Beach 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev lite drygt 80 minuter på gymmet idag, inklusive 10 minuter uppvärmning. Känns så skönt att vara igång igen! Försökte mig på kettlebells igen, fick inte till tekniken lika bra som när jag hade instruktören med mig men ska fortsätta jobba på det.

@snow Visst lade du väl upp några videor där du visade övningar med TRX? Har ett par övningar med de på gymmet och är rätt förtjust i dem och skulle gärna få lite mer inspiration. Skulle du vilja skicka länk till var jag kan hitta dem?

Idag gjorde jag något som jag inte ens trodde skulle vara möjligt för fyra månader sen. Jag red ut, ensam, på min häst, trots att det blåste katastrofmycket, och vi överlevde ridturen. Om jag hade vetat hur mycket det blåste hade jag nog fegat ut och tagit en promenad istället, men nu red jag hela rundan, visserligen bara en halvtimme, men ändå. Min fina, fina ponny, visst att jag kan bli tokig på henne ibland, men hon har ändå utvecklats något enormt på väldigt kort tid. :love:

Igår blev det även 3,5 km powerwalk på kvällen. Det är inte i närheten av de sträckorna jag brukade gå när jag verkligen hade rutin på det, men eftersom jag inte ens varit ute sen i slutet av oktober innan årsskiftet så är allting bra. :up:

Gå till en annan! Vet inte hur många jag behövde besöka för att hitta en som faktiskt förstod att jag hade problem.
När jag hade ont men ändå behövde träna så ströp vi blodtillförseln till muskeln för att den skulle bli trött innan knät sa ifrån. Dom gör mycket sånt i Japan nu tydligen, men det är inte speciellt känt i Sverige än. Det kanske kan vara nåt att testa? Vi körde med rejält åtsnörade lårmuskler, antingen med ett uppdraget knästöd (satt snortight) eller linda.
I mitt fall fick jag även träna på smärtstillande en period, just för att komma upp i en nivå där muskelmassan kunde minska smärtan

Ja, jo... Ska kanske frambåda nån ork att ta tag i det där. Vill nog inte testa något avancerat så som att strypa blodtillförseln utan att konsultera någon men man kan ju alltid ta upp det och fråga om det, ifall en ny sjukgymnast blir aktuell. :)

Just nu känns halva kroppen paj då även högersidan på ryggen strular så jag vågar inte riktigt gå och träna rygg/mage heller. Vill nog bara gå hem och lägga mig på spikmattan och sova. :p Stress från jobbet hjälper inte direkt till just nu, känner att jag skulle behöva röra massor på mig för att få ut stressen och tankarna ur systemet... men vet just nu inte hur jag ska röra på mig på ett sätt som kroppen tycker är okej. :p

@cili Jag märker det där med att det gör extra ont när jag gör rörelser åt sidan, känner av det mycket på dansen. Har haft problem med knäna sen jag var 8 år ungefär och det har förstört så mycket för mig under åren, både idrotssmässigt och när jag jobbade som brevbärare. Hitills har jag dock fått ok att träna för läkarna trots att det gör ont för det blir inte så att jag skadar knäna mer, bara att det gör ondare och det är ju iof inte så kul. Har en tid om 2 veckor till sjukgymnasten för att få lite övningar men kan börja med dom du skrev. Tack :)

Det är antagligen anorexin som vill gå ner ett kilo men jag har liksom positiva minnen från den tiden då jag höll mig stabil på den viken sist, det var då jag flyttade hemifrån, skaffade hund och började träna igen efter att ha varit inlagd jätte länge på behandlingshem. Då hade jag kämpat mig upp till den vikten under lång tid. På något sätt hoppas jag att jag ska må bättre bara jag går ner lite.

Är väldigt orolig för att gå upp i vikt av min nya medicin jag ska börja med, ska börja med Litium mot min bipolaritet och det är jätte vanligt att man går upp i vikt av den :( Jätte rädd. Någon som har den medicinen här eller känner någon som har den?

@_Charlotte_
Usch vad mycket jobbiga känslor och tankar du har. Jag önskar också ofta att jag kunde krypa ner i någon grop. Direkt när jag vaknar önskar jag att dagen ska vara över, att jag ska ha lyckats ta mig igenom ytterligare en dag. Inget känns roligt och allt är tungt. Börjar inse att jag inte längre kan kalla det något annat än depression igen. Mår ju alltid dåligt av en eller annan orsak men nu är den riktiga depressionen tillbaka igen och de kan hålla i sig hur länge som helst hos mig och det skrämmer mig. Känner mig också misslyckad,jag har liksom lyckats samla på mig typ alla problem man kan ha.

Jag testade också trx idag :) dels stillastående utfallssteg med bakre foten i slingan och hantel i samma hand som skulle gå ner förbi knät i nedre fasen, och sen stå på stepbräda och hålla i trxhantagen med händerna och så typ utfallssteg bakåt och åt samma sida som ståbenet. Första gången jag gjorde åt sidan höll jag på att ramla av :D båda övningarna krävde minst lika mycket mentalt fokus som kroppsstyrka. Svårt men roligt!

Jag har förresten inte ont nånstans än, musklerna är bara helt slut, fortfarande! :D Skönt att verkligen ta i och släppa hjärnspökena en stund, tror att jag fortfarande har lite endorfiner i kroppen nu ;)

Imorgon skulle jag behöva ut och gå eller nåt för att lossa musklerna, men det har ju snöregnat hela dagen så all snö är bara vattnig modd nu. Imorgon kommer det antingen vara lika illa eller så fryser det och blir snorhalt. Välja på att bli genomvåt eller att halka omkring alltså.:meh:

Idag har jag promenerat mer än 1,5 timme och tränat på gymmet. Men jag gjorde det mesta på förmiddagen så hela eftermiddagen har jag slappat så det känns inte som jag gjort något alls idag vilket ger ångest. Förutom att jag har träningsvärk då vilket antyder att jag gjort något fysiskt iaf. Men eftersom jag haft tid att röra mig mer men inte gjort det känner jag mig lat och tjock. Ska ut på 1 timmes promenad med mamma nu ikväll också så totalt blir det mer än 2,5 timmars promenad idag+gym.

Hunnit med lite plugg också men det blir inte bra det jag skriver men jag funderar på att bara ge upp nu och skicka in det som det är, jag blir ju aldrig nöjd :( Ger det en dag till och skicka in imorgon och försöker acceptera att det inte är perfekt.

Hahaha, jag hade ju kunnat skriva armhävning :laugh:. Typiskt svenglifierad.

@Ninnurur den första övningen fattade jag men inte den andra? Kan du förklara igen eller rita en bild eller nåt? :)
Stå på stepbräda och hålla i trx i typ brösthöjd, så att du kan luta dig bakåt och ha stöd i handtagen. Stå i balans på ena benet och gör ett utfallssteg bakåt, men utan att sätta i foten i golvet. Tyngd och balans ska vara i ståbenet, armarna hjälper till vid behov. Upp till stående igen och så samma sak men stoppa benet åt sidan, förbi ståbenet istället för bakåt. Tillbaka till stående och repetera. Min pt sa att hon brukar göra åt alla fyra håll i ett varv liksom.

Jag bakade ju egna idag istället ;)

Och jag åt mammas hembakade semla i helgen ;) mums!!!

Annars går maten inte alls så bra, är hungrig konstant och sötsuget finns där efter varje måltid... jag försöker att vara lite snäll mot mig själv men nu när viktkurvan pekat svagt uppåt sedan november (bara 2 kilo upp, men ändå) så har jag börjat räkna kalorier. Har som mål att gå tillbaka till 5:2 en period för att jag mår bra av det, men just nu är jag alldeles för trött med mitt nya heltidsjobb och alla förändringar så jag har inte psyke nog att orka fasta samtidigt... blääää.
MEN
Idag red jag ett heeeelt underbart dressyrpass på pållan i ridhuset!! Vi fick lite tips och råd i söndags och det tog vi med oss till idag! Till skillnad från er andra så har jag fått en latmask till häst :meh: men det betydde att nu när hon haft två dagars hel vila var hon motiverad att jobba!!! Och dessutom har jag hållit fast vid 30 days of yoga challange och gjorde idag dag nr 25! Det är jag stolt över för jag har nog aldrig tidigare genomfört en sån här utmaning! Jag har också rört på min lite varje dag hela januari, även om vissa dagar bara har varit 15 minuter. :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 585
Senast: lizan
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
79 059
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur