Beach 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt att få testa olika saker! Olympiska lyft vill jag också prova på, känns viktigt att ha någon kunnig som hjälper en i början då. Och ja, jag saknar också en biceps-smiley :D
Både roligt och mindre roligt, eftersom det är en distanskurs. Jag hade också helst velat ha någon intill som guidar och korrigerar om jag gör fel, men det går ju inte till allt som ska göras nu :(. Tänker dock testa med så lite vikt det går (nåväl, tyngre än kvastskaft i alla fall för annars tappar man ju hela känslan ;) ), så det inte blir någon direkt skaderisk av eventuella fel
biceps2.gif
(den där såg grotesk ut i jämförelse med de vanliga smileysarna)

Bra dag idag :)
Började med kvarg, yoghurt och bär som frukost. Var ute och lekte med barn och hund på fm. Soppa och ostsmörgås till lunch. Sen ut och gå en promenad med unghästen med husse på ryggen. Husse tog även andra hästen på en tur så jag fick inte rida idag :meh::D Tog en 4 km pw istället med musik i öronen! :up: Till middag blev det älgstek och potatis.
Tog sen med mig äldsta dottern och åkte till Ica för att veckohandla (perfekt att göra en söndagkväll!). Köpte med fin choklad och en bägare med Verum hälsoyoghurt som blir kvällsmat :)

Hoppas på en skogspromenad i morgon om vädret tillåter. Måste ju ha yngsta dottern i bärselen då så regn på tvären passar sig inte :meh:

Jag och maken har beställt en babyjoggingvagn. Jag har bestämt att senaste tidens styrkeövningar har stärkt min bäckenbotten tillräckligt (och jag känner ju stor skillnad, skall sägas), så nu ska jag börja springa. :D

215687.jpeg

Åh va jag velade fram och tillbaka när jag funderade på joggingvagn. Men det har inte blivit nån än och lär nog inte bli heller. Får springa när maken är hemma och tar barnen :)

Åh va jag velade fram och tillbaka när jag funderade på joggingvagn. Men det har inte blivit nån än och lär nog inte bli heller. Får springa när maken är hemma och tar barnen :)

Jag velade också bra länge, men när maken sa att han också vill komma igång med löpningen igen blev det ett lätt beslut. Nu kan vi springa tillsammans vilket känns riktigt bra. :)

Tack för omtanken @zassoo och @Chili :love: Det känns bättre dag för dag även om sorgen kan komma som en oväntad våg fortfarande.

-----------------------------

Jag stack ut i dag på eftermiddagen, efter att solen hade gått i moln såklart. Jag var sur på sambon över något och sprang en väldigt snabb första km. Sen fick jag håll (för första gången på evigheter - har haft hållkänning en enda gång under alla löppass i januari) och stod ut drygt 500 meter till innan jag vände och sprang tillbaka. Det släppte när jag var ca 700 m hemifrån, ganska exakt samma plats som alltid brukar kännas skitseg. I dag kändes den fjäderlätt i jämförelse med hållet. Väl hemma efter 3,4 km kändes det ganska gött ändå och jag kunde, och kan fortfarande, inte minnas vad jag var så sur på sambon över. ;)

Jag hoppas att det kan torka upp lite snart. Jag har ju barfotaskor och det är inte så mysigt när lervatten tränger in till de nakna fossingarna. :p

Älskar beskrivningen av din promenad @zassoo :D Låter underbart!

Snyggt böjt @Luem! Knäböj är min favoritövning när de kommer till tyngdlyftning, love it :up: 80 kg är riktigt starkt!

Lycka till med löpningen @Tassetass! Är det mycket jobbigare att springa med vagn än utan tror du? Uppförsbackarna lär iaf vara riktigt bra rumpträning :D Längtar tills jag kommer hem o kan börja springa igen! Apropå att köpa grejer ska jag försöka plocka upp ett par nya löpskor i Bangkok :)

Idag är vår sista dag i Nya Zealand, inatt flyger vi till Bangkok där vi ska möta en vän o umgås några dagar innan han åker hem o vi fortsätter norrut. Får se hur stort hotellrum vi har om det finns någon möjlighet att yoga lite eller så.
Idag körde jag i alla fall ett riktigt nice blandat yoga och styrkepass ute i gräset: solhälsningar som uppvärmning sen lite knäböj, kissande hunden, armhävningar, rygglyft, planka, mountainclimbers och situps. Avslutade med lite mer yoga/nedvarvning o meditation med riktigt härlig känsla.
Igår körde jag pass 4 med Adrienes yogacamp, pass 2 och 3 som jag laddat ned saknade ljud... Men är nu tillbaka på McDonalds (el+fritt wifi) och laddar ned dem igen + lite mer. Så nytt försök nästa gång när det nu blir!

Varit i Sthlm över helgen vilket innebär mycket rännande, fika i mängder och lite motion (förutom sävliga promenader med gammelhunden).

Har dessutom haft lite halsont och känt mig aningens hängig sen i fredags. Så vet inte om jag ska träna idag men jag vill, jag har ju planerat för det! :D Ska se hur det känns framåt eftermiddagen.

Jag började med projekt Minska på saltet igår. Är en riktig saltoman - föredrar salt framför sött. Men det har såklart en baksida. Samlar vätska och blir plufsig. Blodtrycket är lågt men det är ju knappast hälsosamt.

Tänkte att det skulle vara lätt men i butiken började jag läsa på alla förpackningar. Salt i massor. T.ex pålägg.. Äter skinka i olika former = salt 2g/100g. Kokt är väl ända som har lägre men det äter jag inte. Förslag? Grönsaker ja men snark...vill ha kött också. Ost och smör skippar jag.

Är det så att salt generellt är ohälsosamt? Jag är genuint nyfiken alltså. När jag frågade min en vän som studerar till läkare (som förvisso också är saltoman - så hon kanske är partisk ;)) så sa hon att saltets inte har direkt effekt på hälsan utan att det agerar just via att det höjer blodtrycket och att det är detta som är dåligt. Hon menade att eftersom saltet också har en en ganska omedelbar effekt på blodtrycket , så räcker det med att minska saltet när man väl börjar få högt blodtryck. Ligger blodtrycket bra och lågt så finns det ingen anledning att dra in på saltet för hälsans skull, enligt henne alltså.

Men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta. Men eftersom jag är saltoman (och har lågt blodtryck) nöjde jag mig med det svaret, kände ingen anledning till att gräva vidare :D

Apropå pålägg är mina favoriter philadelphia och hummus (+ grönsaker). Vet inte hur mycket salt det är i färskost men hummusen styr du ju själv över om du gör egen. Ägg? Hur kommer det sig att du måste ha just kött?

Är det så att salt generellt är ohälsosamt? Jag är genuint nyfiken alltså. När jag frågade min en vän som studerar till läkare (som förvisso också är saltoman - så hon kanske är partisk ;)) så sa hon att saltets inte har direkt effekt på hälsan utan att det agerar just via att det höjer blodtrycket och att det är detta som är dåligt. Hon menade att eftersom saltet också har en en ganska omedelbar effekt på blodtrycket , så räcker det med att minska saltet när man väl börjar få högt blodtryck. Ligger blodtrycket bra och lågt så finns det ingen anledning att dra in på saltet för hälsans skull, enligt henne alltså.

Men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta. Men eftersom jag är saltoman (och har lågt blodtryck) nöjde jag mig med det svaret, kände ingen anledning till att gräva vidare :D

Apropå pålägg är mina favoriter philadelphia och hummus (+ grönsaker). Vet inte hur mycket salt det är i färskost men hummusen styr du ju själv över om du gör egen. Ägg? Hur kommer det sig att du måste ha just kött?
Jag har inte grävt så noga i saken huruvida vi lågblodtryckare eg lider av saltöverskott eller inte men jag blir hemskt pluffsig. Är på tredje dagen nu och jag märker på vågen och kroppen är mindre. Min man har lite tensens till högt blodtryck (generiskt)plus att vår son ska om några mån äta samma mat som vi så jag tänkte att jag behöver minska lite (mycket).

Ägg är ok,tänkte försöka lära mig äta avokado. Varför kött? Ja..det är väl bara en vanesak antar jag. Uppväxt med kött,smör och ost.

Tjoho vilken träningsvärk jag har i latissimus :D. Gjorde "omvända pullups" igår, dvs hoppa upp och sen sänka ner sig långsamt, eftersom jag inte klarar att dra mig upp ens med de gummiband jag har. Det tog rejält kan jag lova! Hett tips till er andra som också är sugna på att klara pullups i framtiden

Vi har ju diskuterat styrketräning för barn/ungdomar här några gånger genom åren. I styrkekursen jag läser fick vi i uppgift att skriva en inlämningsuppgift på just det ämnet, och nu när den blivit godkänd valde jag att dela den på min blogg. Den är på tok för lång för att klistra in i ett inlägg här, så om någon är intresserad av att läsa finns den på denna länk :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
285
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 324
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 663
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 850
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V