Presentation var det. Det blev visst en hel novell...
Har varit väldigt vardagsaktiv under hela skolgången (cykel till och från skolan oavsett väder, t.ex.), samt att jag började rida som tioåring och spenderade väldigt mycket tid i stallet (med cykeltransport även dit). Så det där med att röra sig i vardagen har jag fått gratis, och det är därmed väldigt enkelt för mig att välja cykel över buss när det gäller rimliga avstånd.
Sedan ungefär 12 års ålder har jag haft problem med mina knän, vilka eskalerade rejält när jag var 20 och ledde till 1-2 år stillasittande eftersom jag många dagar inte ens kunde gå i en affär för att handla utan att få knivhuggssmärtor. Jag fick till slut operera båda knäna, där dom hittade och tog bort knölar i bindväven. Därefter började en lång rehab, med tre sjukgymnastbesök i veckan (på gym). Det gick bra och jag fick sen ett jobb som innebar mycket gång, vilket också hjälpte till att stärka musklerna.
Ett tag efter att sjukgymnastiken var färdig började jag sakna gymmet, trots att jag nu tagit upp ridningen igen, och frågade därför
@Ninnurur om hon ville börja gymma med mig (för det kändes för läskigt att göra det själv direkt). Hon hakade på och vips var vi igång med styrketräning. Sen började jag även att löpträna lite på vägarna kring hemmet. I samma veva hoppade jag in i beachtråden.
Där någonstans (då 25 år gammal) blev det för mycket stress med jobbet och livet i stort, och jag blev sjukskriven för utmattningssyndrom. Är sedan dess mer stresskänslig än innan, vilket märks i perioder.
Några månader senare var jag med på ett pass på gymmet och hade sönder en menisk. Följden av det blev sjukskrivning för ont knä, och den enda träning jag fick utföra för benet var korta promenader. Men jag kom igen efter det också, kom igång även med konditionsträningen och testade barfotalöpning och teknikslipning.
Nu är jag 27 år, pluggar till fysioterapeut (sjukgymnast) och har fortfarande problem med knäna till och från (men lärt mig ungefär hur jag ska hantera det). Tränar nu mestadels cykling, kommer igång allt mer med styrketräningen igen också, men det går i perioder. Springer inte alls för tillfället, eftersom min begränsning sitter i knäna snarare än i flåset just nu, och dom tränar jag bättre på andra sätt. Ridningen ligger på hyllan p.g.a. brist på lämpligt hästmaterial och studentekonomi.
Sedan den där meniskskadan har jag sprungit fyra lopp á 5 km och ska göra ett femte i maj. Då ska jag även delta i mitt första cykellopp, på 7 mil, vilket om inte annat ska gå på rent pannben (så tog jag mig igenom en sträcka på 13 mil förra sommaren).
Jag brukar beskrivas som envis, målinriktad och bestämd - så ingen ska komma och tala om för mig vad jag kan och inte kan, för är det något jag vill göra så ser jag till att ta mig dit även om det är mycket blod, svett och tårar längs vägen

. Jag fick höra att sjukvården inte trott att jag någonsin skulle kunna springa smärtfritt igen efter mina knäproblem, men jag ger aldrig upp och hittade min egen väg för att lösa det
Jag har inga direkta mål om att bli snabb eller avverka långa distanser i löpning eller cykling, lyfta tunga vikter eller att nå en viss vikt på vågen. Inte heller är jag ute efter att vinna tävlingar. Jag vill ha en kropp som håller till det jag vill göra för stunden, som inte gör ont och gärna ger ett åtminstone något tränat intryck. Det känns då även som en investering inför framtiden.