Är det så att salt generellt är ohälsosamt? Jag är genuint nyfiken alltså. När jag frågade min en vän som studerar till läkare (som förvisso också är saltoman - så hon kanske är partisk

) så sa hon att saltets inte har direkt effekt på hälsan utan att det agerar just via att det höjer blodtrycket och att det är detta som är dåligt. Hon menade att eftersom saltet också har en en ganska omedelbar effekt på blodtrycket , så räcker det med att minska saltet när man väl börjar få högt blodtryck. Ligger blodtrycket bra och lågt så finns det ingen anledning att dra in på saltet för hälsans skull, enligt henne alltså.
Men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta. Men eftersom jag är saltoman (och har lågt blodtryck) nöjde jag mig med det svaret, kände ingen anledning till att gräva vidare
Apropå pålägg är mina favoriter philadelphia och hummus (+ grönsaker). Vet inte hur mycket salt det är i färskost men hummusen styr du ju själv över om du gör egen. Ägg? Hur kommer det sig att du måste ha just kött?