Då har jag varit på VC.
Det kändes som att läkaren tog mig på allvar och inte bara viftade bort det, skönt för jag var lite orolig för det. Hen lyssnade på lungor och hjärta, jag fick göra utandningstest och EKG. Inget konstigt någonstans. Efter alla undersökningar och en mängd frågor om livsstil och livssituation så sa läkaren att hen inte kunde komma fram till någon fysisk orsak men att det mycket väl kan vara relaterat till stress. Men innan vi utesluter något fysiskt så fick jag ta en hel hög med blodprover. Var nog en 6-7 stHb, socker, blodfetter, sköldkörtel, borrelia och fler som jag inte kommer ihåg
Jag antar att jag får svar per telefon inom ett par dagar? Glömde bort att fråga
Känner mig som en total rookie på sånt här med sjukvård, vilket jag i och för sig ska vara tacksam över.
Vi får se vad provsvaren säger. Att det skulle bero på stress känns så himla knäppt, jag känner mig inte alls stressad? Klart det är en del i skolan men det är ju under kontroll. Jag har ju inte vågat träna den senaste tiden, dum som jag är frågade jag inte läkaren om det men jag antar att om det inte är några uppenbara fel på mig så borde det vara lugnt, eller?
Oavsett så blir det inget mer än yoga idag, har tenta imorgon så jag måste sätta mig och repetera värmebalanser, dimensionering av ventilation och annat![]()
Tyvärr är ju kroppen ibland lite för bra på att "ta hand" om stress och bryta ner sig själv rätt långt innan man själv känner sig stressad. Gör träningen att du mår sämre, bättre eller likadant? Så länge träningen inte gör att du mår sämre skulle jag göra på, men var ärlig mot dig själv där.
Vad gäller provsvar så har det oftast varit så för mig att om allt varit bra eller bara något litet fel (typ lite lågt Hb som ska åtgärdas med järntabletter) så kommer det ett brev. Ibland så har inget besked alls betytt att allt är bra (älskar den varianten...). Vill de remittera en någonstans kan det också komma med brev och en liten förklaring. Telefonsamtal har jag i regel bara fått när det varit något lite större eller mer komplicerat fel eller när de vill prata lite mer och förklara varför de remitterar mig vidare. Dock beror det där helt på rutinerna på din VC, var beredd på allt.