Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det en kort promenad på 3km och ett rygg/mage-pass på gymmet innan jobbet. Så skönt att kunna ställa klockan på 8 och ändå hinna träna innan jobbet. Istället för när klockan ringer vid 4 och jag långsamt hasar mig till jobbet och är halvdöd hela dagen. Idag finns det så mycket mer energi känner jag :bump:

En och en halv timmes ridning i 10 plusgrader och strålande solsken, check. Precis vad jag behövde efter att ha suttit och svettats med skolarbetet hela förmiddagen. Jag älskar våren, jag vill aldrig mer ha vinter (bara för det kommer det säkert snöa imorgon), vi kunde rida utan ridtäckena och det var nästan för varmt för den tjocka jackan. :bump:

Hej på er! Illa när man halkat ur tråden så rejält att mitt första inlägg blir på sida 34...
Jag har i alla fall hunnit med en vecka på Madeira med bland annat en massa vandring, fått problem med axeln, fått axeln bra mha naprapat och kommit igång med träningen ordentligt. Försöker sköta maten också och ner lite i vikt men träningen är i störst fokus för tillfället. Förra veckan blev det två besök på gymmet och två skidturer (den ena med draghjälp av hunden). Träningsvärk idag...
Idag en dryg timmes promenad och 30 min yoga. Och massage :) imorgon bodypump.
Ikväll blir det broccolipaj till middag.

Just ja,när jag kom hem från semestern stod det en ny cykel och väntade så nu är tanken cykevasan (halv eller kort) med sambon och några vänner :bump:

Jag har ALDRIG varit m
Hmm.. Komplicerad fråga. Alltså jag har rätt rejäl social fobi, enorm ångest över min egen kropp och sjuk vinnarskalle. Det första gör att jag tycker det är sjukt obehagligt att interagera med människor i en situation där jag inte själv känner att jag är 110% bekväm och har 120% koll på vad som kommer att hända.
Det andra gör att jag är helt övertygad om att alla andra på platsen kommer skratta och viska bakom min rygg om hur grotesk och klumpig jag är, hur fruktansvärt motbjudande det är att se mig träna/röra mig och hånskratta när/om jag inte klarar av övningarna. (Mycket av det hänger kvar sedan skolan, då det var just så.)
Och det sistnämnda gör att jag, i kombination med de andra punkterna, inte klarar av att prova på nya saker när någon ser. OM jag däremot är bekväm med vad som ska hända, vilka övningar som ska göras, vilka rörelser som ska utföras osv - att jag vet att jag klarar av dem. DÅ är det lugnt. Men annars så går det inte. För att jag är så sjukt rädd för att misslyckas (och med det bli skrattad och hånad åt.).

Hej och hå, självutlämning pågår! :crazy:
Jag har ALDRIG varit med om att någon har skrattat åt en annan på gruppträningar. Beroende på pass så antingen peppar man varandra eller ignorerar.
Jag har inte sett någon titta snett heller beroende på kropp, hur man klarar av övningar etc. Är någon uppenbart nybörjare på ett eller annat sätt är det väl snarare imponerande att man börjat träna.

Tror inte det blir någon träning idag... Har sen jag vaknade haft ont, kliigt och stickigt i ett område över revbenen. Såpass att det påverkar min energi. Är sjukt orolig för att det är bältros på g! :crazy: :( Enda fördelen med det är väl att jag smittar dotra med vattkoppor isf, men jag vill inte vara sjuk ju! :down:

Jag har ALDRIG varit med om att någon har skrattat åt en annan på gruppträningar. Beroende på pass så antingen peppar man varandra eller ignorerar.
Jag har inte sett någon titta snett heller beroende på kropp, hur man klarar av övningar etc. Är någon uppenbart nybörjare på ett eller annat sätt är det väl snarare imponerande att man börjat träna.

Håller förövrigt med om detta! Jag har ju själv liknande tankar och trots att jag har det så har jag ALDRIG märkt att någon tittar på mig eller lägger någon som helst uppmärksamhet på vad jag gör. Det var såklart jobbigt första gångerna men efter ett tag när man märkte att jag inte "syns" så är det i dagsläget helt lugnt. Går gärna och tränar själv till och med.

@Ninnurur Trist att det inte blev någon träning! Håller tummarna för att det onda inte är bältros heller (trodde jag också skulle få bältros i somras men för mig blev det inget iaf :p)

Nu har jag varit iväg på mitt favvojympa pass, så himla roligt och ger mig massor av energi! Åt en vintersallad på grönkål, fetaost, rödlök och honungsrostade valnötter till middag. Känner mig nöjd med dagen än så länge! Nu kan jag med gott samvete mysa mer mig i soffan och titta på Girls och Downton Abbey... :)

Jag har insett att det kanske inte är helt otroligt ändå att jag har nån form av stressreaktion. Men det är svårt att ta in, jag är ju inte en person som blir stressad eller utbränd?! Eller? Nu har jag ju inte fått svar på proverna än men det skadar ändå inte att fundera lite över livssituationen.

Jag måste nog tagga ner lite i allmänhet. Inse att jag inte kan göra allt och att den enda som sätter krav på prestation är jag själv. Mer än 100 % universitetsstudier, hästen 3 dagar i veckan och numera även stallpass, pendling ett par timmar om dagen, kalorirestriktion och dåligt samvete över det jag äter, stress över utebliven träning, tar mig inte tid att träffa vänner, mörkt och kallt, stress över att jag inte har sommarjobb... Inte konstigt att det inte håller i längden egentligen :( Tur att jag inte har sömnproblem åtminstone, 7-8 timmars sömn varje natt är nog kroppen glad över.

Känner att jag bara har problem att skriva om här för tillfället men det känns så tryggt att ni finns här och lyssnar. Bara det gör att allt känns lite lättare :)

Jag tycker att det låter mycket möjligt att du har gått och byggt upp stress under en längre tid, även om du inte märker av det själv. Att konstant ha mycket att göra och inte kunna se när det kommer att släppa och man får slappna av/börja på ett nytt kapitel kan vara väldigt stressande och är vad jag har förstått en vanlig orsak till att gå in i väggen. Skönt att du åtminstone får sova ordentligt!

Nä hörni, det blir ingen träning idag heller. Halsen gjorde ont i morse och jag känner mig lite på gränsen till förkyld sådär, och dessutom fick jag just ett lite chockande mail från min handledare för examensarbetet. Har inte hört från människan på snart två månader, och plötsligt (klockan 03.24 i natt) har han kommit på att det nog vore bra om jag är klar med hela dataanalysen och har skickat in kapitlet med mina findings till honom nästa onsdag. Om nio dagar. Aaah! Han kunde inte ha nämnt det här lite tidigare, typ när jag mailade honom för drygt tre veckor sedan och frågade vad som förväntades av mig framöver? Grr, typiskt lärare!

Nä, så istället för att stressa en massa över detta och försöka hinna med allt annat också så ska jag på väg hem gå förbi affären, köpa hem en massa färsk frukt och sedan isolera mig och sitta och skriva hela kvällen så att jag får undan en del. Försöka vända pressen till något positivt istället för att bli stressad och panikslagen, liksom.

Träna får jag göra på onsdag, då borde jag må lite bättre både mentalt och fysiskt! :)

Segt med både handledaren och halsont. Hoppas du mår bättre till dess att du stökat undan lite så du kan träna igen :)

Usch, jag fick migrän sent i går kväll utan uppenbar anledning. Känner mig bakis idag och vet inte om det är på väg tillbaka, mår för tillfället inte sådär jättebra även om huvudvärken är ganska knapp.

Mmm vad jag älskar att arbeta med datorn som första redskap sådana här dagar... Hoppas verkligen jag orkar åka och rida ikväll som planerat.

On the plus side så har jag mätt att det bara är 2,4 (!) km mellan mitt hem och jobbet. Det är ju lite pinsamt att jag tar bussen varje dag, eller bilen om jag har ärenden/ska till gymmet direkt efter (det ligger lite off). Om jag bara promenerar hem (just nu känns det extremt tungt att börja dagen med 30 min promenad) blir det över 4 mil på en månad. :up: Planen är att köpa en cykel dock och då är det ju inga problem att svischa fram ToR! Räknade tidigare ut att en normal, ny cykel betalat av sig på typ ett halvår och sen är mitt resande till jobbet gratis (förutom reparationer som jag inte vet vad man kan räkna på ett år att de kostar). Sådana saker är nog mer peppande för mig än hälsovinsten, faktiskt. ;)

Min cykel kostar mig i princip ingenting, men så tar jag inte hand om den alltför mycket, byter mest däck när de gamla är slitna.

Hej på er! Illa när man halkat ur tråden så rejält att mitt första inlägg blir på sida 34...
Jag har i alla fall hunnit med en vecka på Madeira med bland annat en massa vandring, fått problem med axeln, fått axeln bra mha naprapat och kommit igång med träningen ordentligt. Försöker sköta maten också och ner lite i vikt men träningen är i störst fokus för tillfället. Förra veckan blev det två besök på gymmet och två skidturer (den ena med draghjälp av hunden). Träningsvärk idag...
Idag en dryg timmes promenad och 30 min yoga. Och massage :) imorgon bodypump.
Ikväll blir det broccolipaj till middag.

Vad härligt det låter med semester och ny cykel! Cykelvasan låter som ett kul mål, det har jag också varit sugen på att köra :)

Idag har jag varit på gymmet igen, var nästan sedan en vecka jag var där sist (förutom gruppasset i fredags). Det var skönt att träna igen, förutom att jag av någon anledning började svettas som en gris (vilket jag inte gör i vanliga fall), och jag var där 80 minuter och fick en massa gjort :) Nu blir det pommes och ceviche så snart sambon kommer hem, vet inte om det är en bra kombo men det är vad vi har hemma :D

Jag vet ju inte alls bakgrundshistorien här, men utifrån vad du skriver i just detta inlägg så tycker jag inte heller att det låter särskilt otroligt att du skulle vara stressad. Just det där när vardagen blir kantrad av massa måsten och krav som aldrig vägs upp av annat sådant som är roligt, stimulerande eller avslappnande tar nog luften ur de allra flesta. Jag tror det är mänskligt och fullt naturligt att inte må så bra då, och det är nog också bra att få lite insikt i att det där med stress/utbrändhet/nedstämdhet kan drabba vem som helst. Många gånger är det säkert de som tror sig vara "skyddade" som faktiskt kör på alldeles för länge utan att lyssna på kroppens signaler. Ta hand om dig!

Bakgrundshistorien är väl en enda salig röra, men andra halvan av höstterminen var tuff för mig. Stressigt och deppigt och jag orkade ingenting. Mycket prestationsångest i ridningen de senaste två månaderna, har inte kunnat hantera motgångar i sadeln utan brutit ihop istället, vissa gånger har det känts som rena ångestattacker. I december kände jag första gången av att min andning var något begränsad ibland och jag fick ett rejält tryck över bröstet när jag var ute och sprang. Nu de senaste veckorna har jag till och från haft tungt att andas och tryck över bröstet, kan komma plötsligt och håller i sig en stund. Har dessutom haft tandköttsinflammation med extrem trötthet och feber som följd. Så lite allt möjligt.

Man tror ju inte att sånt ska drabba en :( Har läst om stress på 1177.se idag och jag har i stort sett alla symptom...

Usch, jag vet hur det känns! Inte ens när jag fick (eller ja, efteråt) en panikångestattack ville jag inse att JAG faktiskt var så stressad och mådde så dåligt att jag fick panikångest. Det är skitjobbigt upptäcka att man inte är odödlig, liksom.

Fördelen är väl att man lättare ser symptomen nästa gång, men det är inte lätt att avvärja ändå. Man kan bli precis lika dålig igen fast man märkte det inte för att t.ex. allt är nytt, allt är kul, man vill så mycket men dygnet har alltid bara 24 timmar.

Var lite snäll mot dig själv! :) Nedvärdera inte det du gör eller tiden och energin det tar att leva det liv du lever. Som du själv skriver har du mycket om dagarna och dessutom stress över saker som egentligen borde vara skoj. För visst är det skoj att träna och gå promenader? Minns att du nyligen la ut en skitfin bild på snö och sol från en promenad - sånt kan jag inte alls göra på vardagarna!

Och visst är det gött att skriva av sig. Det gjorde inte jag när jag mådde dåligt, jag höll inne allt tills det brast. Och då brast det rejält.

Tillägg: är mycket glad att detta tas på allvar på nuvarande arbetsplats då vår jobbsituation kan vara lite speciell. Snart kommer vi ha ett föredrag och seminarium om just stress och hur vi kan arbeta för en mindre stressad jobbtillvaro. Det är omöjligt att inte känna både negativ och positiv stress ganska ofta ändå, men jag vet att problemet tas på allvar om det blir ohållbart.

Tack Chili. Det är inte förrän jag stannat upp i bland som jag insett att jag faktiskt gör mer varje dag än många andra trots att jag har så långa resvägar mm. Ändå känns det som att jag alltid borde kunna göra mer. Det känns tråkigt att inte kunna njuta av att vara i stallet t.ex. för jag stressar alltid hem trots att jag inte har någon direkt tid att passa.

Det är verkligen svårt att identifiera sig med det här. Jag är ju inte en sån som blir stressad eller utbränd? Å andra sidan gick min pappa in i väggen för en tio år sen och han är nog den sista jag skulle tro att det skulle hända för... Så ingen går skyddad.

Jag kände också så. Jag har alltid fått beröm av arbetsgivare/arbetskamrater för att jag är bra på att hantera stress, så det fanns liksom inte i min världsbild att jag kunde vara stressad. Jag, som inte kan bli stressad, typ. Men det kan man, och man kan påverkas utan att man direkt tänker på det. Jag har sagt det förut, jag hade seriöst dött om jag hade haft det pendlingsavståndet som du har. Bara det hade fullständigt ätit upp mig, det är en av anledningarna till att jag envisas med att ha bil, vardagen hade blivit så grymt försvårad om jag hade varit tvungen att lita på kollektivtrafiken. Nu när jag flyttade min häst i höstas hamnade jag dock i ett stall som ligger ganska hyfsat när jag i framtiden ska flytta hemifrån, det kommer vara möjligt både att leta efter en lägenhet på cykelavstånd från stallet, och att kunna åka buss från stan. Men för att kunna flytta måste jag ha ett jobb först, och så länge jag bor ute på vischan hos mamma och pappa hade det aldrig gått utan bil.

Och jag förstår dig precis när det gäller stressen över att inte ha något sommarjobb. Jag har aktivt sökt jobb sen årsskiftet 2012/2013, även om jag inte blev klar med skolan förrän i juni -13. Jag har blivit kallad till en intervju under den tiden, för ett sommarvikariat som jag sen inte fick (vilket i sig inte är några konstigheter, de hade fyra platser och tre av dem tillsattes av personer som jobbat där året innan), annars får jag bara ett "tack för din ansökan, men vi har gått vidare med annan sökande". Kul. Not. Nu har jag ju sommarjobbat ändå, men med ett underbetalt skitjobb för ungdomar i högstadie-gymnasieåldern, där chefen är mindre rolig. Det är så klart bättre än inget, men jag känner inte riktigt att jag pallar den mannen en sommar till, plus att vår kollega (det var jag och min lillasyster, samt en tjej till i hennes ålder i somras, och det gick enbart p.g.a. att vi hade kul ihop och att syrrans bästa kompis inte fick något sommarjobb så hon kunde hoppa in om det krisade) fick ett annat jobb, så hon kommer inte vara där i sommar. Och han kommer liksom inte anställa någon ny, förra gången fick vi en person som egentligen var föräldraledig med ett litet barn och som jobbade två pass på hela sommaren... :cautious: Men med ett svindyrt intresse så är det ju uteslutet att inte ha något jobb alls över sommaren, och den ångesten är inte att leka med...

Bil skulle halvera min pendlingstid... 45 min enkel väg istället för 90 min. Har funderat på det många gånger men det är så dyrt.
Sommarjobb är alltid så ångestframkallande :( På den fronten har jag dock lite mindre stress än du eftersom jag har en sambo som kan försörja mig om det kniper :o :angel:

@zassoo jag känner igen mig själv väldigt mycket. Jag känner mig inte stressad egentligen men det har under lång tid varit påfrestande på jobbet och många andra krav. Kroppen är inte gjord för långvarig stress så det behövs inte så mycket triggande om det pågår en längre tid utan återhämtning

Nej jag känner mig egentligen inte stressad heller. Eller det var i alla fall innan jag började tänka efter. Läkaren frågade om jag hade någonting som stressade mig. "Nej, inget jag kan komma på!" :banghead:

Jo precis, kortvarig stress är ju inget farligt men jag vet ju vad vi har diskuterat i skolan om konstant höga kortisolnivåer osv och det är ju inte så lajbans :crazy:

Sorry för toklångt inlägg. Hoppas att nån orkar ta sig igenom det ändå, för det behövs.

Hade egentligen inte tänkt nämna något om det här, men efter mycket om och men känner jag ändå att jag behöver mer support. Och vad är bättre på att ge det än denna tråd?

Är åter igen på botten p.g.a. stressen. Det är rent vidrigt. Det som hänt de senaste dagarna har golvat mig fullständigt. Kan inte gå in på några detaljer här, men jag står nu och vet att jag inte kan få betyg i kursen som går just nu och kommer behöva göra delar av den nästa termin - den termin som är värst av alla med antal tentor och "bokkunskap", och det hela beror på att någon annan satt mig i den sitsen (men jag får skulden för det). Har dessutom fått svar på senaste tentan, den måste jag göra om. Och så två kompletteringar som släpar (en från höstterminen, en nu).
P.g.a. den stressen det här ger äter jag vansinnigt dåligt just nu. Har helt enkelt ingen aptit, ingen lust att äta (dvs inget tvångssvältande, verkligen inte). Dagens matintag: Två minibaguetter med smör och ost, 3 apelsiner, två ananasringar, en näve fryst mango, 3 råa grillkorvar, nån deciliter naturell lättyoghurt. Och då har jag ändå varit på gymmet idag och borde vara hungrig. Men icke.
Inatt fick jag en rejäl ångestattack. Tog en hel del lugnande (inga farliga mängder, det skulle jag aldrig göra), sov ostört och har varit seg pga tabletterna hela dagen (ren tur att den här dagen varit föreläsningsfri). Men nu är tabletterna i det närmaste slut, och jag kan inte få ut några nya förrän om tidigast 10 dagar = ännu mer stress.
Om 10 dagar har jag ett inbokat läkarbesök. När jag ringde VC idag och sa att jag behöver träffa någon p.g.a. min stressnivå fick jag frågan "Och vad ska vi göra åt det då, tänkte du?" :( . Lyckades dock övertyga om att jag åtminstone måste få komma in för ett nytt recept.
Imorgon ska jag ha ett möte med en lärare, vilket jag inte ser fram emot det minsta. Hon verkar redan ha bestämt sig för att allt är mitt fel. På onsdag ska jag ha möte med studievägledaren, för det här håller inte.
En del av mig vill bara hoppa av skolan för att slippa mer stress. Men det är ju inte vad jag egentligen vill.

Har liksom ingen lust att kliva upp på morgonen. Ingen ork att göra något annat än att pallra mig iväg till gymmet (för det är enda stället där jag kan koppla bort omvärlden för en stund). Ingen motivation att laga mat. Det enda som ekar i mitt huvud är "jag orkar inte mer, låt mig slippa". Men det funkar ju inte så. Jag kan inte lägga mig ner i sängen och låta bli att kliva upp. Måste orka, måste göra massa saker.

Har nog aldrig känt mig så kass förut. Min röst räknas inte, jag klarar inte av att göra tillräckligt, presterar inget vidare. Och jag vet inte hur jag ska få ordning på det.

Jag tycker att det låter mycket möjligt att du har gått och byggt upp stress under en längre tid, även om du inte märker av det själv. Att konstant ha mycket att göra och inte kunna se när det kommer att släppa och man får slappna av/börja på ett nytt kapitel kan vara väldigt stressande och är vad jag har förstått en vanlig orsak till att gå in i väggen. Skönt att du åtminstone får sova ordentligt!

Det är väl som med "semestersjukan", att när man får semester/blir ledig så bryter förkylningen ut :p

7,2 km promenad med hundarna, 3,7 km löpning (blandat med gång) och en halvtimmes barbackaridning idag. Det känns som att jag har rört mig toklite idag, men det har jag ju egentligen inte.

Och annars är det en ganska dålig dag. Orolig för en person som ligger på sjukhus 10 mil bort och förmodligen aldrig blir helt "bra" igen, det är osäkert om hen ens överlever. Sagt hejdå till en häst jag tycker om (det är egentligen ingen stor grej, det gör jag då och då, men det var extra jobbigt idag). Varit hemskt ensam.

Imorgon har jag både roliga och jobbiga planer, så jag vet inte om jag mest vill dra täcket över huvudet och stanna där, eller om jag faktiskt vill vakna. Träningen blir iallafall ridning, promenad med hundarna och styrketräning hemma. Och eventuellt lite promenad utan hundar.

@cili Stor kram! Fy sjutton :(

-----------------

Skulle ju jobba hästen från marken men longeringslinan hade fått ben och var spårlöst försvunnen. Så det blev till att sitta upp och rida istället. Valde hoppsadeln eftersom den brukar ge mig lite mindre prestationsångest. Gick bra i början när jag mest jobbade i skritt trots lite stök från andra ekipage, sen gick det tyvärr utför och jag kände ångesten bubbla där under. Blev inte bra alls. Så trött på att stallet gör mig ledsen. Är inte alls sugen på att hoppträna imorgon kväll :(

Mår rätt så bra nu i alla fall, har ätit middag i lugn och ro tillsammans med sambon.

@cili Jag vet inte hur man får ork igen, jag vet inte hur man hittar viljan igen - jag undrar också. Jag vet dock att om man fortsätter att andas så tar man små små steg vidare i livet och sen kan man försöka göra en liten sak i taget för att komma vidare på vägen. Kram.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 214
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 587
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka