Beach 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan jag verkligen tänka mig! Jag har fått jobba jättemycket mentalt bara för att klara av att springa 5 eller 10 km, det kommer inte naturligt för mig. Jag var den som gav upp jättetidigt på beep-testet i skolan eftersom jag mentalt inte pallade när det blev lite jobbigt, och jag avskydde löpsträckor längre än 200 meter eftersom jag inte kunde se målet tydligt. Så att jag idag kan ge mig ut och springa eller cykla i 1,5 timme är ganska stort för mig :)

Har du cyklat Vätternrundan många gånger? Är det kul eller bara svinjobbigt? :D

Då vet du vad det handlar om! Längden eller tiden är egentligen oväsentlig, mekanismen för att flytta sina egna mentala gränser är densamma. Sen är det såklart olika för olika människor beroende på vad man är van vid osv.

Jag har faktiskt bara cyklat en gång, haha, när jag var 18 år. Delvis för att det faktiskt inte är såååå kul ;), men mest för träningsmängden som krävs. Själva loppet är enligt mig inte det jobbigaste, när det väl är dags så bara GÖR man, men för att kunna få en "bra" tid (jag cyklade på 12 h den enda gången men skulle förmodligen ha kapacitet för sub 10 h i dagsläget om jag gav mig f-n på det samt tränade ordentligt) behöver man träna rätt mycket långdistanscykling och det är väldigt tidskrävande. Sen är det så med cykling att du tjänar otroligt mycket kraft, tid och energi på att ligga i klunga. Det är som natt och dag mot att ligga själv och nöta. På Vätternrundan kan man antingen köra i en organiserad klunga (då har man bestämt innan vilka man ska cykla med, och kanske tränat ihop), eller så försöker man hitta folk att cykla med under loppets gång. Du kan alltid hålla ett snabbare snittempo på samma ansträngningnivå om du ligger i klunga vs om du ligger själv.

Jag tror att @fryckan har cyklat flera gånger så hon kanske vill berätta hur hon upplevde det :)

Då vet du vad det handlar om! Längden eller tiden är egentligen oväsentlig, mekanismen för att flytta sina egna mentala gränser är densamma. Sen är det såklart olika för olika människor beroende på vad man är van vid osv.

Jag har faktiskt bara cyklat en gång, haha, när jag var 18 år. Delvis för att det faktiskt inte är såååå kul ;), men mest för träningsmängden som krävs. Själva loppet är enligt mig inte det jobbigaste, när det väl är dags så bara GÖR man, men för att kunna få en "bra" tid (jag cyklade på 12 h den enda gången men skulle förmodligen ha kapacitet för sub 10 h i dagsläget om jag gav mig f-n på det samt tränade ordentligt) behöver man träna rätt mycket långdistanscykling och det är väldigt tidskrävande. Sen är det så med cykling att du tjänar otroligt mycket kraft, tid och energi på att ligga i klunga. Det är som natt och dag mot att ligga själv och nöta. På Vätternrundan kan man antingen köra i en organiserad klunga (då har man bestämt innan vilka man ska cykla med, och kanske tränat ihop), eller så försöker man hitta folk att cykla med under loppets gång. Du kan alltid hålla ett snabbare snittempo på samma ansträngningnivå om du ligger i klunga vs om du ligger själv.

Jag tror att @fryckan har cyklat flera gånger så hon kanske vill berätta hur hon upplevde det :)

Ja jösses, har förstått att det är extremt tidskrävande att träna för långa cykellopp. Nu är jag inte så värst lockad av det, av många anledningar, men det är spännande att få veta lite mer och inte minst förstå hur mycket som egentligen krävs för att klara av det på ett bra sätt.

Lite halvt sidospår, men vi har ju en trend nu där många kör lite mer extrema lopp som maraton, ultra, iron man, klassikertävlingarna osv. I och med det kan det nog vara lätt att underskatta hur mycket tid och engagemang man verkligen behöver lägga ner, hur tufft det faktiskt är.

Hej träningsvärk, säger jag bara! Uppenbarligen fick hela kroppen sig en liten utmaning igår för det är stelt lite överallt :p Känner mig lite småseg också, har egentligen planerat in ett pass löpning också. Ska ta det lugnt ett par timmar och sticka ut lite senare, tanken var ändå att springa riktigt lugnt idag så det borde inte vara några problem. Får jag i mig lite lunch också så blir det lite extra energi att springa på, det blir bra :D

Jag körde en timmes träning på skates igår, snorjobbigt men askul! Träningsvärk i vaderna idag, haha! Vet inte om jag ska rulla lite ute eller springa eller bara vila hälsporren lite, jag kände av den efter sista löppasset förra helgen och sjukgymnasten sa att jag skulle gå långsamt fram. Men vad är långsamt liksom? Just nu har jag inte så ont av den.

Jag kom ut och sprang! :) Jätteglad för det nu, men det var lite tungt innan. Trött och seg, lite huvudvärk (som jag tror delvis beror på att det verkar ligga åska i luften, ganska kvavt ute och väldigt varmt). Var ute 50 minuter och bara tuffade på väääldigt lugnt. Kändes riktigt bra och jag hade nog kunnat jogga ganska många kilometrar till men jag tror det blev väldigt lagom idag :)

Jag kom ut och sprang! :) Jätteglad för det nu, men det var lite tungt innan. Trött och seg, lite huvudvärk (som jag tror delvis beror på att det verkar ligga åska i luften, ganska kvavt ute och väldigt varmt). Var ute 50 minuter och bara tuffade på väääldigt lugnt. Kändes riktigt bra och jag hade nog kunnat jogga ganska många kilometrar till men jag tror det blev väldigt lagom idag :)
Härligt att du tog dig ut, du verkar jobba på du :)

Någon cyklad mil blev det inte idag. Däremot har jag städat och flyttat runt på möbler, så någon typ av motion blev det ändå. Vågar inte riktigt testa gränserna just nu med tanke på loppet på lördag ifall det skulle slå tillbaka.
Velar över om jag ska ta cykeln till och från skolan imorgon. Det är rätt kallt på morgnarna fortfarande, och det är ju sånt som sabbar mina luftvägar. Men samtidigt kan jag ju inte gärna hoppa över träningen fram till loppet heller, och jag lär inte heller vara så pigg på att ge mig ut och cykla på kvällarna efter att ha suttit med tuffa inlämningsuppgifter på eftermiddagarna mån-ons. Vågar man testa?

"Fint väder ute.. hmm.. cykla till stallet kanske?" Sagt och gjort 2,2mil på mtb med tillhörande obekväma sadel blev det idag.. Behöver jag säga att jag är lite öm i häcken nu? :rofl: ca 26min tog det (enkelväg, 1,1mil) Höll ett för mig bra tempo, längesen jag cyklade långt och det känns i låren precis ovanför knäna.. :p
Drog av en LÖS bakdoja på pålle imorse.. :meh: Så han får chilla tills hovis kommer på tis.. Han klagar inte, fick tugga lite gräs och sen mysa med BoT ryggvärmare i pjamas idag när jag byggde "vänja sig vid gräs"-hage! :D Jag hatar att bygga hage, men fan så bra det blev! :up:

Det blev ingen springtur i helgen, men i kväll gick sambon och jag en barnvagnspromenad på ca 4,5 km. Det var en helt fantastisk kväll med ljummen temperatur, svaga vindar, fågelkvitter, en sol som stundom tittade genom tunna molnslöjor... :) Vi bestämde att vi skulle försöka få rutin på promenader efter middagen, men sambon har en fot som krånglar så vi får väl se hur den mår i morgon.

Jag har varit på körkurs med hästen hela helgen och är så sjukt trött nu. Gick ca 5 km lördag och ca 8 km söndag i skogsmark samt stod upp hela dagarna minst 8 timmar. Puh. Ont i varenda muskel i fötter och fotleder. Vid hemfärd igår var nog både häst och jag lika trötta. :p Det blir inte mycket regelrätt träning nu men rörelse iaf.

Första passet med PT idag! Fem övningar på schemat: benböj med kettlebell, utfallssteg med rotation, nudda axel med motstående hand i armhävningsposition, TRX-rodd och kettlebell swing. Därutöver en magövning (ligga på rygg med benen rakt upp, hålla i gummiband för att aktivera överkroppen och sänka ett ben i taget) och en fotledsstretch.

Den här första perioden med PT går under benämningen "muskeladaption" och nog fan kommer mina muskler få adaptera sig; satan vad det känns att det var längesedan jag gjorde något styrkerelaterat i allmänhet och ett helt styrkepass i synnerhet.

Det kändes riktigt bra hela passet igenom, tränaren pratar en hel del men är fokuserad, glad men ändå bestämd och peppar lagom mycket. Vilken jävla lyx att ha någon som räknar åt en, justerar när man gör fel och öser beröm över en när man är färdig. I like it! :D

Senast ändrad:
Nu har jag gjort mina första marklyft!:banana: under "övervakning" dock iom att det va första gången :angel: Men gud vad roligt det är att styrketräna!!:banana::banana::love: Men jag måste ju förbättra konditionen så det blev både en halvtimmes crosstrainer och en halvtimme cykel också :D
Vilket peppigt inlägg! Glädjen lyser helt klart igenom :D
Alltid lika kul att höra om när någon testar något nytt och fastnar för det.

Apropå det, hur går det med din crossfit @Sleepan ? :D

Det går sådär @cili! Men imorn är det dax igen, och eventuellt på onsdag.
Måste ju dock springa också! Haha.
Har för avsikt att springa två gånger till innan Vårruset iaf :)

Kl

Nu har jag precis kommit hem efter 6,9 km promenad. Sen suttit en kort stund på en blåsig, men solig, balkong med kaffe och smoothie. :)

Jag kan tipsa om finfint mellanmål: osötad hallonkvarg med riktiga hallon på. Värmde ett halvt paket frysta hallon igår och använde hälften då (varma) och hälften idag (kylskåpskalla), dagens var godast. Mycket roligare än bara kvarg, på alla nivåer.

Det blev cykel till och från skolan idag, och jäklar vad bra det kändes! Verkar ha orsakat någon slags superkompensation genom min ofrivilliga vila, för nu känns den där jäkla bron knappt jobbig alls. Hoppas bara att det håller i sig fram till helgen ;)
Imorgon blir det strax över 3 mil cykel totalt + ett gympass och planen är att cykla 2 mil även onsdag. Sen blir det vila och kolhydrater till på lördag ;)

Det går sådär @cili! Men imorn är det dax igen, och eventuellt på onsdag.
Måste ju dock springa också! Haha.
Har för avsikt att springa två gånger till innan Vårruset iaf :)
Kör hårt och rapportera sånna där entusiastiska inlägg efteråt :D
Det där Vårruset ligger ganska mycket i skymundan här, jag har sprungit typ en kilometer sen i juli :angel:

Kör hårt och rapportera sånna där entusiastiska inlägg efteråt :D
Det där Vårruset ligger ganska mycket i skymundan här, jag har sprungit typ en kilometer sen i juli :angel:

I Will! :D

Haha, vet känslan! Löpningen har definitivt inte blivit prioriterad! :p
Men, 5 km reder vi ut, även om det inte blir på vår snabbaste tid :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 289
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 648
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 844
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka