Löparfråga på ingång!
När jag är ute och springer så får jag en mycket obehaglig känsla precis i övre delen av halsen och det blir lite jobbigt att andas. Det känns precis som när man råkat svälja en stor köttbit eller något annat som var lite för stort, och det liksom trycker på på insidan av halsen. Det börjar ganska så direkt efter att jag börjar springa och försvinner sedan inte förrän jag varit stilla/gåendes i säkert 10-15 minuter.
Det hände första gången när jag var ute i söndags och så nu igen idag. Hade jag inte vetat bättre så hade jag trott att jag ätit för tätt inpå löpningen, men i söndags gick jag raka vägen ur sängen och sprang (jag hade alltså inte ätit alls sedan kvällen innan) medan jag idag hade ätit middag drygt en timme tidigare så jag ser inget samband där. Jag försöker att tänka på att inte spänna mig och att ta rejäla andetag, men det har inte hjälpt hittills.
Någon som kan hjälpa mig att lista ut vad det är? Det är fruktansvärt irriterande, för som det var idag var hela turen väldigt njutbar och den kändes inte jobbig förutom just detta.![]()
Det låter ju ändå som att du spänner dig på något vänster. Testa att fokusera på utandningen (dra in magen) och låt inandningen komma naturligt (när du släpper spänningen i magen).