Beach 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan väl också passa på att presentera mig, även om jag mest smyger i bakgrunden här i tråden.

28 år som tränar för att kompensera för stillasittande kontorsjobb, för att utmana och använda kroppen och för att jag gillar att svettas. Jag har gått/sprungit ett 5 km lopp, för att få vara med på picknicken. Jag har ingen aning om vad jag lyfter eller pressar åt något håll, eftersom jag är alldeles för ostrukturerad. Jag älskar att simma när det är lugnt i bassängen, jag älskar att gå på pass där det blir jobbigt utan att jag märker det (kettlebells :love:) och jag älskar att dansa (det funkar alla dagar i veckan, i vardagsrummet, på gymmet eller på klubben).

2015 var ett turbulent år, med en tuff start på året på det personliga planet, vilket dränerade mig på mycket energi och träningen uteblev. Efter omständigheterna blev sommaren ändå väldigt bra och jag kom in i en bra träningsrutin som höll i sig i början av hösten. Sen körde jobbet över mig och från och med oktober blev träningen väldigt lågprioriterad, även om jag höll igång med medryttarhäst några dagar i veckan. Och lagom till jul fick jag veta att jag skulle flytta till Djibouti och här är jag nu, sedan 4 veckor tillbaka. Förutom allt nytt som en flytt alltid innebär, så är det även en stor omställning för kroppen rent fysiskt (klimat och bakterieflora bl.a.), så jag har försökt ta det lugnt. Mot den här bakgrunden känner jag mig ganska otränad, men vet att jag har en hyfsat grundkondition, gillar att vara aktiv och har rätt mycket pannben, så jag klarar antagligen mer är jag tror.

Nu börjar jag bli väldigt sugen på att använda kroppen igen, så jag är igång och spånar på träningsmöjligheter. Utomhusträning är inte riktigt att tänka på, eftersom det just nu är 30 grader varmt med relativt hög luftfuktighet, och båda (temperaturen och fuktigheten) kommer att öka de närmaste 3-4 månaderna. Men jag hörde i förra veckan att några kollegor tydligen tränar lite då och då, så tänkte försöka haka på dem någon dag. Dessutom undersöker jag möjligheterna att få tillgång till en militärbas och dess träningsmöjligheter. Just nu är promenaderna till och från jobbet (25 minuter långsam promenad), i princip allt jag gör i motionsväg. Och promenaden till jobbet börjar bli lite jobbig. Det är egentligen inte promenaden i sig som är jobbig, det jobbiga är att svettas floder en halvtimme efter att jag kommit fram - känns inte helt bekvämt när jag ska verka viktig. Det blir nog snart taxi på morgonen och promenad hem (beroende på när jag går hem).

Rapport från dagens strapatser i skogen! :)

För det första så var vädret fantastiskt, det är alltid ett plus! Sen skulle jag anmäla mig men upptäckte att de tillgängliga klasserna inte var samma som jag trott vilket gjorde att jag skulle få springa antingen en väldigt kort och lite för lätt bana, eller en lagom lång men något svår bana. Det slutade med alternativ nummer två men jag lovade mig själv att ta det extra lugnt.

Och det gick faktiskt riktigt bra! :) Jag tog det lugnt, vågade stanna till och tänka efter istället för att bara springa iväg planlöst :angel: Bommade lite från kontroll 2 till 3 pga lite taskig kompassgång men jag redde ut det och resten av kontrollerna gick nästan klockrent. Resultatmässigt blev det plats 37 av 52 vilket jag är supernöjd med! :) Dagens enda minus var att jag fastnade lite i en taggbuske :p

Efter dusch blev det en välförtjänt hamburgare där i solen :d Nu på kvällen gjorde jag en mycket god linssoppa, det är faktiskt rätt kul att laga mat ibland :)

Rapport från dagens strapatser i skogen! :)

För det första så var vädret fantastiskt, det är alltid ett plus! Sen skulle jag anmäla mig men upptäckte att de tillgängliga klasserna inte var samma som jag trott vilket gjorde att jag skulle få springa antingen en väldigt kort och lite för lätt bana, eller en lagom lång men något svår bana. Det slutade med alternativ nummer två men jag lovade mig själv att ta det extra lugnt.

Och det gick faktiskt riktigt bra! :) Jag tog det lugnt, vågade stanna till och tänka efter istället för att bara springa iväg planlöst :angel: Bommade lite från kontroll 2 till 3 pga lite taskig kompassgång men jag redde ut det och resten av kontrollerna gick nästan klockrent. Resultatmässigt blev det plats 37 av 52 vilket jag är supernöjd med! :) Dagens enda minus var att jag fastnade lite i en taggbuske :p

Efter dusch blev det en välförtjänt hamburgare där i solen :d Nu på kvällen gjorde jag en mycket god linssoppa, det är faktiskt rätt kul att laga mat ibland :)
Vad härligt det låter! Och bra med en sån inställning, att det inte bara blir prestation för hela slanten.

25 år gammal, har tävlat i löpning och skidåkning sen ca 6 års ålder fram till ungefär 16. Tävlade också ett par år i orientering. Hade därefter lite uppehåll, tränade sen rätt mycket 17-18 år framförallt i löpning och därefter hade jag en sämre period under tiden jag pluggade till sjukgymnast (:o). Tog mig i kragen när jag var 22 år ungefär och efter det har jag gjort två svenska klassiker, ett maraton, en halvmara i fjäll och en O-ringen. Siktar i år på Stockholm och Helsingborg maraton med målet att klara av åtminstone en av dem under 4 h. Jag har som mål att klara av en till klassiker och en Iron man (helst innan jag blir 30).

Jag har säkert också bidragit till den förändrade stämningen men jag skriver jag inlägg om min träning så är det bara utifrån mitt perspektiv, jag skulle aldrig jämföra någon här inne utifrån mina tider och distanser medvetet. Jag har aldrig varit skadad och anser själv att även om jag haft längre uppehåll med regelbunden träning så har jag ändå med mig en grund från när jag var yngre och det tror jag gör att jag har lättare att komma tillbaka tillfredsställande form än såna som ex. varit skadade även om jag kallar mig själv otränad. Hoppas ingen uppfattar det som drygt utan utan det var ett försök till en förklaring :)

29år, ensam och full rulle mest hela tiden.. :D
Ridit sedan 4-5års ålder och spelat fotboll till och från under åren.. även sprungit en del och ansett mig vara en "5km människa" - en distans jag trivs bra med, kan pressa mig på och jaga bra tider för min egen tillfredsställes :) Jag springer ett 5km terränglopp varje år där målet är att vara snabbare än året innan! Och så är det så jäkla kul!
Jag har sprungit milen två gånger, vilket länge var ett mål för mig! Nu är målet att springa milen på en bättre tid än sist, jag vill gärna under 55min.. nån gång..

Jag är utbildad brandman och målet är att komma tillbaka till den formen jag var i under tiden jag pluggade, jag tappade lite motivation helt enkelt men jag är på g igen! :) Jag har lite gamla skador från några rejäla ridolyckor vilket gör att min kropp mår absolut bäst när den är muskelmässigt stark.. Tyvärr kräver den regelbundna besök hos min fantastiska kiropraktor för att vara sitt bästa jag, när kroppen mår som bäst räcker det med ett besök var tredje månad! :up:

Jag jobbar ganska mycket och i princip alltid 12h nattpass.. Min träning består idag av gym, fotboll, ridning, löpning, lite mtb på sommaren och så försöker jag hitta tid till att börja simma igen (vilket jag tycker är astråkigt.. men väldigt bra..) :p
Varannan vecka har jag en häst, min egen pålle, och varannan vecka har jag tre, pålle + två jag hjälper till med.. Brukar säga att jag har en övernattningslägenhet för jag är sällan hemma, sover mest bara där.. :rofl:

Här i beach-tråden skriver jag mest om fotbollen och lite om pålle + de två andra.. och jag läser mer än jag skriver.. jag gillar att glädjas med andra, att känna igen mig i situationer och kunna komma med (och få) pepp/tips/råd emellanåt!

Igår sprang jag! :) för dåligt batteri för att starta endomondo men gissar på en knapp kilometer. Kroppen kändes bra då och känns bra nu.

Skriver presentation en annan dag när klockan inte är mitt i natten, det mest relevanta nu är väl dock att jag jobbar på att komma tillbaka till träning efter graviditet, sonen är 10 veckor nu. Vill även gå ner i vikt men gör inget åt det i dagsläget mer än att försöka undvika socker i veckorna.

Jag är 29 år och har tränat regelbundet sen jag var 16 ungefär. Har gjort Klassikern, tävlat i triathlon med en 6:e plats på ett SM som bäst, åkt fem Vasalopp, sprungit tre marathon, springer milen på 42 minuter, kan göra chins och armhävningar på tå, har ett SM-broms i downhillcykling, har lyft 110 kg i marklyft och 90 kg i knäböj, etc etc.

Skriver inte detta för att skryta utan för att jag har en väldigt gedigen träningsbakgrund och bra förutsättningar. Detta är min utgångspunkt för vad jag vet att jag kan prestera fysiskt men absolut ingen måttstock jag mäter andra efter. Jag började skriva i Beach-tråden därför att jag blev så glad och peppad av alla som inte tränade lika extremt som jag (det har jag gjort i perioder för att kunna uppnå det jag gjort!). Beachtråden får mig på bättre humör än de flesta överhurtiga träningsbloggar eller träningsrapporter från elitidrottare. Jag tycker att man får skryta om pass och tider man är nöjd med, vare sig det är 1 km eller 20 km. Jag blir _mycket_ mer imponerad av någon som skriver att de sprungit sin första km någonsin, än av någon annans sjuttioelfte marathon. Jag hoppas att jag inte bidrar till någon hets; jag skriver mest om min egen träning när jag är ovanligt nöjd/missnöjd med ett pass utifrån min nivå.

Grejen med dig är att du är medveten om din nivå i förhållande till andras, du är ödmjuk och jävligt peppande mot allt och alla, därför tycker jag inte att du bidrar med någon hets trots att mycket av det du gör är snudd på ouppnåeligt för många av oss.

Grejen med dig är att du är medveten om din nivå i förhållande till andras, du är ödmjuk och jävligt peppande mot allt och alla, därför tycker jag inte att du bidrar med någon hets trots att mycket av det du gör är snudd på ouppnåeligt för många av oss.

Åh Gud vad glad jag blir! :) Jag blir genuint peppad av er i den här tråden och vill ju helst ge samma sak tillbaka. Beachtråden har även gett mig lite perspektiv - jag har spenderat mycket tid med elitidrottare och andra som har ganska "extrema" livsstilar vilket delvis har gjort mig lite avtrubbad kring vad som är en "normal" träninigsmängd, t.ex. Jag älskar att gå in här och läsa om någon som är stolt över att ha joggat för första gången eller vågat gå in i friviktsdelen på gymmet - det får mig att känna att det är okej att vara glad över sådant som inte är en tävlingsprestation eller 20 h träningsvecka.

Vet ni, jag har träningsvärk i fötterna sen igår! :D Löpning i obanad terräng är rena rama styrketräningen.

Och överkroppen är steeeel, jag fick för mig att göra ett kort pass med FMTK-appen i lördags. 15 minuter, lite situps och burpees bara. Yeah right, det var ju svinjobbigt :laugh: Tre varv - 10,20,30 repetitioner. Bara det att jag fattade inte riktigt utan trodde det var två varv, förstå känslan när jag helt slut efter de första 30 burpeesarna fick höra "burpees med armhävning, 30 stycken"...!!!! :wtf::rofl: Det tog sin lilla tid kan jag säga, jag var helt slut. Och rejäl träningsvärk, som sagt ;)

@cili fan vad du tränar, du var ju nyss flera timmar bakom mig i utmaningen :p
Har du fått lära dig nån bra övning för att stärka tensorn? Jag känner att den är lite klen på mig nu när jag börjat springa regelbundet på asfalt :wtf:

Vet ni, jag har träningsvärk i fötterna sen igår! :D Löpning i obanad terräng är rena rama styrketräningen.

Och överkroppen är steeeel, jag fick för mig att göra ett kort pass med FMTK-appen i lördags. 15 minuter, lite situps och burpees bara. Yeah right, det var ju svinjobbigt :laugh: Tre varv - 10,20,30 repetitioner. Bara det att jag fattade inte riktigt utan trodde det var två varv, förstå känslan när jag helt slut efter de första 30 burpeesarna fick höra "burpees med armhävning, 30 stycken"...!!!! :wtf::rofl: Det tog sin lilla tid kan jag säga, jag var helt slut. Och rejäl träningsvärk, som sagt ;)
Grymt jobbat! Jag har sett flera skriva om den där appen, vad är det för något? :)

Grymt jobbat! Jag har sett flera skriva om den där appen, vad är det för något? :)

FMTK = Försvarsmaktens träningsklubb :) Det är försvarsmakten som har utvecklat en träningsapp där man bara använder kroppsvikten. Den är riktigt bra och har övningar, pass och program för precis hela kroppen. Kondition, styrka och rörlighet :) Helt gratis!

En liten presentation av mig...

23 år gammal. Jag bor i Dublin sen ett par år tillbaka tillsammans med min sambo. Jobbar, lever och trivs bra här (och dricker Guinness :D). Jag har varit aktiv på ett eller annat sätt i stort sätt hela livet, när jag var yngre var det hästar och friidrott. Jag sprang en del på fritiden och promenerade massor med min hund.

Efter gymnasiet blev det automatiskt mer stillasittande och fler utekvällar, onyttig mat osv. Jag jobbade passande nog med lösgodis så jag åt ganska sjuka mängder socker. Det var en tuff period i mitt liv med stress och ångest, ofta tog jag till sockret som tröst och energi. Det behövdes en förändring helt enkelt. Där någonstans började jag träna hemma, lite blandade HIIT, cirkelträning och styrketräning med Youtube som guide. Så småningom väcktes mitt intresse för styrketräning mer och mer och jag vågade mig till slut köpa ett gymkort. Sen dess var jag hooked :love: Det var tre år sen nu.

Jag har styrketräningen att tacka för otroligt mycket i mitt liv. Jag lärde mig att sätta mål, planera och ha disciplin att hålla rutinen. Jag fick självförtroende, jag märkte att jag är kapabel, att jag klarar av att göra saker. Jag gick framåt och utvecklades åtminstone i den delen av mitt liv, när allt annat kändes så värdelöst, tungt och mörkt. Nu när jag tänker tillbaka på personen som efter månader av tvivlan steg in på gymmet för första gången, kan jag se hur mycket det är som har förändrats. Den fysiska förändringen är verkligen den minst viktiga.

Nu ska jag dra ner litegrann på styrketräningen och börja introducera lite mer yoga och stretching tänkte jag. Under vintern har jag haft många styrkemål som är avklarade. Jag skadade även en höftböjare för drygt 1,5 månad sen som precis har läkt så jag tror att min kropp mår bra av lite extra vila och kanske förebyggande övningar.

Och såklart siktar jag på att trivas med strandformen i Thailand om tre veckor :o:p

@cili fan vad du tränar, du var ju nyss flera timmar bakom mig i utmaningen :p
Har du fått lära dig nån bra övning för att stärka tensorn? Jag känner att den är lite klen på mig nu när jag börjat springa regelbundet på asfalt :wtf:
Haha det är ju längesen jag kom ikapp! Har satt igång med cykelträningen på allvar nu, loppet går ju om mindre än en månad :D
Den enda jag kan komma på att vi nämnt är när man ligger på sidan med raka ben, och lyfter det övre rakt upp.

Haha det är ju längesen jag kom ikapp! Har satt igång med cykelträningen på allvar nu, loppet går ju om mindre än en månad :D
Den enda jag kan komma på att vi nämnt är när man ligger på sidan med raka ben, och lyfter det övre rakt upp.
Jag får kötta på den övningen helt enkelt :p Det har jag helt missat, vad är det för lopp? :)

Jag presenterar väl mig själv också även fast min aktivitet i den här tråden blivit högst sporadisk de senaste åren :angel:

Jag är snart 22 år gammal (och när jag skriver det inser jag med ens hur sjukt många år den här tråden har funnits. Vansinnigt!! Jag var, eller jag är väl egentligen fortfarande, lillskiten i den här tråden, haha). Jobbar som arrestvakt och fotograf. Det första innebär en hel del stillasittande och det andra... Antingen stillasittande i timmar (efterbehandling, planering etc) för att i andra vändan kräva mer eller mindre akrobatiska utövningar.

När jag var som mest aktiv här gick jag också på gymnasiet och tampades enormt med mig själv. Jag fick en hel del rörelse i och med att jag gick på ett naturbruksgymnasium som dessutom hade väldigt stora ytor att gå över för att ta sig mellan skolsalarna. Det var under gymnasiet jag hittade löpningen, något som jag alltid tyckt om. Jag är en prestationsmänniska utan dess like, vilket gör att jag titt som tätt "lägger ned verksamheten" när kraven blir för höga. Nu har jag faktiskt tagit löpningen till en annan nivå - jag springer helt utan GPS. Ibland loggar jag träningen i efterhand/räknar ut distansen vid enstaka tillfällen, men i stället för att ha endomondo eller dylikt igång under löppasset så skiter jag helt enkelt i det. Jag har armbandsklocka att hålla lite koll på klockan med, men i övrigt - nada. Detta för att hantera kraven på mig själv, och det fungerar. Numera springer jag för att det är kul. (Ni som minns mig från tidigare trådar kommer kanske också ihåg alla duster jag haft med mig själv på olika plan).

Efter gymnasiet tappade jag bort mig själv. Gick upp mer än 30 kg i vikt på väldigt kort tid och mådde inte särskilt bra alls. Jag var stressad över livet, över min käke, jobb och utbildning etc. I somras opererade jag äntligen käken, det fick komplikationer men jag är nu "färdig". Jag har hittat tillbaka till den vegetariska kosten och tagit steget ännu längre till en helvegetarisk kost och försök till en vegansk livsstil (så jag räknar mig själv som vegan). Poff! Så blev mitt mående miljoner gånger bättre!

Sedan i somras har jag gått ned drygt 25 kg och hittat mig själv igen. Jag känner igen mig själv i spegeln, jag orkar leva och jag orkar må bra.

Hej novell! Men this is me. Jag vill vara mer aktiv i tråden för ni är så himla underbara, men garanterar inget :angel:

dsc_9857b2_5709a043ddf2b37823b6cc51.png

@WS6 Coolt att du är utbildad brandman! Jobbar du även som det?

Det är ett otroligt intressant yrke & en rolig utbildning! Tyvärr jobbar jag inte som det, jag är väktare! :)
Jag sökte massor med sommarvik (i hela Sverige) till sommaren efter min examen och var på flertalet anställningstester och gav järnet, men utan resultat, jag fick inget och vissa av de som sedan ringde ang besken om man fått jobbet eller inte var så negativa så där tappade jag motivationen lite..
Men där är ingen som kan ta utbildningen ifrån mig så det kanske blir i framtiden! :)

Blev lite jogg med ongen i sportvagnen idag. Tungt satan eftersom det var lite dåligt med luft i däcken, men det blev väl en fyra kilometer eller något sådant. Mitt i löpturen märkte jag att ongen somnat så när jag sprungit klart strosade jag runt i en halvtimme-trekvart så hon fick sova klart. Sen satt vi ute på balkongen i en timme, eller kanske två, käkade apelsin och ongen tränade på att klättra på balkongmöblerna. Just nu sover hon och när hon vaknat ska vi fixa lite kyckling som ska ätas med tortillabröd, vitlökssås och en massa grönsaker. Rätt fin dag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 299
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 655
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 846
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka