Beach 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett program från Lofsans löparbok :) Målet är 21 km :nailbiting: , det finns på tre nivåer och jag tog den lägsta (då är målet halvmaran på 2:20). Har inget bestämt slutdatum utan ska bara köra på i min egen takt. Bara roligt att ha något att följa tycker jag :)

Den har jag också, men jag hade glömt bort det! Ska leta upp den och välja nåt program att följa jag också, är väldigt ostrukturerad just nu.
 
Fick en hästrelaterad aha-känsla under kvällens spring-övningar. Mitt problem när jag inte är så tränad (inte så tränad har varit mitt normaltillstånd länge nu) är att tvinga mig att springa/jogga tillräckligt långsamt för att orka hålla samma tempo en längre sträcka.

Jag brukar bli tokig av att försöka hålla ett tempo på 6 min/km eller långsammare, har liksom inte fattat poängen utan det känns som att då kan jag lika gärna gå. Även om jag VET att det inte är så och jag VET att det är ett bra tempo om jag ska hålla en jämn mil eller längre. Ändå sticker jag direkt iväg ner mot 5 min-tempo eller snabbare, och så måste jag lägga in gåpauser för att pulsen såklart drar iväg för högt.

Nu lät jag mig hållas i den farten under 8 st tvåminuterspass med korta sträckor gåpauser mellan, då blir ju snittempot ändå strax under 6 min/km. Men på hemvägen när jag var lite trött tänkte jag bara mysjogga sådär jämnt och fint som jag också vill kunna. Kom plötsligt att tänka "jamen det är ju lite som tölt, att man ska kunna ligga och mala på alldeles jämnt kilometer efter kilometer" - och häpp, när jag bara tänkte "tölt" i stället för "spring" eller "jogg" så var det genast mycket lättare att hitta 6 min-tempot och behålla det?

Så nu ska jag bara hitta "tvåbenstölt" för att kunna registrera mina rundor korrekt på Runkeeper. :D
Varit ute och töltat med en kompis på förmiddagen:up:
 
Allt snack om tölt får mig att längta till Island!

Jag masade mig runt en lugn 10 km runda imorse. Nu ska jag vila och ladda i drygt 48 timmar, sen är det dags att göra en urladdning på Blodomloppet. Målet är milen på under 42 minuter och klarar jag det blir jag toknöjd. (Drömmålet är att sätta nytt all time personbästa på 10 km vilket är 41:28, men det tror jag inte är riktigt realistiskt.)
 
Jag känner mig så seg idag! Trött och tung i kroppen, hjärnan är inlindad i bomull :yuck: Skjuter på det planerade springpasset till kvällen, några intervaller skulle jag ändå inte lyckas köra nu. Dessutom regnar det ganska duktigt där ute :(

Istället blir det styrketräning för hela slanten. Jag är på upploppet av programmet nu och det är tufft! Nyss har jag gjort 120 armhävningar. Alla på knä och inte på rad, utan under totalt en halvtimma-fyrtiofem minuter någonting. Jag är glad över att jag orkade, det trodde jag inte att jag skulle göra. Nu väntar 120 bergsklättrare, inte min favoritövning :arghh:
 
Den har jag också, men jag hade glömt bort det! Ska leta upp den och välja nåt program att följa jag också, är väldigt ostrukturerad just nu.

Ja gör det, vad kul! :) Jag har också varit väldigt ostrukturerad, bara joggat runt lite i typ 2 månader, nu ville jag ha något att följa.
 
Lycka till på loppet @snow! Och kul med såp många chins igen :up:

Jag har en rolig grej att berätta! Innan jag kom hem till Sverige surfade jag runt lite och kollade vad det fanns för utbud av yoga studios i området där jag bor/jobbar och hade några olika alternativ till jag kom hem. Provade ett ställe i Ängelholm för några veckor sedan (jag jobbar i Ängelholm nu) men fick ingen så där jättebra känsla för stället tyvärr.
Så i veckan provade jag en studio i Båstad istället (närmre där jag bor) och gick på ett så jäkla bra Vinyasa Flow-pass med jätteduktig och härlig instruktör :D :D Fin studio och bra nivå på passet, utmanande! Tar 10-15 min med bil hemifrån så riktigt nära med(bor ju på landet nu.. :p ;) )!

Ska eventuellt gå på ett pass Vinyasa Flow imorgon också, men ska rida på förmiddagen så det beror lite på hur allergisk jag blir (allergisk mot hästar.. ), orkar inte gå på yoga om näsan är helt igentäppt och astman paj :p

En annan kul grej till förresten! Beställde precis löparskor så snart dags att börja ut o jogga lite igen :bump:
 
Ska kanske kolla på någon slags schema jag med! Men jag startar ju från noll kondition typ, haha.

Nu har jag ju inte testat nåt av de i boken, men det finns för många olika distansmål + olika nivåer för varje distans. Verkar bra, tycker jag. Och en hel del annat vettigt också.
 
Ska kanske kolla på någon slags schema jag med! Men jag startar ju från noll kondition typ, haha.

Det är faktiskt första gången jag springer enligt ett program, men det känns väldigt roligt och peppigt! I boken finns program för 5, 10, 21 och 42 km och varje distans har 3 olika nivåer. Nivå 1 går i princip bara ut på att klara sträckan och då kan man ju börja från noll.

Vad roligt att du hittade en så bra yogastudio!
 
Allt snack om tölt får mig att längta till Island!

Jag masade mig runt en lugn 10 km runda imorse. Nu ska jag vila och ladda i drygt 48 timmar, sen är det dags att göra en urladdning på Blodomloppet. Målet är milen på under 42 minuter och klarar jag det blir jag toknöjd. (Drömmålet är att sätta nytt all time personbästa på 10 km vilket är 41:28, men det tror jag inte är riktigt realistiskt.)
Åh, hoppas det går bra! Tänkte åka dit med några kollegor men vi bestämde oss för att springa 5 eller 10 km på hemmaplan istället, och ha gemensam picknick efteråt.
 
Masade mig iväg till gymmet tidig kväll. Jag hade fortfarande matkoma två timmar efter en sen lunch. Eftersom jag hade bokat in middag med några vänner blev det lite tight med tid på gymmet. Men fick en stund på crosstrainern, lite hopprep och lite mage. Den träning som blir av är bästa träningen. På torsdag åker jag till Sverige på semester! :banana::banana::banana:
 
Hej på er!

Det var sorgligt länge sen jag var aktiv i den här tråden. Just för tillfället ser min beach-status ut på följande sätt:
V%2037%20361_zpstcqre3ov.jpg


I vecka 37 nu och, tja, rund är ju också en form. :D Jag längtar dock tills jag får tillbaka min kropp och kan börja träna ordentligt! Bara tre veckor kvar nu, så nu slutspurtar vi, jag och magen.

Jag läser om er träning och blir så inspirerad! Ni är grymma!
 
Skoj att så många följer träningsprogram och tycker att det funkar! Jag har blivit rätt sugen på att fortsätta även efter mitt lopp eftersom jag trivts så bra med detta Couch to 5 K som jag kört nu i flera veckor. Funderar lite på om jag ska våga nosa på ett 10 km-program att sysselsätta mig med i sommar, det har ju faktiskt varit rätt njutbart att springa på senaste! Och jag började helt klart under rätt årstid... Löparbrännan är ett faktum efter denna helg! :D

I torsdags fick jag till exempel ett sådant där mini-hallelujah moment - jag kunde harkla mig mitt under löppasset utan att känna att jag skulle dö efteråt! :rofl: Tidigare har jag låtit varenda minsta lilla grej bli till ett störningsmoment, om vi så snackar förbikörande bilar, fixande av hår eller harklingar... Skönt att känna att jag inte låter sådant påverka mig lika mycket längre!

Helgen har jag spenderat i en stuga uppe i högländerna, tillsammans med fyra tjejer som jag träffade genom basketen när jag gick på universitetet. De är sådär typiskt skotskt "outdoorsy" hela högen så det blev både löpning, kanotpaddling och vandring under dagarna! Massor av frisk luft, massor av sol och massor av god mat - mycket mer behöver man inte.

newtonmore_34_574b2da32a6b223ff39044b9.jpg


Summerar jag veckan så blev det fyra träningspass totalt - tre löppass runt 4-5 km vilka alla kändes toppen, och ett gympass med fokus överkropp som också gick fint. Två timmars kanotpaddling och en hel del vandring kan jag också lägga till, men det ser jag som en ren bonus. Skönt att en sådan vecka fick följa förra, då det blev noll löppass och bara ett gympass.

Veckans plan är vila imorgon, löpning tisdag, vila onsdag, gym torsdag, löpning fredag och så antingen löpning, kanot, vandring eller ridning i helgen. Eller nån slags kombination. Vädret ska vara fortsatt fantastiskt, och jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra med kommande helg än.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 968
· Visningar
63 227
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
707
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
15 033
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 040
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp