Beach 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Löparfråga på ingång!

När jag är ute och springer så får jag en mycket obehaglig känsla precis i övre delen av halsen och det blir lite jobbigt att andas. Det känns precis som när man råkat svälja en stor köttbit eller något annat som var lite för stort, och det liksom trycker på på insidan av halsen. Det börjar ganska så direkt efter att jag börjar springa och försvinner sedan inte förrän jag varit stilla/gåendes i säkert 10-15 minuter.

Det hände första gången när jag var ute i söndags och så nu igen idag. Hade jag inte vetat bättre så hade jag trott att jag ätit för tätt inpå löpningen, men i söndags gick jag raka vägen ur sängen och sprang (jag hade alltså inte ätit alls sedan kvällen innan) medan jag idag hade ätit middag drygt en timme tidigare så jag ser inget samband där. Jag försöker att tänka på att inte spänna mig och att ta rejäla andetag, men det har inte hjälpt hittills.

Någon som kan hjälpa mig att lista ut vad det är? Det är fruktansvärt irriterande, för som det var idag var hela turen väldigt njutbar och den kändes inte jobbig förutom just detta. :(

Det låter ju ändå som att du spänner dig på något vänster. Testa att fokusera på utandningen (dra in magen) och låt inandningen komma naturligt (när du släpper spänningen i magen).

Löparfråga på ingång!

När jag är ute och springer så får jag en mycket obehaglig känsla precis i övre delen av halsen och det blir lite jobbigt att andas. Det känns precis som när man råkat svälja en stor köttbit eller något annat som var lite för stort, och det liksom trycker på på insidan av halsen. Det börjar ganska så direkt efter att jag börjar springa och försvinner sedan inte förrän jag varit stilla/gåendes i säkert 10-15 minuter.

Det hände första gången när jag var ute i söndags och så nu igen idag. Hade jag inte vetat bättre så hade jag trott att jag ätit för tätt inpå löpningen, men i söndags gick jag raka vägen ur sängen och sprang (jag hade alltså inte ätit alls sedan kvällen innan) medan jag idag hade ätit middag drygt en timme tidigare så jag ser inget samband där. Jag försöker att tänka på att inte spänna mig och att ta rejäla andetag, men det har inte hjälpt hittills.

Någon som kan hjälpa mig att lista ut vad det är? Det är fruktansvärt irriterande, för som det var idag var hela turen väldigt njutbar och den kändes inte jobbig förutom just detta. :(
Stress? Spänningar?
Testa lite andningsövningar för dig själv vid ett lugnt tillfälle, och försök att få till bra andningsteknik som du kan använda även sen när du är ute och springer.
En annan variant som kan funka är motståndsandning. Att "pysa ut" luften mellan sammanpressade läppar (men inte så pass hårt att det är omöjligt, du ska få lite samma känsla som när du blåser upp en ballong) i någon utandning då och då.

Hej alla =),

Gör ett litet inhopp här igen med en liten fråga som någon kanske har lust o tid att svara på =)
Jag har kommit ihåg att mina mag- och armmuskler är ett skämt, så jag skulle vilja träna upp dem! Jag tänkte att mitt mål skulle vara att kunna göra minst en chin! Men, hur tränar man bäst mag- och armmuskler? Situps, någon träningsmaskin? Hur har ni gjort eller hur skulle ni ha gjort?

Tack!

//r

Har varit på mammaträning på nytt ställe, kändes bra! En timme med främst mag(/korsett)träning och kroppskontroll där. Kan faktiskt konstatera att jag har hyfsad koll på de (säkert tack vare träning där redan innan graviditeten pga ryggproblem och sjukgymnastik) och att magmusklerna inte är delade.

Hej alla =),

Gör ett litet inhopp här igen med en liten fråga som någon kanske har lust o tid att svara på =)
Jag har kommit ihåg att mina mag- och armmuskler är ett skämt, så jag skulle vilja träna upp dem! Jag tänkte att mitt mål skulle vara att kunna göra minst en chin! Men, hur tränar man bäst mag- och armmuskler? Situps, någon träningsmaskin? Hur har ni gjort eller hur skulle ni ha gjort?

Tack!

//r

Övningar med fria vikter och kroppsvikten! Ska se om jag hittar förklaring på en del övningar jag kör, hinner inte just nu - Återkommer! :)

@strawberrysylt För att klara chins skulle jag träna biceps, latissimus dorsi och stärka upp skuldermuskulaturen.
Biceps tränas bland annat genom bicepscurls antingen med hantlar eller stång., latissimus genom latsdrag i maskin och sen skulle jag köra rodd i maskin och stående skivstångsrodd alt singelrodd. Finns en maskin som man kan göra avlastade chins är den bra att träna i :) Vikt så du klarar 3x8 ungefär. För att klara chins behöver man också en del greppstyrka, det får man dels genom att träna tungt med fria vikter, annars brukar det finnas små grunkor som man klämmer ihop med händerna (hoppas du fattar min fantastiska beskrivning :p)
För magen: russian twists, brutalbänk, omvända benlyft, en övning där man skjuter ett litet hjul med handtag framåt i knästående, knästående crunches i dragapparat samt crunches i maskin.
Hoppas nån övning funkar för dig :)

Öh, jag cyklade sådär långt igen... O_o 24 km närmare bestämt. Har köpt en ny cykelsadel och skulle bara testa den en sväng... :meh::o Med facit i hand var det naturligtvis alldeles för långt med en ny sadel. Sista kilometrarna jämförde jag det med att springa en halvmara i nyinköpta skor, det vill säga ganska dumt. Men ja, jag kan ju säga att det blev inga som helst domningar i grenen under passet, tjoho :D Med förra sadeln började det domna efter 3 km... Däremot ont i sittbenen! Eftersom den här nya är bra mycket bredare sitter jag nu på sittbenen och det var lite ovant, det kommer nog kännas imorgon.

Hej och hå. Nåja, jag ligger i alla fall före planeringen på Icaklassikern... :p

Jag tränar på en gång i veckan på det bootcamp-pass som jobbet arrangerar men börjar bli sugen på att även ta upp löpningen igen nu när det är varmare och ljusare ute. Idag fick benen en ordentlig genomkörare med bland annat mycket jump squats, squat thrusts, lunges av olika slag och korta backintervaller. Jag gillar att passen alltid är väldigt olika, det är alltid mycket ben och mage men med olika övningar och olika intensitet. Det är alltid kul att gå dit även om (eller kanske tack vare att) det nog är de tuffaste träningspassen jag har gått på.

Nu ska jag snart iväg och äta frukost med syster och en fin vän.
Ikväll blir det middag och 40årskalas.

Ska försöka få till en löprunda där i mellan.
Börjar fan bli lite stressad över antalet kilon vågen visar... Kroppen känns helt okej, men är betydligt mycket större än i vintras vilket innebär att den då köpa bröllopsklänningen sitter...sådär.
Nåja. Struntade i att köpa godis igår iaf. Alltid något.

@strawberrysylt För att klara chins skulle jag träna biceps, latissimus dorsi och stärka upp skuldermuskulaturen.
Biceps tränas bland annat genom bicepscurls antingen med hantlar eller stång., latissimus genom latsdrag i maskin och sen skulle jag köra rodd i maskin och stående skivstångsrodd alt singelrodd. Finns en maskin som man kan göra avlastade chins är den bra att träna i :) Vikt så du klarar 3x8 ungefär. För att klara chins behöver man också en del greppstyrka, det får man dels genom att träna tungt med fria vikter, annars brukar det finnas små grunkor som man klämmer ihop med händerna (hoppas du fattar min fantastiska beskrivning :p)
För magen: russian twists, brutalbänk, omvända benlyft, en övning där man skjuter ett litet hjul med handtag framåt i knästående, knästående crunches i dragapparat samt crunches i maskin.
Hoppas nån övning funkar för dig :)

@WS6 Tack, ja återkom gärna med övningar!
@fryckan Tack för ditt långa detaljerade svar! Haha, det var mycket mer än jag trott o förstått, jag tänkte typ jamen jag lyfter lite hantlar o gör lite situps så kan jag göra chins sen ^^ haha jo tjena^^
Fast min lillebror sa också de att man tar i mycket med ryggen/skuldrorna... Jag tränar i dagsläget inte på nåt gym, men kanske borde börja.. funderar! Men vi har en maskin här hemma som är lite allround, så borde kunna träna i den! Kan se om jag hittar nån bild på den...Min lillebror har en stång med, får passa på å träna lite när jag hälsar på honom^^ Förstår vad du menar med de där man klämmer ihop =).. Jises så mycket det var att träna^^

//r

@strawberrysylt Chins är en väldigt tung övning, speciellt för tjejer eftersom vi generellt har mindre muskelmassa på överkroppen jämfört med män. Det krävs mycket styrka och hårt jobb.

Om du lyssnar på poddar rekommenderar jag Styrkebyrån, speciellt då avsnitt 17 som heter just chins och dips.

Podden rekommenderas förresten till alla som är intresserade av styrketräning och starka kvinnor :D

Rapportering post långcykling: bara lite träningsvärk i rumpan, fast det är oklart om det kanske är lite från barbackaridningen i måndags? Nåja.

Planerar en lugn jogg antingen ikväll eller imorgon kväll. Skulle gjort det igår men var sugen på att testa nya sadeln :D

@zassoo Tack för ditt svar! Ska säga det till min pappa o bror, de där me musklerna... ser ju så lätt ut när min lillebror gör chins, men då finns de ju iaf en anledning till att de e tyngre för mig..

Jag har läst en kurs i fysisk aktivitet/träning i skolan (högskolan) , men tyvärr lyssnade jag inte så noga:o eftersom jag inte var så intresserad... borde ha gjort det...

Men podden låter ju intressant, tack!

//r

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 299
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 654
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 846
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka