Begagnad boggi

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 5 256
T

Tjalfe

Det har nu blivit dags att köpa en egen transport då jag blivit trött på att låna och för att min nya ponny inte trivs i den vi lånar.

Det jag är ute efter är en RIKTIG boggi, som ska vara bra(självklart), ljus inut och allt sånt. Har sett några stycken som ligger mellan 20-30 tusen, så det är i det priset jag vill att den ska ligga.
Har kollat bl.a på värmlandsvagnen, brukar dom vara bra?
Frontutlast skulle vara ett stort plus men för det priset räknar jag inte med att få det.

Ni som har vagnar i den prisklassen, vad har ni och är ni nöjda? Bra/dåligt med era vagnar?

Sv: Begagnad boggi

Äkta boggie är rätt sällsynt, det går att beställa när man köper nytt Boj och jag har för mig att Ume har. Säkert har en del på forumet koll på vilka utländska vagnar som har äkta boggie. Vi valde faktiskt bort det, tycker inte vi kör så mycket på de underlag där äkta boggie är en fördel. Vi valde istället tvåaxlat.

Känns högst tveksamt att du har hittat begagnat med äkta boggie för 20 000-30 000 kr... Vilket märke är det?

Det finns inget som heter riktig boggi, allt med två hjulaxlar med max 2 meters mellanrum är boggi. Det är vad man lär sig när man tar körkort i alla fall.
Det finns dock tandem och samverkande boggi. Boj kallar den samverkande för "Äkta" boggie.

Värmlandsvagnen har tandemboggi. Många tycker det är skitvagnar men jag har en som jag tycker är helt okej. Det dåliga är ventilationen. Den är tyvärr inte alls bra men löses med öppen baklucka vid behov.
Har målat den invändigt i vitt förra året, för den var mörkbrun förut.

Senast ändrad av en moderator:

Får väl erkänna att jag inte var så insatt i det. Trodde dom flesta hade "riktig" boggi.

Är du petig med stötuppstagningen eller är det ett helt vanligt tvåaxlat släp du är ute efter?

Hur mycket får totalvikten vara, hur stor lastkapacitet vill du ha och behöver du sadelkammare? Material? (plyfa, alu, glasfiber) Något märke som lockar?

Är du petig med stötuppstagningen eller är det ett helt vanligt tvåaxlat släp du är ute efter?

Hur mycket får totalvikten vara, hur stor lastkapacitet vill du ha och behöver du sadelkammare? Material? (plyfa, alu, glasfiber) Något märke som lockar?

Det enda jag är ute efter är en stabil vagn med bra väghållning som inte skrammlar onödigt mycket och som är ljus inuti. Behöver ej ha sadelkammare. Bra ventilation osv. Vikt har jag inte så stor koll på, pappa som sköter det, men den får ju inte vara för tung eftersom ingen i familjen har lastbilskort.

Eftersom vi har många försäljare av värmlandsvagnen i närheten så är ju det ett märke som intresserar.

Jag har faktiskt mest hört negativa grejer om värmlandsvagnen, att folk hellre skulle ha en enaxlad av ett annat märke tom än en tvåaxlad värmlandsvagn för att den är så skranglig/ostabil.
jag skulle inte våga köpa en sån, för det är många håll jag hört dåliga saker om det märket nu :o

Kan ta en sak jag varit med om.. Min stallkompis köpte en D-ponny i våras, och hade i egen transport då utan hyrde en tvåaxlad värmlandsvagn för att köra hem hästen. Hästen stod och sparkade och trampade runt i varenda uppbromsning/kurva...
Nu har de en Reko och hästen står blickstilla. Enligt förra ägaren brukade hästen stå still i vanliga fall..

Jag har ett läckösläp,tvåaxlat, köpte det dock nytt så det kostade mer än du vill ge. Men det är jag jättenöjd med, verkligen bra för att vara "ekonomisläp"! Hästen trivs i det också, och hon är känslig för hur hon åker...
Ligger väldigt bra bakom bilen, smidigt att hantera, ljust och luftigt osv. Dock är väl inte ventilationen lysande men det tycker jag inte det är många som har.. så vi beställde med extra ventiler. Det är ju lätt att sätta dit själv dock.
Tror nog du kan få ett begagnat för 30-40 :)

Sen har stallkompisen en Reko, också tvåaxlad, minns inte men tror de ligger i samma begagnad-prisklass som läckö.
Vi lånade det några gånger innan mitt kommit, och det var också klart godkänt :)

Senast ändrad:

Men lastbilskort behöver du ju bara om du ska ha lastbil, jag trodde du pratade om släp? Blir lite förvirrad nu...

Hon menar nog BE-körkort.

Jag tycker inte heller om Värmlandsvagnen. Ska också köpa begagnad boggi nu med en budget på 40.000 kr. Värmlandsvagnen kan man få en boggi -06:a för 35.000 kr. Men jag har bara dåliga erfarenheter av dessa släp. Tycker de har ogenomtänkta konstruktioner, på många går det t ex inte att höja och sänka frambommarna, mitt lilla arabsto på 145 cm fick bommen uppe på halsen. De är skrangliga, ligger dåligt efter bilen och det enda släp som jag varit med om att börja wobbla var en VV.

Jag har ett gammalt Umesläp boggi, som ligger betydligt mycket bättre och som jag trivs jättebra med trots att det är mer än 10 år äldre än de VV jag har provkört. Det ska jag sälja nu när jag köper nytt, men enda anledningen är att jag ska börja tävla mer och även utomlands, vill då ha ett nyare och större släp med mer komfort för hästarna.

Jag skulle rekommendera att du söker på t ex Dalavagnen, Kylinge, Boj osv som jag tycker är schyssta släp. Umesläpet är också bra men ligger lite högre i pris (Boj också förvisso men det verkar finnas fler äldre Boj på marknaden än Ume.)

Men lastbilskort behöver du ju bara om du ska ha lastbil, jag trodde du pratade om släp? Blir lite förvirrad nu...

Heter det inte lastbilskort det man behöver ha om det blir för tungt att köra på vanligt körkort? Eller det kanske heter nått annat. *Ej insatt*

Med B-kort får du köra personbil och lätt lastbil. Med BE-kort får du köra personbil och lätt lastbil med tungt släp. Med C-kort får du köra lastbil. Med CE-kort får du köra lastbil med tungt släp.

men då är det bra om du ber din pappa eller annan person som kommer att köra ert släp kolla i bilens registreringsbevis. där står det om alla nödvändiga vikter. hur mkt eran bil får dra bakom sig. det kan vara en bra utgångspunkt.
är det en ponny du har?
vilket material önksra du på transporten? material på golvet?
tänk igenom vad du anser va viktigast...ventilation, säkerhet, typ av lucka/dörrar, höjd och bredd osv. ljusinsläpp. material på den övre bakluckan.

sen så har olika märken olika köregenskaper. dvs. de upplevs olika att köra/dra efter bilen. vissa släp känns knappt andra hoppar/vobblar efter bilen i låga hastigheter. vissa skrammlar mer än andra osv.
kanske kan provköra några släp?

Kan också rekommendera Reko!
Är mkt nöjd med min -01 booogie och hästarna gillar det också!
Enkel konstruktion,men har det väsentliga samt mkt bra vääghållning!
Stort plus för priset :bump:

Mina connemaror åker Kylinge, tvåaxlat och det är gott om plats när man kör ponny! Har satt i öppningsbara fönster så det blir mer ljus och lättare att ventilera.

Det kostade 28000kr med nytt golv, bromsar, sommardäck (på fälg) osv. Fönster och dubbdäck (på fälg) inkl montering kostade 9600kr till.

Den här köpte jag i november på Boj.
en -90.nyrenoverad me allt bytt. fick ett "föllås" o ett lås till den alldeles gratis. inte illa :angel: jag är supernöjd me den..lilla fölisen har redan stegat rakt in i den så den e godkänd av honom oxå.
gav 26.000 för den.
100_1552.jpg

Läckösläpet har jag haft och varit helnöjd med. Ljust, fräscht, ligger jättestadigt bakom bilen och alla mina hästar har trivts bra i det.
Värmlandsvagn skulle jag INTE rekomendera, det går som en skadeskjuten huggorm bakom bilen (även de nyare boggivagnarna...)
Kylinge, Boj, Dalavagnen, Sävsjösläpet och Star är oxå bra släp i mina ögon.

Värmlandsvagn skulle jag INTE rekomendera, det går som en skadeskjuten huggorm bakom bilen (även de nyare boggivagnarna...)

Inte min (boggi 02) Den går superstadigt bakom bilen. Men det är ju min det, alla andra kanske slingrar, vad vet jag.

Varför inte kolla på Ifor William 1,5-hästarstransport?
Jag har ett sådant (mitt andra f ö) och det fungerar verkligen bra när man bara kör med en häst. Totalvikten på mitt släp är 1400 kg och jag får lasta 680 kg.
Boggi och fronturlastning, så klart :D

Immer

Jag håller med. Allt gnäll på vv, jag vet inte jag. Ok det vi hade var enkelt och inget särskilt. Men det låg helt ok efter bilen och fungerade klanderfritt de åren vi hade det.

De nya vv i glasfiber är väl fö samma vagnar som Cheval med ventilerande fönster, säkerhetsbommar osv? Alltså snarlika med de flesta EU-släp.

Äh, som ngn sagt, det är inga rymdraketer vi talar om. Konstruktionen är snarlik på många och tillverkaren av axlar o bromsar är samma (Knott o Al-ko kober på de allra flesta).

Begagnade boggien: Kolla att gummitorsionen är ok. (Det är den som gör att släpet fjädrar. Ett släp med dålig torsion studsar o ligger dåligt efter bilen.)

PS. Säkerhetsbommar o ventilation är dock viktigt tycker jag. Där var vår gamla vv ingen höjdare, men det är väl samma skit på Läckö, Chess o allt vad de heter.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 207
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 083
Senast: Calmiche
·
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna... 2
Svar
23
· Visningar
4 393
Senast: Jeps
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas... 2
Svar
30
· Visningar
7 449
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka