig???" men jag har insett att stallivet är väldigt aktivt och att jag får lagom med motion och frisk luft ändå. Det är extremt svårt att få perspektiv på sitt eget liv (den där hemmablindheten igen) men om du tänker på andra personer i din närhet kan jag nästan lova att du är mer aktiv än många av dem. Jag har min pojkvän som referens; han tränar när han känner för det (betydligt mindre än mig) men är ändå ansedd som "den hurtiga" i sin kompiskrets :).

Haha, om jag någon gång lär mig maska av så kommer säkert halsduken vara mycket praktisk! Tills dess sitter den alltså ständigt fast i minst en sticka ;).

Haha, i mörka stunder så underlättar det faktiskt att höra att andra också gjort missar :).

Skickade mail till en sadelutprovare som verkar åka till min del av landet men hon hade inga resor planerade de närmsta månaderna :(. Får leta vidare helt enkelt. Man vill ju gärna att de har ett hyfsat stort utbud på sadlar så att de inte "råkar ha något hemma och vill prångla på en just det" (är lite skeptisk till sånt här efter mina år som extraknäckare i cykelbutiksbranchen. Har sett väldigt dåliga exempel på kollegor som säljer fel cykel till fel persom pga att det råkar vara vad man hade hemma just då och ville få iväg, och köparen är mycket okunnig).

Kanske inte helt tillämpligt i det här fallet, men det är bra att våga göra misstag ibland, man lär sig så himla mycket av att prova saker. Så länge man är uppmärksam och ödmjuk går det mesta att reda ut, vilket du absolut verkar vara. Sedan kommer du säkert att göra mängder med misstag på vägen, det gör alla, men lära dig så mycket mer.

När det gäller sadelutprovning hade jag inte velat chansa dock, du har ingen i stallet som du litar på som du kan ta med?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 212
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 585
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka