Beach 2016 II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag är så grymt imponerad av att du orkar och hinner med allt! Jag hinner knappt träna, och jag har bara en häst utöver heltidsjobbet.

Ibland undrar jag själv :p Och ibland hinner jag inte allt heller.
Men som sagt så har jag en fantastisk man och vi gör mycket tillsammans hela familjen. T.ex kan båda hästarna få motion samtidigt med hunden om en av oss rider ihop med äldsta dottern och den andra promenerar med yngsta dottern i vagnen.

Jag fattar inte varför jag har så svårt att ta mig iväg till gymmet, när jag mår så bra när jag väl är där och ännu bättre efteråt. Jag har gjort samma "upptäckt" två gånger den här veckan, borde inte snart kännas lättare att bara gå dit, istället för att jag skjuter på det och velar? Blir lite trött på mig själv! :banghead:

Dessutom borde jag bli bättre på att inte småäta. Nu småäter jag oftast relativt bra saker, typ dadlar :d och nötter, men det är kanske lite onödigt med ett halvt paket dadlar om dagen... :meh:

Jag håller med om att jag inte fattar hur ni som har barn hinner överhuvudtaget. Tyckte det var fullt tillräckligt med en häst i kombination med heltidsjobb i somras. Men håller även med om att det underlättar om man har träning/stallet/annan aktivitet på väg någonstans dit man ändå ska. Jag har, egentligen, valt min stallplats med omsorg för att den ska ligga mitt emellan mitt hem och jobb i stan. Det var bara det att jag inte fick jobb i stan, utan på min hemort två mil bort, och då blir den där extra resan plötsligt jobbig.

Igår var första hockeymatchen för säsongen. Hatar egentligen när det börjar fyra, måste vara klar i stallet absolut senast vid två då och dels är tidiga mornar det värsta jag vet, och dels är det störst risk/chans att stöta på andra som vill prata och som jag inte riktigt har tid med när jag har bråttom om man är där runt lunch. Hela förra året fick hon ta sin vilodag såna dagar på grund av det. Men då hade hon två vilodagar.

Igår kände jag att jag inte kan använda det där "jag hatar mornar"-argumentet mer, så jag åkte upp och red. Själv. En helt normal ridtur. Innan. Jättenöjd med att ha utmanat något jag trodde skulle vara omöjligt.

Dessutom var det fruktansvärt skönt att sen göra något helt annat och släppa alla tankar på andra saker på kvällen. Har saknat det!

Slutligen hände det och jag fick iaf ett regelrätt träningspass denna vecka. Mycket mindre än önskat men så får det väl bli ibland. Veckan blev alltså tre dagars fältjobb med totalt 45 000 steg, en tömkörningspromenad i skogen på ca 2 km igår och idag tömkörning lite kortare sträcka hemma vid stallet samt ett gympass.

Det kuliga med gympasset var att jag vilat mig i form och kunde öka på vikten på flera övningar! Hade sämst uppladdning med stallet innan så jag blev lite trött och dåligt med mat, så jag tryckte i mig en proteinbar precis innan på gymmet då jag var jättehungrig. Trots det kände jag mig stark och bara körde på. :up: Hittade kontakt med rumpan i utfallen och det blev ju en helt annan visa då! Varför har jag inte fattat att man ska aktivera rumpan också?! Hoppas på träningsvärk i rumpan i morgon. :d

Har inte gått ner ens ett hekto sen sist jag vägde mig men jag är sporrad. Extrakilona ska väck! Matvanorna är bättre och sötsuget mycket litet.

Jag kör hemmaträning istället för gym annars skulle det aldrig funka tidsmässigt för mig. Försöker köra korta, hårda 20-30 minuters pass för att spara tid :)

Utöver träning så jobbar jag heltid, har två barn, håller igång två hästar och tränar hunden. Det gäller att planera smart :) Plus att jag har världen bästa man :love:

Är det ett alternativ att göra någon form av transportträning? Tycker det kan vara lättare att klämma in än ett pass som är någonstans dit jag måste åka extra.

Idag har jag sprungit mitt tredje Lidingölopp. Är ganska nöjd med min tid men är allra mest nöjd med att jag redde ut starten utan särskilt mycket trängsel-ångest och att jag numera har rutin nog att lösa diverse motivationsdippar under loppet.

Jag tränar hemma också men jag vill ha tiden hemifrån utan barn ibland :angel:
Idag åkte vi till stadens familjebad, så medan det var lugnt med folk så fick minstingen på snart 7 månader sitta en liten stund i sitt babyskydd. Sambon plaskade i småbarnspoolen med mellanpojken så jag kunde simma en sväng. Ikväll ska jag springa en sväng så jag behöver kroppsmässigt inte in så ofta till stan men min hjärna behöver få vuxen stimulans :p

Problemet är väl just att vi bor utanför stan, och när äldsta sonen leker i stan med en kompis så hämtas han upp av min sambo när han slutat jobbet just för att underlätta att jag slipper krångla med småbarnen mer än nödvändigt. Det ställer till det lite med att barnen är snart 7 mån, snart 3 år och snart 12 år. De små måste liksom med om siste vuxen lämnar huset.

Träningsvärk i ryggen och magen efter gårdagens två lektioner. Ändå hade jag knappt något i händerna utan hästen tog ett perfekt stöd precis som han ska! Men jag jobbade mycket på sitsen och det är jobbigt att sitta rätt när man suttit fel så länge :p

Dagens första lektion red jag 45 min utan stigbyglar och jag fick rida och jobba i alla fyra gångarter. På em lektion körde vi hoppning och jag och hästen har aldrig hoppat ihop förut :angel: Det gick jättebra men min kropp lär kännas i morgon :rofl:

Gameday! :love::D
Sista seriematchen för säsongen.. :( Vi vann med 5-2 :D och jag var SÅÅÅ j-kla nära att göra mål.. Men! I övrigt är jag så sjukt nöjd med min insats, och hela laget för den delen! Vi hade ett bra spel, vi krigade bra och kämpade hela vägen till slutsignal! Nästa säsong är min målsättning att få in liiite fler mål, har haft lite oflyt sista matcherna..
Nu väntar träningar hela vinter, som just nu känns otroligt låååång.. :p Sen är vi ännu starkare till nästa säsong! :up:

Givetvis motionerat pålle också idag! :heart

Idag har jag och hästen tränat dressyr för tränare för första gången. Förutom några träningspass med min dåvarande foderhäst hösten 2011 så har jag inte ridit en regelrätt träning sen ridskoletiden 2007. Är så otroligt glad att jag hoppade på det här, fick hur många knappar som helst att trycka på i träningen. Fina, fina ponny. :love:

Spammar tråden, men förra veckan blev faktiskt riktigt okej när den skulle summeras.
Måndag - 20 minuters promenad med hästen, sju kilometer cykel.
Tisdag - fem kilometer cykel. Hästen vila.
Onsdag - en halvtimmes transportpromenad till och från paddocken, hästen hoppat.
Torsdag - lite mer än en timme utritt.
Fredag - dressyr i paddocken.
Lördag - samma runda som på torsdagen.
Söndag - dressyrträning.

Kan summera förra veckan jag också:
Måndag: Inget mer än massa spring på klinikbesöket med hästen
Tisdag: 20 min morgonpromenad med hunden och på kvällen 40 min pw med hunden
Onsdag: 20 min morgonpromenad med hunden och på kvällen 30 min jobbigt styrkepass
Torsdag: 20 min morgonpromenad med hunden och sen promenad till och från mina svärföräldrar, ca 30 min totalt kanske.
Fredag: 20 min morgonpromenad med hunden
Lördag: 2 st 45 minuters privatlektioner med hästen.
Söndag: 2 st 45 minuters privatlektioner med hästen. En utan stigbyglar och en bommar och hoppning.

Den här veckan får bli lite som den blir då det är massa annat, t.ex föräldramöte torsdag kväll :p
Men ca:
Måndag: Morgonpromenad med hunden och ikväll springa med hunden
Tisdag: Morgonpromenad och styrka på kvällen
Onsdag: Morgonpromenad och rida på kvällen
Torsdag: Morgonpromenad
Fredag: Morgonpromenad och styrka på kvällen
Lördag: Rida och promenad och/eller springa
Söndag: Rida och promenad och/eller springa

Det stora målet varje vecka är att hunden ska röra på sig varje dag, jag ska styrketräna två dagar, min häst ska tränas minst 4 dagar och unghästen ska tränas minst 3 dagar. Den här veckan rider jag min häst tre dagar och så tar nog maken och äldsta dottern en tur med båda hästarna på tisdag när jag och yngsta dottern är på gympa :) Har jag sagt att min man är fantastiskt? :love: Inte konstigt jag är lika kär än efter drygt 7 år :D

Träningsvärk i biceps och lår efter gymmet igår! Märks att jag ökade på vikterna. :D
Får dock lite dålig kontakt med magen, kanske inte 100 nöjd med de övningarna. Iaf en av dem tycker jag är jobbig att göra men jag tycker inte det märks något i efterhand.

@Chili Kan du berätta lite om HUR du fick kontakt med rumpan i utfallen? Har såå problem med det. Känns mest i bakre låret:(

Jag spände den. :D Hittills har jag inte medvetet aktiverat några muskler i utfall utan bara gjort dem så att säga. Det har tagit mycket i framsida lår och en del i baksida. Men så spände jag rumpan och fick ju då en helt annan stabilitet och styrka, det är ju en stor muskelgrupp som kan hjälpa till i rörelsen. Likaså att spänna bålen men det är jag dålig på. :o

Tänkte börja använda en vikt att hålla ovanför huvudet med raka armar, känns som man dels får lite överkroppsträning och dels hjälp att aktivera bålen mer. Det har varit tungt nog som det är men nästa steg är ju att hänga på sig vikter, antingen hålla dem mot bröstet eller ovanför huvudet eller göra t.ex. bicepscurls samtidigt.

Förra veckan:
Måndag: yoga
Tisdag: powerwalk/löpning (intervaller)
Onsdag: pilatesband med fokus på axlar/armar
Torsdag: mixade övningar på yoga/pilates/stretch
Fredag: genomgång på gymmet med instruktör
Lördag: -vilodag-
Söndag: simning + powerwalk/löpning (intervaller)

Planering denna veckan:
Måndag: stretch axlar, squats och yoga ikväll
Tisdag: simning om sambon är hemma imorgon med, men annars troligtvis pilates eller yoga
Onsdag: powerwalk/löpning (intervaller)
Torsdag: Dynamic flex om sambon är hemma från jobbet annars troligtvis pilates eller yoga
Fredag: eventuellt träna på gymmet och simma, beror på om jag kommer iväg annars powerwalk/löpning (intervaller)
Lördag: -vilodag då vi ska ha besök-
Söndag: eventuellt träna på gymmet, beror på om jag tränat på fredagen eller inte

Just nu är fokus på att få tillbaka rörligheten i min kropp efter två tuffa graviditer på 3 år, därav all yoga och pilates.

Förra veckan blev bra träningsmässigt och även viktmässigt. :up:

Tre styrketräningspass (måndag, onsdag och fredag), en del transportcykling, 28 km promenad och typ 5 km löpning (läs: lätt jogg).

De fem kilometrarna lätt jogg genomfördes igår när jag och en kompis lallade runt Rosa Bandet-loppet på Lidingö. Jag har knappt sprungit nåt i år och hon har just varit sjuk och har lätt att dra på sig följdsjukdomar om hon inte tar det väldigt lugnt när hon varit risig, så vi gick uppför och joggade när det var utför eller platt.

Pga ovanstående blir det bara en lättare promenad idag, kör vidare med styrketräningen (ben) imorgon. :)

Pepp på att jogga ikväll! Grusvägen vid stallet är inte längre nyskrapad så hoppas det blir lite skönare än sist. :D Vill träna med hästen också så hoppas jag orkar allt. Får se till att äta bra annars dör energin!

Vad ska ni träna idag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka