Beach 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
En väldigt dålig lunch som jag inte kommer klara mig många timmar på :p Men det blev ingen matlåda igår och jag orkar inte åka iväg in till centrum för att köpa lunch så det fick bli en nödlösning idag och tog det som fanns i kylskåpet i morse.
Blir middag när jag kommer från jobbet sen :)

Okej! Ville bara kolla :)

Min syrra upplevde samma på Tjurruset. Jag tycker det är lite fascinerande, trodde de att de inte skulle bli skitiga? :D
Eller hur!!! Jag går in med inställning att "SKITIGT SKARE VA!" och blir oftast just skitigast på hela loppet, men jag har också sjukt kul och kommer runt på en vettig tid :D I höstas gjorde jag bomben i ett dike där några barn stått i säkert en kvart och hejat "bomben bomben bomben", men ingen verkade ha gjort dem nöjda. De jublade :angel: :rofl:

Eller hur!!! Jag går in med inställning att "SKITIGT SKARE VA!" och blir oftast just skitigast på hela loppet, men jag har också sjukt kul och kommer runt på en vettig tid :D I höstas gjorde jag bomben i ett dike där några barn stått i säkert en kvart och hejat "bomben bomben bomben", men ingen verkade ha gjort dem nöjda. De jublade :angel: :rofl:

Helt rätt :D

@Chili Nu har jag tagit mig i kragen och letat fram mina alternativa recept på pajdeg :)

Dinkelmjöl och kvarg
100 g smör
3,5 dl dinkelmjöl
0,75 dl kvarg

Låt stå kallt ca 30 min, förgrädda ca 8 min.

Rismjöl
3 dl rismjöl
125 g smör
1-2 msk vatten

Låt stå kallt ca 20 min, förgrädda ca 10 min.

Sen finns det ju en uppsjö med fler men det här var de jag provade senast och båda funkade bra :)

Kul att du är tillbaka @Mineur !

Jag är väldigt obeachig just nu, det beachigaste är att jag bor precis vid havet :love:
Mot bakgrund av tråden om vad folk äter för att stanna på normalvikt blev jag lite inspirerad till att se till att äta bättre och ge min kropp bra förutsättningar. Inte direkt kopplat till vikten, utan mer att styra upp vad jag stoppar i mig - och när. Det betyder i min värld mer lagad mat, som inte bara är pasta och mindre småätande mellan varven. Det finns dock vissa hinder. Ett är att tillgången till vettiga råvaror är begränsad. Det är mycket socker, det är mycket halv- och helfabrikat. Men jag ska åka och handla imorgon och försöka fylla på med bra basvaror. Ett annat problem är att jag inte är så sugen på vettig mat när det är så varmt och fuktigt. Helst skulle jag bara äta glass och yoghurt. Ett tredje är att jag är bra på att tolka löften till mig själv väldigt fritt - igår skulle jag bara stanna en liten stund på födelsedagsfesten...jag kom hem vid 4. :D Men det var kul, jag hade väldigt roligt eftersom jag fick dansa. :love:

Jag har i veckan fått reda på att det finns åtminstone ett par gym (utöver gymmet på lyxhotellet med en månadskostnad på nästan 3000 kr :wtf:) dit jag borde kunna gå. Ska fråga min kollega om jag kan haka på henne någon dag, så att jag får spana in det. Ett annat alternativ är att försöka få tillgång till den franska militärbasen, där det också finns träningsmöjligheter. Det behöver undersökas närmare. Jag längtar efter att få träna och använda kroppen, även om jag inte vet hur det kommer att funka i värmen. Men det märker jag väl. :angel:

@Praeterea Tack! Men vad spännande ditt liv låter! Fill me in, vad har hänt?? :)

Ja, det är faktiskt lite spännande. Jag har nyligen flyttat till Djibouti och håller på att försöka skapa mig ett (tillfälligt) liv här. Det är mycket som är annorlunda, som jag (och kroppen) behöver vänja mig vid. Men det är också väldigt trevligt!
Jag försöker att vara snäll mot mig själv och låta det ta tid att komma i ordning, men jag vet också att jag mår bättre om jag åtminstone har någon slags grundstruktur med lite rutiner. Som det är nu har jag bara jobbet som fast punkt, i övrigt flyter jag runt. Och när jag flyter runt blir det inte mycket gjort. :D

Det där med skog blir lite klurigt då jag bor mitt i en storstad utan bil... Men naturen ligger ändå väldigt nära, så jag ska säkert lyckas locka med mig pojkvännen som chaufför och springsällskap åtminstone ett par gånger!

Terrängskor hade jag inte en tanke på... Låter dyrt, haha! Något speciellt märke som rekommenderas?
Jag gillar Salomon Speedcross. Bra grepp och en passform jag gillar. Kan springa bra länge med blöta skor utan att det blir skav.
Hoppas du får med pojkvännen på en tur, roligt att springa i skogen!

Transportsprang en bra bit av hemvägen igår, det var omväxlande isigt, tjällossning och lera/vatten så det tog längre tid än jag tänkt mig, men det var en fin kväll så det gjorde inte så mycket. Det var en fin känsla att få dra av dom blöta sockorna när jag kom hem:up:
Den planerade skidturen blir nog inte av för min sambo är förkyld och jag tror inte jag vill åka iväg själv. Isåfall blir det nån cykeltur här hemma.

Angående terrängskor har jag ett par Salomon Fellraiser som jag gillar. Det märket verkar överlag sitta bra på mina fötter, jag fyndade ett par vandringsskor igår också.

Fick till en promenad med valpen igår på 3,5 km ;) Vill ju inte gå några långa koppelpromenader med henne än då det blir för monotont. Men går man på grusvägen kan hon vara lös och väljer hon själv tempo och terräng så kan jag gå på i mitt raska tempo på grusvägen :) Den vägen är väldigt mycket upp och ner så man blir varm utan att behöva gå så långt.

Att förlora seriepremiären betyder bara att det kan bli bättre!
Vi hade dock riktigt dåligt spel i första halvlek, där motståndarlaget även petade in alla sina mål.. I andra halvlek lyfte vi laget och spelade bättre, mer som ett lag..
Tråkigt med förlust men det är bara att bita ihop och komma igen, säsongen har bara börjat!
(Men klart som fan att det hade varit gött att vinna premiären!)

22 km löpning i riktigt backig terräng utan avbrott. Kändes grymt bra! :bump:
Jättebra gjort!
Men, jag har en fundering som jag måste ventilera här i tråden. Det är en fundering som följt mig ett tag, och den grundas inte enbart på dig så se den lite mer allmän även om jag använder ditt exempel här nedan.

För någon månad sedan skrev du att du var helt otränad, men hade gett dig ut och sprungit en mil och att det hela gått bra. Och nu 22 km backig terräng utan avbrott. Det är så klart jättebra jobbat och du ska vara stolt över din prestation (för det ÄR en prestation! :up:), men att påstå att man är otränad precis innan man säger att man gjort sånna här pass känns inte helt okej i mina ögon. Det går inte att vara otränad och gå ut och göra sånt, det krävs liksom en bra grundkondition och att man inte börjar från noll för att klara det där. Det är alltså ordvalet som gör att det känns olustigt, nästan lite respektlöst mot de som faktiskt är otränade och inte har en mil i sikte på mycket lång tid framöver. Tänker mig att man då lätt hamnar i tankegången "om hon som kan springa si och så långt är otränad, vad är inte jag då?" och känner sig dålig.

Och det är som sagt inte bara i ditt fall jag tänkt på det. Både här och där i olika inlägg kan man läsa om folk som tyckte att det inte gått bra, och sedan redovisar en tid/längd/ansträningsnivå som andra ligger flera månader av träning ifrån. Självklart får personen som vanligen springer milen på 45 minuter vara besviken över att landa på 1h (exempel taget ur luften, syftar inte på någon här i tråden), men då vore det trevligt att försöka vara lite ödmjuk mot andra människor och skriva ut det - att det inte var milen på 1 h som var det dåliga, utan att det var en 15 minuter försämring mot hur det brukar/brukade vara och att just det inte känns så bra.

Den här tråden är trots allt till för alla, oavsett om man behöver vila efter 2 km promenad eller kan springa i timme efter timme utan stopp i sikte. Oavsett om man lyfter 10 eller 100 kg i marklyft.
Känslan här inne har blivit lite elitistisk på sistone, i mina ögon, som att det bara är snabbt, långt och tungt som räknas. Jag tror inte att någon gör det med flit, för det är klart att man är nöjd och stolt över sina prestationer (åter igen, det ska man vara!), och jag är säkerligen inte oskyldig själv heller.
Vi har tappat lite av gemenskapen och kärleken till träning och rörelse här i vår tråd, istället har det blivit lite mer av en redovisning av sina prestationer vilket jag tror skrämmer bort en del för att dom inte "kan tävla med det".
Beachtråden för mig handlar inte om att tävla eller vara bäst, utan att göra så gott man kan utifrån sina personliga förutsättningar. Att dela glädjen efter ett träningspass med andra som förstår känslan, och få prata träning/kost med likasinnade. Att peppa och bli peppad, och lämna tråden med en go känsla i magen.

Jag hoppas att detta inlägget inte ska skapa några dåliga känslor hos någon, för att den känner sig träffad av det jag skrivit. Det är väl jättepositivt om jag, du och/eller någon annan får upp ögonen för det och därmed kan ändra sig så vi får tillbaka den där goa känslan i tråden :) . Här i tråden är alla välkomna, oavsett nuvarande nivå eller mål och det är det som alltid varit så härligt - att man kan gå in som nybörjare och bolla idéer med de som hållit på länge, eller få råd när man kört fast. Det finns ju en anledning till att många av oss hängt här i flera år :)

Jättebra gjort!
Men, jag har en fundering som jag måste ventilera här i tråden. Det är en fundering som följt mig ett tag, och den grundas inte enbart på dig så se den lite mer allmän även om jag använder ditt exempel här nedan.

För någon månad sedan skrev du att du var helt otränad, men hade gett dig ut och sprungit en mil och att det hela gått bra. Och nu 22 km backig terräng utan avbrott. Det är så klart jättebra jobbat och du ska vara stolt över din prestation (för det ÄR en prestation! :up:), men att påstå att man är otränad precis innan man säger att man gjort sånna här pass känns inte helt okej i mina ögon. Det går inte att vara otränad och gå ut och göra sånt, det krävs liksom en bra grundkondition och att man inte börjar från noll för att klara det där. Det är alltså ordvalet som gör att det känns olustigt, nästan lite respektlöst mot de som faktiskt är otränade och inte har en mil i sikte på mycket lång tid framöver. Tänker mig att man då lätt hamnar i tankegången "om hon som kan springa si och så långt är otränad, vad är inte jag då?" och känner sig dålig.

Och det är som sagt inte bara i ditt fall jag tänkt på det. Både här och där i olika inlägg kan man läsa om folk som tyckte att det inte gått bra, och sedan redovisar en tid/längd/ansträningsnivå som andra ligger flera månader av träning ifrån. Självklart får personen som vanligen springer milen på 45 minuter vara besviken över att landa på 1h (exempel taget ur luften, syftar inte på någon här i tråden), men då vore det trevligt att försöka vara lite ödmjuk mot andra människor och skriva ut det - att det inte var milen på 1 h som var det dåliga, utan att det var en 15 minuter försämring mot hur det brukar/brukade vara och att just det inte känns så bra.

Den här tråden är trots allt till för alla, oavsett om man behöver vila efter 2 km promenad eller kan springa i timme efter timme utan stopp i sikte. Oavsett om man lyfter 10 eller 100 kg i marklyft.
Känslan här inne har blivit lite elitistisk på sistone, i mina ögon, som att det bara är snabbt, långt och tungt som räknas. Jag tror inte att någon gör det med flit, för det är klart att man är nöjd och stolt över sina prestationer (åter igen, det ska man vara!), och jag är säkerligen inte oskyldig själv heller.
Vi har tappat lite av gemenskapen och kärleken till träning och rörelse här i vår tråd, istället har det blivit lite mer av en redovisning av sina prestationer vilket jag tror skrämmer bort en del för att dom inte "kan tävla med det".
Beachtråden för mig handlar inte om att tävla eller vara bäst, utan att göra så gott man kan utifrån sina personliga förutsättningar. Att dela glädjen efter ett träningspass med andra som förstår känslan, och få prata träning/kost med likasinnade. Att peppa och bli peppad, och lämna tråden med en go känsla i magen.

Jag hoppas att detta inlägget inte ska skapa några dåliga känslor hos någon, för att den känner sig träffad av det jag skrivit. Det är väl jättepositivt om jag, du och/eller någon annan får upp ögonen för det och därmed kan ändra sig så vi får tillbaka den där goa känslan i tråden :) . Här i tråden är alla välkomna, oavsett nuvarande nivå eller mål och det är det som alltid varit så härligt - att man kan gå in som nybörjare och bolla idéer med de som hållit på länge, eller få råd när man kört fast. Det finns ju en anledning till att många av oss hängt här i flera år :)

Jag ber hemskt mycket om ursäkt om något mår dåligt över mitt ordval! Den här tråden är som du säger till för alla och jag tycker att folk är grymt duktiga i det de gör och jag blir väldigt inspirerad av att läsa vad ni alla skriver!

När jag får en månad sedan skrev att jag var helt otränad menade jag det, för det var det jag trodde. Den enda motionen jag fick var promenaden till/från pendeln varje dag till mitt stillasittande kontorsjobb och så red jag en gång i veckan på låg nivå. Inga övriga promenader, ingen övrig motion alls. Jag var ute och sprang den där milen på ren viljestyrka, jag hade inte sprungit ett steg på sex månader. Då, i september, sprang jag ca 4 km. Innan dess hade jag inte sprungit ett steg sen i juni, där jag sprang totalt fyra gånger. Innan dess har jag inte sprungit sedan skolidrotten i låg ålder. Nu skriver jag inte det här för att framhäva mig själv, utan jag vill bara försöka förklara hur jag kunde använda ordet "otränad".

Nu har jag tränat i en månad och haft nästan konstant träningsvärk. Jag har insett att jag verkar ha god grundkondition vilket gör att jag kunnat avancera i löpningen. Hur det kommer sig att grundkondition finns där vet jag inte.

Idag skulle jag inte säga att jag är helt otränad, men jag vill påstå att jag är ganska svag. Jag kan inte göra en enda armhävning på fötter tillexempel och får slita hårt med dem på knän med. Det är flera övningar i mitt program som jag får förenkla eftersom jag inte är stark nog och det kommer dröja länge innan jag är det.

När jag skrev att jag var otränad menade jag alltså det - eftersom jag inte tränade alls, och aldrig gjort det. Istället inser jag nu att jag borde skrivit just det, att jag aldrig tränat förut. För visst finns det en skillnad mellan att aldrig träna och vara otränad.

Så vi gör om och gör rätt!

-

Jag heter Mumfie och började träna hemma för en månad sedan, jag följer ett program från FMTK. Innan dess hade jag inte tränat, men jag hade en god grundkondition och kan springa långt utan att ha löptränat. Däremot är jag svag och har det tufft med passen som inte inkluderar löpning, men viljan finns och jag hoppas på att kunna träna upp styrkan :)

Äsch, det där blev jättelångt. Min poäng var alltså att jag, på grund av okunskap, inte fick något perspektiv på situationen. Jag tänkte helt enkelt "ej tränat = otränad" men vet nu att det inte är sant, och jag hade faktiskt glömt att jag uttryckte mig så i min "introduktion". Det var jättebra att du tog upp det, jag ber om ursäkt och ska tänka på hur jag utrycker mig i framtiden :up:

Jag ber hemskt mycket om ursäkt om något mår dåligt över mitt ordval! Den här tråden är som du säger till för alla och jag tycker att folk är grymt duktiga i det de gör och jag blir väldigt inspirerad av att läsa vad ni alla skriver!

När jag får en månad sedan skrev att jag var helt otränad menade jag det, för det var det jag trodde. Den enda motionen jag fick var promenaden till/från pendeln varje dag till mitt stillasittande kontorsjobb och så red jag en gång i veckan på låg nivå. Inga övriga promenader, ingen övrig motion alls. Jag var ute och sprang den där milen på ren viljestyrka, jag hade inte sprungit ett steg på sex månader. Då, i september, sprang jag ca 4 km. Innan dess hade jag inte sprungit ett steg sen i juni, där jag sprang totalt fyra gånger. Innan dess har jag inte sprungit sedan skolidrotten i låg ålder. Nu skriver jag inte det här för att framhäva mig själv, utan jag vill bara försöka förklara hur jag kunde använda ordet "otränad".

Nu har jag tränat i en månad och haft nästan konstant träningsvärk. Jag har insett att jag verkar ha god grundkondition vilket gör att jag kunnat avancera i löpningen. Hur det kommer sig att grundkondition finns där vet jag inte.

Idag skulle jag inte säga att jag är helt otränad, men jag vill påstå att jag är ganska svag. Jag kan inte göra en enda armhävning på fötter tillexempel och får slita hårt med dem på knän med. Det är flera övningar i mitt program som jag får förenkla eftersom jag inte är stark nog och det kommer dröja länge innan jag är det.

När jag skrev att jag var otränad menade jag alltså det - eftersom jag inte tränade alls, och aldrig gjort det. Istället inser jag nu att jag borde skrivit just det, att jag aldrig tränat förut. För visst finns det en skillnad mellan att aldrig träna och vara otränad.

Så vi gör om och gör rätt!

-

Jag heter Mumfie och började träna hemma för en månad sedan, jag följer ett program från FMTK. Innan dess hade jag inte tränat, men jag hade en god grundkondition och kan springa långt utan att ha löptränat. Däremot är jag svag och har det tufft med passen som inte inkluderar löpning, men viljan finns och jag hoppas på att kunna träna upp styrkan :)
Det var inte min tanke att "gå på" dig personligen, vilket jag hoppas att du förstår :). Men det blev ett så tydligt exempel för att visa det jag sett/känt en period och även hört från andra.
Det är jättekul att få in nya här i tråden, även personer som inte varit igång och tränat aktivt innan. Jag är säker på att dina framgångar är inspirerande, speciellt nu när du berättat om bakgrunden. Keep up the good work! :up:

Det kanske är dags för en ny presentation av oss som hänger här?
Med träningsbakgrund, vad vi tränar nu, varför vi gör det och sådär. Det är ju trots allt några månader sedan sist, och har inte kommit naturligt med trådbyte eftersom vi inte fyllt någon tråd i år.

22 km löpning i riktigt backig terräng utan avbrott. Kändes grymt bra! :bump:

Bra jobbat, MEN... Du måste lugna ner dig, annars kommer du sälla till den stora skaran här i tråden som har problem med fötter, benhinnor och knän. God grundkondition eller ej, på en dryg månad bygger man inte upp den tålighet som krävs för så långa löppass.

Att man KAN göra något innebär inte att man ska göra det, framförallt inte om man vill syssla med långsiktig, hållbar träning. Jag brottas själv med den biten just nu, för jag skulle lätt kunna jogga en mil tack vare grundkondition och löpvana sedan tidigare, men efter en svår graviditet och lång återhämtning därefter är min kropp ingalunda redo för det.

Det kanske är dags för en ny presentation av oss som hänger här?
Med träningsbakgrund, vad vi tränar nu, varför vi gör det och sådär. Det är ju trots allt några månader sedan sist, och har inte kommit naturligt med trådbyte eftersom vi inte fyllt någon tråd i år.

Jenny, 32 år, juriststudent, kattägd, ringmärkt och med en avkomma som just nu står ute på balkongen och pratar med alla som går nedanför (läs: hon ropar och bankar på glaset och blir skitsur om de inte svarar och vinkar). :D

Ongen i fråga är snart ett år och det senaste året har gått åt att återhämta mig efter en vidrig graviditet, det tog ett halvår innan jag kunde gör ett utfallssteg och ännu längre än så innan jag kunde springa utan smärta. Tränar det som faller mig in, just nu är det ändlösa barnvagnspromenader, lite löpning, yoga och typ åttahundra tio-kiloslyft/benböj/ner-på-golvet-och-upp-igen om dagen. :D Dessutom ska jag tydligen göra Tjejklassikern (börjar med simningen), så lite simning kanske man ska klämma in också. Vikten ligger högre än vad den ska göra, men att ta tag i det har det inte funnits ork till under året som varit. Nu finns orken och det går så sakteliga åt rätt håll.

Min målsättning är att känna mig i bra form när vi åker till Spanien i september och om jag kan få till en bra träningssommar känns det målet inte alls orimligt.

Jag känner lite som @cili om att tonen i tråden förändrats.
Nu är jag väl lite extra känslig också efter 5månaders skador och noll möjlighet att kunna träna alls (vilket sätter sig på psyket som attan!) men jag har känt många gånger att jag går in i tråden för att skriva/ventilera/uttrycka stolthet över någon prestation men avstår. För att jag känner att det inte räcker till, inte är stort nog och absolut inte är ens i närheten av det som många andra anser vara ett av sina "sämre pass" eller "otränad form" eller liknande. Och det sänker min (och kanske fleras?) glädje inför träningen. Inte för att någon på något vis trycker ned eller säger att det man gör inte är tillräckligt, alla är alltid jättesnälla och gillar hejvilt när jag vågar mig på att skriva om mina "prestationer" under min skadetid - utan just för ordvalen som ibland används i andras inlägg.

(Det blir lite samma känsla som när en högst normalviktig person kläcker ur sig att hen blivit så fruktansvärt fet och nu minsann väger 62kg (och därmed gått upp 3kg), klart att man kan KÄNNA att man blivit "tjock" men kläcker man ur sig det i sällskap/medier så blir det en väldigt sned bild för de som är överviktiga (eller lider av Ätstörningar) på riktigt.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
283
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 317
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 662
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 847
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31