Jättebra gjort!
Men, jag har en fundering som jag måste ventilera här i tråden. Det är en fundering som följt mig ett tag, och den grundas inte enbart på dig så se den lite mer allmän även om jag använder ditt exempel här nedan.
För någon månad sedan skrev du att du var helt otränad, men hade gett dig ut och sprungit en mil och att det hela gått bra. Och nu 22 km backig terräng utan avbrott. Det är så klart jättebra jobbat och du ska vara stolt över din prestation (för det ÄR en prestation!

), men att påstå att man är otränad precis innan man säger att man gjort sånna här pass känns inte helt okej i mina ögon. Det går inte att vara otränad och gå ut och göra sånt, det krävs liksom en bra grundkondition och att man inte börjar från noll för att klara det där. Det är alltså ordvalet som gör att det känns olustigt, nästan lite respektlöst mot de som faktiskt är otränade och inte har en mil i sikte på mycket lång tid framöver. Tänker mig att man då lätt hamnar i tankegången "om hon som kan springa si och så långt är otränad, vad är inte jag då?" och känner sig dålig.
Och det är som sagt inte bara i ditt fall jag tänkt på det. Både här och där i olika inlägg kan man läsa om folk som tyckte att det inte gått bra, och sedan redovisar en tid/längd/ansträningsnivå som andra ligger flera månader av träning ifrån. Självklart får personen som vanligen springer milen på 45 minuter vara besviken över att landa på 1h (exempel taget ur luften, syftar inte på någon här i tråden), men då vore det trevligt att försöka vara lite ödmjuk mot andra människor och skriva ut det - att det inte var milen på 1 h som var det dåliga, utan att det var en 15 minuter försämring mot hur det brukar/brukade vara och att just det inte känns så bra.
Den här tråden är trots allt till för alla, oavsett om man behöver vila efter 2 km promenad eller kan springa i timme efter timme utan stopp i sikte. Oavsett om man lyfter 10 eller 100 kg i marklyft.
Känslan här inne har blivit lite elitistisk på sistone, i mina ögon, som att det bara är snabbt, långt och tungt som räknas. Jag tror inte att någon gör det med flit, för det är klart att man är nöjd och stolt över sina prestationer (åter igen, det ska man vara!), och jag är säkerligen inte oskyldig själv heller.
Vi har tappat lite av gemenskapen och kärleken till träning och rörelse här i vår tråd, istället har det blivit lite mer av en redovisning av sina prestationer vilket jag tror skrämmer bort en del för att dom inte "kan tävla med det".
Beachtråden för mig handlar inte om att tävla eller vara bäst, utan att göra så gott man kan utifrån sina personliga förutsättningar. Att dela glädjen efter ett träningspass med andra som förstår känslan, och få prata träning/kost med likasinnade. Att peppa och bli peppad, och lämna tråden med en go känsla i magen.
Jag hoppas att detta inlägget inte ska skapa några dåliga känslor hos någon, för att den känner sig träffad av det jag skrivit. Det är väl jättepositivt om jag, du och/eller någon annan får upp ögonen för det och därmed kan ändra sig så vi får tillbaka den där goa känslan i tråden

. Här i tråden är alla välkomna, oavsett nuvarande nivå eller mål och det är det som alltid varit så härligt - att man kan gå in som nybörjare och bolla idéer med de som hållit på länge, eller få råd när man kört fast. Det finns ju en anledning till att många av oss hängt här i flera år