Beach 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej tråden och hej nya året! Har inte haft tid eller ork att vara aktiv här. Bytte stall igår dock och kommer framöver ha mer tid så min förhoppning är att återuppta minst ett gymbesök i veckan. :) Har nu helservice på vardagar vilket öppnar upp livet! Ser fram emot att påbörja promenader och tömkörning nu också när jag och fröken häst känner varann bättre.

Försöker vara snäll mot mig själv men vet samtidigt att jag inte är så nöjd just nu. I första hand måste jag träna benen, det känns verkligen i knäna att läget börjar bli svagt och instabilt. I andra hand kommer mer vardagsmotion, mer promenader och bättre mat.

Tränade benen hemma på nyårsafton och har haft gruvlig träningsvärk sedan dess. :D idag lyckades jag genom en liten huvudskakning få nackspärr dock, så tja... Vi får väl ta dagarna som de kommer. :)

Kan man få lite mattips här? Jag efterlyser lätta luncher!

Jag har ingen stor aptit till lunch, min standardlunch är ~80 gram kvarg med två kiwis. Jag brukar annars äta knäckemacka med kokt ägg eller skinka. Nu när det är kallt ute känns inget av alternativen som någon höjdare dock. Har även provat att äta en bit kycklingfilé, men det är för tråkigt för att äta varje dag ;) Sallad gillar jag inte, annars hade det kunnat vara ett alternativ.

Kan man få lite mattips här? Jag efterlyser lätta luncher!

Jag har ingen stor aptit till lunch, min standardlunch är ~80 gram kvarg med två kiwis. Jag brukar annars äta knäckemacka med kokt ägg eller skinka. Nu när det är kallt ute känns inget av alternativen som någon höjdare dock. Har även provat att äta en bit kycklingfilé, men det är för tråkigt för att äta varje dag ;) Sallad gillar jag inte, annars hade det kunnat vara ett alternativ.

Det du beskriver är alldeles för lite som lunch, snarare lagom som mellanmål skulle jag vilja påstå!
Men vill man ha lättare alternativ till lunch så kanske soppor, omelett (jag ÄLSKAR omelett!), kycklingfile med grönsaker du gillar + keso + någon kolhydrat.

Även om du vill gå ned i vikt (tror jag att jag läste? Ber om ursäkt om jag blandar ihop dig med någon annan nu. Mvh Morfinhjärna) så måste kroppen få i sig nog med näring för att fungera, bygga muskler osv. Ett för stort underskott på kalorier ger bara en kropp som bryter ned muskler och sparar fett - eftersom den tror att den svälter.

(se @cili vad lätt det är att låta vettig när man pratar med någon annan och inte om sig själv! :angel::p)

@Nixehen Men jag är verkligen inte hungrig till lunch :( Har ätit den sortens lunch i flera år utan att må dåligt eller gå ner i vikt (vilket inte heller har varit något mål, och inte nu heller. Mitt mål är snarare att bli lite mer hälsosam, äta mindre skit och lagom med motion så kropp och själ blir glada), så jag tror att jag får i mig så mycket jag behöver ändå. Brukar äta nån frukt under dagen också, och så en ordentlig middag.

När jag använde en sån där kaloridagboksapp förut för att se vad mat egentligen innehåller (det var väldigt lärorikt att se :up:) märkte jag dessutom att jag gick över gränsen som appen satt för mig varje dag. Har för mig att den tyckte att jag skulle äta typ 1100 kalorier om dagen. Nu använder jag inte någon sån app, eftersom mitt mål är att äta bättre, inte mindre ;) Jag har verkligen inte som mål att svälta mig vill jag poängtera, utan jag äter små luncher eftersom jag helt enkelt inte är hungrig då. Får väl försöka öka upp med något som ändå känns lätt för magen :)

@Mumfie Det är inte konstigt om du lätt gick "över gränsen" enligt appen, 1100 kcal är jättelite! Speciellt när du rör dig så mycket.

Angående luncher så skulle jag fullkomligt avlida av dina luncher :p Alternativt köpa mängder med godis. Jag behöver en rejäl frukost och en ganska stor lunch (ofta matlåda eller en matig sallad), då klarar jag mig bra. Sen gärna lite mindre mot kvällen :)

Hej tråden och hej nya året! Har inte haft tid eller ork att vara aktiv här. Bytte stall igår dock och kommer framöver ha mer tid så min förhoppning är att återuppta minst ett gymbesök i veckan. :) Har nu helservice på vardagar vilket öppnar upp livet! Ser fram emot att påbörja promenader och tömkörning nu också när jag och fröken häst känner varann bättre.

Försöker vara snäll mot mig själv men vet samtidigt att jag inte är så nöjd just nu. I första hand måste jag träna benen, det känns verkligen i knäna att läget börjar bli svagt och instabilt. I andra hand kommer mer vardagsmotion, mer promenader och bättre mat.

Tränade benen hemma på nyårsafton och har haft gruvlig träningsvärk sedan dess. :D idag lyckades jag genom en liten huvudskakning få nackspärr dock, så tja... Vi får väl ta dagarna som de kommer. :)

Hej Chili! :) Skönt med nya stallet, låter som en bra lösning. Hoppas nackspärren släpper! Inte kul.

Idag var dag 1 av yoga camp :) Lite tungt på handlederna men det gör ju inte ont utan jag behöver bara bygga upp styrkan. Känns spännande med den mentala, meditativa biten med affirmationer/mantran som ingår - idag "I accept".

Har ridit idag också. Hade en kompis med förra gången som filmade och då fick jag sanningen slängd på mig - jag är nog inte så duktig som jag tror :o Haha. Men det är bra faktiskt. Man behöver ju inte vara duktig på allt. Och jag fortsätter ju öva :) Och hästen får i alla fall motionera :D

@Mumfie Det är inte konstigt om du lätt gick "över gränsen" enligt appen, 1100 kcal är jättelite! Speciellt när du rör dig så mycket.

Angående luncher så skulle jag fullkomligt avlida av dina luncher :p Alternativt köpa mängder med godis. Jag behöver en rejäl frukost och en ganska stor lunch (ofta matlåda eller en matig sallad), då klarar jag mig bra. Sen gärna lite mindre mot kvällen :)

Nä, jag förstår att 1100 är för lite, och jag har verkligen inte följt det. Jag skaffade bara appen för att jag innan var totalt ovetande om vad mat faktiskt innehöll haha. Fick en total chock på vissa plan! Nu känner jag mig mer påläst :p

Angående lunchen så får vi väl se vad jag ska hitta på. Tror inte det är någon fara om jag fortsätter som jag gjort hittills, jag får i mig det jag ska under de andra målen.

Mitt största problem är det där med vätska. Jag har verkligen svårt för att dricka :cautious: Det är inte alls ovanligt att jag kommer på vid middagstid att jag inte druckit någonting alls under dagen :nailbiting: kanske borde börja föra matlogg, fast med vatten istället :grin:

Nä, jag förstår att 1100 är för lite, och jag har verkligen inte följt det. Jag skaffade bara appen för att jag innan var totalt ovetande om vad mat faktiskt innehöll haha. Fick en total chock på vissa plan! Nu känner jag mig mer påläst :p

Angående lunchen så får vi väl se vad jag ska hitta på. Tror inte det är någon fara om jag fortsätter som jag gjort hittills, jag får i mig det jag ska under de andra målen.

Mitt största problem är det där med vätska. Jag har verkligen svårt för att dricka :cautious: Det är inte alls ovanligt att jag kommer på vid middagstid att jag inte druckit någonting alls under dagen :nailbiting: kanske borde börja föra matlogg, fast med vatten istället :grin:

Tur det :D

Nä så länge det funkar för dig så är det ju bra! Men ibland gör man bara som man alltid gjort och tänker inte på samband mellan hur man mår och vad man äter, eller vad det nu kan vara. Alltid bra att få lite input, det brukar få en att börja tänka :)

Funkar det att ha med en vattenflaska? Det kan vara ett sätt att påminna dig att dricka mer :)

Idag var dag 1 av yoga camp :) Lite tungt på handlederna men det gör ju inte ont utan jag behöver bara bygga upp styrkan. Känns spännande med den mentala, meditativa biten med affirmationer/mantran som ingår - idag "I accept".

Har ridit idag också. Hade en kompis med förra gången som filmade och då fick jag sanningen slängd på mig - jag är nog inte så duktig som jag tror :o Haha. Men det är bra faktiskt. Man behöver ju inte vara duktig på allt. Och jag fortsätter ju öva :) Och hästen får i alla fall motionera :D

Jag ska köra Boot Camp efter Empower, tänkte jag. :)

Jag ska köra Boot Camp efter Empower, tänkte jag. :)

Yoga Camp, inte boot camp :D:angel: Haha. Men kul!! :):) Har du börjat på Empower? Jag började ju med Reboot 1 december och har kommit till och med dag 18 av 28 - det funkade inte riktigt med 45 minuters yoga varje dag men det var jag ju medveten om. Så resten av passen kommer jag klämma in lite där det passar, kanske parallellt med Yoga Camp vissa gånger :) Empower var mycket lättare att anpassa efter tid och dagsform!

Yoga Camp, inte boot camp :D:angel: Haha. Men kul!! :):) Har du börjat på Empower? Jag började ju med Reboot 1 december och har kommit till och med dag 18 av 28 - det funkade inte riktigt med 45 minuters yoga varje dag men det var jag ju medveten om. Så resten av passen kommer jag klämma in lite där det passar, kanske parallellt med Yoga Camp vissa gånger :) Empower var mycket lättare att anpassa efter tid och dagsform!

Freudiansk felsägning... :D Jag har avklarat dag 4 på Empower.

Fan, Reboot verkar ju också kul!

Här vill jag vara med!

Dock har jag kanske inga riktiga mål egentligen. Eller jag har mål, men jag är absolut inte säker på att jag kommer klara dom. Så jag ser det idag mer som kul, OM jag skulle lyckas :p

Jag har precis vart gravid och gick igenom ett akutsnitt 10/12, har sedan grav gått ned 10kg 3kg kvar sedan är jag tillbaka på samma vikt som innan grav. Tyvärr har jag tappat typ alla muskler som min kropp en gång hade, är mest småfet och bulldegig (vilket förvisso är helt okej så här snart efter en graviditet).
Men är redan nu så otroligt rastlös i kroppen så det finns inte.
Har börjat med promenader samt lite övningar på boll för att hitta de inre magmusklerna ordentligt innan jag vågar ta tag i träningen ordentligt. Har tänkt vänta tills efterkontrollen är gjort i början på februari innan jag återgår till gymmet.

Men min förhoppning är att sambon och jag ska göra Toughest i Oktober. Vi har det båda som mål, men det hela beror på hur jag och min kropp kommer tillbaka igen. Vi skulle gjort det förra året, men valde bort det pga graviditeten.

Har smygstartat året lite försiktigt med Wii Sports och promenad. Det är dessvärre lite väl kallt ute för mina knän just nu :( Det gjorde riktigt ont mot slutet av promenaden idag, jag fullkomligen hatar minusgrader!!
Men med Wiiet gick det bättre. Körde step up och jogg (på stället) i totalt 45 minuter, så konditionen har inte rasat fullständigt på de veckor jag inte använt cykeln aktivt :)

Har smygstartat året lite försiktigt med Wii Sports och promenad. Det är dessvärre lite väl kallt ute för mina knän just nu :( Det gjorde riktigt ont mot slutet av promenaden idag, jag fullkomligen hatar minusgrader!!
Men med Wiiet gick det bättre. Körde step up och jogg (på stället) i totalt 45 minuter, så konditionen har inte rasat fullständigt på de veckor jag inte använt cykeln aktivt :)

Har du provat att använda knäskydd (vulkan, rehband osv) som är värmande när du är ute och det är kallt? :)

Har du provat att använda knäskydd (vulkan, rehband osv) som är värmande när du är ute och det är kallt? :)
Har både vanliga och backontrack, men det gör ont p.g.a. tryck på muskelfästen istället :( Det är det som känns så hopplöst, att mina knän är så galet känsliga för både minusgrader och tryck. Främst gäller det ena knät dock, så även när det krånglar kan jag ju ta mig fram med kortare steglängd på det, men det är ju inte skönt alls :( Får uppfinna nån knävärmare som kan sättas fast en bit upp på låret, hänga sladdrigt över knät och sen fast mitt på vaden ;)

Ska dock testa med underställ och se om det kan hjälpa lite, det sitter ju inte åt på samma sätt :)

En "tub" av fleece att trä över, kan det vara något? Ger ju inget stöd utan bara för värme då.

@Mumfie När jag äter lättare luncher äter jag nästan alltid bananomelett. Jag bara älskar det, det är nästan lite för gott :angel: men kanske inte så roligt varje dag i och för sig. Det är i alla fall 2 ägg och en banan blandad som man steker, och så brukar jag ha bär på som topping. Sedan är ju andra omeletter bra också, soppa som någon annan sa, bättre sorters mackor, det finns ganska många alternativ faktiskt. Jag tycker att äter man bara inte så mycket halvfabrikat så äter man rätt bra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
270
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 239
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 477
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 842
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka